Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Lekker bezig Prik, Broodtrommel en anderen... vorige week eindelijk het verwachte telefoontje. Mijn setje is binnen. In december al besteld en nu pas binnen. Misschien wel "af" na deze aankoop, maar oh wat keek ik hier naar uit. Nu alleen nog even een momentje vinden om het op te halen! Zijn maandagochtend dicht, komt dat bij jullie eigenlijk nog voor zo'n afwijkende openingstijd?
Ik heb al drie maanden niets gekocht.

En het kost me nog eens geen moeite ook.

Eigenlijk heb ik nieuwe sneakers nodig voor mijn werk, gewone zwarte, ik zag een paar mooie effen zwarte Nikes, maar dat kan wachten tot volgende winter.

In het hospice zit ik eigenlijk nooit, ik sta of loop, dus een paar soepele, stille schoenen die ik overal bij aan kan én waar ik een paar zooltjes in kan doen voor extra support zou mooi zijn.

Op mijn lijstje dus voor volgend jaar
quote:Jane-Ice schreef op 08 april 2015 @ 05:27:

?

Is dit een vorm van censuur? Antwoord is overbodig. Ik ben blij met de weinige nieuwe stuks kleding.

Ik heb aanschaf gedaan wat al meerdere jaren op het "heb ik echt nodig lijstje". Kon het eerder niet vinden.

Ik heb het jaar al eerder vol gemaakt.

En het weinige wat ik koop. Dat is NIETS vergeleken bij die dure aanschaf en smaak van de meesten hier.

Die dure merken ken ik ook. Ik vind het te weinig speciaal om er zoveel aan uit te geven. Dan moet ik er zeker van zijn dat ik het ook echt meteen na de aankoop vaker dan 3 keer ga dragen.

Kort samen gevat: Het zou wel wat aardiger mogen zijn.
quote:dignity schreef op 07 april 2015 @ 21:29:

Ik had afgelopen week een zwak moment, er kwam een uitnodiging binnen voor de sample sale van Vanilia over twee weken en heb een kaartje gekocht . Het kaartje was heel goedkoop, maar 5 euro en ik weet nog niet helemaal zeker of ik wel echt ga, want ik moet ook nog reiskosten maken. Maar de verleiding was gewoon te groot, alles is daar tussen de 5 en 39 euro....

Sample verkoop? Kan je dat uitleggen. Dat ken ik niet.

Of ik het gebruik dat weet ik niet, maar VANILIA is een super merk. Het zit veel te ver bij mij vandaan om er vaak heen te gaan.

Ik heb de laatste 4 jaar weinig geshopt. (Ik vind het wel leuk om kleding van echt goede kwaliteit te bekijken.

Misschien uitleg?
quote:Pumps_italiaans schreef op 08 april 2015 @ 22:36:

?

Is dit een vorm van censuur? Antwoord is overbodig.

Vraag dan niets als je toch niet geïnteresseerd bent in het antwoord.

quote:Kort samen gevat: Het zou wel wat aardiger mogen zijn.Snap je nou echt niet dat mensen steeds minder zin hebben om normaal op jou te reageren omdat jij telkens maar weer offtopic blijft gaan, jezelf keer op keer blijft herhalen over iets dat er helemaal niet toe doet, en in een topic dat gaat over het NIET-kopen van kleding alleen maar over je koopjes en nieuw aangeschafte items post?
http://forum.viva.nl/forum/find/poster/207452/messages

Dit begrijp ik wel.
quote:Pumps_italiaans schreef op 08 april 2015 @ 22:36:

[...]

?

Is dit een vorm van censuur? Antwoord is overbodig. Ik ben blij met de weinige nieuwe stuks kleding.

Ik heb aanschaf gedaan wat al meerdere jaren op het "heb ik echt nodig lijstje". Kon het eerder niet vinden.

Ik heb het jaar al eerder vol gemaakt.

En het weinige wat ik koop. Dat is NIETS vergeleken bij die dure aanschaf en smaak van de meesten hier.

Die dure merken ken ik ook. Ik vind het te weinig speciaal om er zoveel aan uit te geven. Dan moet ik er zeker van zijn dat ik het ook echt meteen na de aankoop vaker dan 3 keer ga dragen.

Kort samen gevat: Het zou wel wat aardiger mogen zijn.

Ik begrijp het wel. Je komt hier om de haverklap verkondigen dat je zo goed bezig bent en bijna niets koopt, en in één zin komen al je bestellingen en aankopen dan opeens tevoorschijn. Als ik optel wat ik al voorbij heb zien komen van jou dit jaar dan is dat voor mij geen uitdaging meer. Ik zou zelfs mij. Best moeten doen in een ' normaal ' jaar om aan zoveel items te komen.

Dus als mense je hier niet begrijpen en raar aankijken dan snap ik dat heel goed. Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat het nog niet tot jóu doordringt. Het lijkt soms wel of je het erom doet.....
Setje is binnen. Een rib uit mn lijf, maar wat staat het mooooiii! Superblij. Nu helemaal klaar voor dit jaar. Ik hoef niks meer te kopen. Deze week weer een oude schat opgegraven uit mn eigen kast. Zo kom ik toch elke keer weer anders voor de dag.
Heb ik gewoon gister een fashioncheque gekregen....ha ha ha
Gister een nieuwe legging gekocht (¤2.50) dus die kan ik afstrepen van mijn lijstje (is meer bij gekomen 😁).

Van de week op pad voor de rest.
Hoe gaat het met iedereen?

Ik heb alleen een uitglijder gehad tijdens de Vanilia sample sale, heb daar voor 150 euro 6 items gekocht. Allemaal items waar ik overigens wel heel blij mee ben, vooral basics waar ik echt nog een tijd mee vooruit kan. Nu heb ik de draad weer opgepakt, maar ik merk toch dat ik het nu moeilijker vind nu ik al een keer onderuit ben gegaan. Ergens zegt een stemmetje "nu je een keer de fout bent ingegaan maakt het toch allemaal niet meer uit". Maar ik wil toch proberen vol te houden, in ieder geval tot 1 juli zoals ik met mezelf had afgesproken.
.
Ab imo pectore
Nog steeds niets gekocht!
Hier ook nog steeds niks gekocht!!

Yeaaaah al meer dan 4 maanden niks!
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:dignity schreef op 26 april 2015 @ 21:58:

Ik heb alleen een uitglijder gehad tijdens de Vanilia sample sale, heb daar voor 150 euro 6 items gekocht. Allemaal items waar ik overigens wel heel blij mee ben, vooral basics waar ik echt nog een tijd mee vooruit kan. Nu heb ik de draad weer opgepakt, maar ik merk toch dat ik het nu moeilijker vind nu ik al een keer onderuit ben gegaan. Ergens zegt een stemmetje "nu je een keer de fout bent ingegaan maakt het toch allemaal niet meer uit". Maar ik wil toch proberen vol te houden, in ieder geval tot 1 juli zoals ik met mezelf had afgesproken.

Dat heb ik dus ook. Ik ben twee keer de 'fout' ingegaan. Beide keren had ik er goed over nagedacht en ik ben blij met de aankopen, dus op zich is het prima. Maar hoe zorg ik nu dat ik wel gewoon door kan gaan? Het voornemen om helemaal niks te kopen heeft me namelijk wel al voor talloze minder doordachte aankopen behoedt, en het geeft me ook heel veel rust. Als ik langs een winkel loop en iets moois zie, hoef ik niet meer te kijken omdat ik toch niks ga kopen. Ik ben ook bang dat die rust nu weer weg is, omdat ik voor mezelf de deur weer heb open gezet.

Eigenlijk wil ik nu weer 'opnieuw beginnen', tot aan volgend jaar. Want als ik nu de rest van het jaar niks meer koop, is het nog een goeie score en heb ik veel geld minder uitgegeven dan ik normaal doe.
Een uitglijder maakt toch eigenlijk niets uit? Dan maak je een nieuwe afspraak met jezelf. Zeker als je je verder goed aan je eerste afspraak hebt gehouden, kun je er van uitgaan dat je dat bij een nieuwe afspraak ook doet, toch? En zo bespaar je nog steeds loads!
Klopt ook Lionlily. Hiervoor gaf ik toch zeker elke maand wel 150-200 euro uit aan kleding. Dus als ik eraan denk wat ik mezelf tot nu toe bespaard heb, mag ik toch ergens ook best trots zijn op mezelf. Behalve die sample sale (wat ik op zich al een hele belevenis vond :-)) heb ik het ook niet echt gemist. In die zin dat er eigenlijk nog weinig items zijn waarvan ik echt denk: die heb ik nu nodig. Alleen een pyama dus en nieuwe zwarte werkpumps. Verder combineer ik nu extra met alles wat ik al heb en dat gaat prima.
Ik houd ook nog steeds vol. Het afvallen gaat echter ook gestaag verder, dus ik moet binnenkort wel echt nieuwe bh’s gaan kopen. Dat een broek of shirt iets te wijd is kan ik nog mee leven, maar een slecht passende bh ziet er gewoon echt niet uit. Maar gelukkig had ik al met mezelf afgesproken dat ondergoed en sokken uitgezonderd waren, dus het gaat nog steeds goed.

Ik merk alleen niet dat ik geld overhoud. We zijn net verhuisd, dus ik heb de afgelopen tijd veel meer dingen voor het huis gekocht dan de afgelopen jaren (zowel noodzakelijk als 'voor de leuk'). Daarnaast hebben we nu nog dubbele lasten omdat het oude huis nog niet verkocht is. Dat merken we financieel ook wel natuurlijk.
Overigens heb ik vandaag wel een paar items weggegooid omdat ze echt versleten waren. Een vest waar ik na de laatste keer wassen opeens twee gaten in ontdekte, en een shirtje dat ik vandaag aanhad waar ik opeens midden op de buik een gaatje ontdekte. Hij was sowieso al erg gaan pillen. Dus hop, ook maar meteen weggegooid. Ik vind dan wel dat ik genoeg verdien om niet in kleding met gaten te hoeven rondlopen.
Op de legging na nog niets gekocht. Sneakers heb ik ook niet meer nodig want heb mijn kast verder uitgezocht en er kwamen 2 paar naar voren. xD.
Nog niets gekocht verder. Ergens vind ik het nog steeds erg jammer dat ik de vanilia sample sale heb overgeslagen maar eigenlijk had ik er ook geen geld voor dit keer dus het kwam goed uit.

Heb mijn winterkleren weer opgeborgen en alle zomerkleding er weer uit gehaald en in de kast gehangen. Ik was van een aantal items echt al lang vergeten dat ik ze had. Ook stapel weg gedaan met vrijmarkt gisteren
Ik hou het ook nog steeds vol. Op 1 maart heb ik m'n laatste bestelling gedaan: dat waren 4 van de 6 dingen die ik dit jaar wilde kopen. Praktische dingen: een sportbroekje, een polo... Echt heel goedkoop.

Sindsdien heb ik niets meer gekocht. Wat betekent dat ik al bijna twee maanden geen kleding heb gekocht. Voor mij een unicum!
Hoe is het met iedereen? Ik heb even een zwak moment. Niets gekocht hoor, maar ik kan de neiging niet onderdrukken toch regelmatig op mijn favoriete fashionsites te kijken of er nog nieuwe leuke dingen zijn. En dan kom je toch in de verleiding, ookal weet ik dat ik rationeel gezien gewoon eigenlijk bijna niets nodig heb.
Alleen nog maar een sportbeha maar die had ik nodig en ik had bovendien een bon dus vond het niet tellen.

Verder gisteren bijna een vestje/jasje gekocht. Was een die ik al eerder had gezien maar nu voor de helft was, dus maar 25,-... Ik heb hem gepast en een foto gemaakt voor als ik hem heel graag wilde maar heb er nu eigenlijk geen behoefte meer aan. Heb 2 jasjes die ik op dezelfde outfit zou dragen dus ik heb het ook niet nodig. Wel weer een overwinning dus. Bijna 4,5 maand al!

Volgende week naar Londen dus dan mag ik eindelijk eventjes shoppen van mezelf maar weet niet of ik helemaal los ga. Ga met vriendinnen en ik shop altijd het liefst alleen, dus dat maakt het wel makkelijker...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven