een jaar geen kleding kopen
woensdag 24 december 2014 om 16:08
Hallo Allemaal,
2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).
Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.
Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.
Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.
Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).
Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.
Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.
Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.
Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd

dinsdag 12 januari 2016 om 19:57
quote:fam1973 schreef op 12 januari 2016 @ 15:39:
[...]
Leuk voor haar, maar misschien moet jij dan op zoek naar een andere inspiratiebron, want als je haar stijl wil kopiëren, dan wordt dat helemaal niks voor jou.
'k Probeer nu tijdens deze challenge in mijn huidige garderobe te zoeken naar de voor mij beste items in plaats van altijd maar in de winkels op zoek te gaan naar dingetjes die [anderen/i] leuk staan.....Dat zij een inspiratiebron is is iets anders dan haar willen kopiëren. Dat doe ik zeker niet. We zijn ieder wie we zijn. Maar hoe ze sommige dingen combineert en haar goede smaak brengen mij op nieuwe ideeën.
[...]
Leuk voor haar, maar misschien moet jij dan op zoek naar een andere inspiratiebron, want als je haar stijl wil kopiëren, dan wordt dat helemaal niks voor jou.
'k Probeer nu tijdens deze challenge in mijn huidige garderobe te zoeken naar de voor mij beste items in plaats van altijd maar in de winkels op zoek te gaan naar dingetjes die [anderen/i] leuk staan.....Dat zij een inspiratiebron is is iets anders dan haar willen kopiëren. Dat doe ik zeker niet. We zijn ieder wie we zijn. Maar hoe ze sommige dingen combineert en haar goede smaak brengen mij op nieuwe ideeën.
woensdag 13 januari 2016 om 13:15
Vlinder, dan was ik misschien voor mezelf aan 't spreken... Ik zou nl wel graag een inspiratiebron hebben die ik zo een klein beetje kan imiteren, vind ik lekker makkelijk. Natuurlijk maak je er sowieso iets van jezelf van, da's waar. Ik heb een schoonzus met een supergoeie smaak en leuke stijl, maar haar figuur en type (kleur) is zowat het tegengestelde van de mijne, dus daar kan ik verder niks mee...

woensdag 13 januari 2016 om 13:50
Dat je geen inspiratie kan putten uit mensen die meer kunnen hebben of een beter figuur hebben denk ik niet: ik kijk graag op internet voor stijl-ideeen, en dan zie ik wel of ik er iets mee kan. Ook al staat iets bij een fotomodel per definitie beter. Maar ik denk dat jij bedoelt dat je vooral moet kijken naar dingen die jou flatteren. Dat is wel zo. Vroeger wilde ik altijd graag dingen dragen die ik mooi vond, en kon ik moeilijk accepteren dat bepaalde dingen mij nou eenmaal echt niet staan. Dat heb ik nu helemaal niet meer. Scheelt toch een hoop miskopen, denk ik.
Volgens mij gaat het ook niet zozeer om of je slank bent of niet, maar gewoon of iets bij je past. Ik weet dat sommige dingen er op een plaatje leuk uitzien, maar bij mij niet. Ook al ben ik slank. Er was hier een tijdje geleden een heel leuk topic over, over welke stijl iemand wel of niet staat. Daar bleek ook dat veel mensen een bepaalde stijl juist wel of juist niet kunnen dragen.
Volgens mij gaat het ook niet zozeer om of je slank bent of niet, maar gewoon of iets bij je past. Ik weet dat sommige dingen er op een plaatje leuk uitzien, maar bij mij niet. Ook al ben ik slank. Er was hier een tijdje geleden een heel leuk topic over, over welke stijl iemand wel of niet staat. Daar bleek ook dat veel mensen een bepaalde stijl juist wel of juist niet kunnen dragen.

woensdag 13 januari 2016 om 17:16
Klopt spuit-elf, sommige dingen zijn jammer maar dat is nu eenmaal zo. Ook ik ben slank maar niet in verhouding. Vroeger begreep ik maar niet waarom sommige dingen een ander mooi staan en mij niet. Maar inmiddels weet ik dat iedereen zo z'n troeven en missers heeft. Dat geldt voor stijlen, maar ook voor modellen en kleuren. Maar er zijn mensen die heel veel kunnen hebben, zoals zij. Dat je in verhouding bent vind ik zelf veel uitmaken. regelmatig zeggen mensen tegen me dat ik zoveel kan hebben. Helemaal niet mee eens, maar ik weet inmiddels vrij goed wat wel en niet iets voor mij is, dus trek ik dat aan. Ik beschouw het maar als compliment, blijkbaar vinden ze wat ik aan heb of aan het passen ben mooi staan.
@fam1973, je bent nooit een kopie van iemand, dus dat gaat het nooit worden, ook al heb je dezelfde kleuren en figuur. Zou wel makkelijk zijn inderdaad, soort van persoonlijk styliste heb je dan eigenlijk
@fam1973, je bent nooit een kopie van iemand, dus dat gaat het nooit worden, ook al heb je dezelfde kleuren en figuur. Zou wel makkelijk zijn inderdaad, soort van persoonlijk styliste heb je dan eigenlijk

woensdag 13 januari 2016 om 21:10
Ik heb een keer een kleur- en stijladvies gekregen en daar ben ik nog steeds heel blij mee. Zij kon me uitleggen waarom ik van sommige kleding voelde dat er iets niet klopte. Daardoor weet ik nu veel beter waar ik op moet letten als ik iets koop. En ook welke combinaties werken bij mijn lijf en huid en haarkleur. Wat ik ook heel fijn vond is dat ze tips had om net-niet spullen toch draagbaar te maken, bijvoorbeeld door een andere combinatie te maken, of er een sjaal bij te dragen ofzo.

donderdag 14 januari 2016 om 14:55
Er loopt nu een topic met de vraag hoeveel kleding iedereen heeft. Dat is handig, om te vergelijken.
Ik dacht dat ik redelijk veel had, maar volgens mij heb ik juist iets minder dan de meesten. Waarschijnlijk omdat ik begin dit jaar weer goed heb uitgemest.
Ik heb wel meer dan het lijstje wat ik postte, wat nu in mijn capsule zit. Ongeveer eenderde draag ik nu. Dat komt vooral omdat mijn kleding erg seizoensgebonden is.
Toch vraag ik me af: ik heb dus niet extreem veel en voor mijn gevoel gooi ik ook niet heel vaak iets weg. Toch heb ik het idee dat ik te vaak iets koop. En ik geef ook echt te veel uit aan kleding. Hoe kan dat toch?
Ik dacht dat ik redelijk veel had, maar volgens mij heb ik juist iets minder dan de meesten. Waarschijnlijk omdat ik begin dit jaar weer goed heb uitgemest.
Ik heb wel meer dan het lijstje wat ik postte, wat nu in mijn capsule zit. Ongeveer eenderde draag ik nu. Dat komt vooral omdat mijn kleding erg seizoensgebonden is.
Toch vraag ik me af: ik heb dus niet extreem veel en voor mijn gevoel gooi ik ook niet heel vaak iets weg. Toch heb ik het idee dat ik te vaak iets koop. En ik geef ook echt te veel uit aan kleding. Hoe kan dat toch?

donderdag 14 januari 2016 om 18:26
@minimalista en jacobsbenen, ik vond zo'n advies ook echt een eyeopener
@spuit-elf, wat veel is is voor iedereen anders, volgens mij is van belang dat je niet vanalles laat liggen in je kast. Dan heb je teveel naar mijn idee of dingen waar iets mee is, bv geen combinatiemogelijkheden. Anders had je het allang aangetrokken.
@spuit-elf, wat veel is is voor iedereen anders, volgens mij is van belang dat je niet vanalles laat liggen in je kast. Dan heb je teveel naar mijn idee of dingen waar iets mee is, bv geen combinatiemogelijkheden. Anders had je het allang aangetrokken.

donderdag 14 januari 2016 om 20:44

vrijdag 15 januari 2016 om 05:01

vrijdag 15 januari 2016 om 07:40
Ik vind het echt super goed van je, jane-ice! Hoe is het je bevallen, je jaar niks kopen? En kijk je nu anders tegen kleding en winkelen aan?
Pumps, dat heb ik ook altijd. Als het koud wordt, krijg ik enorme zin om kleding te kopen. Bij mij ging het vorig jaar mis, toen de winter er aan kwam. Nu heb ik genoeg warme kleding, dus kan er wel tegen voor de winter. Maar het is heel herkenbaar. Ik had het ook toen het opeens warm werd, maar wel minder erg dan als het koud wordt. Misschien helpt het om eens goed te kijken naar wat je al hebt aan warme kleding?
Pumps, dat heb ik ook altijd. Als het koud wordt, krijg ik enorme zin om kleding te kopen. Bij mij ging het vorig jaar mis, toen de winter er aan kwam. Nu heb ik genoeg warme kleding, dus kan er wel tegen voor de winter. Maar het is heel herkenbaar. Ik had het ook toen het opeens warm werd, maar wel minder erg dan als het koud wordt. Misschien helpt het om eens goed te kijken naar wat je al hebt aan warme kleding?
vrijdag 15 januari 2016 om 07:52
Helemaal niks kopen werkt niet voor mij. Vorig jaar toch nog ongeveer 500 a 600 euro uitgegeven. Dit jaar wil ik dit halveren naar 250 @ 300 euro.
Dat moet zeker gaan lukken.
Verder ben ik begonnen in het boek van marie kondo. Af en toe best zweverig maar in de basis hele goede tips. Vooral het uitmesten en opruimen van je kast. Ik heb alleen nog maar mijn broeken gedaan en ben nu al verbaasd over de ruimte die ik nu over heb id kast. Tevensnis alles veel overzichtelijker en met 1 blik duidelijk wat je nog hebt.
Verder ben ik begonnen in het boek van marie kondo. Af en toe best zweverig maar in de basis hele goede tips. Vooral het uitmesten en opruimen van je kast. Ik heb alleen nog maar mijn broeken gedaan en ben nu al verbaasd over de ruimte die ik nu over heb id kast. Tevensnis alles veel overzichtelijker en met 1 blik duidelijk wat je nog hebt.

vrijdag 15 januari 2016 om 07:55
quote:broodtrommel schreef op 15 januari 2016 @ 07:52:
Helemaal niks kopen werkt niet voor mij. Vorig jaar toch nog ongeveer 500 a 600 euro uitgegeven. Dit jaar wil ik dit halveren naar 250 @ 300 euro.
Verder ben ik begonnen in het boek van marie kondo. Af en toe best zweverig maar in de basis hele goede tips. Vooral het uitmesten en opruimen van je kast. Ik heb alleen nog maar mijn broeken gedaan en ben nu al verbaasd over de ruimte die ik nu over heb id kast. Tevensnis alles veel overzichtelijker en met 1 blik duidelijk wat je nog hebt.Helemaal niks werkt ook niet voor mij. Ik wil het dit jaar beperken tot 600 euro
Verder ben ik begonnen in het boek van marie kondo. Af en toe best zweverig maar in de basis hele goede tips. Vooral het uitmesten en opruimen van je kast. Ik heb alleen nog maar mijn broeken gedaan en ben nu al verbaasd over de ruimte die ik nu over heb id kast. Tevensnis alles veel overzichtelijker en met 1 blik duidelijk wat je nog hebt.Helemaal niks werkt ook niet voor mij. Ik wil het dit jaar beperken tot 600 euro

vrijdag 15 januari 2016 om 10:57
Ik heb gezondigd! Ik heb een wollen trui gekocht in de uitverkoop Maar hij zit hemels en is echt heerlijk warm, precies nog de trui die ik miste in mijn kledingkast. Ik heb ook al in geen tijden meer zo'n "dure" trui gekocht. Duur tussen aanhalingstekens omdat hij 60 euro kostte, wat natuurlijk niet echt veel is. Maar meestal beperk ik me tot de uitverkoopjes bij H&M of Primark en dan is dit wel een uitgave. Ik merk wel direct dat mijn gevoel hierbij heel anders is. Ik heb hem echt bewust uitgekozen, ben van plan om hem deze winter echt heel veel te gaan dragen en dat ik nu eigenlijk ook geen trui meer nodig heb. Ik heb het gevoel meer respect te hebben voor deze trui dan ik voor mijn andere kledingstukken heb. Of klinkt dat heel debiel?
Ik geloof ook dat niets kopen niet werkt voor mij
Ik geloof ook dat niets kopen niet werkt voor mij

vrijdag 15 januari 2016 om 11:00
Deze winter duurt nog maar 6 weken...
Respect?
Ik vind overigens winterkleding kopen lang niet zo leuk als voorjaars/zomerkleding. Kan mijn '3 maanden niets kopen' (december, januari, februari) dan ook erg goed volhouden. En ik heb truien genoeg, dat scheelt. Ik had er al 3 nieuw gekocht voor deze winter (allemaal in de uitverkoop ergens vorig jaar).
Respect?
Ik vind overigens winterkleding kopen lang niet zo leuk als voorjaars/zomerkleding. Kan mijn '3 maanden niets kopen' (december, januari, februari) dan ook erg goed volhouden. En ik heb truien genoeg, dat scheelt. Ik had er al 3 nieuw gekocht voor deze winter (allemaal in de uitverkoop ergens vorig jaar).

vrijdag 15 januari 2016 om 11:18
Ik heb het precies andersom, Marana. Ik houd er heel erg van om winterkleding te kopen en zie altijd op tegen het kopen van zomerkleding. Zodra september in beeld komt berg ik met heel heel plezier altijd de zomercollectie op om de winterse blouses en truien weer van zolder te halen. Met als gevolg dat ik in de -vaak warme- septembermaand meestal iets te warm gekleed ga. Ik houd er niet zo van om blote armen en benen te hebben.
En aangezien ik heel blij ben met de huidige wintercollectie die ik heb (vooral mijn blousen van velours!) denk ik dat ik in elk geval tot maart niet in de verleiding kom. Mijn enige valkuil is dat ik nog de neiging heb meer van dit soort blouses erbij te gaan kopen maar dat mag ik nu dus even niet van mijzelf.
En aangezien ik heel blij ben met de huidige wintercollectie die ik heb (vooral mijn blousen van velours!) denk ik dat ik in elk geval tot maart niet in de verleiding kom. Mijn enige valkuil is dat ik nog de neiging heb meer van dit soort blouses erbij te gaan kopen maar dat mag ik nu dus even niet van mijzelf.
vrijdag 15 januari 2016 om 11:30

vrijdag 15 januari 2016 om 11:46
@ Jane-Ice:
Wat ik opvallend vind is dat je na al die tijd eens een keer erop uitgaat om iets te kopen voor een gelegenheid en met niets thuiskomt. Volgens mij heeft het echt z'n effect gehad bij jou, blijkbaar voldoende kritisch en dat is waar het allemaal om ging volgens mij. Wat ga je de komende tijd doen? heb je een lijstje met wat je gemist hebt? Of heb je nog steeds voldoende, behalve ondergoed en sokken dan?
Wat ik opvallend vind is dat je na al die tijd eens een keer erop uitgaat om iets te kopen voor een gelegenheid en met niets thuiskomt. Volgens mij heeft het echt z'n effect gehad bij jou, blijkbaar voldoende kritisch en dat is waar het allemaal om ging volgens mij. Wat ga je de komende tijd doen? heb je een lijstje met wat je gemist hebt? Of heb je nog steeds voldoende, behalve ondergoed en sokken dan?