Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Ik heb ook altijd grote voorraden van alles gehad. Het wordt wel iets minder tegenwoordig, maar ik heb nog steeds meerdere flessen shampoo en crèmespoeling, deodorantrollers, tubes tandpasta, pakken wc-papier, pakken havermout, soorten thee, potten pindakaas en blikken/gedroogde peulvruchten in huis. Deels omdat ik de dingen die ik altijd gebruik alleen maar koop als ze in de reclame zijn, deels omdat ik het fijn vind om nooit mis te grijpen als ik iets opmaak. En ik gebruik het allemaal gewoon, dus ik vind het eigenlijk niet zo'n ramp.
Oh, ik dacht dat ik in het consumindertopic zat, mijn vorige bericht is hier dan wel een beetje off-topic geloof ik.
Ja maar ergens heeft het wel met elkaar te maken denk ik. Teveel kleding kopen en teveel voorraden hebben is misschien psychologisch wel hetzelfde.
Ik denk dat er bij mij wel dezelfde gedachte achter schuil gaat. Ik wil overal op voorbereid zijn en voor elke gelegenheid de juiste kleding/schoenen/ schoonheidsproducten hebben.
quote:quinta1976 schreef op 02 februari 2016 @ 12:27:

@Rosawinde Wat vervelend. Is de vlek echt niet meer te verwijderen?

Tot 1 april niets kopen wordt een makkie. Ik ben de afgelopen maanden een paar kilo aangekomen. Hierdoor vind ik niets leuk staan. Eerst maar stoppen met snaaien. Scheelt geld en hopelijk ook kilo's...

Ik heb de broek weer uit de zak gehaald en geprobeerd met ossengal de vlek weg te halen. Het lijkt wel minder erg nu, moet hem nog een keer wassen en dan kijk ik hem nog aan kan.

Normaal gesproken had ik de moeite niet genomen maar ik mag van mezelf niet een ander kopen, dus ik hoop dat het lukt.
Best fijn dat het verzorgingsproducten-issue voor velen herkenbaar is. Ik kan lastig achterhalen waar t bij mij vandaan komt. Mijn moeder heeft t ook wel beetje dat voorraad/je weet maar nooit. Vooral met koffie ;). Dus dat zal niet helpen, maar zij is verder wel heel opgeruimd. Ik had van alles veel. Schoenen, tassen, riemen (ik draag zelden een riem), sjaals, jassen, kettingen, armbandjes, kleding sowieso dus, etc. Boeken ook.

Het was zo van leuk dus meer. Nu ben ik meer richting minder is beter. Maar minimalist zal ik nooit worden. Is ook niet mijn ambitie. Ik hou van kleding, van leuke dingen maar inmiddels echt op een andere manier en dat vind ik wel leuk om te merken .
quote:baukelien schreef op 03 februari 2016 @ 20:21:

Ja maar ergens heeft het wel met elkaar te maken denk ik. Teveel kleding kopen en teveel voorraden hebben is misschien psychologisch wel hetzelfde.

Idd erg herkenbaar teveel voorraad aanleggen.

Komt ook doordat ik altijd wacht op de (liefst) 1+1 gratis acties en er dan dus al 2 van koop.

Ben m'n leven aan het beteren hoor en heb zelfs een tijd geleden de volle

Prijs betaald voor m'n favo mascara. Klein dorp dus kan niet meer álle ketens af struinen en tja zonder mascara kan ik niet leven
Ik probeer een beetje een gulden middenweg tussen minimalisme, besparen en leuk leven te vinden. Nu een jaar geen kleding kopen (volgende week 2 maanden op weg, met succes ) en ben een hele hoop spullen aan het weg doen. Ben ook aan het verhuizen, dus dat ruimt lekker op. Alles wat ik na mijn vorige verhuizing 2 jaar geleden nog niet eens uitgepakt heb kan zo de kringloop in

Ik ben nu een eind op weg, maar een echte minimalist zal ik nooit worden ben ik bang...
Same here kraaienpootje! Maar dat is ook niet mijn doel. Ik wil wél minder uitgeven zonder het gevoel te hebben in te leveren. Ik hou ook gewoon van shoppen en lekkere dingen in huis, vakanties etentjes en weekendjes weg. Maar ik heb soms de neiging door te slaan, vooral met shoppen
Dat scheelt, ik heb een pest hekel aan shoppen.... Maar gaf toch teveel uit aan kleding, vind ik dan toch weer knap

Maar vooral het weekendjes weg, lekker eten, dingen ondernemen. Daar wil ik dan weer niet op bezuinigen! Hoewel ik in januari dus 260,- Euro aan eten heb uitgegeven Dat is serieus teveel... Daar zat wel een feestje bij in, maar toch...
Dat is idd knap

Uitjes zijn goed voor de herinneringen. Als je t kan missen, is dat toch best een mooie besteding
Vind ik ook! Net als vakantie, daar kan ik echt lang op teren en al onze mooie reizen geven nu nog mooie herinneringen! Absoluut het geld waard.

Qua kleding heb ik mezelf dus een budget vsn 50 pm gegeven voor dit jaar. Niet veel in vergelijking met wat het was maar moet echt te doen zijn. Ik ga het opsparen en dan 3 x oer jaar winkelen
Al 3 maanden niets gekocht maar het kriebelt wel enorm moet ik eerlijk zeggen. Ik heb niets nodig op het moment en ik wilde vandaag bijna een nieuwe zwarte winterbroek kopen omdat mijn "oude" te groot is. Maar rationeel gezien duurt het hopelijk nog een week of 3-4 totdat ik dunnere broeken aan kan dus is het jammer om voor die paar weken een nieuwe broek te kopen. Wie weet of deze broek volgende winter weer past.....

Over 6 weken ga ik op vakantie en dan mag ik van mezelf dingen gaan kopen. Joepie!
Gedachte die ook helpt (bij mij althans) is doen alsof je er gewoon het geld echt helemaal niet voor hebt om het aan nieuwe kleding en schoenen uit te geven. Gewoon als een gedachte in jezelf, dus zonder dat je deze hardop uitspreekt naar anderen, want voor je het weet gaan mensen denken dat je in financiële shit zit... Maar vandaag dus voorbij een schoenenwinkel gelopen waar de bordjes 50% vanaf schreeuwden en ik zei/dacht bij mijzelf: Oh nee, weer een paar nieuwe schoenen, dat is voor de mensen met geld...

Die voorraadjes aanleggen herken ik helaas ook, maar ik ben zelf totaal niet zo. Maar is me kado gekregen met de liefde voor mijn vrouw. Weet ook niet of we er nog ooit vanaf komen, haar ouders zijn allebei ook wel zo. Niet alleen met voorraadjes maar alles wordt meteen zo overdreven/drie-vier-vijfdubbel gekocht. Ook voor zoon. Dan zeggen we bijv dat zoon stickerboekjes zo leuk vindt en dan wordt hij niet verblijd met een zo'n boekje maar zijn er meteen zes gekocht. Dezelfde. Of weten ze dat hij van die grote Bruder auto's leuk vindt om mee te spelen, wordt meteen de complete collectie tegelijkertijd aangeschaft. Dat zijn wel dingen die ik heel moeilijk vind trouwens. Het speciale gaat er namelijk vanaf met zulke hoeveelheden.

Hier op het forum lees je dan vaak dat opa en oma hun kleinkind(eren) moeten kunnen verwennen en dat je hier als ouder niet over moet zeiken, maar ik vind dit veel verder gaan dan verwennen. Verwennen vind ik dure kadootjes of zomaar tussendoor eens wat krijgen, of net wat vaker iets lekkers toegestopt krijgen dan thuis etc. Maar complete Duplo- of Brudersets opkopen en die ineen keer geven of iedere week een hele zak Toblerone geven omdat zoon die zo lekker vindt etc daarmee gaat er dus in mijn ogen het speciale van het verwenmoment vanaf...

Ik ben zelf eigenlijk best minimalistisch opgevoed als het gaat om dingetjes of lekkers krijgen. Maar ik heb het altijd heel bijzonder gevonden. Ook als er bijvoorbeeld taart gehaald werd, of ijs als desert. Vind het dus wel jammer dat ik weinig kan meegeven van wat dan 'speciaal' is.

(Met de lunch werd ik dan trouwens wel weer verwend bedenk ik mij nu... terwijl croissantjes, eitjes of pistoletjes voor velen wellicht een luxe en uitzondering waren en ik dit dus als vanzelfsprekend zag)
Dat snap ik wel nyc, lastig om zoiets bij te sturen lijkt me. Zeker als het niet je eigen familie is.
Wat grappig, ik leg dus nooit een voorraad aan. Hooguit als 3=2 is bij de drogist oid. Maar ik doe dat niet bewust. Bij kleding al helemaal niet.

Ik merkte dat ik het afgelopen week moeilijk had. Ik wilde graag een nieuwe broek kopen, maar toch maar niet gedaan. Ik moet denken aan al het geld dat ik hiermee bespaar
Ik snap wat NYC zegt ook wel. Ik zou het ook niet zo leuk vinden als mijn kinderen zoveel speelgoed in 1 keer zouden krijgen. Dan waarderen ze het denk ik minder, en met 1 stickerboekje of 1 auto zijn ze waarschijnlijk net zo blij.

Ik heb deze week nog wat pakjes ontvangen van kleding die ik besteld had voor ik ging stoppen met shoppen. Ik ben blij met de spullen maar voel me ook een beetje schuldig.

En ik schaam me soms tegenover de postbode over hoe vaak hij iets bij mij bezorgt.

Gelukkig gaat dat de komende tijd flink minder worden als ik het niet winkelen goed vol weet te houden.
De schade voor januari bij mij: 1 hele fijne echt wollen trui, een hardloopbroek en sweatshirt. Hardloopbroek had ik nodig en was ook niet zo duur. Sweatshirt had ik niet echt nodig, maar motiveerde me wel om weer te gaan hardlopen

In februari zal ik waarschijnlijk iets meer geld aan kleding uitgeven. Ik bestelde bij de H&M een trui van 100% kasjmir voor maar 50 euro en die zit zo lekker en is zo warm. Die wil ik eigenlijk wel erg graag houden. Bovendien is 50 euro behoorlijk weinig voor zo'n trui.

Daarnaast heb ik ook hardloopschoenen besteld die ik dus echt totaal niet nodig heb, maar die zien er wel heel cool uit, zijn waterdicht en reflecteren in het donker. Maar ik heb ze dus echt niet nodig want ik heb toch echt genoeg hardloopschoenen.
Nu je dit schrijft, ga je ze nog houden? ;)
Ja, daarom heb ik het hier ook opgeschreven, omdat ik eigenlijk geen excuus heb om ze te houden. Ik denk dat ik ze daarom inderdaad terug stuur. Qua hardloopschoenen kan ik namelijk ook bezig blijven..
Terugsturen of andere paren weg/verkopen. Erkenning is stap 1 ;)
Ik stuur ze terug heb ik besloten. Ten eerste heb ik in december al hardloopschoenen gekocht, ten tweede zal het wie dan ook aan zijn reet roesten wat voor hardloopschoenen ik draag. Eerst deze maar even oplopen.

De trui stuur ik denk ook terug. Hij is best fijn en 50 euro is niet duur. En hij zit heel lekker. Maar de kwaliteit is niet wat je van een kasjmieren trui zou kunnen verwachten. Dat is ook logisch gezien de prijs, maar ik denk dat ik voor iets meer geld een trui zou kunnen scoren in de uitverkoop die kwalitatief echt goed is En dan misschien ook niet van de H&M maar van een iets beter merk Bovendien is het nu best een slecht moment om winterkleding te gaan kopen, aangezien het over een paar weken alweer warmer wordt. Ik moet mezelf er altijd aan herinneren geen seizoen of seizoenen vooruit te kopen. Je weet namelijk nooit wat je nodig gaat hebben, maar belangrijker: wat je ruim een half jaar later nog leuk vind. Ik heb mezelf daar een paar keer in vergist.
Ik heb voor het eerst sinds 7 maanden wat gekocht, ivm veel afvallen

2 broeken en een shirt tezamen 27 euro, alles uitverkoop
Goed besluit hieperdepiep. Met een winter als deze moet je je afvragen of je echt nog een warme trui nodig gaat hebben, de winter is alweer grotendeels voorbij. Een echt lange koude periode gaat er volgens mij niet meer komen, hooguit een paar wat killere dagen. En wat je een volgende winter weer nodig hebt, kun je ook over een half jaar besluiten. Dan zijn er vast weer nieuwe warme fijne truien te koop!

Ik heb bijna al mijn warme kleding bedoeld voor de 'echte' winter, zoals coltruien, niet tot nauwelijks aangehad. Vorig jaar ook al niet. Best zonde, maar ik gooi ze ook niet weg want het kan volgend jaar weer heel anders zijn. Het zijn vooral basics dus het raakt niet uit de mode ofzo.

Ik ga nog steeds prima. Geen neiging tot shoppen. Ik speur af en toe nog wel langs mijn favoriete webshops maar er is weinig wat me echt bekoort. Ik heb binnenkort wel wat nieuwe sportkleding nodig maar dat valt voor mij onder de uitzonderingen, want dat is gewoon noodzaak. Enige lastige is dat ik daarvoor wel de stad in moet, met alle verleidingen vandien....
quote:dignity schreef op 07 februari 2016 @ 20:22:

Goed besluit hieperdepiep. Met een winter als deze moet je je afvragen of je echt nog een warme trui nodig gaat hebben, de winter is alweer grotendeels voorbij. Een echt lange koude periode gaat er volgens mij niet meer komen, hooguit een paar wat killere dagen. En wat je een volgende winter weer nodig hebt, kun je ook over een half jaar besluiten. Dan zijn er vast weer nieuwe warme fijne truien te koop!

.Ik heb altijd het gevoel dat dit mijn laatste en enige kans is Dat dit een buitenkansje is dat ik niet moet laten schieten. Kennen jullie dat? Dat er nooit meer zo'n kledingstuk als dit voorbij komt? Onzin natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven