Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Wat voor mij ook geholpen heeft, is een inventaris maken van mijn kastinhoud (wel opschonen van tevoren).
Ik heb een lijstje gemaakt van wat ik allemaal heb (veel!!!) en een contract voor mijzelf gemaakt.
Verder niet meer de kledingzaken binnenlopen, nieuwsbrieven stopzetten en niet meer webwinkelen.

Ik ben zeker trots dat het gelukt is, alhoewel ik vooral trots ben dat ik mijn mentale rommel heb aangepakt. Heel fijn dat ik nu weer kan genieten van kleding in winkels zonder de drang om te kopen. bevrijdend hoor.
En als ik dan een keer iets koop, voel ik mij niet schuldig en geniet ik ervan.
Goed bericht is dat de mode fashion week in Amsterdam
zich vooral richt op het gebruiken van oude kleding om nieuwe mode van te maken.

Kijk! Dat bedoel ik nou.
Er is niets mis net het kopen van kleding als je het nodig hebt.

Ik ben nu de 9 maanden voorbij.
Bij mij is het gebrek - complete sets. Ik hen een rok die ik vanaf het begin al mooi vond en dat is nu nog steeds. Heb er nu andere schoenen bij. Ik vind het mooi en draag er ook een ander vest bij.

Het valt me trouwens op als je leuk gekleed bent. Dan word je vaker op de koffie gevraagd. :koffie: :koffie:
Hallo Broodtrommel,

Aantal pagina's terug had ik al geschreven dat ik mijn kleding weggeef of verkoop.
Maar toch bedankt voor je tips.
Prrrr, mauw miawwwww.
Hoi!
Hoe gaat het met iedereen? Wat stil hier...

Het is bijna einde van de maand weer en ik danst weer mee maar
ik vrees niet voor lang meer want bijna al mijn basic-topjes zijn oud, met gaatjes (katten)
en door HG schimmel zitten er bij aantal bleekstippen op. :facepalm:

:'(
Prrrr, mauw miawwwww.
Ik kom me ook weer even melden. Het ging heel goed met niet kopen maar ik heb sinds kort een nieuwe functie en daarvoor moet ik in het net. Omdat ik nu al heel lang met dezelfde kleding doe zijn sommige dingen niet meer netjes genoeg.
Afgelopen vakantie heb ik eindelijk wat spullen met gaatjes of die vaal waren aangetrokken en daarna weggedaan. Nu wil ik graag mijn kast weer uitzoeken en setjes maken die goed genoeg zijn voor het werk. Hopelijk is dat dan toch nog genoeg om weer een tijdje door te kunnen...
Ha, wat een leuk topic. Ik heb dit topic altijd genegeerd omdat ik dacht dat hier hele spaarzame types zaten die 3 broeken en 2 truien ruim voldoende vonden en dat ik met mijn mode-hobby en koopdrang hier totaal niet op mijn plaats zou zijn.

Maar ik heb net flink terug zitten lezen en er zijn hier juist veel mensen die die kooprush herkennen en het gevoel dat je wel 50 paar schoenen hebt en ook 2 paar rode 'maar dat zijn pumps en ik heb nog geen platte rode schoenen dus het is een aanwinst voor mijn garderobe'.

Ik heb mezelf al aardig in de tang. Ik koop alles in de sale en bijna altijd met minstens 70% korting. Dan kan ik dus niet plannen wat ik koop, maar ik ga naar mijn favoriete winkel en laat mijn aankopen dus afhangen van het aanbod. De afgelopen 2 jaar heb ik op die manier heeeel veeeeel gekocht (bijna complete garderobes elke sale-ronde) dus ik mis niets. Voor elke gelegenheid is er ruime keuze aan kleding en ik ben heel erg blij met mijn garderobe. Ben er ook veel mee bezig, nadenken over wat ik aan ga trekken naar welke gelegenheid etc.

Tijdens die sale periode ben ik dan ook echt koopverlsaafd, ik krijg er een enorme rush van, wordt er hyper van, ben helemaal blij en wil vooral meer, meer en nog meer. Ik kan dan ook echt avonden klikken op marktplaats op zoek naar gouden koopjes.
Ik las het hier ook al: iets kopen lokt uit tot nog meer kopen want bij die nieuwe outfit horen ook weer bepaalde schoenen en alles smaakt ook nog eens naar meer.

Omdat mijn financiele middelen beperkt zijn, dwing ik mezelf op een gegeven moment weer te stoppen en tussen de sale periodes in koop ik vervolgens maandenlang helemaal niets.

Ik winkel nooit, behalve die 2 salerondes per jaar in mijn favoriete winkel. Verder kom ik nooit in kledingwinkels. Word ik alleen maar hebberig en ontevreden van.
Online winkelen mag ook alleen in de supersale. Ik kijk wel als inspiratie vaak op net-a-porter, dat is de grootste designersite. Ik vind het leuk om te kijken wat in is en in welke combinaties ze de kleding combineren. Maar het is onbetaalbaar dus ik kom nooit in de verleiding om ook maar iets te kopen. Dat is erg makkelijk.
Maar goed, ik ga de challenge aan per 1 augustus a.s. tot en met de volgende salesronde in januari 2018. Niet helemaal een challenge want dit is mijn natuurlijke koopcyclus, maar ik ga er over nadenken om volgend jaar dan eens echt een jaar helemaal niets te kopen. Ik geef nml ook zeker 2.000,- per jaar uit terwijl ik een hele slechte pensioenvoorziening heb (eigenlijk geen, behalve een eigen huis dat ik aflos) en het kan geen kwaad om eens een jaar dat bedrag opzij te zetten voor later.

Ik moet dan nu gaan afkicken van mijn laatste koopstuip (heb echt oa 4 beeldige jurken afgeprijst van 245,- per stuk naar 50,-gekocht, en een zwarte broek, twin set, paar schoenen en een jasje voor werk. Heel blij mee, allemaal). Volgende week komt er nog 1 paar enkellaarsjes met 70% korting via Zalando binnen en dat is het dan. GENOEG.

Dat bomberjasje dat ik nog via Zara wilde kopen (ik kocht er vorig jaar voor het eerst een en daar heb ik zoveel plezier van dat ik natuurlijk nog meer, nog veel meer daarvan wil) moet dan afvallen. Bomberjasjes blijken geweldig: minder tuttig dan een colbertje en toch gekleed en heel leuk op een rok. Maar dat mag dan misschien zo zijn, maar ik heb er al een en de portemonnee moet op slot dus het is een NEE!
Oja, en dit weekend de kast weer eens uitruimen. Ik ben slecht in weggooien, zeker als ik een kledingstuk met veel plezier gedragen heb. Verslijten doet het zelden, want ik ben er zuinig op (was niet te vaak en was ook erg zorgvuldig) maar soms moet je besluiten dat de liefde over is.

Maar hoe en wat vind ik toch lastig. Ik heb sommige kledingstukken al ruim 10 jaar en die draag ik nog steeds af en toe. Laatst weer een mooie blouse van 10 jaar oud in ere hersteld na zeker 6 jaar niet dragen en ik kreeg er complimenten over. Bij een cocktailoutfit van 8 jaar geleden heb ik de laatste jaren mijn neus op gehaald, vond het een wanstaltig ding dat me dik maakte, maar laatst had ik opeens last minute een chique diner en heb het opgeduikeld en aangetrokken en opeens vond ik het weer wel een geweldige outfit. Ik blij dat het ding nog niet bij het Leger des Heils was beland.

Dus ik ben een beetje voorzichtig met dingen weggooien......maar wil toch wat meer overzicht gaan creeren.
Welkom Hiltje!
Speuren naar kleding met fikse korting is echt je hobby he? :proud:
Zo te lezen heb je nu echt heuuuul veeeel kleding he dus goed dat je
je even afremt...heel veel succes!
Prrrr, mauw miawwwww.
Thx. Je het is echt wel een beetje hobby. Ik ben geen fashionista maar ik houd van mooie spullen en er goed uitzien. Kijken naar wat anderen aan hebben vind ik ook heel leuk en als iemand duidelijk zijn best heeft gedaan kan ik dat echt waarderen: beetje het straatbeeld oppoetsen.

Ik heb niet belachelijk veel kleding vind ik zelf. Geen spullen met kaartjes er nog aan en ik draag zo goed als alles (of heb het gedragen) en heb ook niet extreem veel versies van hetzelfde. Anders vind ik het ook zonde.

En koopjesjagen vind ik echt geweldig inderdaad. Never pay retail is mijn moto (dat doe ik alleen heel soms bij echt een mooi stuk van de Zara).
Nou, ik ben nu richting 10 maanden aan het gaan.
Ik heb twee jaar geleden dus wel een partij kleding van een bijna failliete kledingzaak gekocht. Ik ben er nu heel blij mee.
Is ook de reden dat het geen enkele moeite kost om niets te kopen. De winkels zijn weg en de kast is vol met restanten van ze.
Ik wist dat de kosten voor terug sturen hoger waren en de kleding zou worden vernietigd.

Ja wel door die situatie heb ik er dus wel meerdere kleuren van hetzelfde. Maar BASIC en na 15 jaar zijn dezelfde nog steeds te koop.
Is net als ondergoed. De basis voor een garderobe als totaal.

Ik heb wel een paar erg mooie stukken hangen en staan. Daar ben ik zuinig op en ik bewaar ze voor een speciale gelegenheid.
Het valt te veel op. Shoppen is absoluut geen hobby. Mooie kleding is dat wel. Maar met mate en dan blijft het leuk.
Je verdiepen in hoe een panama hoed handmatig wordt geknoopt.
Vooral rijke artiesten dragen dat ding graag. Is echt een stuk kunst. Zie je ook aan de pasvorm.

Doe ik het toch weer, maar @Hiltje neemt het wel over. Ik ga wat anders doen. :byee:
Ha, een niet met name te noemen webshop geeft 20% extra korting op alle sale. Ik heb daar mijn laatste aankoop, een paar enkellaarsjes in de pijplijn zitten dus dat zou nog van toepassing zijn maar het blijkt dat je minimaal voor 85 euro moet bestellen (en laarsjes zijn 45). Dus ik bekijk toch nog even hun aanbod (want je weet maar nooit, om het af te leren).

Heb net 520 paar schoenen, 20 rokken en 70 jurken bekeken en er zit helemaal NIETS voor me tussen. Als ik het cadeau zou krijgen zou ik het nog niet dragen.

Heerlijk.
Maar Hiltje, waarom alleen niet proberen te shoppen tot de volgende salesronde? Of misschien kan je voor jezelf een budget afspreken als het je niet lukt te stoppen.

Als je 2 x per jaar koopt en 2000 euro per jaar uitgeeft, geef je dus tijdens 1 ronde meteen 1000 euro uit. Probeer volgend jaar gewoon dan met 500 te eindigen en streng zijn voor jezelf. Dan ga je niet meteen cold Turky maar langzaamaan minderen. Dan stort je meteen 500 euro in je pensioenvoorziening/spaarrekening.

Wat ik zelf doe is een jaarbudget afspreken met mezelf en alles bijhouden in een schriftje als ik iets koop.

Heb nu al mijn kasten met kleding uitgeruimd en er kan nog 1 volle vuilniszak mee met de ijhallen over 2 maanden.

En never pay retail is ook mijn motto. Maar het maakt je wel heel hebberig tijdens de sales. Soms vraag ik me af of de verleiding ontstaat omdat het goedkoper is en je niet zo veel hoeft te betalen of het idee van koopjes scoren.

Ik bedoel. Zou je de prijs die na aftrek van de korting ook over hebben voor het item of is het alleen een idee van wen vanaf prijs dat je veel "bespaart".

Er is wel eens een goede docu geweest over misleidende sales en vanaf prijzen die nooit hebben bestaan omdat het mensen triggered tot kopen
Ja, je hebt wel een punt Broodtrommel. Het is natuurlijk dan eigenlijk geen challenge. Ik vind het misschien nog te leuk. Anderzijds heb ik op deze manier, bij 1 geliefd merk, de afgelopen tijd dus zoveel kleding gekocht dat ik hoop dat er bij de volgende ronde verzadiging opsteekt en ik met enkele mooie stuks klaar ben.

Mijn oma zei altijd: elk seizoen een nieuw setje voor net en een setje voor gewoon. Dan blijft je garderobe altijd up to date. Daar vind ik wel iets inzitten. Ik heb bijvoorbeeld elk jaar een buitenlands congres (met merendeels dezelfde mensen die deelnemen) en dan is de dresscode zowel casual, bussiness als een avond feestelijk. Ik vind het fijn om dan diverse combinaties te hebben en in ieder geval elke keer een ander feestjurkje. Dus dat vraagt al investering. Ik heb trouwens elk jaar nog 2 gelegenheden waarbij dat nieuwe jurkje dan ook gedragen wordt.

Ik blijf de sale van mijn specifieke merk wel echt perfect vinden. Het merk is anders echt te duur voor me en met de saleprijzen zijn het Zara en H&M prijzen, terwijl je de betere kwaliteit wel ziet. Ik had bijvoorbeeld heel lang nauwelijks casual kleding, ik had maar 1 jeans. Tijdens een sale ronde bij dit merk een jeans gekocht die was afgeprijst van 150 naar 40,- en die bleek perfect te zitten. Toen heb ik de keer daarna (ik had geluk dat het er hing) diezelfde broek ook in het zwart en grijs en een blauwe bootcut gekocht. Sindsdien loop ik veel meer in relaxte casual kleding, maar ik ben nu ook voor de komende jaren voorzien qua jeans. Ze slijten nml nauwelijks, de blauwe draag ik al ruim een jaar meerdere keren per week en heeft nog geen slijtplekken.
Jane-Ice schreef:
26-07-2017 14:05
Hoi!
Hoe gaat het met iedereen? Wat stil hier...

Het is bijna einde van de maand weer en ik danst weer mee maar
ik vrees niet voor lang meer want bijna al mijn basic-topjes zijn oud, met gaatjes (katten)
en door HG schimmel zitten er bij aantal bleekstippen op. :facepalm:

:'(
Dat HG schimmel spul heeft mij laatst ook een spijkerbroek gekost! En één van mijn favoriete jurkjes voor werk is ook helemaal beschadigd, doordat ik geen jas aan had en wel mijn laptoptas om had. Ik heb het hele internet afgezocht of hij nog ergens te krijgen was, maar helaas... :(
Ik lees even mee, want ik moet ook maar eens wat minder kleding kopen. Pas verhuisd en een enorme inbouw-garderobekast, maar die is nu al overvol, ondanks dat ik voor de verhuizing zeker de helft van mijn kleding, schoenen en tassen gedoneerd heb. Ik vind het onzin om meer te hebben dan in die kast past, dus maar eens wat consuminderen.

Ik ben nog zoekende naar wat nu echt het minimum/ de absolute basics zijn. Op Pinterest kom ik veel tegen over capsule wardrobes, maar niet alles is even bruikbaar. Sommige kledingstukken draag ik nooit en heb ik niet, omdat ik er nooit inpas. Maar ik laat me inspireren.

Sinds ik een paar jaar geleden ben afgevallen, ben ik een soort van 'kleurenpalet' gaan hanteren, zodat in ieder geval alles altijd bij elkaar kan. Mijn kleuren zijn: zwart, grijs, wit, beige, taupe, marineblauw, lichtroze en mintgroen. Deze kleuren staan mij goed en ik voel me er prettig in. Scheelt in ieder geval miskopen qua kleur dat ik me hieraan houd.
Ik zit even te denken wat voor mij een minimum garderobe zou zijn om me nog comfortabel bij te voelen. Ga eens even een lijstje maken. Ben bang dat het best een lang lijstje wordt.
Lijstje (voor mijn) minimum garderobe:

- 2 jeans (2 verschillende wassingen of een skinny en een bootcut). Kan hele jaar door.
- 1 zomer en 1 winter nette zwarte broek
- zwarte kokerrok voor netjes
- 2 casual truien voor op de jeans
- 4 blousjes/tops voor op de nette zwarte broeken
- jeansblouse
- dik vest
- zwart en ander kleur truitje voor op de kokerrok.
- 2 nette jurkjes: zomer/winter
- 2 casual jurkjes: zomer/winter
- 1 feestjurkje
- 1 strandjurk
- paar basis Tshirts en hempjes
- net zwart colbert
- net leren jasje
- brede leren riem

- 2 winterjassen (een nette mantel en een sportievere warme jas)
- 1 zomerjas (trenchcoat)
- 1 tussenjas

- nette zwarte pumps
- nette pumps in andere kleur
- 2 paar enkellaarsjes
- platte sandaaltjes
- sandaaltjes met hak/ wedges
- platte zomerschoenen
- 2 paar sneakers
- zwarte en bruine hoge laarzen
- paar stevige stappers

Onnodig te zeggen dat ik in werkelijkheid veel meer in de kast heb.
Ik denk dat mijn minimumgarderobe er ongeveer zo uit zou kunnen zien:

2 jeans (ik draag het liefst donkerblauwe)
2 zwarte broeken
4 rokken
6 shirts met korte mouwen
6 hemdjes
4 dunne vestjes
4 warme vesten
1 zwart colbert/ net jasje
1 fleecevest
2 setjes hardloopkleding zomer
2 setjes hardloopkleding tussenseizoen
2 setjes hardloopkleding winter
1 zomerjas
1 tussenjas
1 winterjas
4 paar pumps
4 paar dichte schoenen/ enkellaarsjes
2 paar All Stars (zwart en wit)
2 paar teenslippers
1 paar hardloopschoenen
1 paar ex-hardloopschoenen voor wandelen

Uiteraard heb ik nu dus ook veel meer.
7 maanden! :yes:

:cheer2: :cheer2: :cheer2:
Prrrr, mauw miawwwww.
Ik meld me ook maar weer eens. Hier gaat het goed. Ben net terug van vakantie en heb voor de vakantie nog wel een korte broek gekocht (H&M, € 5 in de sale).
Op vakantie heb ik, noodgedwongen, een nieuwe bikini moeten kopen. Ik had twee bikini's meegenomen, een voor het zonnen, en eentje om lekker in te zwemmen. Na twee dagen op vakantie gingen allebei de bikini's stuk ( ze waren al een jaartje of wat oud). En ja, dan moet er wel een nieuwe komen.
Voor de rest, voor mezelf althans, alle sale verleidingen weerstaan. Voor m'n dochters niet, maar die groeien op het moment zo hard dat ik wel veel nieuws moest kopen.
Haha, leuk topic dit!

Sinds een paar maanden zit ik er ook financieel wat minder zonnig bij, wegens een scheiding en dat ik nu alleen woon... Ik had altijd - vooral in de avond - veel de neiging om een rondje te maken langs alle leuke webwinkels en werd dan enorm hebberig. Ik bestelde dan ook altijd veel kleding en meuk, eigenlijk heb je het niet nodig maar je doet het toch. Toen ik hier alleen ging wonen daarom besloten om niet meer te kijken online en de stad in te gaan uit verveling. Moet zeggen dat het een hoop scheelt.. Winkels triggeren je toch tot geld uitgeven en als je het niet koopt, blijf je je ontevreden rondlopen. Echter ik wil volgende maand wel wat nieuwe items kopen want ik heb niet super veel kleding. Ik gooi alles helaas iets te vlug weg... Ook dat is een leerproces :-) eerst straks maar eens inventariseren wat er daadwerkelijk nodig is..
Hoi, leuk topic! Goede instelling, zo min mogelijk kopen!
Heb de hoop dat ik de komende maanden niets ga kopen, zwangerschapskleding heb ik namelijk nog.
Ben benieuwd hoeveel /hoe weinig ik het komende jaar aan kleding uit ga geven!

Normale, complete garderobe hier:

2 spijkerbroeken
3 andere broeken

3zomerse jurkjes
4 rokken

2 Dikke panty's
3 blousen
3 vestjes
2 colbertjes
4 't Shirts
Een paar topjes
4 driekwartmouw
Een stapel truien
2 feestjurken

Dat is het geloof ik wel

Oh en een setje sportkleding, wat jassen en schoenen natuurlijk.
Jane-Ice schreef:
31-07-2017 13:47
7 maanden! :yes:

:cheer2: :cheer2: :cheer2:

:high5:

Ik ook op 7 maanden.

:cheer2: :cheer2: :cheer2: :cheer2: :cheer2: :cheer2: :cheer2:
spuit-elf schreef:
01-08-2017 14:05

Ik ook op 7 maanden.

:cheer2: :cheer2: :cheer2: :cheer2: :cheer2: :cheer2: :cheer2:

:thumbsup:
Prrrr, mauw miawwwww.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven