Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Ik haal het topic even omhoog. Leuk Pamela, dat je het ook gaat doen! En fijn dat je nu het idee hebt goed voorzien te zijn qua garderobe, dat maakt dat het makkelijker vol te houden is vind ik.

Ik heb nog altijd niks gekocht, dus zit nu op ruim zes maanden. Ik kom weinig in de verleiding, ook niet tijdens de 2 vakanties die ik heb gehad. Ik merk dat twee van mijn favoriete broeken wat slijtplekken beginnen te vertonen, ik ben benieuwd of ik daar uiteindelijk een vervanging voor ga kopen. Ik heb genoeg rokjes en jurkjes om het te compenseren, dus mijn streven is dat het niet nodig is.

En ik heb vorige maand opnieuw een opruimronde in mijn kledingkast, ik realiseer me steeds meer wat miskopen zijn geweest en wat ik maar beter weg kan doen. Ik heb drie volle tassen naar de kringloopwinkel gebracht, scheelt veel ruimte en ik mis er nog niks aan.

Hoe gaat het met de andere niet-shoppers?
Ik heb een beetje een terugval gehad: in de uitverkoop wat shirtjes gekocht en ook twee rokjes. Die rokjes had ik echt nodig, want ik had bijna geen vrijetijds-zomerkleding, en het is momenteel echt te warm voor een spijkerbroek of een polyester jurk met lange mouwen. De shirtjes waren een weloverwogen aankoop, want ze voldeden precies aan mijn wensen. Ik heb een soort lijstje bijgehouden wat ik mis aan kleding en welke eigenschappen iets moet hebben. Zo koop ik veel bewuster en alleen kleding waar ik echt iets aan heb. Ik probeer ook steeds te denken: 'wanneer en waarbij ga ik het dragen?' Met pantys wel de mist in gegaan: er was een aanbieding (drie voor de prijs van twee), dus ik dacht geld uit te sparen, maar ze blijken niet mooi (veel te glanzend) en pantys mag je niet ruilen Ik baal wel een beetje, want ook al was alles heel goedkoop, bij elkaar toch weer best een bedrag uitgegeven.

Vandaag was ik in de stad en ik dacht: even kijken naar nog een lekker zomerjurkje, maar opeens stond het me heel erg tegen om in al die winkels te gaan zoeken tussen al die rekken met kleding. Ik heb nu besloten om toch weer de rest van het jaar helemaal niks te kopen. Jammer dat 1 juli al voorbij is, anders kon ik voor de tweede helft van het jaar gaan. Maar eigenlijk maakt die datum natuurlijk niks uit.

Ik merk trouwens wel dat ik de dingen die ik al een tijdje heb nu meer waardeer en dat ik ook creatiever ben met combineren. Al met al is het dus wel een nuttige uitdaging geweest.
Ik ben verschrikkelijk losgegaan vandaag, dus ik kom even biechten. Ik heb uiteindelijk voor meer dan 300 euro bij de Vanilia uitgegeven . Wel hele mooie tijdloze items, waar ik veel plezier van ga hebben. Maar niet echt gepland, en over de noodzakelijkheid valt ook nog wel te discussieren. Ik houd het er maar op dat het in ieder geval wel kwaliteit is.

Ik wilde ook nog nieuwe werkpumps (die waren wel noodzakelijk) maar daarvoor ben ik nog niet geslaagd. Heb verder nog wel 3 sportbeha's gekocht maar dat was nodig, en valt sowieso bij mij onder de uitzonderingen.

Ik ga de draad nu echt weer oppakken. Op de werkpumps na ga ik echt weer even in het gareel tot 1 januari.
Zo herkenbaar. De vanilia is super.

Bij deze begint vandaag de tweede ronde
Pak de draad ook weer op. Op 1 shirt en hardloopbroek wat ik echt nog nodig heb koop ik t/m september niets meer.

Merk dat het veel geld scheelt.
Ik heb sinds oktober niets gekocht, en ik heb ook totaal geen behoefte meer om iets te kopen. Alleen moet ik binnenkort een keer nieuwe wandelschoenen kopen. Ik wandel tegenwoordig minstens 10.000 stappen per dag, waardoor mijn zolen nu letterlijk tot op de draad toe versleten zijn. Maar goed, dat is functionele kleding om te sporten, dat mag.
Oh, en ik zie bij het teruglezen trouwens dat Whopper zich heeft laten anonimiseren. Jammer Whopper, ik las je altijd graag!
Wat jammer, dat whopper weg is.

Leuk dat er meer mensen nu weer 'opnieuw' beginnen. Voor mij ook een stok achter de deur. Die heb ik toch wel nodig, want ik merk dat nu ik toch weer wat dingen gekocht heb, ik steeds vaker denk: 'toch even kijken', en dat wil ik juist niet meer.
Ik heb het afgelopen half jaar ook wat dingen gekocht: H&M bestelling, leren laarsjes en Primark bezoekje. En laatst een tas en sneakers in de uitverkoop. Deze had ik al 3 maanden geleden gezien, maar netjes tot de uitverkoop gewacht (50% korting).

Zodra ik weer wat geld te besteden heb (hopelijk over 6 maanden), dan wil ik wat duurdere basics aanschaffen die wat langer meegaan. Merk wel dat ik de afgelopen tijd echt veel beter nadenk over aankopen.

Het enige waar ik over twijfel is een nieuwe jurk voor een bruiloft dit najaar voor de rest wil ik de komende 6 maanden geen kleding kopen.
Met het schaamrood op mijn kaken kom ik hier met een bekentenis. Ik heb bijna al mijn kleding er uit gegooid en ben een hele nieuwe garderobe in een nieuwe stijl aan het opbouwen. Over het kostenplaatje durf ik he niet eens te hebben. Mijn enige excuus, die misschien wel wat zwakjes is, is dat ik helemaal terug ga naar één stijl. Ben al sinds 3 maanden bezig om me helemaal gek te zoeken naar mooie items, niets wordt in een impuls gekocht (dat dan weer wel). Zucht, sorry, ik weet het, ik ben een afvallige.
quote:waterplant schreef op 13 juli 2015 @ 23:15:

Met het schaamrood op mijn kaken kom ik hier met een bekentenis. Ik heb bijna al mijn kleding er uit gegooid en ben een hele nieuwe garderobe in een nieuwe stijl aan het opbouwen. Over het kostenplaatje durf ik he niet eens te hebben. Mijn enige excuus, die misschien wel wat zwakjes is, is dat ik helemaal terug ga naar één stijl. Ben al sinds 3 maanden bezig om me helemaal gek te zoeken naar mooie items, niets wordt in een impuls gekocht (dat dan weer wel). Zucht, sorry, ik weet het, ik ben een afvallige.Dat zou eigenlijk een nieuw topic moeten worden. Ik vind het ook heel lastig om 1 goede garderobe aan te schaffen, hopelijk over 6 maanden.
quote:saywhat schreef op 14 juli 2015 @ 00:36:

[...]

Dat zou eigenlijk een nieuw topic moeten worden. Ik vind het ook heel lastig om 1 goede garderobe aan te schaffen, hopelijk over 6 maanden.

Het opbouwen van een goede garderobe. Doe je niet in 6 maanden. Is een proces van jaren.

Ik heb een paar sneakers gekocht. Vervanging van pantoffels. Met elastische veters.....

Ik draag nu op dit moment de sneakers van vorig jaar. De nieuwe zijn vooral voor veel lopen. Ik kreeg te veel opmerkingen over het vorige paar. Die moet echt weg, maar moet nog even aan de nieuwe wennen. Die van vorig jaar zijn niet geschikt voor veel lopen. Wel voor een dagje tussen door.

De oude staan hier, maar ik kan ze (nog) niet weg doen. We hebben zoveel lief en leed gedeeld...

Met het schaamrood op mijn kaken kom ik hier met een bekentenis. Ik heb bijna al mijn kleding er uit gegooid en ben een hele nieuwe garderobe in een nieuwe stijl aan het opbouwen. Over het kostenplaatje durf ik he niet eens te hebben. Mijn enige excuus, die misschien wel wat zwakjes is, is dat ik helemaal terug ga naar één stijl. Ben al sinds 3 maanden bezig om me helemaal gek te zoeken naar mooie items, niets wordt in een impuls gekocht (dat dan weer wel). Zucht, sorry, ik weet het, ik ben een afvallige.

Grappig: ik heb ook steeds het idee dat ik mijn garderobe wil aanpassen. Minder en alleen maar goeie dingen. Allemaal met elkaar te combineren. Is dat toch een effect van het geen kleding kopen? Dat je er achter komt wat je mist? Hoe ben jij op het idee gekomen, waterplant?

En hoe zorg je dat je nu alleen de goeie dingen koopt? Ik hou een soort van lijstje bij: wat mis ik en wat is er mis met de dingen die ik eigenlijk niet goed vind. Zo hoop ik effectiever te gaan winkelen, volgend jaar.

Ik wil eigenlijk ook graag mijn kast uitmesten en alles wat ik niet meer graag draag weg doen. Maar ik ben bang dat als ik weinig over heb, dat ik dan toch weer wil gaan winkelen. Volgend jaar ga ik een poging wagen.
Hier nog steeds goed. Ik heb dit jaar echt weer wat dingen aan mijn interieur kunnen doen zoals een buffetkast en een nieuwe (2e hands) fiets. Een tafel en twee stoelen en bijzettafeltje en retro meubel op wieltjes.

Gewoon dingen die ik dus echt al heel erg lang wilde maar nooit geld voor had. Nu geef ik het kledingbedrag dus aan iets anders uit. Het is toch weer 800 tot 1200 per jaar wat ik altijd uit gaf. Heb ook niet het idee dat ik veel mis.

Ik heb dat dus ook. Zoals iemand hier al stelde, is het misschien een bijwerking van een tijd lang niet shoppen. De drang naar een eenvoudige maar toch allesomvattende en perfect combineerbare garderobe.

Ik ben ook op zoek naar een eigen stijl, maar ik vind dat zo moeilijk !

Ik wil me beperken tot een aantal kleuren die onderling goed combineerbaar zijn, maar toch niet te saai. Die kleuren heb ik intussen gevonden, maar nu nog een leuke stijl vinden.

Misschien moet er inderdaad een apart topic komen hiervoor.
Ik ben nu val plan om de rest van het jaar niks nieuws te kopen, maar wel zo veel mogelijk weg te gooien (of geven) wat niet goed is. Dan kan ik volgend jaar kijken wat ik mis en dat aanvullen. Ik wil dat doen door bij te houden wat ik echt mis, en wat er mis is met de kleding die ik wel heb maar niet draag. Op die manier kom ik er hopelijk achter wat ik wel en niet moet kopen voor een goeie garderobe.

Ik ben namelijk nog steeds elke morgen aan het zoeken tussen de kleding waarvan ik minstens de helft toch liever niet draag, en daar wil ik vanaf. Dan moet ik alleen nog een systeem bedenken voor zomer- en winterkleding.
Ik heb denk ik wel de mazzel dat ik een behoorlijk budget heb. Alles wat ik een jaar of langer niet heb gedragen of maar een enkele keer heb ik in dozen gestopt. (inclusief ondergoed en dat was nog het moeilijkste). Toen was dus eigenlijk alles gedecimeerd. Wat bleef hangen draag ik dus het liefst en naar die kleuren gaat dus ook blijkbaar mijn voorkeur uit. Wat ik tot nu heb gekocht is simpel (geen rouches, bloemen, strikken o.i.d.). Jurken, rokken, broeken en schoenen hou ik uni kleurig of max 2 kleurig. Truitjes, shirts en leggings van één naar Multi kleurig. Ik heb een vermogen betaald voor de perfecte getailleerde witte blouse, één zwarte kasjmier trui, en een prachtige zwarte jurk die voor werk en cocktail kan.

Schoenen heb ik alles weg gemikt waar ik op slof behalve 1 paar voor de winter en één voor de zomer en heb keurige zwarte suède pumps gekocht met een wat dikkere hak van 7 cm en een paar muis grijze. Het moet net je smaak zijn maar de basis spullen heb ik nu. Ik koop niets meer wat trendgevoelig is maar dat heeft ook met mijn leeftijd te maken maar wel alles getailleerd wat mogelijk is. Wel heb ik mijn arsenaal aan sjaaltjes en sieraden behouden om nog meer variëteit aan te brengen en om het niet te vlak te maken.

Misschien is dit een opstartje voor je. Ik ben het trouwens niet eens dat je een garderobe niet in 6 maanden kan opbouwen zolang je maar een plan hebt.
Het klinkt of je er heel bewust mee bezig bent, Waterplant, super! Zo bouw je vanzelf een garderobe op waar je jarenlang mee vooruit kan, en die niet snel verveelt of gedateerd raakt. Zodra ik op mijn streefgewicht ben wil ik dat ook gaan doen; alles nieuw kopen, en dan een aantal echt goede, tijdloze basisstukken aanschaffen van een goede kwaliteit die me echt goed staan. Ik heb ooit al eens een kleuranalyse laten doen, dus ik weet welke kleuren me wel en niet flatteren, daarmee het toch lukken.

Ik heb het lang uitgesteld, maar ik ga vandaag of morgen écht nieuwe wandelschoenen kopen. Mijn huidige wandelschoenen heb ik nu al een aantal jaren, en die zijn nu echt finaal op. Ik heb de achterkant al eens laten repareren, maar nu is de zool opeens helemaal doorgesleten. Niet zo gek, want ik loop tegenwoordig minstens 10.000 stappen per dag, dus het gaat extra hard de laatste tijd. Nu kan ik ze wel laten verzolen, maar het is volgens mij sowieso beter om sport/'wandelschoenen na een x-aantal jaar te vervangen, dus ik moet er nu echt aan geloven. Ik heb me al flink georiënteerd via internet, en twijfel nog tussen twee paar. Ze hebben allebei een zool die geschikter is voor verharde ondergrond dan de schoenen die ik nu heb, dus daar zou ik lang mee moeten kunnen doen. (Waarschijnlijk) vanmiddag ga ik ze even passen, dan weet ik zeker of een van deze het wordt.
Hoi prik, toch is het beter om op verschillende schoenen te gaan lopen, kijk eens op Marktplaats anders, wij vrouwen kopen rustig te grote en te kleine schoenen en hopen dat we er in groeien of zo en daar heb je soms voor een prikkie( ) nieuwe leuke schoenen. Als je te vaak en te lang op één paar schoenen loopt dan gaan je voeten ook naar die schoenen staan en daar krijg je op de lange termijn problemen mee.
Moet zeggen dat ik het topic hebt gevolgd met de goede bedoeling iets meer stil te staan bij mijn uitgave mbt kleren. Moet zeggen dat ik dat altijd wel gedaan heb hoor. Ik heb heel lang niets gekocht (lees 1 shirtje van 3,50 euro) maar nu moet ik helaas toch.. want ik ben zwanger. Dus vaarwel gewone spijkerbroek en hallo zwangerschapsbroek ;)
Het gaat om echte wandelschoenen hè, van die lompe schoenen met dik profiel. Die doe ik alleen maar aan als ik echt ga wandelen. En als we in het buitenland gaan lopen doe ik mijn bergschoenen aan. Ik zie die wandelschoenen dan ook gewoon als functionele sportkleding, dat sowieso niet onder de uitdaging viel van een jaar niets aanschaffen.
quote:prik schreef op 15 juli 2015 @ 12:29:

Het gaat om echte wandelschoenen hè, van die lompe schoenen met dik profiel. Die doe ik alleen maar aan als ik echt ga wandelen. En als we in het buitenland gaan lopen doe ik mijn bergschoenen aan. Ik zie die wandelschoenen dan ook gewoon als functionele sportkleding, dat sowieso niet onder de uitdaging viel van een jaar niets aanschaffen. Oh, grinnik, tja das wat anders
quote:ollekebollekeknolleke schreef op 15 juli 2015 @ 12:27:

Moet zeggen dat ik het topic hebt gevolgd met de goede bedoeling iets meer stil te staan bij mijn uitgave mbt kleren. Moet zeggen dat ik dat altijd wel gedaan heb hoor. Ik heb heel lang niets gekocht (lees 1 shirtje van 3,50 euro) maar nu moet ik helaas toch.. want ik ben zwanger. Dus vaarwel gewone spijkerbroek en hallo zwangerschapsbroek ;)Gefeliciteerd, en te lang niks kopen is ook weer een beetje overdreven, je mag je zelf best iets gunnen toch? Als je er leuk, nieuw en fris uitziet is dat best lekker. Enfin, je gaat nu toch echt voor de bijl, geniet er van.
Ik heb jullie support nodig! Ik heb toch weer wat besteld. Toen kreeg ik spijt en heb het geannuleerd. Toen bedacht ik dat ik toch écht meer mooie tops nodig heb en dat deze helemaal perfect zou kunnen zijn en dat hij toch niet zo duur was en heb ik hem opnieuw besteld. Nu voelde ik me toch weer schuldig en bovendien heb ik eigenlijk helemaal geen zin om weer de stad in te moeten om het pakketje op te halen. Dus de nieuwe bestelling ook weer geannuleerd Het is dus echt een soort verslaving, want het ene moment bedenk ik dat ik eerst maar eens moet opdragen wat ik heb aan bergen met kleding, en voor ik het weet heb ik toch weer wat gekocht.

Ik neem me nu dus weer voor om echt, echt, écht niks meer te kopen dit jaar, en in januari te kijken wat ik echt nodig heb. Zo'n ramp is het natuurlijk helemaal niet om wat vaker hetzelfde shirtje te dragen, die paar weken per jaar dat het mooi weer is in NL.

Ik wordt echt gek van mezelf. Wat een stom luxeprobleem.

En waterplant: wat jij hebt gedaan klinkt echt goed. Ik wil dat volgend jaar ook doen. Zo hoop ik uiteindelijk toch minder tijd en geld te gaan verspillen aan onnodige dingen en miskopen. Ik ben benieuwd hoe het jou blijft bevallen. Misschien moeten we binnenkort maar eens een capsule-wardrobe-topic beginnen
Nog een vraag, waterplant: vond jij het makkelijk om kleding die je niet draagt weg te doen? Ik probeer het wel eens, om echt alles goed uit te zoeken, maar ik hou toch een te grote stapel over met dingen die ik niet draag maar toch niet weg wil doen.

En lukt het je nu ook om alleen maar dingen te kopen die je echt leuk vind? Ik koop best vaak iets wat perfect lijkt, maar waar na één keer dragen toch opeens iets mis mee lijkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven