Mode & Beauty alle pijlers

Ervaringen capsule garderobe - minimalisme

30-07-2022 08:06 30 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft iemand hier bewust een hele kleine garderobe?
Hoe bevalt dat? Wat heb je met je andere kleding gedaan?

Ik overweeg drastisch te minimaliseren qua kleding. Zag het laatst in de kast van een vriendin dat ze heel weinig kleding heeft. Een kleine kast en alles mooi zichtbaar. Ze ziet er altijd netjes en stijlvol uit. Nu ik er over nadenk zie ik haar vaak in hetzelfde, maar dat was me niet echt opgevallen.

Het lijkt me zo lekker overzichtelijk en ik heb in mijn volgende slaapkamer niet heel veel kast ruimte (vandaar dat ik er over nadenk). Ik heb niet verschrikkelijk veel kleding maar ik draag alles wel graag. Ik roteer dus ik draag het niet heel veel.

Hebben jullie toen die andere mooie kleding weggedaan? Opgeborgen voor als er iets versleten is?
Niks voor mij, en voor jou ook niet denk ik als je graag van kleding wisselt. Kun je je kledingkasten niet in een andere kamer neerzetten dan in je slaapkamer?
Ik heb ook (bewust) geen kledingkasten in mijn slaapkamer, maar heb van een andere kamer een kleedkamer gemaakt.
.
Probeer het eens de komende zes weken of zo. Zoek nu 15 kledingstukken uit en berg de rest op op zolder. Zo kun je testen of het iets voor je is voor je van alles weggooit.
Dat is ook een idee. Ik denk dat ik eigenlijk wissel omdat ik niet elke keer in hetzelfde gezien wil worden. Ik weet niet zo goed waarom.

Vandaag heb ik dag twee van een cursus en dan trek ik iets anders aan, terwijl mijn kleren echt nog wel een dag kunnen.
Op vakantie mis is mijn kleding niet. Hoeveel korte broeken heb je echt nodig? Twee?
Ik zouden dat ook willen gaan doen, dus lees graag mee.

Toen ik zwanger was had ik wat positiekleding gekocht. Niet veel, maar gewoon wat goede basics die goed bij elkaar passen. Nou, ik heb me nog nooit zo makkelijk en goed kunnen kleden. Alles was met elkaar te combineren, ik had overzicht en zag er elke dat leuk uit.

Ik ben alvast begonnen in mijn kast om alle dingen die nergens mee combineren weg te doen en heb wat nieuwe kleding gekocht in een voor mij flatterend kleurenspectrum. Ik ben er nog niet, maar ik merk nu al dat het aankleden minder frustratie oplevert.
Ik moet er niet aan denken.. hou teveel van kleding denk ik…
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
lime222 schreef:
30-07-2022 08:18
Dat is ook een idee. Ik denk dat ik eigenlijk wissel omdat ik niet elke keer in hetzelfde gezien wil worden. Ik weet niet zo goed waarom.

Vandaag heb ik dag twee van een cursus en dan trek ik iets anders aan, terwijl mijn kleren echt nog wel een dag kunnen.

Dat doe ik ook, en ik denk echt elke dag na welke outfit ik aan wil. Kleding is voor mij belangrijk en ook een soort hobby. Als dat voor jou ook een beetje geldt is het natuurlijk super zonde en stom om mooie goede kleding die je graag draagt weg te doen.

Capsule garderobe roteert ook vaak. Een kleine collectie die je 2 maanden gebruikt en dan weer omwisselt. Dat is handig als je een kleine kast hebt en overzicht wil.

Capsule is ook een uitvinding van echte fashionista's met veel kleding. Mensen met weinig kleding hebben gewoon minder interesse in kleding en dat is helemaal niet erg.
Maar jij word niet opeens een ander mens omdat je minder kastruimte hebt.

Ik heb ook een deel van mijn kleding in van die grote curver doorzichtige dozen op elkaar gestapeld. Neemt weinig ruimte in, past veel kleding in.
Always be yourself. Unless you can be a unicorn! Then always be a unicorn!
lime222 schreef:

Als ik jou was zou ik kleding opbergen. Sowieso een zomer- en wintergarderobe maken, dat scheelt al de helft in je kast.
Bedenk wel dat kleding die je veel draagt ook sneller slijt.

Als je nu blij bent met je kleding en het ook allemaal draagt zou ik het niet weg doen. Wat al genoemd wordt: kijk naar goede opbergmogelijkheden.

Wat je wel zou kunnen is nadenken over wat je echt leuke setjes vind en daar foto's van maken. Dan hoef je niet iedere keer opnieuw te bedenken wat bij mekaar past.
every journey starts with a single step
lime222 schreef:

Dan lucht je het en draag je het op dag 3 of 4.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik zelf ben laatst ook drastisch door mijn kledingkast heen gegaan omdat ik besefte dat ik niet eens wist wat ik allemaal in de kast heb hangen. Ook veel te veel bewaarde uit nostalgie of omdat ik het een mooi kledingstuk vind maar eigenlijk nooit meer zal dragen omdat ik het gewoon niet meer past.

Het ziet er nu een stuk overzichtelijker uit en ik moet van mijzelf alles een keer dragen om te voelen hoe het zit en of het echt nog staat. Heb ik mij die dag er niet goed ingevoeld of zat het niet echt lekker dan verdwijnt het in de zak voor de kringloopwinkel.

Ik ben aan het accepteren dat ik ouder word en dat ik gewoon een maat meer heb tegenwoordig. Kleding in je eigen maat zit beter, maakt slanker dan dat ik mij steeds weer in een te kleine maat wurmde.
Dit is wel een leuke blog over capsulewardrobes: https://minimalistdutchie.com/tag/capsule-wardrobe/
Misschien een eyeopener: in heel 2020 kocht ze 15 kledingstukken (12 nieuw en 3 tweedehands). Hoe leuk vind jij winkelen TO?
Ik heb een kleine garderobe omdat ik van overzicht houd. Er hangt alleen kleding in mijn kast die ik ook regelmatig draag.

Kleding die ik steeds laat hangen stop ik op een bepaald moment in een la. Als ik die kleding dan niet mis, weet ik genoeg. Misschien een idee TO, om die tussenstap in te bouwen?

Omdat ik natuurlijk wel veel wil kunnen variëren met de kleding die ik heb, is de range van kleuren en materialen beperkt. Vrijwel alles past bij elkaar. En daarmee heb ik vanzelf een capsule wardrobe.
Ik heb vorig jaar zomer een compleet nieuwe garderobe gekocht en alle kleding waar ik niet blij van werd weggedaan. Ik heb nu ong. 40 items incl. jassen en schoenen.

Alles is te combineren, geschikt voor alle seizoenen en voor werk/privé. Reden was een kleine kledingkast waar alles in moest passen. Vind het heel fijn dat ik niet lang hoef na te denken en dat ik er elke dag toch anders uit kan zien. Heb dit jaar heel weinig kleding bijgekocht ondanks dat ik verhuisd ben en nu een extra ingebouwde kledingkast heb.

Ik vind kleding en hoe ik eruit zie heel belangrijk, maar ik ga er veel bewuster mee om en denk veel meer na voordat ik iets koop. Nog een voordeel, ik draag nu ook alles i.p.v. altijd maar dezelfde favoriete outfitjes terwijl de rest ongedragen in de kast blijft hangen.
Ik heb een capsule wardrobe en dat bevalt mij uitstekend. Toen ik er pas mee begon, hing ik kledingstukken die dubbel/nog goed waren weg. Met en met kwam het als vervanging er weer in totdat die ‘voorraad’ op was. Aantal dingen ook weggegeven zoals blazers. Die droeg ik in de praktijk toch nooit.
lime222 schreef:
30-07-2022 08:19
Op vakantie mis is mijn kleding niet. Hoeveel korte broeken heb je echt nodig? Twee?
Ja dat is lekker makkelijk, op vakantie en zeker in een warm land- heb je ook maar 1 soort kleding nodig.
.
kindrebel schreef:
30-07-2022 10:09
Ik heb een kleine garderobe omdat ik van overzicht houd. Er hangt alleen kleding in mijn kast die ik ook regelmatig draag.

Kleding die ik steeds laat hangen stop ik op een bepaald moment in een la.
Dat doe ik ook. Maar op een gegeven moment gaat die lade of die doos toch weer open omdat ik er iets uit aan wil. Of ik wil iets nieuws kopen om ergens mee te combineren, en dan denk ik: maar zoiets heb ik toch al?
.
impala schreef:
30-07-2022 12:53
Dat doe ik ook. Maar op een gegeven moment gaat die lade of die doos toch weer open omdat ik er iets uit aan wil. Of ik wil iets nieuws kopen om ergens mee te combineren, en dan denk ik: maar zoiets heb ik toch al?
Bij mij ook hoor. En dan gaat het weer terug de kast in. En ben ik blij dat ik het nog niet defitief had weggegooid.
Ja ik denk dat ik dat ga doen: wat nog goed is opbergen en voor het seizoen een aantal sets sorteren uit mijn eigen 'winkel'.

Het gaat mij erom dat ik er eigenlijk niet zoveel tijd en geld en aandacht en ruimte aan wil besteden! Niet alleen met kleding maar ook met andere spullen. Ben best een weggooier

Ik hou wel van shoppen maar kan echt lang zoeken naar wat ik echt wil.
lime222 schreef:
30-07-2022 15:11
Ja ik denk dat ik dat ga doen: wat nog goed is opbergen en voor het seizoen een aantal sets sorteren uit mijn eigen 'winkel'.

Het gaat mij erom dat ik er eigenlijk niet zoveel tijd en geld en aandacht en ruimte aan wil besteden! Niet alleen met kleding maar ook met andere spullen. Ben best een weggooier

Ik hou wel van shoppen maar kan echt lang zoeken naar wat ik echt wil.
Mijn tip: houd eerst een maandje bij wat je zoal op een dag aantrekt, desnoods even een selfie per dag. Dan ontdek je je ‘uniform’ en weet je gelijk wat je ook daadwerkelijk gaat dragen. En kun je je plan trekken hoeveel je nodig hebt (ook i.v.m. hoe vaak je de was doet). Ik had wel vijf best mooie jurken maar ik droeg ze nooit. Van die vijf heb ik er twee uitgezocht, een zomerjurk en een winterjurk. De meest basic versie die ik had en die makkelijk zijn op te leuken met andere accessoires zodat je niet steeds het idee hebt ‘heb je haar weer in die eeuwige jurk’. Rest is weg.
Ik denk dat dat “ze heeft alweer die xxxx aan” me weerhoudt van een kleine garderobe. Terwijl ik eigenlijk maar een aantal outfits heel graag draag. De rest is prima maar ik pak letterlijk al 10 jaar hetzelfde wintervast in als ik wegga ( was echt topkwaliteit blijkbaar :lol: )
En daarnaast een beetje angst dat mijn favoriete kledingstuk echt echt echt versleten zal zijn.
Ik vind het ergens wel fascinerend dat mensen met soms wel heel weinig kleding zich redden. En hoe handig het me ook lijkt, lijkt het me ook heel saai om steeds maar hetzelfde te hebben of je maar te beperken tot zwart, wit en eventueel grijs want dat combineert altijd wel. Zag laatst een Youtuber die dat dus had en dacht echt meid je hebt wat meer kleur nodig in je kledingkast.

Ik zou het niet kunnen, ik houd van afwisseling. De ene keer wil ik netjes, dan weer stoer, dan weer heel vrouwelijk etc. En bij mij gaat echt niet alles na 1x dragen de was maar ik doe vaak maar 1x per week de was. En tja dat is dan toch 7 shirts enzo.
Zou het echt niet fijn vinden om maar 2 broeken te hebben want je zult net zien dat je een vlek maakt als de ander nog in de was zit. Ben je verplicht om nog minimaal een dag met die vlek rond te lopen. Al heb ik soms wel een jeans de hele week aan omdat die zo lekker zit. Dus soms denk ik dan ineens van oja die moet ook nodig in de was :$
lime222 schreef:
30-07-2022 21:04
Ik denk dat dat “ze heeft alweer die xxxx aan” me weerhoudt van een kleine garderobe. Terwijl ik eigenlijk maar een aantal outfits heel graag draag.

En daarnaast een beetje angst dat mijn favoriete kledingstuk echt echt echt versleten zal zijn.
De kunst is om kleding te hebben die op veel manieren te combineren is. En creatief zijn in de manier waarop je kleding draagt.

Ik draag bijvoorbeeld blouses op allerlei manieren: dichtgeknoopt in m’n broek, opgeknoopt op een broek met een hoge taille of los met een mooie top eronder.

Omdat mijn garderobe qua kleur en stoffen een eenheid vormt, is het lastig (voor anderen) om bij te houden hoe frequent iets voorbij komt. Het is een blur. 😊

Ik denk dat het punt is dat we vaak lui zijn en gewoon makkelijk en snel iets willen kunnen aantrekken. Dat is lijkt makkelijker als je 3 kasten vol hebt.
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 31-07-2022 09:56
Reden: Typo
0.27% gewijzigd
Nee, maar zo veel wat ik niet draag omdat het iets kriebelt, iets te strak zit, iets afwijkt van de optimale kleuren, iets te korte of te lange mouwen heeft, dat ik in de praktijk een stuk of vier verschillende combi's heb die ook onderling gecombineerd kan worden. Gaat de tomatensap er overheen of een spetter uit de pan, dan heb ik vervanging klaarliggen.
retrostar wijzigde dit bericht op 31-07-2022 09:54
0.56% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven