Mode & Beauty alle pijlers

Geretourneerde kleding belandt in de woestijn

17-01-2022 18:20 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had dit al eens eerder gehoord, maar zojuist een item op het journaal. Het is voor veel bedrijven goedkoper om geretourneerde kleding weg te gooien, dan opnieuw te verkopen.
Veel van deze kleding ligt nu gedumpt in de woestijn.
https://www.ad.nl/buitenland/van-ski-ja ... ~a9dfd739/
Alle reacties Link kopieren
Ik naai mijn kleren zelf van biologisch katoen of linnen. Dat geeft meteen heel goed inzicht in de werkelijke waarde van kleding, in geld en in tijd en moeite.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
17-01-2022 19:52
Ik naai mijn kleren zelf van biologisch katoen of linnen. Dat geeft meteen heel goed inzicht in de werkelijke waarde van kleding, in geld en in tijd en moeite.
Wat leuk! En natuurlijk helemaal waar, ik zoom mijn broeken wel eens om, en als ik zie hoeveel tijd dat me kost kun je je nauwelijks voorstellen dat een T-shirt 5 euro kan kosten. Zou het naaien ook graag beter onder de knie willen krijgen!
Alle reacties Link kopieren
Ja leuk, ik wil ook graag op naailes, ik kan zo vaak niet vinden wat ik precies zoek!
Alle reacties Link kopieren
Het is ook ontzettend leuk! En veel minder ingewikkeld dan het lijkt, al kost het wel veel tijd. Nouja, mij dan, als je iedere dag 50 T-shirts naait word je er vast handig in. Maar ik kan het echt aanraden :)
Alle reacties Link kopieren
vampierprinsesje schreef:
17-01-2022 19:33
Kan iedereen gebeuren dat je een keer iets koopt en het past niet, maar inderdaad hele ladingen kleren bestellen waarvan je sowieso weet dat je niet alles gaat houden dat vind ik niet verantwoord. Maarja, uiteindelijk vind ik bedrijven die het eindeloos retourneren toestaan en dan maar alles op de vuilnisbelt gooien veel schuldiger dan de consument.
Helaas zijn bedrijven verplicht die retouren te accepteren. De schuld ligt toch echt bij ons allemaal. Als wij met z'n allen minder retourneren dan zou de wereld een stuk mooier zijn. Minder bestellen is nog beter natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Het gedrag van massaal kleding bestellen en retour zenden is echt vreselijk slecht voor het milieu! Die kleding uitzoeken is namelijk erg duur en daardoor niet rendabel voor bedrijven. Daardoor komt het automatisch bij opkopers terecht die het naar de 3e wereld sturen.

Daar veroorzaakt het problemen met hun eigen kledingindustrie. Dus grote werkeloosheid omdat er massaal gratis of zeer goedkope kleding wordt gedumpt. En overbodige kleding waar men niets mee kan.

Kleding wordt vervolgens in de natuur gedumpt of verbrand. Met alle gevolgen van dien.

En denk ook eens aan alle busjes en vrachtwagens die continu alles vervoeren.

Mensen moeten alleen kopen wat nodig is en ophouden massaal te retourneren. En bedrijven moeten dit niet gratis maken.
Alle reacties Link kopieren
Klopt. Er is een hoop mis, zowel in de kledingindustrie als bij het gedrag van de consument.
Alle reacties Link kopieren
Creatieveling schreef:
17-01-2022 19:16
Deze documentaire is indrukwekkend. Eerst redeneerde ik bij twijfel van de juiste maat: ik bestel een paar en stuur terug wat niet past. Na het zien van deze uitzending doe ik dat niet meer.

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... ouren.html
Na het zien van deze docu bestel ik alleen nog in "noodgevallen" online kleding. Ik vond het echt shockerend om te zien... Aanrader om te kijken wat mij betreft.
Just hand over the chocolate and nobody will get hurt.
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
17-01-2022 20:30
Het gedrag van massaal kleding bestellen en retour zenden is echt vreselijk slecht voor het milieu! Die kleding uitzoeken is namelijk erg duur en daardoor niet rendabel voor bedrijven. Daardoor komt het automatisch bij opkopers terecht die het naar de 3e wereld sturen.

Daar veroorzaakt het problemen met hun eigen kledingindustrie. Dus grote werkeloosheid omdat er massaal gratis of zeer goedkope kleding wordt gedumpt. En overbodige kleding waar men niets mee kan.

Kleding wordt vervolgens in de natuur gedumpt of verbrand. Met alle gevolgen van dien.

En denk ook eens aan alle busjes en vrachtwagens die continu alles vervoeren.

Mensen moeten alleen kopen wat nodig is en ophouden massaal te retourneren. En bedrijven moeten dit niet gratis maken.
En dan hebben we het nog niet eens over het maakproces van die kleding. Hoeveel liter water er wel niet nodig is voor 1 spijkerbroek bijvoorbeeld en hoeveel chemicaliën worden gedumpt. Complete dorpen en rivieren zijn totaal onbewoonbaar geworden.

Dan wordt die hele zooi halverwege de wereld verscheept om vervolgens weer de halve wereld verderop te worden gedumpt.

Verpakkingsmateriaal voor al die online zendingen, heen en weer en heen en weer.

Kledingindustrie is volgens mij de op 1 na meest vervuilende industrie ter wereld. Na de olie industrie.

Oh en speaking of which, Er wordt veel olie gebruikt voor synthetische kleding.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
17-01-2022 19:52
Ik naai mijn kleren zelf van biologisch katoen of linnen. Dat geeft meteen heel goed inzicht in de werkelijke waarde van kleding, in geld en in tijd en moeite.
Wat leuk! Ik heb mezelf ook voorgenomen dat ik dit jaar wil leren naaien.
Alle reacties Link kopieren
Ik bestel enkel nog online wat ik al ken...een badpak die ik altijd draag of basic truitjes die ik al jaren koop. Ik haar terugsturen, wat een gedoe telkens. In principe koop ik wat ik nodig heb in de winkel zelf. Passen, en dan retourneer ik eigenlijk nooit.
Alle reacties Link kopieren
Creatieveling schreef:
17-01-2022 19:16
Deze documentaire is indrukwekkend. Eerst redeneerde ik bij twijfel van de juiste maat: ik bestel een paar en stuur terug wat niet past. Na het zien van deze uitzending doe ik dat niet meer.

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... ouren.html
Wat doe je dan? Kleding die niet goed past of anders valt dan op plaatje houden of gewoon helemaal niet meer online bestellen?
Ik vind online kleding bestellen een ramp, want ik moet echt tig broeken passen voor er eentje echt goed zit. Dus niet meer retourneren is absoluut geen optie, want er moet gewoon gepast kunnen worden.
Toch zou online kopen in principe wel een oplossing kunnen zijn voor het overschot-dump probleem. Want je hoeft minder te produceren als er geen duizenden winkels bevoorraad hoeven te worden.
.
Alle reacties Link kopieren
De essentie is niet dat je minder retour zendt maar dat we gewoon niet zo achterlijk veel kleding moeten kopen. Overconsumptie is de oorzaak van de totale milieuramp die ons te wachten staat.
Er zouden overal locaties moeten komen waar je het online bestelde spul kan passen. Niet meer die retouren, toch online kiezen en dicht in de buurt. Dat meerdere ketens gebruik maken van zo'n paslocatie. Het nieuwe winkelen, zeg maar.

Want tja, mensen zulken toch echt moeten passen, die retouren voorkom je anders niet.
Alle reacties Link kopieren
snug schreef:
19-01-2022 09:37
Er zouden overal locaties moeten komen waar je het online bestelde spul kan passen. Niet meer die retouren, toch online kiezen en dicht in de buurt. Dat meerdere ketens gebruik maken van zo'n paslocatie. Het nieuwe winkelen, zeg maar.

Want tja, mensen zulken toch echt moeten passen, die retouren voorkom je anders niet.
Ik zou hier heel erg voor zijn. Ik kies vaak al voor ophalen in de winkel ipv thuisbezorgen. Dan kan ik het daar passen en ook daar laten als het niks is.
.
Alle reacties Link kopieren
DingDong schreef:
19-01-2022 09:34
De essentie is niet dat je minder retour zendt maar dat we gewoon niet zo achterlijk veel kleding moeten kopen. Overconsumptie is de oorzaak van de totale milieuramp die ons te wachten staat.
Dit ook natuurlijk. Als kleding duurder was, zou ik er minder van kopen.
.
Ik koop sowieso alleen tweedehands of fairtrade.
Alle reacties Link kopieren
Ik zoek kleding die ik al heb en die lekker zit op op Vinted en Marktplaats. De maat weet ik dan al en ook dat het goed past. Soms kom ik dan net een ander kleurtje tegen waardoor het toch ook weer een aanvulling is op de garderobe. Op die manier al vaak een nieuwe spijkerbroek of blouse voor €10 kunnen kopen.
impala schreef:
19-01-2022 10:00
Ik kies vaak al voor ophalen in de winkel ipv thuisbezorgen. Dan kan ik het daar passen en ook daar laten als het niks is.
Ja, erg fijn dat dat bij sommige kan.
Bij fairtrade heb je vaak alleen een website :(
Alle reacties Link kopieren
Onsjemeer schreef:
19-01-2022 10:11
Ik zoek kleding die ik al heb en die lekker zit op op Vinted en Marktplaats. De maat weet ik dan al en ook dat het goed past. Soms kom ik dan net een ander kleurtje tegen waardoor het toch ook weer een aanvulling is op de garderobe. Op die manier al vaak een nieuwe spijkerbroek of blouse voor €10 kunnen kopen.
Als ik een fijne broek na 2 of 3 jaar wil vervangen, hebben ze die niet meer in de collectie en tweedehands kom ik het dan ook nooit tegen. En als je maat verandert moet je ook weer passen. Dus hier kom ik nooit ver mee.
.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
17-01-2022 19:52
Ik naai mijn kleren zelf van biologisch katoen of linnen. Dat geeft meteen heel goed inzicht in de werkelijke waarde van kleding, in geld en in tijd en moeite.
Wat goed! Ik kan dat zelf echt niet, maar koop zo min mogelijk en als ik iets koop, dan duurzaam. Het nadeel is dat het echt stervensduur is en veel mensen dat dus niet kunnen betalen. Helaas ben ik zo iemand die in kringloop-/vintage winkels bijna nooit iets leuks tegenkomt of alleen in de verkeerde maat…

Wat ik wel erg vind, is dat de jeugd op social media aangespoord wordt te kopen, kopen en nog eens kopen. Tiktok filmpjes van meiden die voor 1000 euro bij SHEIN gekocht hebben en dan tussen een enorme berg plastic zakjes met kleding zitten, vreselijk. En mijn dochter wil dat dan ook. Of van die mensen die vinden dat je elke outfit maar 1x mag dragen. Die mogen ze van mij verbannen van elke vorm van social media.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me inmiddels opgegeven voor naailes. Als het goed is start ik per 1 maart, nu al zin in!
Ik wilde dit eigenlijk al jaren...
Pamela ken je Appel en Ei? Daar kun je echt leuke items scoren voor relatief weinig.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is groot fan van Vinted. Hij is nogal gek op kleding vanuit de skate-scene en deze scoort hij daar voor relatief weinig, zelfs onlangs nog mooie tweedehands sneakers, dus dat vind ik wel mooi.
Alle reacties Link kopieren
2020Suzuki schreef:
21-01-2022 08:48
Ik heb me inmiddels opgegeven voor naailes. Als het goed is start ik per 1 maart, nu al zin in!
Ik wilde dit eigenlijk al jaren...
Pamela ken je Appel en Ei? Daar kun je echt leuke items scoren voor relatief weinig.
Nee, ken ik niet, ik ga eens kijken. Bedankt voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Lorem_Ipsum schreef:
17-01-2022 19:38
Ik bestel trouwens altijd echt alleen met de intentie het te houden. Dus nooit dubbele maten of, ik-zie-wel-items. Ik heb er een hekel aan bij voorbaat te weten dat ik moet retouren.
Ik ook, ik heb sowieso een hekel aan retourneren, dus ik baal ook als een stekker als wat ik heb toch niet het goede blijkt te zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven