goedkoop is duurkoop?
donderdag 26 maart 2015 om 09:11
Ik ben mijn garderobe aan het uitzoeken en het valt mij op dat goedkope items soms best lang meegaan in tegenstelling tot de duurdere items. Maar deze ervaring geldt ook vaak andersom. Ik raak daardoor een beetje de kluts kwijt. Mijn budget voor kleding is beperkt. Ik wil dus zoveel mogelijk waar voor mijn geld (ik bedoel dan niet de kwantiteit). Wat en waar moet ik nu kopen? Voor een t-shirt wil ik eigenlijk niet meer dan 15 euro betalen. Ik vind dat voor dat geld best een goed en eerlijk product te maken is. Maar misschien ben ik te 'streng' voor de markt. Hoe kijken jullie tegen de prijs kwaliteit van kleding aan en waar koop je tevreden je kleding?
donderdag 26 maart 2015 om 10:25
donderdag 26 maart 2015 om 10:41
Ik ben het spoor ook een beetje bijster. Alles wat vroeger goed te doen was is nu bagger kwaliteit en niet eens meer zo goedkoop (H&M, Esprit, Gaastra en nog veel meer merken in het midden segment). ik koop graag bij Gap, fijne kwaliteit voor een normale prijs en de Marks & Spencer. Bij beide winkels moet je dan wel online shoppen. Schoenen en tassen koop ik alleen van leer.
donderdag 26 maart 2015 om 10:52
Ik ben dus gisteren de stad in geweest en heb een mooie broek gekocht bij Silvercreek. Daar heb ik goede ervaringen mee. Kostte 89 euro en dat vond ik echt de max. Ook liep ik bij Levi's binnen en had het gevoel dat de gaten er al insprongen zodra ik een broek vast had. Voelde heel dunnetjes en stretchy aan. Pasvorm was trouwens vreselijk, echt een mommyjeans gevoel kreeg ik er van. En bij de HM voelde de kwaliteit van de spijkerbroeken eigenlijk prima, maar was de pasvorm wat deuzig. Die heb ik ook laten liggen. Wel heb ik een truitje bij HM gekocht. Ik twijfel of deze het een seizoen volhoudt, hij kostte 14.95. De stof voelt erg zacht aan en soepel aan. Bijna 'te', net zoals bij levi's. Zou dat een graadmeter kunnen zijn om te beoordelen of de stof degelijk is?
donderdag 26 maart 2015 om 15:55
Ik vind dat het enorm door elkaar loopt. Ik heb topjes in de kast liggen van H&M die ik al 10 jaar heb en nog prima kunnen. Ik heb een broek gehad van H&M die beter was dan menig G-star. Maar ik heb ook kleding van H&M gehad die gelijk na 1 keer wassen uit model was. HEMA is de slechtste kwaliteit kleding die ik ooit heb gehad, nog nooit iets fatsoenlijks daar vandaan gehaald behalve misschien een verdwaald onderbroekje. Tegelijkertijd heeft alles wat ik ooit van MET heb gekocht altijd gelijk een gat erin gehad. Op de naad steeds, dus ik kon het gelukkig maken, maarja leuk is anders. Van DEPT heb ik een trui gehad die ik jaren lang heb gedragen, maar ook t-shirts die na 1 keer wassen gaatjes hadden. Eigenlijk van alle merken die ik heb gehad is de kwaliteit wisselend naar mijn ervaring. Kan even geen merk bedenken waar ik altijd op kan rekenen door de jaren heen. Ik koop altijd wel in het middensegment, dus wel 'duur' voor gemiddeld, maar niet echt, écht duur - zo'n beetje alles tussen H&M en Diesel in bijvoorbeeld. Wil best ¤130 voor een goede spijkerbroek neerleggen, maar geen ¤300. Koop gerust een vest van ¤100 als ik hem echt fantastisch vind, maar geen zomerhemdje van ¤200.
donderdag 26 maart 2015 om 15:59
Hema is idd slecht! Ik heb een colbertje, eerste keer wassen meteen de voering gescheurd. Heb dat gemaakt, 2e keer wassen, weer gescheurd!
De goedkope onderbroeken (3 voor 3 euro ofzo) waren perfect. Maar ze hebben het model iets aangepast waardoor de nieuwe nu continu tussen mijn bips schiet. De oude waren net wat breder over de bips heen.
De goedkope onderbroeken (3 voor 3 euro ofzo) waren perfect. Maar ze hebben het model iets aangepast waardoor de nieuwe nu continu tussen mijn bips schiet. De oude waren net wat breder over de bips heen.
donderdag 26 maart 2015 om 16:01
Ik heb over het algemeen vrij goedkope kleding (H&m, Zara, Mango en Primark) en daar doe ik jaren mee. Er zit wel eens iets tussen wat na een paar keer wassen niet meer zo mooi is, maar daar doe ik dan ook niet moeilijk over.
Droeg vroeger alleen maar merkkleding en daar had ik ook wel eens iets tussen wat slecht van kwaliteit was.
Droeg vroeger alleen maar merkkleding en daar had ik ook wel eens iets tussen wat slecht van kwaliteit was.
donderdag 26 maart 2015 om 18:34
H&m leuk voor basic onderhemdjes in alle kleuren. Soms 1 slechte waar een gaatje in komt, maar dat is bij mij nu 2x gebeurd op 20 hemdjes. Gaan zeker 2 jaar mee en was ze vaak en regelmatig ook in de droger.
Verder draag ik graag promiss en dingen van shoeby. Liefst uit de sale maar als ik iets echt mooi vind koop ik het zo ook wel, daarvoor is het gelukkig niet te duur. En goed op rommelmarkten neuzen.
Goedkoop hoeft dus niet altijd duurkoop te zijn. Maar het kan wel. En dure dingen zijn soms gewoon slecht. Dat is echt pech hebben. Controleer idd de naden en voeringen. En de ritsen.
Verder draag ik graag promiss en dingen van shoeby. Liefst uit de sale maar als ik iets echt mooi vind koop ik het zo ook wel, daarvoor is het gelukkig niet te duur. En goed op rommelmarkten neuzen.
Goedkoop hoeft dus niet altijd duurkoop te zijn. Maar het kan wel. En dure dingen zijn soms gewoon slecht. Dat is echt pech hebben. Controleer idd de naden en voeringen. En de ritsen.
donderdag 26 maart 2015 om 18:38
quote:bootje_op_de_golven schreef op 26 maart 2015 @ 09:19:
Mijn t-shirts van Mexx van een euro of 25 gaan rustig 5 jaar mee, daar hoef ik bij H&M niet mee aan komen. Dus koop ik liever iets duurders.
Goedkope dingen zijn vaak ook slecht gestikt, om over de pasvorm maar helemaal niet te spreken.
Ik was altijd fan van de zakelijke lijn van Mexx, maar het is maar de vraag hoe Mexx er nu uit gaat zien.Ik heb, simpele rechttoe rechtaan, tshirts van de markt en die gaan al 7 jaar mee oid. Zelfs de zwarte zijn nog zwart en ik gebruik ze hoofdzakelijk om te poetsen ed. Ben er dus niet echt zuinig op.
Mijn t-shirts van Mexx van een euro of 25 gaan rustig 5 jaar mee, daar hoef ik bij H&M niet mee aan komen. Dus koop ik liever iets duurders.
Goedkope dingen zijn vaak ook slecht gestikt, om over de pasvorm maar helemaal niet te spreken.
Ik was altijd fan van de zakelijke lijn van Mexx, maar het is maar de vraag hoe Mexx er nu uit gaat zien.Ik heb, simpele rechttoe rechtaan, tshirts van de markt en die gaan al 7 jaar mee oid. Zelfs de zwarte zijn nog zwart en ik gebruik ze hoofdzakelijk om te poetsen ed. Ben er dus niet echt zuinig op.
donderdag 26 maart 2015 om 23:31
Je kunt naar het materiaal kijken. Geweven puur katoen of linnen is altijd stevig, maakt niet uit welk merk. Bij tricot shirtjes of leggings is katoen met 5 tot 8 procent elasthaan stevig. Puur katoenen tricot raakt snel uit model. Behalve dan weer de dikke sweatstof, die blijft wel mooi. Gebreide truien van 100 procent acryl worden altijd snel lelijk. Gebreide kleding van wol, katoen of polyester blijft mooier. Verder is nylon stevig en viscose is ook mooi spul.
Polyester in blousjes en shirtjes wordt in mijn ervaring snel lelijk.
De meeste van mijn kleding is tweedehands, zowel dure als goedkope merken. ik let altijd op het materiaal, en meestal gaat het goed. Ik koop regelmatig acryl vesten omdat ik ze zo leuk vind, maar dan weet ik vantevoren dat ze na de winter weg kunnen. En bij sommige merken betaal je gewoon voor het ontwerp en de kleur. Zo zijn desiqual en didi vaak van slechte kwaliteit. Desiqual heeft veel tricot zonder elasthaan en didi heeft veel van acryl...
Polyester in blousjes en shirtjes wordt in mijn ervaring snel lelijk.
De meeste van mijn kleding is tweedehands, zowel dure als goedkope merken. ik let altijd op het materiaal, en meestal gaat het goed. Ik koop regelmatig acryl vesten omdat ik ze zo leuk vind, maar dan weet ik vantevoren dat ze na de winter weg kunnen. En bij sommige merken betaal je gewoon voor het ontwerp en de kleur. Zo zijn desiqual en didi vaak van slechte kwaliteit. Desiqual heeft veel tricot zonder elasthaan en didi heeft veel van acryl...
vrijdag 27 maart 2015 om 09:00
Ik vind het verschil in kwaliteit vooral terug te zien in hoe snel iets verwassen is. Een spijkerbroek en een colbert van H&M bleven fantastisch, maar bloesjes was snel de kleur vanaf. Ik vind Esprit fijn, maar de EDC lijn al meerdere malen gehad dat een shirt snel de vorm kwijt was. Dat koop ik dus niet meer. Het verschilt gewoon.
En Desperate Housewive: het verschilt ook gewoon hoe strikt je je aan de wasadviezen houdt, denk ik. Ik was kleding vaak op 40 (heb geen goed 30-graden program op de wasmachine), maar dan raakt stof wel eerder verwassen misschien. Mogelijk ben jij, zoals je Nick en foto al doen vermoeden, gewoon echt een hele goede in dit soort dingen en blijft je H&M kleding daardoor zo mooi
En Desperate Housewive: het verschilt ook gewoon hoe strikt je je aan de wasadviezen houdt, denk ik. Ik was kleding vaak op 40 (heb geen goed 30-graden program op de wasmachine), maar dan raakt stof wel eerder verwassen misschien. Mogelijk ben jij, zoals je Nick en foto al doen vermoeden, gewoon echt een hele goede in dit soort dingen en blijft je H&M kleding daardoor zo mooi
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
vrijdag 27 maart 2015 om 09:12
Sunny_mar : ik was standaard alles op 40 graden bekijk de wasvoorschriften alleen bij speciale dingen eigenlijk, zoals laatst een colbertje met wit/donkerblauwe strepen. De rest gaat bij mij op de kreukvrije stand op 40 graden. Of een snelwas, maar dat is ook 40. Ik was eigenlijk nooit iets op 30, heb het idee dat het dan niet schoon word. Maar ik was ook niks op hogere temperatuur. Heb 50 en 60 er ook nog op zitten, maar dat is nog nooit gebruikt. Alleen ondergoed, handdoeken en beddengoed gaan in de kookwas eens in de zoveel tijd een keer. Maar meestal was ik dat gewoon mee met de rest van de was op 40 graden dus ik ben lang niet zo'n goede huisvrouw als mijn nick doet vermoeden helaas...
vrijdag 27 maart 2015 om 09:22
quote:bam1984 schreef op 27 maart 2015 @ 09:13:
5-10 jaar dezelfde kleding aan??
Ondanks dat het goed blijft, willen jullie nooit iets anders aan?Ik wissel af. Koop regelmatig wat nieuws, maar raak niet snel uitgekeken op oudere dingen. Ik heb bv veel in maritieme stijl, veel wit/rood/blauw en me strepen. Dat blijf ik wel dragen en heb blousjes die al een paar jaar oud zijn, maar ik vind die stijl nog steeds leuk en is vrij tijdloos. Nieuwe spijkerbroek eronde of een blauw rok en klaar
5-10 jaar dezelfde kleding aan??
Ondanks dat het goed blijft, willen jullie nooit iets anders aan?Ik wissel af. Koop regelmatig wat nieuws, maar raak niet snel uitgekeken op oudere dingen. Ik heb bv veel in maritieme stijl, veel wit/rood/blauw en me strepen. Dat blijf ik wel dragen en heb blousjes die al een paar jaar oud zijn, maar ik vind die stijl nog steeds leuk en is vrij tijdloos. Nieuwe spijkerbroek eronde of een blauw rok en klaar
vrijdag 27 maart 2015 om 11:24
Ik heb ook kleding van meer dan 5 jaar oud. Onderhemdjes van Sutherland bijvoorbeeld, misschien heb ik ze al wel 10 jaar. En een jas van IKKS, dat was toen een rib uit mijn lijf. Maar ik draag 'm nog steeds af en toe, dus die investering bleek het waard . Mijn kledingstijl is vrij tijdloos. Ik heb eigenlijk weinig in de kast hangen wat echt trendy of hip is. Dat past niet bij me. Maar genoeg kleding gaat op termijn wel kapot, dus er komt voldoende nieuws binnen.
vrijdag 27 maart 2015 om 11:32
quote:Desperate_Housewive schreef op 27 maart 2015 @ 09:12:
Sunny_mar : ik was standaard alles op 40 graden bekijk de wasvoorschriften alleen bij speciale dingen eigenlijk, zoals laatst een colbertje met wit/donkerblauwe strepen. De rest gaat bij mij op de kreukvrije stand op 40 graden. Of een snelwas, maar dat is ook 40. Ik was eigenlijk nooit iets op 30, heb het idee dat het dan niet schoon word. Maar ik was ook niks op hogere temperatuur. Heb 50 en 60 er ook nog op zitten, maar dat is nog nooit gebruikt. Alleen ondergoed, handdoeken en beddengoed gaan in de kookwas eens in de zoveel tijd een keer. Maar meestal was ik dat gewoon mee met de rest van de was op 40 graden dus ik ben lang niet zo'n goede huisvrouw als mijn nick doet vermoeden helaas...Haha ok , dat is het dus niet
Sunny_mar : ik was standaard alles op 40 graden bekijk de wasvoorschriften alleen bij speciale dingen eigenlijk, zoals laatst een colbertje met wit/donkerblauwe strepen. De rest gaat bij mij op de kreukvrije stand op 40 graden. Of een snelwas, maar dat is ook 40. Ik was eigenlijk nooit iets op 30, heb het idee dat het dan niet schoon word. Maar ik was ook niks op hogere temperatuur. Heb 50 en 60 er ook nog op zitten, maar dat is nog nooit gebruikt. Alleen ondergoed, handdoeken en beddengoed gaan in de kookwas eens in de zoveel tijd een keer. Maar meestal was ik dat gewoon mee met de rest van de was op 40 graden dus ik ben lang niet zo'n goede huisvrouw als mijn nick doet vermoeden helaas...Haha ok , dat is het dus niet
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
vrijdag 27 maart 2015 om 11:44
Ik heb ook een beperkt budget. Ik neem heel veel kleding over van mensen die het niet meer mooi vinden (maar die dus wel nog goed is). Verder haal ik dingen bij de kringloop, je kan daar nog best leuke warme truien vinden. Dan houd ik nog geld over voor dingen die ik wel graag nieuw koop, zoals ondergoed/bh, fatsoenlijke schoenen en een warme winterjas (waar je dan vervolgens ook lang mee vooruit kan )
Dit klinkt waarschijnlijk alsof ik er als een suffe doos bij loop, maar ik krijg toch vaak complimentjes over hoe ik eruit zie. Je hoeft het er niet aan af te zien als je voor minder een garderobe wil hebben, het kost alleen wat extra moeite en tijd
Dit klinkt waarschijnlijk alsof ik er als een suffe doos bij loop, maar ik krijg toch vaak complimentjes over hoe ik eruit zie. Je hoeft het er niet aan af te zien als je voor minder een garderobe wil hebben, het kost alleen wat extra moeite en tijd
vrijdag 27 maart 2015 om 11:46
Ik ben het trouwens in die zin wel met je eens Stroopwafels, dat kwaliteit soms enorm tegenvalt bij duurdere producten. Toen ik m'n studententijd afsloot dacht ik wat duurdere spullen te kunnen kopen en dat die dan ook wel langer mee zouden gaan. Maar dat valt me soms wel tegen. Soms is iets gewoon 'dom' gemaakt. Bijvoorbeeld mooie leren schoenen, heerlijk zacht leer enzo, met een héél dun zooltje dat je zo stuk loopt. Sta ik na twee maanden met mijn dure nieuwe schoenen al bij de schoenmaker.
vrijdag 27 maart 2015 om 14:14
Jammer is het inderdaad dat de prijs lang niet altijd iets zegt over de kwaliteit. H&M is vaak slechte kwaliteit in de zin van pasvorm en de stof wordt snel lelijke/vaal, soms zie je het al bij aankoop, maar je hebt er ook weleens geluk mee, ik koop alleen nog wat gekleurde hemdjes. Bij Primark heb ik nog nooit iets gekocht, begrijp echt niet dat ik zoveel mensen met tassen vol zie lopen, ziet er allemaal zo cheap uit. En dan die vreselijke nepleren tassen en schoenen, net als bij H&M, brrrrr. Hema vind ik ook onder de maat helaas. Wat wel mooi blijft is Tommy Hilfiger, weet ik van manlief. Verder heb ik prachtige katoenen blouses van Vanilia die mooi blijven, al jaren. Helaas hebben ze deze soort uit de collectie gehaald. Esprit gaat elk jaar verder achteruit lijkt het wel, erg jammer, leuke kleren. Koop ik nog zelden daarom. Ik heb een paar coolcat tanktops die tot mijn verbazing mooi blijven. Sting basics gaan ook lang mee. King Louie, 1 keer een juk gekocht, was na 1 keer wassen vaal aan het worden. En die zijn toch best aan de prijs. Dus mee terug gegaan. Heb kleren van Only die mooi blijven. Vestjes en basis hemdjes van Expresso die gezien de prijs te snel gingen pillen. Verder vind ik de kwaliteit van WE onvoldoende. Carola van Benthum vind ik erg mooi en hele goede kwaliteit, zowel stof als pasvorm.
5-10 jaar kleding dragen is toch niet gek? Ik heb zelfs nog items die nog met guldens betaald zijn. Als de kwaliteit goed is en je blijft het mooi vinden, why not? Is ook wel zo duurzaam. Heb een jasje van Vero Moda 10 jaar gedragen. Ben sowieso niet het type dat elke keer weer iets anders wil, scheelt ook.
5-10 jaar kleding dragen is toch niet gek? Ik heb zelfs nog items die nog met guldens betaald zijn. Als de kwaliteit goed is en je blijft het mooi vinden, why not? Is ook wel zo duurzaam. Heb een jasje van Vero Moda 10 jaar gedragen. Ben sowieso niet het type dat elke keer weer iets anders wil, scheelt ook.