Grijs haar uit laten groeien op je 40e
vrijdag 29 november 2019 om 20:37
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd

donderdag 2 januari 2020 om 11:50

donderdag 2 januari 2020 om 12:02
En ff over het onderwerp: Nee,ik ga niet 107 pagina's doorlezen. Ik heb dan wel het een of andere gevolgd maar lang niet alles.
Dit is waarschijnlijk al eerder gezegd wat ik nu schrijf (dat weet ik niet meer) maar ik ga het toch nog een keer schrijven.
We leven in een vrij land en een ieder moet zelf weten of hij/zij zijn/haar haar gaat verven of niet,botox/fillers gebruikt of niet,make-up of niet,sportschool of niet,hippe kleren of niet. En niet iedereen hoeft alles mooi te vinden want smaken verschillen en dat is maar goed ook. Verder gaat het ook erom wat je voor mens je bent ongeacht je uiterlijk.
En iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Dat je grijs haar of gekleurd haar niet mooi vind is je goed recht. Maar dit hoeft men dan toch niet 100 keer te vertellen? Ik ben het daarom ook eens met hetgeen wat Sjulia en Armana een aantal pagina's geleden schreven wat ik toevallig hebt onthouden. Sjulia schreef dat sommige opmerkingen best wat aardiger kunnen en Armana schreef dat sommige opmerkingen mensen een deuk in hun zelfvertrouwen kunnen geven. Ik vind dus dan ook dan men zich door bepaalde opmerkingen niet ervan moet laten weerhouden om hetgeen te doen waar hij/zij zich prettig bij voelt. Het gaat toch niet erom wat een ander ervan vind en verder is het nooit goed.
Als ik de stad inga dan geniet ik ervan dat we niet allemaal hetzelfde eruitzien. En ik vind zowel grijs haar,als ook een natuurlijke haarkleur en ook geverfd haar mooi. En een twinkeling in je ogen en een vriendelijke uitstraling vind ik ook belangrijk en heeft niets met uiterlijk te maken.
Ik vind het trouwens erg interessant om de verschillende verhalen en meningen van forummers te lezen.
Dit is waarschijnlijk al eerder gezegd wat ik nu schrijf (dat weet ik niet meer) maar ik ga het toch nog een keer schrijven.
We leven in een vrij land en een ieder moet zelf weten of hij/zij zijn/haar haar gaat verven of niet,botox/fillers gebruikt of niet,make-up of niet,sportschool of niet,hippe kleren of niet. En niet iedereen hoeft alles mooi te vinden want smaken verschillen en dat is maar goed ook. Verder gaat het ook erom wat je voor mens je bent ongeacht je uiterlijk.
En iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Dat je grijs haar of gekleurd haar niet mooi vind is je goed recht. Maar dit hoeft men dan toch niet 100 keer te vertellen? Ik ben het daarom ook eens met hetgeen wat Sjulia en Armana een aantal pagina's geleden schreven wat ik toevallig hebt onthouden. Sjulia schreef dat sommige opmerkingen best wat aardiger kunnen en Armana schreef dat sommige opmerkingen mensen een deuk in hun zelfvertrouwen kunnen geven. Ik vind dus dan ook dan men zich door bepaalde opmerkingen niet ervan moet laten weerhouden om hetgeen te doen waar hij/zij zich prettig bij voelt. Het gaat toch niet erom wat een ander ervan vind en verder is het nooit goed.
Als ik de stad inga dan geniet ik ervan dat we niet allemaal hetzelfde eruitzien. En ik vind zowel grijs haar,als ook een natuurlijke haarkleur en ook geverfd haar mooi. En een twinkeling in je ogen en een vriendelijke uitstraling vind ik ook belangrijk en heeft niets met uiterlijk te maken.
Ik vind het trouwens erg interessant om de verschillende verhalen en meningen van forummers te lezen.
anoniem_2815 wijzigde dit bericht op 02-01-2020 12:27
3.14% gewijzigd

donderdag 2 januari 2020 om 12:05
Dat denk ik ook. Ik vind dat je iemand niet kunt opleggen wat voor uitstraling je vanaf een bepaalde leeftijd mag hebben. Een twinkeling in je ogen en een glimlach vind ik erg belangrijk-liever dan dat hele chagrijnige.
anoniem_2815 wijzigde dit bericht op 02-01-2020 12:18
0.29% gewijzigd

donderdag 2 januari 2020 om 12:11
Ik heb me wel eens afgevraagd of vrouwen nou eigenlijk meer commentaar krijgen op hun haar dan mannen? Ik heb Jan de Hoop ook opgezocht en vind beide kleuren mooi bij hem staan.AnnaMarianna schreef: ↑02-01-2020 11:50Even Jan de Hoop opgezocht. Staat hem inderdaad goed, dat grijze haar. Veel natuurlijker dan dat geverfde. Bij mannen vind ik geverfd haar sowieso vaak onnatuurlijker staan dan bij vrouwen. Heb het idee dat dat vooral komt door verschil in huid tussen mannen en vrouwen.
donderdag 2 januari 2020 om 12:42
Een vriendin van mij heeft ook een tijdje niet meer geverfd maar ze heeft het niet vol gehouden en is weer terug gaan verven. Ik vond dat grijze haar niet mooi bij haar maar heb er niks van gezegd totdat ze het aan mij vroeg. Ze ziet er nu weer een stuk jonger uit dan met haar grijze haren. Dus TO, als het je niet bevalt dan kun je altijd weer gaan verven. Even afwachten.
donderdag 2 januari 2020 om 13:03
Ik heb eigenlijk nooit commentaar gehad. Niet op blond en niet op bruin, niet op kastanje. Niet op kort of op lang, niet op permanent. Behalve nu op het grijs en dat is altijd positief. Ik weet ook niet zeker of ik dat dan een compliment wil noemen of juist een belediging met terugwerkende kracht

Wat wel is; ik laat het momenteel groeien. En daar hoor ik dan weer niks over. Stiekem verwacht ik daarom dat mensen het maar zo-zo vinden. Maar goed, daar moet ik nu even doorheen. Blijkt het straks echt niks te zijn heeft de kapper dat in een half uurtje wel weer onder controle.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

donderdag 2 januari 2020 om 13:20
Bedankt voor je reactie! Ik was gewoon ff nieuwsgierig. En inderdaad als het lange haar niets is dan kan je het altijd weer knippen. Belangrijk isCeylon schreef: ↑02-01-2020 13:03Ik heb eigenlijk nooit commentaar gehad. Niet op blond en niet op bruin, niet op kastanje. Niet op kort of op lang, niet op permanent. Behalve nu op het grijs en dat is altijd positief. Ik weet ook niet zeker of ik dat dan een compliment wil noemen of juist een belediging met terugwerkende kracht.
Wat wel is; ik laat het momenteel groeien. En daar hoor ik dan weer niks over. Stiekem verwacht ik daarom dat mensen het maar zo-zo vinden. Maar goed, daar moet ik nu even doorheen. Blijkt het straks echt niks te zijn heeft de kapper dat in een half uurtje wel weer onder controle.
waar jij je zelf goed bij voelt.

Ik heb hier ook een aantal plaatjes met mooi grijs en ook mooi gekleurde kapsels langs zien komen. Tussendoor ook af en toe een plaatje wat ik minder mooi vind maar dat schreef ik al dat smaken verschillen. Het mooiste vind ik diversiteit en als iemand straalt en glimlacht dan ben je
ook mooi ongeacht je haarkleur.
vrijdag 3 januari 2020 om 15:19
euroNou ik heb het vandaag gedaan, ik ben naar de kapper gegaan en heb gezegd dat ze al mijn gekleurde haar eraf mocht halen. Ze knipte mijn haar één vingerbreedte af. En ik ben erg blij met het resultaat! Hier en daar zie ik nog een heel klein beetje kleur (van verf) maar het is niet storend.Mijn volgende knipbeurt is alles weg.
Ik vind het mooi,heb nu een stoer sportief koppie, mijn man vind het me staan, moet wel even wennen. Mijn zoon vind het afschuwelijk (maar ach die is nooit zo enthousiast met veranderingen) mijn dochter vind het super!
Uiteindelijk gaat het natuurlijk om hoe ik het zelf vind. En ik ben erg blij.
Bij het afrekenen zie de kapster "Dat is dan 29 euro" Ik: 29 euro????? (normaal ben ik 70 tot 100 euro kwijt)...zegt ze bijna beschamend: "Ja we zijn een euro duurder geworden"......hahahahaha
Ik vind het mooi,heb nu een stoer sportief koppie, mijn man vind het me staan, moet wel even wennen. Mijn zoon vind het afschuwelijk (maar ach die is nooit zo enthousiast met veranderingen) mijn dochter vind het super!
Bij het afrekenen zie de kapster "Dat is dan 29 euro" Ik: 29 euro????? (normaal ben ik 70 tot 100 euro kwijt)...zegt ze bijna beschamend: "Ja we zijn een euro duurder geworden"......hahahahaha

vrijdag 3 januari 2020 om 15:42
Geraldine schreef: ↑02-01-2020 11:40Gewoon jezelf blijven hoor herfstappeltaart!![]()
Mijn moeder en de rest van mijn familie zijn van onszelf vrolijk en spontaan en maken met mensen van alle leeftijden/kulturen etc...een praatje. We hebben vrienden van verschillende leeftijden. En dat wij 3 jaar geleden in een jaar tijd 2 dierbaren zijn verloren verandert niets aan onze karakter. Ik ben ondanks alle verdriet die ik heb gehad nog steeds een open en vrolijk mens en dat blijf ik ook zo houden wat een ander ook ervan mag vinden.

vrijdag 3 januari 2020 om 16:26
Account2 schreef: ↑03-01-2020 15:19Nou ik heb het vandaag gedaan, ik ben naar de kapper gegaan en heb gezegd dat ze al mijn gekleurde haar eraf mocht halen. Ze knipte mijn haar één vingerbreedte af. En ik ben erg blij met het resultaat! Hier en daar zie ik nog een heel klein beetje kleur (van verf) maar het is niet storend.Mijn volgende knipbeurt is alles weg.

vrijdag 3 januari 2020 om 16:30
Account2 schreef: ↑03-01-2020 15:19euroNou ik heb het vandaag gedaan, ik ben naar de kapper gegaan en heb gezegd dat ze al mijn gekleurde haar eraf mocht halen. Ze knipte mijn haar één vingerbreedte af. En ik ben erg blij met het resultaat! Hier en daar zie ik nog een heel klein beetje kleur (van verf) maar het is niet storend.Mijn volgende knipbeurt is alles weg.
Wow, je hebt het gedaan! En super dat je zelf blij bent met het resultaat. Daar gaat het uiteindelijk inderdaad om. Grappig, de verschillende reacties van je gezin. Ben benieuwd of je daarbuiten nog veel reacties gaat krijgen. En wat voor reacties natuurlijk. Nu wil ik ook! Maar ik moet van mezelf echt nog een paar weken geduld hebben.
vrijdag 3 januari 2020 om 16:34
Ik ook! (61)
vrijdag 3 januari 2020 om 16:53
Nou ik heb een foto op mijn insta en op mijn facebook geplaatst met een before en after look. En zoon had daar op gereageerd, dacht dat ik het blauw had geverfd. Hij liep net binnen en vond het toch wel mooi.AnnaMarianna schreef: ↑03-01-2020 16:30Wow, je hebt het gedaan! En super dat je zelf blij bent met het resultaat. Daar gaat het uiteindelijk inderdaad om. Grappig, de verschillende reacties van je gezin. Ben benieuwd of je daarbuiten nog veel reacties gaat krijgen. En wat voor reacties natuurlijk. Nu wil ik ook! Maar ik moet van mezelf echt nog een paar weken geduld hebben.
Veel op Facebook en insta reageren positief.

vrijdag 3 januari 2020 om 17:05
Wauw, Account, super.
En ouder uitzien? Koop een knalkleur lipstick, gooi een twinkeling in je ogen en klaar.
Ik ben bijna 48 (grijs sinds 17, gestopt met verven met 43 ofzo).
Ik heb overigens wel mijn garderobe een tikje aangepast, ik heb ook al een koele huidtoon van mezelf, die in de winter het beste te vergelijken is met lichtblauw. Daar dat lichte haar bij zorgt ervoor dat zwart en bruin niet echt mooi meer staan. De kleding die ik heb draag ik nog wel omdat ik erg veel moeite heb moeten doen om fijne truien te vinden (en die zijn nog niet versleten), maar ik ben echt wel overgestapt op zachte tinten (bepaalde tinten lichtblauw, zachtroze en grijs staan me echt veel beter nu).
En ouder uitzien? Koop een knalkleur lipstick, gooi een twinkeling in je ogen en klaar.
Ik heb overigens wel mijn garderobe een tikje aangepast, ik heb ook al een koele huidtoon van mezelf, die in de winter het beste te vergelijken is met lichtblauw. Daar dat lichte haar bij zorgt ervoor dat zwart en bruin niet echt mooi meer staan. De kleding die ik heb draag ik nog wel omdat ik erg veel moeite heb moeten doen om fijne truien te vinden (en die zijn nog niet versleten), maar ik ben echt wel overgestapt op zachte tinten (bepaalde tinten lichtblauw, zachtroze en grijs staan me echt veel beter nu).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
vrijdag 3 januari 2020 om 18:12
vrijdag 3 januari 2020 om 19:17
Haha! Dat lees ik trouwens veel, dat vrouwen echt tientallen euro's besparen door hun haar niet meer te verven. Ik bespaar niet zoveel want ik verfde thuis en al had ik wel goede kappersverf die ik zelf moest mengen, toch kostte me dat per verfbeurt niet meer dan 8 euro. Dat is op jaarbasis zo'n 140 euro.
Stoer trouwens dat je dat durft, zo'n kort koppie! Lijkt me heel bevrijdend! Ik durf zoiets echt niet.
Ik liet vanmorgen mijn wenkbrauwen doen bij zo'n benefit browbar (dat deed ik al regelmatig en nu met mijn grijzende haren let ik extra op uiterlijker verzorging) en die vrouw deed na afloop wat blush en bronzer op. En toen zag ik ineens hoe belangrijk die zijn! Ik heb meteen wat spulletjes besteld. Zo belangrijk om een beetje een blos op je wangen te hebben, ik zie er anders al snel bleek uit en met grijze haren helemaal. Lippenstift droeg ik standaard al en ik heb laatst ook eens een goede wenkbrauwpalette van urban decay gehaald. Gewoon, omdat ik mezelf dat eens gunde. Ik gebruikte altijd goedkope make-up, maar met die duurdere produkten merk je wel echt verschil.
Ik voelde me vandaag heel aantrekkelijk, ondanks grijze uitgroei.
Dus het geld dat ik bespaar door niet meer te verven heb ik alweer uitgegeven

Ik heb nog steeds geen opmerkingen gekregen. Ik zag een collega vandaag wel kijken, maar of dat was vanwege mijn uitgroei of iets anders, dat weet ik niet

jongengrijs wijzigde dit bericht op 03-01-2020 19:35
5.74% gewijzigd
vrijdag 3 januari 2020 om 19:35
Het scheelt dat ik vaker zo'n kort koppie heb gehad, maar dan uiteraard geverfd. Ik heb altijd vrij kort haar gehad, de laatste tijd dan wat langer vooral omdat ik er de afgelopen periode hele blonde plukken bovenop had.Ik ben een indo, dus wanneer ik het blond wilde bovenop en lichter onder dan moest mijn haar eerst ontkleurd worden. Vaak zat ik dan al om 09:00 uur bij de kapper en stapte ik soms om half 3 de deur uit met een 120 euro lichter portemonne. De keren daarna om het bij te houden scheelde in tijd maar rond de 100 euro was me niet vreemd.jongengrijs schreef: ↑03-01-2020 19:17Haha! Dat lees ik trouwens veel, dat vrouwen echt tientallen euro's besparen door hun haar niet meer te verven. Ik bespaar niet zoveel want ik verfde thuis en al had ik wel goede kappersverf die ik zelf moest mengen, toch kostte me dat per verfbeurt niet meer dan 8 euro. Dat is op jaarbasis zo'n 140 euro.
Stoer trouwens dat je dat durft, zo'n kort koppie! Lijkt me heel bevrijdend! Ik durf zoiets echt niet.
Ik liet vanmorgen mijn wenkbrauwen doen bij zo'n benefit browbar (dat deed ik al regelmatig en nu met mijn grijzende haren let ik extra op uiterlijker verzorging) en die vrouw deed na afloop wat blush en bronzer op. En toen zag ik ineens hoe belangrijk die zijn! Ik heb meteen wat spulletjes besteld. Zo belangrijk om een beetje een blos op je wangen te hebben, ik zie er anders al snel bleek uit en met grijze haren helemaal. Lippenstift droeg ik standaard al en ik heb laatst ook eens een goede wenkbrauwpalette van urban decay gehaald. Gewoon, omdat ik mezelf dat eens gunde. Ik gebruikte altijd goedkope make-up, maar met die duurdere produkten merk je wel echt verschil.
Ik voelde me vandaag heel aantrekkelijk, ondanks grijze uitgroei.
Ik heb nog steeds geen opmerkingen gekregen. Ik zag een collega vandaag wel kijken, maar of dat was vanwege mijn uitgroei of iets anders, dat weet ik nietIk wacht op de 1e opmerking. Maar ik doe geen moeite mijn uitgroei te verbergen. Ze moeten er maar aan wennen!
Dus het scheelt me nu tijd en geld.
zaterdag 4 januari 2020 om 11:27
@Jong: die make-up gaat wel een tikje langer mee dan de verf, dus uiteindelijk zul je geld overhouden vaker meer geld kunnen uitgeven aan andere producten.
Ik gebruik wel foundation, maar die is aangepast aan mijn velletje en zie je dus niet. Bronzer en blush gebruik ik nooit. Misschien toch eens naar kijken.
Qua geld scheelt het mij niet veel, ik verfde met drogistenspul maar woon in Duitsland, hier kost dat ongeveer 1/3 ten opzichte van de Nederlandse drogist. Maar aangezien ik elke 3 weken aan de gang ging, scheelt het wel veel tijd. En sinds de verf eruit is blijk ik krullen te hebben, dus er is meer veranderd dan alleen de kleur.
Ik gebruik wel foundation, maar die is aangepast aan mijn velletje en zie je dus niet. Bronzer en blush gebruik ik nooit. Misschien toch eens naar kijken.
Qua geld scheelt het mij niet veel, ik verfde met drogistenspul maar woon in Duitsland, hier kost dat ongeveer 1/3 ten opzichte van de Nederlandse drogist. Maar aangezien ik elke 3 weken aan de gang ging, scheelt het wel veel tijd. En sinds de verf eruit is blijk ik krullen te hebben, dus er is meer veranderd dan alleen de kleur.

zaterdag 4 januari 2020 om 11:59
Goed idee, dat plaatsen van voor en na foto's. Dan heb je meteen voor een groot deel de vuurdoop gehad. Ga ik in mijn achterhoofd houden. Leuk dat je veel positieve reacties krijgt!
zaterdag 4 januari 2020 om 18:27
Ow wat grappig, ik woon daar ookCeylon schreef: ↑04-01-2020 11:27@Jong: die make-up gaat wel een tikje langer mee dan de verf, dus uiteindelijk zul je geld overhouden vaker meer geld kunnen uitgeven aan andere producten.

zaterdag 4 januari 2020 om 19:33
Ceylon en jongengrijs,leuk,waar in Duitsland wonen jullie? Ik ben van Duits-Deense komaf (dat verklaart misschien mijn aparte manier van schrijven
) en heb in de buurt van Bernkastel-Kues,wat bij de Moezel ligt,gewoond. Ik woon nu samen met mijn Nederlandse vriend in Schiedam en heb het erg na mijn zin.

anoniem_2815 wijzigde dit bericht op 05-01-2020 17:39
6.38% gewijzigd

zaterdag 4 januari 2020 om 19:36
Eens,er ouder,jonger of zoals je leeftijd eruit te zien heeft niet per se met je haarkleur te maken. Uitstraling,je voorkomen,je doen en laten,huid en zoals je zelf al zegt een mooie twinkeling in je ogen zegt toch ook een hoop. Ogen die stralen zijn zo mooi. Knalkleur lippenstiften vind ik supergaaf en verder zijn er veel kleuren die ik mooi vind (behalve paarse lippenstift dan).Ceylon schreef: ↑03-01-2020 17:05Wauw, Account, super.