Grijs haar uit laten groeien op je 40e
vrijdag 29 november 2019 om 20:37
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd

zaterdag 4 januari 2020 om 21:42
Stoer Account2, en super dat je leuke reacties krijgt!
En Jongengrijs, je klinkt veel zelfverzekerder en praat vol trots over je grijze haren, erg leuk om te lezen
Ik kijk nu dancing on ice en zag dat Tommie Christiaan mooie grijze haren krijgt. Heb het even opgezocht, hij is bijna 34 . Het staat hem goed en blijft een leuke kop houden vind ik.
En Jongengrijs, je klinkt veel zelfverzekerder en praat vol trots over je grijze haren, erg leuk om te lezen
Ik kijk nu dancing on ice en zag dat Tommie Christiaan mooie grijze haren krijgt. Heb het even opgezocht, hij is bijna 34 . Het staat hem goed en blijft een leuke kop houden vind ik.

zaterdag 4 januari 2020 om 22:23
zaterdag 4 januari 2020 om 23:17
Passiebloempje, ik had zelf ook niet verwacht dat het me zo weinig moeite zou kosten mijn grijze haren te laten zien. Misschien dat het moeilijke gedeelte nog komt hoor. En ik heb ook geluk met mijn krullen en dat de grijze haren mooi blenden met het geverfde gedeelte. Ik heb (nog) niet zo'n duidelijke uitgroei als de meeste mensen.
Ik kreeg op facebook trouwens deze link doorgestuurd:
https://youtu.be/uGgMxFOK4TU
Een vrouw met pikzwart haar laat zien hoe zij de grijze landingsbaan vermijdt. Eigenlijk doet ze precies wat ze bij Koffijberg ook doen, alleen dan zelf en dus veel goedkoper. Ze verft een paar maanden lang alleen de bovenkant zodat de onderkant kan uitgroeien. Daarna stopt ze met verven zodat het grijs dat bovenop haar hoofd tevoorschijnt komt kan blenden met de rest. Ik vond het wel geniaal eigenlijk. Misschien een ideetje voor mensen met donker en stijl haar?
Ik kreeg op facebook trouwens deze link doorgestuurd:
https://youtu.be/uGgMxFOK4TU
Een vrouw met pikzwart haar laat zien hoe zij de grijze landingsbaan vermijdt. Eigenlijk doet ze precies wat ze bij Koffijberg ook doen, alleen dan zelf en dus veel goedkoper. Ze verft een paar maanden lang alleen de bovenkant zodat de onderkant kan uitgroeien. Daarna stopt ze met verven zodat het grijs dat bovenop haar hoofd tevoorschijnt komt kan blenden met de rest. Ik vond het wel geniaal eigenlijk. Misschien een ideetje voor mensen met donker en stijl haar?

zondag 5 januari 2020 om 01:25
[quote=jongengrijs post_id=30813033 time=1578176251 user_id=393139]
Passiebloempje, ik had zelf ook niet verwacht dat het me zo weinig moeite zou kosten mijn grijze haren te laten zien. Misschien dat het moeilijke gedeelte nog komt hoor. En ik heb ook geluk met mijn krullen en dat de grijze haren mooi blenden met het geverfde gedeelte. Ik heb (nog) niet zo'n duidelijke uitgroei als de meeste mensen.
Ik denk dat wij beiden een beetje geluk hebben met het uitgroeien.
Jij met krullen en grijs dat mooi blend met geverfd deel en ik met mijn zilverwitte grijze uitgroei die overgaat in blond geverfd steil haar.
Ik steek haar op met spelden/ klemmen en werk geverfd haar zoveel mogelijk weg.
Misschien is een speld/klem over een tijdje ook iets voor jou?
Ik was laatst in Carré en zag zoveel vrouwen met mooie grijze krullen... was een beetje jaloers
Ik vind dat zo mooi!
Ik ben fan, dus laat die grijze krullen groeien
Ik denk dat wij beiden een beetje geluk hebben met het uitgroeien.
Jij met krullen en grijs dat mooi blend met geverfd deel en ik met mijn zilverwitte grijze uitgroei die overgaat in blond geverfd steil haar.
Ik steek haar op met spelden/ klemmen en werk geverfd haar zoveel mogelijk weg.
Misschien is een speld/klem over een tijdje ook iets voor jou?
Ik was laatst in Carré en zag zoveel vrouwen met mooie grijze krullen... was een beetje jaloers
Ik ben fan, dus laat die grijze krullen groeien

anoniem_64a37d22826df wijzigde dit bericht op 05-01-2020 01:33
0.16% gewijzigd

zondag 5 januari 2020 om 01:53
Aaf Brandt Corstius laat ook haar haar uitgroeien en schreef er een column over: https://www.volkskrant.nl/mensen/ineens ... ~b0acde00/
Volgens mij gaat het haar hartstikke mooi staan. Zie foto boven dit artikel: https://www.jan-magazine.nl/lifestyle/a ... instagram/
Volgens mij gaat het haar hartstikke mooi staan. Zie foto boven dit artikel: https://www.jan-magazine.nl/lifestyle/a ... instagram/
zondag 5 januari 2020 om 09:36
Het gaat haar zeker goed staan. Ik vind het eigenlijk bij iedereen goed staan. Er komen op facebook aan de lopende band foto's voorbij van vrouwen die hun haar laten uitgroeien. Sommigen beginnen net, anderen zijn bijna klaar. En het komt zelden voor dat ik denk: goh, zij had haar haar beter kunnen blijven verven.
Wel vind ik soms dat verkeerde of gebrek aan make-up of kleding iemand flets kunnen maken. Maar niet iedereen wil make-up gebruiken of is geinteresseerd in kleding.
Jan de Hoop kondigde trouwens aan dat hij zou stoppen met verven. Vind ik best uitzonderlijk voor een man!
Passiebloempje, ik ben blij met mijn krullen, maar het is ook een droge bedoening hoor. Weet nog altijd niet hoe ik daarmee om moet gaan. Ik ben nu een paar weken gestopt met sulfaten, parabenen, siliconen, föhnen en doe ook even geen stylingprodukten in mijn haar. Gewoon, om het even met rust te laten. Ik gebruikte altijd perfecte krul van Andrelon. Superspul, maar niet zo goed voor je haar natuurlijk.
Wat dat betreft ben ik jaloers op mensen met stijl haar. En bij blond haar blendt het grijs ook veel mooier.
Ik was laatst in NLD en zag relatief veel vrouwen die bezig waren met het laten uitgroeien van hun haar of op relatief jonge leeftijd al grijs waren. Hier zie ik dat dus nooit, gek genoeg. Het is hier een beetje posh, misschien komt het daardoor? Ik ben hier een uitzondering.
Wel vind ik soms dat verkeerde of gebrek aan make-up of kleding iemand flets kunnen maken. Maar niet iedereen wil make-up gebruiken of is geinteresseerd in kleding.
Jan de Hoop kondigde trouwens aan dat hij zou stoppen met verven. Vind ik best uitzonderlijk voor een man!
Passiebloempje, ik ben blij met mijn krullen, maar het is ook een droge bedoening hoor. Weet nog altijd niet hoe ik daarmee om moet gaan. Ik ben nu een paar weken gestopt met sulfaten, parabenen, siliconen, föhnen en doe ook even geen stylingprodukten in mijn haar. Gewoon, om het even met rust te laten. Ik gebruikte altijd perfecte krul van Andrelon. Superspul, maar niet zo goed voor je haar natuurlijk.
Wat dat betreft ben ik jaloers op mensen met stijl haar. En bij blond haar blendt het grijs ook veel mooier.
Ik was laatst in NLD en zag relatief veel vrouwen die bezig waren met het laten uitgroeien van hun haar of op relatief jonge leeftijd al grijs waren. Hier zie ik dat dus nooit, gek genoeg. Het is hier een beetje posh, misschien komt het daardoor? Ik ben hier een uitzondering.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 05-01-2020 10:26
0.40% gewijzigd
zondag 5 januari 2020 om 13:42
Zus en ik zijn ongeveer tegelijkertijd begonnen met het laten uitgroeien van ons haar, maar zij is nu in de weer met lowlights en iedere dag met kleurshampoo wassen. Volgens mij is kleurshampoo vaak niet tijdelijk? Ik geloof niet echt dat dit gaat werken. Ze schrok er na de behandeling bij Koffijberg van hoe erg haar grijs nog zichtbaar was, maar het doel is juist grijs te worden. Door de uitgroei iedere keer te blijven camoufleren en te verven kom je er nooit. Je went er zelf niet aan en je omgeving ook niet.
Ik zou er nooit voor kiezen het zo te doen. Het is een enorm gedoe en je houdt jezelf voor de gek.
Ik vind het wel jammer, want ik had gehoopt gelijk op te gaan met haar. Nu moet ik het doen met mezelf en jullie
Ik zou er nooit voor kiezen het zo te doen. Het is een enorm gedoe en je houdt jezelf voor de gek.
Ik vind het wel jammer, want ik had gehoopt gelijk op te gaan met haar. Nu moet ik het doen met mezelf en jullie

vrijdag 10 januari 2020 om 18:46
Nou ondertussen loop ik in Spanje rond met mijn hele korte kop. En ik vind het bijna jammer dat er af en toe nog een waasje verf te zien is. Hahahaha....je lijkt ook zoveel bruiner met grijs haar. Ik heb dus geen centje spijt! Dankzij dit topic was ik om, voorheen dacht ik er geen eens over na. Mijn zus was me 2 jaar terug al voor gegaan en toen verklaarde ik haar voor gek. Ze heeft natuurlijk ook een langer model en dan loop je langer met uitgroei. Ik vond het in het begin zeker niet mooi bij haar.
Dus rigoureus je hoofd bij de kapper laten millimeteren is het beste... hahaha.
Gelukkig heb ik dit kapsel vaker gehad en wist ik dat het me wel stond. Het verbaasde me trouwens hoe grijs ik al was.
Gelukkig heb ik dit kapsel vaker gehad en wist ik dat het me wel stond. Het verbaasde me trouwens hoe grijs ik al was.
vrijdag 10 januari 2020 om 18:55
Goed dat je het lef had!Account2 schreef: ↑10-01-2020 18:46Nou ondertussen loop ik in Spanje rond met mijn hele korte kop. En ik vind het bijna jammer dat er af en toe nog een waasje verf te zien is. Hahahaha....je lijkt ook zoveel bruiner met grijs haar. Ik heb dus geen centje spijt! Dankzij dit topic was ik om, voorheen dacht ik er geen eens over na. Mijn zus was me 2 jaar terug al voor gegaan en toen verklaarde ik haar voor gek. Ze heeft natuurlijk ook een langer model en dan loop je langer met uitgroei. Ik vond het in het begin zeker niet mooi bij haar.
Vanochtend mijn grijze hoofd in de stijl van Jamie Lee Curtis laten knippen.
En een nieuwe outfit gekocht. Grijze jeans, bloes met panterprint en laarsjes met slangenprint. Ben er blij mee!
vrijdag 10 januari 2020 om 19:54
Wat leuk account! Wel een raar idee dat jouw transitie nu al is "afgerond", terwijl ik pas in de beginfase zit. Gaat nog wel even duren bij mij.
Je begint het nu wel echt duidelijk te zien en ik zag vanmorgen dezelfde collega opnieuw naar mijn hoofd kijken tijdens ons gesprek. Hij zei niets, maar ik weet zeker dat het hem is opgevallen. Ik koos er vandaag opzettelijk voor om mijn haar naar achteren in een staart te dragen, zodat je de uitgroei duidelijk ziet. Als ik mijn haar los heb valt het niet zo op maar ik voel steeds meer de behoefte om mijn grijze haar te laten zien. Soms voelt het wel wat ongemakkelijk omdat ik mezelf altijd goed verzorg en nu lijkt het alsof ik niet om mijn uiterlijk geef. Maarja, het is maar tijdelijk...
Zit nu bijna op 2,5 maand.
Hoe is het met de rest?
Je begint het nu wel echt duidelijk te zien en ik zag vanmorgen dezelfde collega opnieuw naar mijn hoofd kijken tijdens ons gesprek. Hij zei niets, maar ik weet zeker dat het hem is opgevallen. Ik koos er vandaag opzettelijk voor om mijn haar naar achteren in een staart te dragen, zodat je de uitgroei duidelijk ziet. Als ik mijn haar los heb valt het niet zo op maar ik voel steeds meer de behoefte om mijn grijze haar te laten zien. Soms voelt het wel wat ongemakkelijk omdat ik mezelf altijd goed verzorg en nu lijkt het alsof ik niet om mijn uiterlijk geef. Maarja, het is maar tijdelijk...
Hoe is het met de rest?
vrijdag 10 januari 2020 om 19:54
Klinkt superleuk! Ik hou ook van dierenprints, heb er veel teveel van in mijn kast

vrijdag 10 januari 2020 om 21:13
Ik vind de dame in het filmpje met het donkere haar ,haar het donkere haar al niet mooi staan. Het maakt haar hard in het gezicht en geeft een vermoeide blik.
Die overgang zo naar het grijze vind ik met het don kere haar ook niet mooi.
Beter dan om steeds voor lichtere kleuren te gaan als je dan toch grijs wilt .
Zag vandaag een foto voorbij komen was het haar in een natuurlijke grijs tint geverfd.
Dat vind ik dan nog beter dan die eeuwig durende uitgroei. Of rigoureus de schaar erin. Zag gisteren ook iemand met een flinke uitgroei ,maar dat haar zag er zo dor en dof uit.
Zag vandaag een foto voorbij komen was het haar in een natuurlijke grijs tint geverfd.
Dat vind ik dan nog beter dan die eeuwig durende uitgroei. Of rigoureus de schaar erin. Zag gisteren ook iemand met een flinke uitgroei ,maar dat haar zag er zo dor en dof uit.

vrijdag 10 januari 2020 om 21:24
Ik denk dat wij ongeveer rond dezelfde periode voor het laatst naar de kapper zijn geweest om te verven, zo half/ eind oktober. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik het helemaal uit ga laten groeien. Ik heb 2 jaar geleden alles platina-blond geverfd en sindsdien 2x mijn hele haar highlights, 1x de bovenste helft. (Elke keer rond de 5 maanden uitgroei) De kortste onderste laag is uitgegroeid, die ga ik niet meer verven. Zo rond de 5 maanden is een echt lastig moment vind ik. Dan is het echt heel zichtbaar (doordat ik een effen witte lok aan de voorkant heb duurt dat vrij lang bij mij) maar nog (veel) te kort om af te knippen.jongengrijs schreef: ↑10-01-2020 19:54Wat leuk account! Wel een raar idee dat jouw transitie nu al is "afgerond", terwijl ik pas in de beginfase zit. Gaat nog wel even duren bij mij.
Hoe is het met de rest?
In ieder geval heb ik al een flink percentage eigen kleur als ik eenmaal stop met kleuren.

vrijdag 10 januari 2020 om 23:01
Ik zag op youtube video's voorbij komen van vrouwen die alleen de voorste pluk haar blijven verven. Die pluk kun je dan over je haar leggen waardoor het grijze deel niet opvalt. Dit doen ze dan een paar maanden en dan stoppen ze met het verven van de pluk. Daarmee vertraag je natuurlijk wel het proces, maar je hebt geen scheidslijn. Ik ga het zelf niet zo doen want vanwege mijn krullen en haarkleur (donkerblond) heb ik geen hele duidelijke uitgroei, maar ik vind het wel een enorm goed idee voor mensen met stijl haar en dan vooral voor vrouwen die zwart of donkerbruin haar hebben. Ik weet niet hoe lang jouw haar is, maar misschien is het een idee?RegretteRien schreef: ↑10-01-2020 21:24Ik denk dat wij ongeveer rond dezelfde periode voor het laatst naar de kapper zijn geweest om te verven, zo half/ eind oktober. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik het helemaal uit ga laten groeien. Ik heb 2 jaar geleden alles platina-blond geverfd en sindsdien 2x mijn hele haar highlights, 1x de bovenste helft. (Elke keer rond de 5 maanden uitgroei) De kortste onderste laag is uitgegroeid, die ga ik niet meer verven. Zo rond de 5 maanden is een echt lastig moment vind ik. Dan is het echt heel zichtbaar (doordat ik een effen witte lok aan de voorkant heb duurt dat vrij lang bij mij) maar nog (veel) te kort om af te knippen.
In ieder geval heb ik al een flink percentage eigen kleur als ik eenmaal stop met kleuren.![]()
vrijdag 10 januari 2020 om 23:03
Tja, soms heb je geen andere keus dan het haar maar gewoon uit te laten groeien.Superhuisvrouw schreef: ↑10-01-2020 21:13Ik vind de dame in het filmpje met het donkere haar ,haar het donkere haar al niet mooi staan. Het maakt haar hard in het gezicht en geeft een vermoeide blik.

vrijdag 10 januari 2020 om 23:38
Ben nu bijna 5 maanden qua uitgroei, laatst mijn haar laten knippen en het zit eindelijk weer goed. Kort ga ik absoluut niet dus ik zie het wel. Highlights wordt het niet omdat ik henna heb gebruikt, worden kappers nooit zo blij van. Twijfelde of ik uiteindelijk blond zou gaan maar dan moet ik evengoed steeds weer kleuren. Ik laat het zo en ga over drie maanden weer de punten laten knippen. De kwaliteit van mij haar is wel significant verbeterd nu ik het niet meer kleur daar ben ik ook blij mee.
zaterdag 11 januari 2020 om 09:10
Oh ja dat de kwaliteit ook beter wordt vond ik ook wel een goeie move. Aangezien ik nu natuurlijk veel vaker in de zon zit. IK moet alleen even kijken of ze hier in Spanje zilver shampoo hebben. Dat zal haast wel, ik moet alleen nog even mijn weg hier vinden. IK neem aan dat mijn haar niet in 1 week geel wordt.

zaterdag 11 januari 2020 om 15:23
Ik heb een zilvershampoo van de kapper (l´anza). Is vrij prijzig maar ik heb er maar heel weinig van nodig en ik gebruik hem niet elke dag. Kapster raadt aan om hem 1x per week als shampoo te gebruiken en 1x per maand als toner. Gewoon haar insoppen en een kwartiertje laten inwerken. Werkt heel goed.
De rest van de week was ik mijn haar nog (bijna) elke dag met een conditioner. Verder doe ik er niks in. Heb voor de kerst een b.r.u.s.h. borstel gekregen, daarmee ben ik nog aan het experimenteren. Tot nu toe bevalt ie heel goed. Om echte krullen te houden moet ik ofwel mijn haar kort dragen, of er heel veel moeite voor doen. Maar er zijn ook echt wel dagen dat ik niks doe en het opsteek met wat klemmetjes.
Toevallig maakte Man vorige week een foto van mij, buiten. Ik ben dus echt bijna wit. Gek, op de badkamer denk ik altijd dat er toch nog wat blond doorheen zit. Lichtinval maakt duidelijk heel veel uit. Maar toevallig heb ik op die foto een grijze jas aan en een behoorlijk roze sjaal om. Niet verkeerd, al zeg ik het zelf.
De rest van de week was ik mijn haar nog (bijna) elke dag met een conditioner. Verder doe ik er niks in. Heb voor de kerst een b.r.u.s.h. borstel gekregen, daarmee ben ik nog aan het experimenteren. Tot nu toe bevalt ie heel goed. Om echte krullen te houden moet ik ofwel mijn haar kort dragen, of er heel veel moeite voor doen. Maar er zijn ook echt wel dagen dat ik niks doe en het opsteek met wat klemmetjes.
Toevallig maakte Man vorige week een foto van mij, buiten. Ik ben dus echt bijna wit. Gek, op de badkamer denk ik altijd dat er toch nog wat blond doorheen zit. Lichtinval maakt duidelijk heel veel uit. Maar toevallig heb ik op die foto een grijze jas aan en een behoorlijk roze sjaal om. Niet verkeerd, al zeg ik het zelf.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

zaterdag 11 januari 2020 om 16:35
Ik was laatst bij de kapper en toen hadden we het erover dat grijs haar zo’n trend is. Ik moest m’n haar nog verven, dus kapster bekijkt m’n grijze uitgroei en zei dat ze t n hele mooie kleur vond, platinakleurig.
Nu heb ik bedacht dat als ik het niet meer wil verven, ik het eerst nog iets lichter maak en het dan laat uitgroeien, laat ik meteen n korte bob knippen. Lijkt me eigenlijk best mooi.
Nu heb ik bedacht dat als ik het niet meer wil verven, ik het eerst nog iets lichter maak en het dan laat uitgroeien, laat ik meteen n korte bob knippen. Lijkt me eigenlijk best mooi.
Cum non tum age