Grijs haar uit laten groeien op je 40e
vrijdag 29 november 2019 om 20:37
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd

zaterdag 30 november 2019 om 18:58
Geengroenblaadje schreef: ↑30-11-2019 18:56Ik gebruik af en toe de grijsshampoo, dat maakt de grijze haren zilverachtig.
Die gelige tint in grijs haar vind ik persoonlijk minder mooi.
Doe ik ook 1x per week. Het blijft dan frisser van kleur.

Ik heb een collega van 53 met veel rimpels en grijs haar. Ze vroeg mij laatst hoe het kwam dat er regelmatig aan haar gevraagd werd of ze bijna met pensioen gaat. Toen ik haar net kende had ik haar ook 10 jaar ouder geschat, maar het was lastig om een diplomatiek antwoord te geven. Ik heb dus gezegd dat het misschien door haar grijze haar komt, je kunt toch moeilijk iets over rimpels zeggen.
Is het jullie ervaring dat je tussen 45 en 55 het hardst aftakelt qua huid?
Van de twee foto’s op mijn verlengde en oude rijbewijs (36 en 46) kun je bijna niet zien welke de eerste is. Dat moet over 10 jaar toch wel anders zijn.
Is het jullie ervaring dat je tussen 45 en 55 het hardst aftakelt qua huid?
Van de twee foto’s op mijn verlengde en oude rijbewijs (36 en 46) kun je bijna niet zien welke de eerste is. Dat moet over 10 jaar toch wel anders zijn.
Ik heb meer dan 20 jaar gerookt maar zie er gewoon uit als een veertiger die er nog verdomd goed uitziet voor haar leeftijd, hoor. Ik heb bijvoorbeeld helemaal geen ouderdomsrimpels. Echt nul.herfstappeltaart schreef: ↑30-11-2019 18:55Een afgeleefde veertiger die 20 jaar gerookt heeft ziet er ook met geverfd haar uit als een zestiger![]()
![]()
![]()
Am Yisrael Chai!

zaterdag 30 november 2019 om 18:59
fashionvictim schreef: ↑30-11-2019 18:57Ik snap eigenlijk sowieso niet waarom al die zestigers in dit topic verongelijkt komen doen dat veertigers niet grijs willen zijn. Waren jullie zelf op je 42e wel al volledig grijs dan?
Doe ik verongelijkt?

fashionvictim schreef: ↑30-11-2019 18:58Ik heb meer dan 20 jaar gerookt maar zie er gewoon uit als een veertiger die er nog verdomd goed uitziet voor haar leeftijd, hoor. Ik heb bijvoorbeeld helemaal geen ouderdomsrimpels. Echt nul.
Top!

anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 30-11-2019 19:00
7.72% gewijzigd

Ik zei ook 'een goede kapper'. Die laat je er niet als een geplukte kip bijlopen.herfstappeltaart schreef: ↑30-11-2019 18:57De kapper adviseerde mij "plukjes". Ik vond dat een effect geven van een geplukte kip, die grijs/blonde plukjes in mijn donkere haar. Dan maar gewoon mijn eigen invulling.

zaterdag 30 november 2019 om 19:00
Jij denkt dat je als veertiger geen oudere vrouw bent?fashionvictim schreef: ↑30-11-2019 18:55Jij vond wel dat je grijs hoorde te zijn toen je 40 was? Waarom in godsnaam?
zaterdag 30 november 2019 om 19:00
Ja, vind ik best wel. Heel beledigd dat mensen vinden dat mensen met grijs haar eruit zien als zestigers terwijl je dat ook gewoon bent. Dus ik snap eigenlijk niet eens waarom je daar zo door beledigd bent.
Am Yisrael Chai!

zaterdag 30 november 2019 om 19:01
fashionvictim schreef: ↑30-11-2019 19:00Ja, vind ik best wel. Heel beledigd dat mensen vinden dat mensen met grijs haar eruit zien als zestigers terwijl je dat ook gewoon bent. Dus ik snap eigenlijk niet eens waarom je daar zo door beledigd bent.
Huh?

zaterdag 30 november 2019 om 19:02
herfstappeltaart schreef: ↑30-11-2019 18:28Vind ik ook mooi en nee ik denk niet aan de kapsels die jij beschrijft. Ik zeg toch ook nergens dat jonge vrouwen hun haar niet moeten verven? Lekker zelf weten. Maar toen ik tegen de zestig begon te lopen vond ik het steeds minder bij mijn gezicht passen. Je huid wordt ouder, de huidskleur verandert. Echt het zilvergrijs staat mij in mijn gezicht veel mooier dan het bruin wat ik had.
Zoals gezegd: blonde vrouwen kunnen denk ik langer doorgaan met verven omdat dat veel minder hard staat dan bruin.
Blond staat mij voor geen meter dus dat was geen optie.
Ik heb het 30 jaar blond geverfd, en de laatste jaren was de kwaliteit van mijn haar om te huilen zo slecht. Uit laten groeien en er kwam een dermate verrassende kleur onder vandaan dat men nu vraagt waar ik dat heb laten doen. Met grijze draadjes erdoor die ik in ieder geval helemaal niet storend vind.

zaterdag 30 november 2019 om 19:02
Wat heeft dat met grijs haar te maken?
Iedereen kent zijn lichamelijke leeftijd. Of dat oud is is relatief, want er zijn altijd oudere mensen. Ik ben ook een oudere vrouw. En ik verf mijn haar.

zaterdag 30 november 2019 om 19:04
the_Wicked_Witch schreef: ↑30-11-2019 19:02Ik heb het 30 jaar blond geverfd, en de laatste jaren was de kwaliteit van mijn haar om te huilen zo slecht. Uit laten groeien en er kwam een dermate verrassende kleur onder vandaan dat men nu vraagt waar ik dat heb laten doen. Met grijze draadjes erdoor die ik in ieder geval helemaal niet storend vind.
Top toch? Ben je lekker van het verven af.
zaterdag 30 november 2019 om 19:05
Ik heb al lang gezegd dat ik mezelf wel een oudere vrouw vind. Maar ik ben van nature nog láng niet grijs dus ik zie echt niet waarom ik dat wel kunstmatig zou willen zijn. Ik heb wel wat grijze haren, maar ik zou ze er nog uit kunnen trekken zonder kaal te worden of zelfs maar dun haar te krijgen. Ik heb ook nog geen rimpels. Het enige waaraan ik zie dat ik ouder ben is dat mijn huid minder fris en wat vlekkerig is geworden, en doordat ik ineens dikker ben geworden. En ik vind mijn haar wat minder van kwaliteit maar dat vinden anderen niet. Ik heb heel veel haar maar ik zie wel dat het niet meer zo jong en niet meer zo "Pam, je haar danst" als vroeger is.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 30 november 2019 om 19:06
Ik vind het moeilijk. Ik begin ook steeds grijzer te worden dus elke 3 weken werk ik zelf de uitgroei bij maar de verf pakt steeds lastiger.
Maar ik heb heel lang haar (en nee geen zielige dunne bos) en ik vind als de ene helft grijs is, en de onderste helft niet, ook geen gezicht. En mijn mooie lange haar afknippen vind ik ook zo wat. En nee, ik lijk niet ouder door mijn lange haar, ik word meestal jonger geschat.
Maar ik heb heel lang haar (en nee geen zielige dunne bos) en ik vind als de ene helft grijs is, en de onderste helft niet, ook geen gezicht. En mijn mooie lange haar afknippen vind ik ook zo wat. En nee, ik lijk niet ouder door mijn lange haar, ik word meestal jonger geschat.
Stressed is just desserts spelled backwards
zaterdag 30 november 2019 om 19:07
Echt? Dan val je zeker wel op tussen je slonzige, onverzorgde vriendinnen?fashionvictim schreef: ↑30-11-2019 18:58Ik heb meer dan 20 jaar gerookt maar zie er gewoon uit als een veertiger die er nog verdomd goed uitziet voor haar leeftijd, hoor. Ik heb bijvoorbeeld helemaal geen ouderdomsrimpels. Echt nul.

fashionvictim schreef: ↑30-11-2019 19:05Ik heb al lang gezegd dat ik mezelf wel een oudere vrouw vind. Maar ik ben van nature nog láng niet grijs dus ik zie echt niet waarom ik dat wel kunstmatig zou willen zijn. Ik heb wel wat grijze haren, maar ik zou ze er nog uit kunnen trekken zonder kaal te worden of zelfs maar dun haar te krijgen. Ik heb ook nog geen rimpels. Het enige waaraan ik zie dat ik ouder ben is dat mijn huid minder fris en wat vlekkerig is geworden, en doordat ik ineens dikker ben geworden. En ik vind mijn haar wat minder van kwaliteit maar dat vinden anderen niet. Ik heb heel veel haar maar ik zie wel dat het niet meer zo jong en niet meer zo "Pam, je haar danst" als vroeger is.
Maar niemand zegt toch dat je je haar KUNSTMATIG grijs moet verven

Je maakt het steeds gekker.

Niet afgeleefd misschien - al valt dat ook te betwisten, in vergelijking met een frisse twintiger ben ik ook gewoon een oud wijf natuurlijk - maar absoluut wel veertiger.
Am Yisrael Chai!

Hier precies hetzelfde verhaal .Maleficent schreef: ↑30-11-2019 19:06Ik vind het moeilijk. Ik begin ook steeds grijzer te worden dus elke 3 weken werk ik zelf de uitgroei bij maar de verf pakt steeds lastiger.

zaterdag 30 november 2019 om 19:08
Maleficent schreef: ↑30-11-2019 19:06Ik vind het moeilijk. Ik begin ook steeds grijzer te worden dus elke 3 weken werk ik zelf de uitgroei bij maar de verf pakt steeds lastiger.
Als je het dan wil laten uitgroeien is opsteken misschien een optie? Dan valt het wel minder op (de uitgroei)

zaterdag 30 november 2019 om 19:09
Nou, prima toch? Ik zie ook niet waarom je kunstmatig grijs zou moeten zijn. Lekker je eigen kleur houden.fashionvictim schreef: ↑30-11-2019 19:05Ik heb al lang gezegd dat ik mezelf wel een oudere vrouw vind. Maar ik ben van nature nog láng niet grijs dus ik zie echt niet waarom ik dat wel kunstmatig zou willen zijn. Ik heb wel wat grijze haren, maar ik zou ze er nog uit kunnen trekken zonder kaal te worden of zelfs maar dun haar te krijgen. Ik heb ook nog geen rimpels. Het enige waaraan ik zie dat ik ouder ben is dat mijn huid minder fris en wat vlekkerig is geworden, en doordat ik ineens dikker ben geworden. En ik vind mijn haar wat minder van kwaliteit maar dat vinden anderen niet. Ik heb heel veel haar maar ik zie wel dat het niet meer zo jong en niet meer zo "Pam, je haar danst" als vroeger is.
zaterdag 30 november 2019 om 19:10
Nee, duh, dat snap ik, maar ik vraag al het hele topic waarom mensen doen alsof veertigers massaal grijs zijn. Als ik zo'n grijze kop als op die plaatjes zou willen moet ik veel meer verven dan ik nu doe, want ik ben nog lang niet grijs. En mijn vriendinnen ook niet. Dus ik snap niet dat vrouwen die de pech hebben dat ze kennelijk wel al zo vroeg zo extreem grijs zijn, dat zo showen. Want natuurlijk denken mensen dan dat je veel ouder bent dan je bent, het is toch helemaal niet normaal om op je 40e al een kop vol zilverwit haar te hebben? En nee, dat komt dus niet omdat veertigers jonger willen lijken, maar omdat de gemiddelde veertiger net grijs begint te worden en dus nog lang niet volledig grijs is.herfstappeltaart schreef: ↑30-11-2019 19:07Maar niemand zegt toch dat je je haar KUNSTMATIG grijs moet verven![]()
Je maakt het steeds gekker.![]()
Am Yisrael Chai!

zaterdag 30 november 2019 om 19:12
fashionvictim schreef: ↑30-11-2019 19:10Nee, duh, dat snap ik, maar ik vraag al het hele topic waarom mensen doen alsof veertigers massaal grijs zijn. Als ik zo'n grijze kop als op die plaatjes zou willen moet ik veel meer verven dan ik nu doe, want ik ben nog lang niet grijs. En mijn vriendinnen ook niet. Dus ik snap niet dat vrouwen die de pech hebben dat ze kennelijk wel al zo vroeg zo extreem grijs zijn, dat zo showen. Want natuurlijk denken mensen dan dat je veel ouder bent dan je bent, het is toch helemaal niet normaal om op je 40e al een kop vol zilverwit haar te hebben? En nee, dat komt dus niet omdat veertigers jonger willen lijken, maar omdat de gemiddelde veertiger net grijs begint te worden en dus nog lang niet volledig grijs is.
Ik ga in herhaling vallen als ik hier op in ga dus dat ga ik niet doen.
zaterdag 30 november 2019 om 19:12
Je haar mooi opsteken, dan zie je de uitgroei niet. Lang loshangend haar is voor meisjes.Maleficent schreef: ↑30-11-2019 19:06Ik vind het moeilijk. Ik begin ook steeds grijzer te worden dus elke 3 weken werk ik zelf de uitgroei bij maar de verf pakt steeds lastiger.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

zaterdag 30 november 2019 om 19:14