Grijs haar uit laten groeien op je 40e
vrijdag 29 november 2019 om 20:37
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd

zaterdag 30 november 2019 om 18:24
Je doet het er om. Dat is echt stom.Blondie456 schreef: ↑30-11-2019 18:19Ja maar ik dacht dat we het over aantrekkelijke mannen hadden.
(Het rijmt, gezien de tijd van het jaar leek me dat een aardig gebaar)
zaterdag 30 november 2019 om 18:26
Balen. Met uitgroei rondlopen lijkt me vreselijk. Dan zou ik misschien tijdelijk voor een pruik gaan ofzo.herfstappeltaart schreef: ↑30-11-2019 18:21Dat spul is zo agressief dat je daarna een jaar met een ragebol rondloopt.

zaterdag 30 november 2019 om 18:26
Tja, een duidelijk zichtbaar geverfd koppie is absoluut nóóit mooi inderdaad. Beter dan!herfstappeltaart schreef: ↑30-11-2019 18:18Aha! De beste versie van jezelf. Da's andere koek. Ik heb ook niets tegen een leuk modieus kleurtje in je haar. Heb het zelf ook dertig jaar gedaan.
Maar ik vind de beste versie van mezelf nu mijn grijze haar en niet meer een duidelijk zichtbaar geverfd koppie.

zaterdag 30 november 2019 om 18:27
Nou die foto's vond ik niet leuk want ik zie er wel goed uit. Dat weet ik dan dat merk ik. Die lelijke foto's die ze plaatsen hebben niks met mij te makenPoesinBoots schreef: ↑30-11-2019 18:20Dat bedoel ik dus. Jij mag over iedereen oordelen en kutopmerkingen maken maar o wee als iemand een grapje maakt over jou.

zaterdag 30 november 2019 om 18:28
als je je zo gekwetst voelt door een foto van joan collins dan gaat er toch iets mis met je eigenwaardeBlondie456 schreef: ↑30-11-2019 18:27Nou die foto's vond ik niet leuk want ik zie er wel goed uit. Dat weet ik dan dat merk ik. Die lelijke foto's die ze plaatsen hebben niks met mij te maken

fashionvictim schreef: ↑30-11-2019 18:22Nee, geverfd haar maakt je inderdaad gewoon je eigen leeftijd. Ik heb het idee dat jij aan van die paarse en rode jaren 80 coupes denkt, maar ik bedoel gewoon haar wat ik al eerder heb gezegd, de kleur van Merel Westrik, of Sophie Hilbrand, of Quinty Trustfull, of Jennifer Lopez, of Jennifer Aniston ofzo. Die vrouwen zien er toch gewoon uit als hun eigen leeftijd en niet per se jonger? Ik vind ze er ook niet per se "geverfd" zoals jij dat kennelijk voor ogen hebt uitzien. Gewoon als vrouwen met goed verzorgd en goed gekleurd haar.
Vind ik ook mooi en nee ik denk niet aan de kapsels die jij beschrijft. Ik zeg toch ook nergens dat jonge vrouwen hun haar niet moeten verven? Lekker zelf weten. Maar toen ik tegen de zestig begon te lopen vond ik het steeds minder bij mijn gezicht passen. Je huid wordt ouder, de huidskleur verandert. Echt het zilvergrijs staat mij in mijn gezicht veel mooier dan het bruin wat ik had.
Zoals gezegd: blonde vrouwen kunnen denk ik langer doorgaan met verven omdat dat veel minder hard staat dan bruin.
Blond staat mij voor geen meter dus dat was geen optie.

zaterdag 30 november 2019 om 18:30
Maar je hebt en bent toch meer dan je haar? Waar blijf je met je rimpels?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
zaterdag 30 november 2019 om 18:31

Blondie456 schreef: ↑30-11-2019 18:27Nou die foto's vond ik niet leuk want ik zie er wel goed uit. Dat weet ik dan dat merk ik. Die lelijke foto's die ze plaatsen hebben niks met mij te maken
Maar het is wel oké dat jij oordeelt en kutopmerkingen maakt dus?
Ja, maar dat is toch logisch? Dat is ook precies wat ik steeds zeg: dat grijs haar voor zestigers is. Nou, dat klopt dus ook bij jou.herfstappeltaart schreef: ↑30-11-2019 18:28Vind ik ook mooi en nee ik denk niet aan de kapsels die jij beschrijft. Ik zeg toch ook nergens dat jonge vrouwen hun haar niet moeten verven? Lekker zelf weten. Maar toen ik tegen de zestig begon te lopen vond ik het steeds minder bij mijn gezicht passen. Je huid wordt ouder, de huidskleur verandert. Echt het zilvergrijs staat mij in mijn gezicht veel mooier dan het bruin wat ik had.
Zoals gezegd: blonde vrouwen kunnen denk ik langer doorgaan met verven omdat dat veel minder hard staat dan bruin.
Blond staat mij voor geen meter dus dat was geen optie.
Ik vraag me alleen af waarom je er als 40 jarige als een zestiger uit wil zien maar die vraag wil jongengrijs niet beantwoorden volgens mij.
Am Yisrael Chai!

zaterdag 30 november 2019 om 18:32
simbalabimba schreef: ↑30-11-2019 18:30Maar je hebt en bent toch meer dan je haar? Waar blijf je met je rimpels?
Ja dit ook. Ik bedoel eigenlijk dat "het hele plaatje" een beetje moet kloppen.
zaterdag 30 november 2019 om 18:32
Nee dat heb je niet goed gelezen, dat staat niet in het bericht van FashionVictim.Blondie456 schreef: ↑30-11-2019 18:19Ja maar ik dacht dat we het over aantrekkelijke mannen hadden.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

zaterdag 30 november 2019 om 18:34
fashionvictim schreef: ↑30-11-2019 18:31Ja, maar dat is toch logisch? Dat is ook precies wat ik steeds zeg: dat grijs haar voor zestigers is. Nou, dat klopt dus ook bij jou.
Ik vraag me alleen af waarom je er als 40 jarige als een zestiger uit wil zien maar die vraag wil jongengrijs niet beantwoorden volgens mij.
Maar je ziet er als veertiger met grijs haar niet uit als een zestiger. Echt niet. Je hebt toch gewoon je jonge huid, weinig rimpels enz. Je haarcoupe, kleding, stijl. Dat maakt hoe je eruit ziet.
Joh ik zie zo vaak vrouwen van rond de veertig met geverfd haar, maar ontzettend lelijke kleding of fout gekozen kleuren kleding. Die zien er echt niet opeens goed uit door die haarkleur hoor.
Het hele plaatje moet kloppen.

zaterdag 30 november 2019 om 18:34
Gewoon in m'n gezicht, waar laat jij ze?simbalabimba schreef: ↑30-11-2019 18:30Maar je hebt en bent toch meer dan je haar? Waar blijf je met je rimpels?

zaterdag 30 november 2019 om 18:37
Ik vind het vooral heel grappig dat de veertigers hier denken dat ze geen ‘oudere vrouw’ zijn.
Ben zelf 50, zit behoorlijk wat prachtig zilvergrijs haar tussen mijn eigen haarkleur. Heb kort pixie achtig kapsel, afwisselend in een scheiding, of met een kuif of alles naar achteren. En ik draag mooi gesneden pakken met hakken.
En ik heb veel sjans.
Ben zelf 50, zit behoorlijk wat prachtig zilvergrijs haar tussen mijn eigen haarkleur. Heb kort pixie achtig kapsel, afwisselend in een scheiding, of met een kuif of alles naar achteren. En ik draag mooi gesneden pakken met hakken.
En ik heb veel sjans.

zaterdag 30 november 2019 om 18:38
Ja, verkeerd gedacht. Is echt heel erg hier. Ook dat verkondigen alsof het de waarheid is. Dat vind ik nog het mooist. Of irritants.jongengrijs schreef: ↑30-11-2019 18:16Ik dacht dat Viva-vrouwen zo ruimdenkend en vooruitstrevend waren. Kom ik toch even van een koude kermis thuis nu! Vooral die opmerking dat je aantrekkelijk moet blijven voor je man en met grijs haar geen seks meer zult hebben. Echt, hoe kom je erop? Dat is echt wel het laatste waar ik aan dacht toen ik besloot om mijn haar grijs te laten worden![]()
Ik zit nu op een maand niet verven dus ik ben eigenlijk nog nergens. Want normaal gesproken zou ik het nu zo ongeveer verven. Het gaat nu dus pas echt beginnen. Dat wordt veel sjaaltjes dragen de komende paar maanden
Wel een leuk topic dit, heb wat afgeschaterd om sommige reacties.
Nog nooit tegen gekomen in RL.
Al is er er ook echt een groep die helemaal niet zo bezig is met dat echte krampachtige vertoon en het verspreiden van zulke jaren 50 meningen.

zaterdag 30 november 2019 om 18:39
Geengroenblaadje schreef: ↑30-11-2019 18:37Ik vind het vooral heel grappig dat de veertigers hier denken dat ze geen ‘oudere vrouw’ zijn.
En ik heb veel sjans.
Ik ben net door iemand voor "oud" uitgemaakt.

zaterdag 30 november 2019 om 18:39
Je kan eens kijken naar uitwasbare kleur? Ik heb een kleurshampoo voor een lekker tintje ipv asblond. Ik verfde altijd mijn haar maar was het zat en ik laat het zo uitgroeien.
Je zou kunnen kijken of je daar een beetje mee kan smokkelen mbt de uitgroei. Blijft 3 wasbeurten zitten.
En dan steeds minder vaak gebruiken en stoppen als de oude verf er uit gegroeid is?
Als je echt bang bent voor de uitgroei dan he?
Je zou kunnen kijken of je daar een beetje mee kan smokkelen mbt de uitgroei. Blijft 3 wasbeurten zitten.
En dan steeds minder vaak gebruiken en stoppen als de oude verf er uit gegroeid is?
Als je echt bang bent voor de uitgroei dan he?

anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 30-11-2019 18:41
9.61% gewijzigd

zaterdag 30 november 2019 om 18:40
Waar lees jij dat ook maar één veertiger dat denkt?Geengroenblaadje schreef: ↑30-11-2019 18:37Ik vind het vooral heel grappig dat de veertigers hier denken dat ze geen ‘oudere vrouw’ zijn.
En ik heb veel sjans.
zaterdag 30 november 2019 om 18:42
Maar je ziet er niet persee als een zestigjarige uit als je op je 40e grijs begint te worden.fashionvictim schreef: ↑30-11-2019 18:31Ja, maar dat is toch logisch? Dat is ook precies wat ik steeds zeg: dat grijs haar voor zestigers is. Nou, dat klopt dus ook bij jou.
Dat is alleen zo als je van te voren het standpunt inneemt dat iemand dus minstens 60 zal zijn omdat ie grijze haren heeft.
Opmerkelijk inderdaad.Lucifer2018 schreef: ↑30-11-2019 18:38Ja, verkeerd gedacht. Is echt heel erg hier. Ook dat verkondigen alsof het de waarheid is. Dat vind ik nog het mooist. Of irritants.
Nog nooit tegen gekomen in RL.

Het is maar aan wie je het vraagtherfstappeltaart schreef: ↑30-11-2019 18:39Ik ben net door iemand voor "oud" uitgemaakt.. Terwijl.......iemand van 80 die is oud!
![]()
![]()
Enne, ‘oudere’ vrouw hè, niet oud.