Grijs haar uit laten groeien op je 40e
vrijdag 29 november 2019 om 20:37
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd
zaterdag 30 november 2019 om 21:50
fashionvictim schreef: ↑30-11-2019 21:36Dat is best wel een mooie vrouw maar weer zo oud door dat grijs... Echt zonde.
Maar, oprechte vraag, wanneer stop je dan met verven??? Eerlijk gezegd moet ik er niet aan denken ooit als dementerende bejaarde naar het verzorgingstehuis te moeten en daar dan nog die uitgroei te hebben. Daar ben ik dan toch te ijdel voor

En toevallig kwam er vorige week een foto op mijn fb voorbij. De dame in kwestie verft nog steeds (maar op zich niet verkeerd, ze gaat naar een goede kapper en het is één van de weinigen die ik mooi geverfd vind). Normaal gesproken plaatst ze, net zoals ieder ander, mooie flatterende foto´s als ze net fris geverfd is. Deze was gemaakt door haar vriend. Ze zit met haar hoofd naar voren met flinke uitgroei, heeft haar leesbril op en haar haar ligt als een wrong in haar nek. Ze is slank, daar ben ik wel een tikje jaloers op, maar heeft daardoor ook oudere handen. De foto laat overduidelijk een zestigjarige vrouw zien. Daar kan verf toch echt niks meer aan veranderen. Ik vond haar altijd een knappe vrouw. Dat is ze nog steeds. Maar ze is absoluut een 60plusser.
En dan denk ik toch dat mooi grijs beter zou zijn. Want ooit zul je er toch over moeten nadenken om er eens mee te stoppen. Of je doet zoals mijn schoonmoeder, die blijft stug verven. Maar het ziet er niet meer uit. Vindt zelfs mijn dochter, en die is net zo pro-verf als sommige dames hier.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zaterdag 30 november 2019 om 21:55
Ik vind dat grijze mooier. Niet jonger, niet ouder, haar eigen leeftijd. Maar het staat mooier bij haar huid. Het maakt haar zachter. En stijlvoller.fashionvictim schreef: ↑30-11-2019 21:36Dat is best wel een mooie vrouw maar weier zo oud door dat grijs... Echt zonde.
zaterdag 30 november 2019 om 21:56
Oprecht antwoord: ik denk dat ik nooit stop met verven. Wil niet zeggen dat ik nooit grijs zal worden, maar ik kan me voorstellen dat ik ook grijs nog wel zou willen verven.Ceylon schreef: ↑30-11-2019 21:50Maar, oprechte vraag, wanneer stop je dan met verven??? Eerlijk gezegd moet ik er niet aan denken ooit als dementerende bejaarde naar het verzorgingstehuis te moeten en daar dan nog die uitgroei te hebben.
En toevallig kwam er vorige week een foto op mijn fb voorbij. De dame in kwestie verft nog steeds (maar op zich niet verkeerd, ze gaat naar een goede kapper en het is één van de weinigen die ik mooi geverfd vind). Normaal gesproken plaatst ze, net zoals ieder ander, mooie flatterende foto´s als ze net fris geverfd is. Deze was gemaakt door haar vriend. Ze zit met haar hoofd naar voren met flinke uitgroei, heeft haar leesbril op en haar haar ligt als een wrong in haar nek. Ze is slank, daar ben ik wel een tikje jaloers op, maar heeft daardoor ook oudere handen. De foto laat overduidelijk een zestigjarige vrouw zien. Daar kan verf toch echt niks meer aan veranderen. Ik vond haar altijd een knappe vrouw. Dat is ze nog steeds. Maar ze is absoluut een 60plusser.
En dan denk ik toch dat mooi grijs beter zou zijn. Want ooit zul je er toch over moeten nadenken om er eens mee te stoppen. Of je doet zoals mijn schoonmoeder, die blijft stug verven. Maar het ziet er niet meer uit. Vindt zelfs mijn dochter, en die is net zo pro-verf als sommige dames hier.
Mijn oma is trouwens 10 jaar een dementerende bejaarde geweest en mijn lieve opa liet maandelijks zowel de kapper als de nagelstyliste voor haar aanrukken in het verpleeghuis. Volgens hem genoot oma daar ook zichtbaar van.
Ik ben voornemens om, als het me gegeven is, ook op die manier oud te worden, dement of niet.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 30 november 2019 om 21:59
zaterdag 30 november 2019 om 22:01
Ceylon, ik vind het dus frappant dat er vrouwen zijn van boven de 50 die voor geen goud grijs willen zijn. Wat zeg ik, mijn eigen moeder van 74 verft nog altijd stug door. Zelfs "oudere" vrouwen zijn er dus niet klaar voor. Terwijl ik dan denk: nou, met 50 mag het toch ook wel een keertje? en met 74 helemaal. Dus inderdaad, wanneer stop je?
Het was zelfs zo dat een goede vriendin van mij die net 50 geworden is momenteel last heeft van hevige haaruitval. Zo erg dat ze al kale plekken op haar achterhoofd heeft en het niet meer los kan dragen. Maar ondertussen is het wel tijd om te verven. Ik adviseerde haar het haar even met rust te laten. Maar dat was eigenlijk geen optie: er moest en zal geverfd worden, want grijs worden is wel het allerlaatste wat ze wil.
Ik snap het wel en ook weer niet. Mijn haar is gortdroog, ik verlies veel haren en ik wil niet nog jaren verven voordat ik straks helemaal geen (gezonde) haar meer op mijn hoofd heb. Het is ook al lang geleden dat ik een compliment kreeg over mijn haar, terwijl ik met mijn krullen vroeger behoorlijk wat veren in mijn reet gestoken kreeg. Ik denk dat dat door de verschillende kleuren komt (hier ook 50 tinten blond/lichtbruin) en het feit dat het droog en dor is ondanks goede verzorging. Voor mij is verven gewoon geen optie meer want ik wil weer gezond haar. Haar waar ik trots op kan zijn. Mijn eigen haar, in de kleur die het nu heeft.
Het was zelfs zo dat een goede vriendin van mij die net 50 geworden is momenteel last heeft van hevige haaruitval. Zo erg dat ze al kale plekken op haar achterhoofd heeft en het niet meer los kan dragen. Maar ondertussen is het wel tijd om te verven. Ik adviseerde haar het haar even met rust te laten. Maar dat was eigenlijk geen optie: er moest en zal geverfd worden, want grijs worden is wel het allerlaatste wat ze wil.
Ik snap het wel en ook weer niet. Mijn haar is gortdroog, ik verlies veel haren en ik wil niet nog jaren verven voordat ik straks helemaal geen (gezonde) haar meer op mijn hoofd heb. Het is ook al lang geleden dat ik een compliment kreeg over mijn haar, terwijl ik met mijn krullen vroeger behoorlijk wat veren in mijn reet gestoken kreeg. Ik denk dat dat door de verschillende kleuren komt (hier ook 50 tinten blond/lichtbruin) en het feit dat het droog en dor is ondanks goede verzorging. Voor mij is verven gewoon geen optie meer want ik wil weer gezond haar. Haar waar ik trots op kan zijn. Mijn eigen haar, in de kleur die het nu heeft.

zaterdag 30 november 2019 om 22:03
we moeten naar een grey blend salonblijfgewoonbianca schreef: ↑30-11-2019 21:24https://katiegoesplatinum.com/going-gray-long-hair/
O, er zitten er bij.....ik zou nooit meer buiten komen, geloof ik.
zaterdag 30 november 2019 om 22:04
Ik had zelf nog niet eens gedacht aan het moment waarop je die grijze streep echt niet meer kan verbergen, na zo'n 6 maanden. Word nu al zenuwachtigblijfgewoonbianca schreef: ↑30-11-2019 21:26https://fulllifereflections.com/2018/04 ... two-years/
Het valt niet mee![]()

zaterdag 30 november 2019 om 22:05
jongengrijs schreef: ↑30-11-2019 21:23Hoe heb jij dat met de uitgroei gedaan, zo te lezen had je lang haar toen je het liet uitgroeien? En ja, smaken verschillen inderdaad. Je moet er wel stevig voor in je schoenen staan denk ik, want als je gevoelig bent voor kritiek of negatieve reacties is een pakje haarverf zo gekocht.
Niet, ik heb mijn haar nog nooit geverfd.
zaterdag 30 november 2019 om 22:14
jongengrijs schreef: ↑30-11-2019 22:01Ceylon, ik vind het dus frappant dat er vrouwen zijn van boven de 50 die voor geen goud grijs willen zijn. Wat zeg ik, mijn eigen moeder van 74 verft nog altijd stug door. Zelfs "oudere" vrouwen zijn er dus niet klaar voor. Terwijl ik dan denk: nou, met 50 mag het toch ook wel een keertje? en met 74 helemaal. Dus inderdaad, wanneer stop je?
Nog niet zo lang geleden las ik in een tijdschrift (vraag me niet welk, lag bij de huisarts) het verhaal van een vrouw die kaal werd. Na diverse onderzoeken bleek dat de porien en haarzakjes simpelweg verstopt waren door alle verf. Dat is namelijk het probleem met zelf verven; een goede kapper blijft van de hoofdhuid af, maar zelf kun je dat niet. Er bleek wel een behandeling voor te zijn, wat zo´n beetje neerkwam op scrubben. En tja, toch stoppen met verven.
Soms moet je kiezen. En het is nou eenmaal een feit dat je als puber een dertiger al oud vindt, en dat je als dertiger een vijftiger oud vindt, en ik wordt over een paar jaar vijftig en vind mijn 80-jarige schoonmoeder oud. Terwijl zij alleen haar 92-jarige vriendin oud vindt, die dat dan weer onzin vindt. Met andere woorden: in je hoofd blijf je steken bij 25 ongeveer. Helaas doen je huid en haar niet mee. Tenzij je héél erg goede genen hebt, of een zak met geld.
Je kapper heeft vast een prima oplossing voor die grijze streep. Die van mij hanteerde een techniek waarbij ze baby-lowlights zette in het overgangsdeel, waarbij ze het haar ook nog eens toupeerde. Het geverfde deel werd behandeld met een toner. Al met al viel het met die uitgroei wel mee. Maar hoewel mij de prijs nog wel meeviel was het niet heel goedkoop.
ceylon wijzigde dit bericht op 30-11-2019 22:16
6.92% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

zaterdag 30 november 2019 om 22:14
ook heel saaifashionvictim schreef: ↑30-11-2019 21:36Dat is best wel een mooie vrouw maar weer zo oud door dat grijs... Echt zonde.
zaterdag 30 november 2019 om 22:25
Ok, hopelijk is zoiets mogelijk. In het artikel dat Bianca linkte had de schrijfster slechte ervaringen met een toner. Ze kreeg het niet meer uitgewassen en daardoor duurde het uiteindelijk veel langer voordat ze grijs was.Ceylon schreef: ↑30-11-2019 22:14
Je kapper heeft vast een prima oplossing voor die grijze streep. Die van mij hanteerde een techniek waarbij ze baby-lowlights zette in het overgangsdeel, waarbij ze het haar ook nog eens toupeerde. Het geverfde deel werd behandeld met een toner. Al met al viel het met die uitgroei wel mee. Maar hoewel mij de prijs nog wel meeviel was het niet heel goedkoop.
Geld is geen probleem, ben best bereid een tijdje iets meer te betalen zolang ik er nog maar een beetje fatsoenlijk uitzie. En dit is ook pas vanaf een maand of 4 aan de orde gok ik zo. Ik denk dat ik met mijn krullen in het begin best veel kan verdoezelen. En met touch-up spray.

zaterdag 30 november 2019 om 22:27
Ik ben 48 en kreeg rond mijn 23ste mijn eerste grijze haren. Maar dat waren er zo weinig dat ik die er gewoon uit trok.
Sinds een jaar of 5 begint het steeds meer te grijzen bij m'n slapen. Ongeveer een jaar geleden ben ik gestopt met verven. Het ligt eraan hoe ik mijn haar draag of het heel erg opvalt, die grijze plukjes. Maar heel eerlijk, het boeit me niet, ben niet ijdel (genoeg) denk ik.
Ik gebruik ook geen make-up, ik heb wimperextensions en dat vind ik genoeg.
Ik zie er nooit onverzorgd of viezig uit.
Sinds een jaar of 5 begint het steeds meer te grijzen bij m'n slapen. Ongeveer een jaar geleden ben ik gestopt met verven. Het ligt eraan hoe ik mijn haar draag of het heel erg opvalt, die grijze plukjes. Maar heel eerlijk, het boeit me niet, ben niet ijdel (genoeg) denk ik.
Ik gebruik ook geen make-up, ik heb wimperextensions en dat vind ik genoeg.
Ik zie er nooit onverzorgd of viezig uit.
zaterdag 30 november 2019 om 22:34
jongengrijs schreef: ↑30-11-2019 22:25Ok, hopelijk is zoiets mogelijk. In het artikel dat Bianca linkte had de schrijfster slechte ervaringen met een toner. Ze kreeg het niet meer uitgewassen en daardoor duurde het uiteindelijk veel langer voordat ze grijs was.
Geld is geen probleem, ben best bereid een tijdje iets meer te betalen zolang ik er nog maar een beetje fatsoenlijk uitzie. En dit is ook pas vanaf een maand of 4 aan de orde gok ik zo. Ik denk dat ik met mijn krullen in het begin best veel kan verdoezelen. En met touch-up spray.
Opletten. Grijs houdt niet. Dus een grijze toner is na een aantal keer eruit. Rood daarentegen wil nogal eens wat beter blijven plakken. En toner op toner is alweer bijna verf.
En je kunt twee dingen doen. Ofwel de uitgroei aanpassen aan de rest, of de rest aanpassen aan de uitgroei. Maar nogmaals, ga hiermee naar de kapper, want anders is de kans groot dat je binnen twee maanden bij de drogist staat te kwijlen.
De kapper kan het ook ontkleuren. Of je daar wel of geen ragebol aan overhoudt ligt aan je haar en aan de kleuring. Ik heb altijd donkerder geverfd voordat ik eraan begon, mijn haar herstelde na een maskertje heel snel. Mijn dochter was ooit model en daarvoor werd het ook ontkleurd, maar haar haar was voorheen al geblondeerd. Dat leverde toch wel een ietsje ander resultaat op.
zaterdag 30 november 2019 om 22:41
Nee ik ga absoluut niets zelf doen, Ik ga dit volgende week met mijn kapper bespreken, maar zoals ik al zei denk ik dat ik de eerste maanden de grijze uitgroei redelijk kan verbloemen.
Ik heb mijn haar ooit laten ontkleuren en daarna weer laten verven, was geen probleem en is heel mooi geworden. Was bij een hele goede kapper en ik zou dit dan zeker ook weer bij hun gaan doen. Wie weet is het een mogelijkheid. Al lijkt het me wel moeilijk om mijn grijze kleur na te bootsen? Lees ook verschillende verhalen daarover.
Ik heb mijn haar ooit laten ontkleuren en daarna weer laten verven, was geen probleem en is heel mooi geworden. Was bij een hele goede kapper en ik zou dit dan zeker ook weer bij hun gaan doen. Wie weet is het een mogelijkheid. Al lijkt het me wel moeilijk om mijn grijze kleur na te bootsen? Lees ook verschillende verhalen daarover.
zaterdag 30 november 2019 om 22:46
Nee, maar dat hoeft toch ook helemaal niet. Zeker als je krullen hebt valt de uitgroei niet op als de kapper goed werk levert.
Ik denk dat het wel mee gaat vallen. Bij volledig steil haar is het lastiger. Ik heb zelf slag en hoewel je het wel zag als je het wist, was het nooit lelijk of storend.
Ik denk dat het wel mee gaat vallen. Bij volledig steil haar is het lastiger. Ik heb zelf slag en hoewel je het wel zag als je het wist, was het nooit lelijk of storend.
zaterdag 30 november 2019 om 22:47
Ik weet niet of het al gepost is, maar misschien geven deze portretten je moed
https://www.boredpanda.com/natural-gray-hair-grombre

zaterdag 30 november 2019 om 22:54
https://www.youtube.com/watch?v=EXPIf7WqeQs
Check die vrouw op 4.25, echt prachtig! Zo zou ik het ook willen: een goede bril, mooie rode lippenstift en matchende kleding. Heel stijlvol!
Check die vrouw op 4.25, echt prachtig! Zo zou ik het ook willen: een goede bril, mooie rode lippenstift en matchende kleding. Heel stijlvol!
zaterdag 30 november 2019 om 22:57
Dank je, ik vind niet alle foto's even mooi maar er zitten zeker goede kapsels tussen.Inktlijn schreef: ↑30-11-2019 22:47Ik weet niet of het al gepost is, maar misschien geven deze portretten je moedhttps://www.boredpanda.com/natural-gray-hair-grombre