Mode & Beauty alle pijlers

Handen in het haar.

15-09-2015 17:59 67 berichten
Dames, ik zit met mijn handen in het haar.

Ik heb al veel topics over haar gelezen maar dat heeft mij nog niet geholpen. Vanuit de meelezersstand nu dus maar de stoute schoenen aan en een topic geopend.

Ik heb een ontembare, droge krullenbol. Ik weet niet meer wat ik er mee aan moet. Ik ben een aantal jaren geleden overgestapt op natuurlijke shampoo/conditioner. Na Say yes to carrots nu aan de Dr Organic. Verder gebruik ik een aantal druppels arganolie na het wassen in nat haar. Regelmatig een haarmasker van kokosolie of olijfolie ( met ei of avocado). Voor mijn gevoel allemaal goeie stappen. Helaas blijft mijn haar droog en pluizig.

Wat natuurlijk wel slecht is, dat ik mijn haar iedere 4 a 6 weken kleur. Ik word nl hartstikke grijs en ben er nog niet aan toe dit te omarmen .

Mijn haar is lang ( net even over mijn bh bandje op mijn rug). Ik sta op het punt en flink de schaar in te zetten ( overigens laat ik het altijd volgens de curlsys methode knippen) of weer over te stappen op minder natuurlijke shampoo/conditioner.

Heeft iemand voor mij de ultieme tip?
Alle reacties Link kopieren
Verf je zelf je haar elke 4 a 6 weken helemaal?

Dus niet alleen de uitgroei?
Ik verf de uitgroei en de laatste paar minuten wrijf ik nog een deel verf door de rest van mijn haar. Anders is het kleurverschil tussen uitgroei en de rest zo groot.
hoe vaak is regelmatig een haarmasker nemen?

elke week?

dr organic is goedkope rommel van de tuinen.

ik zou overstappen naar een echt biologisch merk van hoge kwaliteit.
quote:Krulliebollie73 schreef op 15 september 2015 @ 18:04:

Ik verf de uitgroei en de laatste paar minuten wrijf ik nog een deel verf door de rest van mijn haar. Anders is het kleurverschil tussen uitgroei en de rest zo groot.

en natuurlijk niet zelf verven - ook goedkoop gedoe.

ga naar een goede aveda kapper.
Masker: iedere week.

dr Organic goedkope rommel? Zo goedkoop is het anders niet.. . Maar welk merk zou jij adviseren?

Helaas is iedere keer laten kleuren bij de kapper een te grote kostenpost.
quote:Krulliebollie73 schreef op 15 september 2015 @ 18:07:

Masker: iedere week.

dr Organic goedkope rommel? Zo goedkoop is het anders niet.. . Maar welk merk zou jij adviseren?

Helaas is iedere keer laten kleuren bij de kapper een te grote kostenpost.

euh zo'n flesje kost 9 euro voor 250 ml. de noemer 'natuurlijk' zegt helemaal niets. soms is het een natuurlijk ingrediënt en dan de rest chemische rommel.

als je je haar wilt redden zou ik echt overstappen op aveda. of zoek op een echt goed biologisch merk via google.

met alleen de uitgroei professioneel laten behandelen - in een goede, bij jouw haar passende tint - kun je 1x per 7 wkn naar de kapper.

desnoods tijdelijk tot het weer is opgefleurd.
Ik heb ook heel veel geprobeerd qua natuurlijke shampoo, en mijn haar wordt juist droger.

De fijnste vind ik nog Santé. Die bestel ik online bij Lavendula. Ik gebruik wel een masker van de kapper, mijn haar vind een beetje siliconen juist wel fijn. Daar wordt het glad van, dus minder klitten, dus minder schade om die klitten eruit te krijgen, en minder pluis.

Ook doe ik eens in de zoveel tijd een kleurloos Henna masker, dat helpt echt heel erg.

Maar desondanks blijft mijn haar ook pluizig en droog. Mede daarom laat ik mijn geverfde haar nu uitgroeien. Ik verfde op dezelfde manier denk ik, dus alleen uitgroei en op het laatst met water doortrekken.

Ik ben 36 en ga het grijs omarmen. Ik ben nu 4 mnd bezig en wauw! Het is veel mooier dan ik dacht. Middenblond van mezelf met lichtgrijze en witte haren!
Aveda.. Ik ga er naar op zoek!

Sante ook genoteerd. Het masker van de kapper, zitten daar makkelijk uitspoelbare siliconen in?

Stoer dat jij dat durft Dubbus. Bij mijn donker bruine haar vind ik het net klodders duivenpoep. Vooral rechtsvoor word ik grijs. Dat gaat ook een goede kapper niet 7 weken goed houden voor mij.
Meestal is 'droog' niet zozeer het probleem (haar is nu eenmaal dode materie) maar de manier waarop je het droogt. Hier een bos Katja krullen, die er na even gestresst haastig -snel-snel- föhnen uitziet als een pluizig vogelnest met inhoud, maar na een droogsessie met normaal genomen tijdspanne, geduld en aandacht ineens weer miraculeus tot leven is geroepen.

Draai je haar kletsnat in een fiber handdoek (van bijv Xenos), knijp er daarna een krulvriendelijk (nee, geen Andrelon) product doorheen (ik gebruik Doop, of Aveda, of Mixed Chicks) en Blijf Er Af. Niet doorkammen, borstelen, wrijven en doen.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Ik heb ook echt alle droogmethoden gebruikt, en voor mij maakt dat niet zo heel veel uit. De producten die ik gebruik des te meer.

Maar omdat heel goed voor mijn haar wil zorgen gebruik ik altijd een houten grove kam en wikkel ik mijn kletsnatte haar in een handdoek zonder te wrijven.

Ik denk dat het voor donkere dames lastiger is om grijs toe te laten. Ik ben van mezelf blond.
Ik ga eens opzoek naar zo'n fiberhanddoek. Het kan natuurlijk altijd beter!
Hier ook Katja haren. Ik laat ook via de Curlsys de haren knippen.

Ik merk dat als ik van alles in mijn haar doe het er niet beter op wordt.

Ik heb nu hele zachte shampoo en gebruik conditioner. Laat mijn haren aan de lucht drogen (als ik fohn zit het nergens naar) en gebruik Haircare Hair Serum van Hegron en verder niks. Hier zit ook argan olie in en is gewoon bij de Action te krijgen.

Handdoek na het douchen om het haar doen, zonder te wrijven. In het handdoek nat haar doen en verder niet meer aankomen. Pas als het droog is even op de kop hangen en handen erdoor kroelen. Zit daarna perfect.
Niet te vaak wassen, geen rommel er in, helemaal niets dus! niet föhnen, of met hitte bewerken. En idd met de vingers doorwerken en daarna in een handdoek wikkelen. Ik gebruik een hele gewone handdoek. Daarna als het droog is ook NIET borstelen of kammen. Gewoon wat met de vingers er doorheen.
Fohnen die ik ook niet. Dan hou ik helemaal een pluizebol over. Ik droog meestal door een oud tshirt in mijn haar te draaien. Dep, wrijf niet. En knijp arganolie erin. Borstelen doe ik idd ook niet. Onder de douche haal ik met mijn vingers klitten uit mijn haar als er een berg conditioner in zit.

Ik ga de merken die jij noemt VC ook opzoeken! Wie weet zit daar mijn wondermiddel tussen.
Altijd fijn he, krullen? Ze kunnen zo mooi zijn, maar die verzorging, pffff...

Gebruik je nog siliconenproducten? Die kunnen het haar ook behoorlijk uitdrogen.

Qua wassen kun je co-wash-co proberen. Conditioner in je lengtes (niet uitspoelen), daarna shampoo op je hoofd(huid) en alles uitspoelen. Vervolgens nog een keer met conditioner wassen. Dit zorgt ervoor dat de conditioner je punten beschermt tegen de shampoo. Ook wassen zonder shampoo (no-poo, dus alleen met conditioner) kan helpen.

In verschillende seizoenen hebben krullen behoefte aan meer/minder proteine en vocht. Het kan zijn dat de balans tussen proteine en vocht van je haar nu verstoord is. Door bepaalde maskers zorg je dan voor nog meer verstoring van de balans, met als gevolg nog meer pluis enz. Dit kun je testen door tijdens het douchen een natte, uitgevallen haar uit elkaar te trekken. Is het haar heel elastisch en kun je het uitrekken voordat de haar knapt, dan heb je een teveel aan proteine.

Als je haar droog is door een teveel aan proteine voelt het droog aan en dan heb je naast krullen ook veel losse, uitstekende haren die niet mee willen krullen. Het voelt een beetje als stro i.p.v. zacht en glad. Sommige krullenbollen krijgen van een klein beetje proteine al gigantisch droog haar en hebben alleen vochtinbrengende producten en maskers nodig.

Droog en pluizend klinkt als een teveel aan proteine of een tekort aan vocht. Jojoba olie, kokosolie en ei zorgen voor een proteineopbouw en dat zorgt dan voor nog droger haar, net als proteine in je conditioner en shampoo. Zoek dan naar producten zonder proteine.

Een SMT masker (conditioner, honing en aloe vera gel) is erg vochtinbrengend, mocht je haar daar behoefte aan hebben.

Verven is natuurlijk een aanslag op je haar. Afhankelijk van hoe grijs het is kun je ook een semi/demi-permanente haarverf proberen, die is niet zo hard... Maar weet niet in hoeverre dat grijs haar dekt.
Even een onbeschaamde tvp
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Ook van mij een tvp. En ik heb ook nog geen zin in grijs haar.
Ik gebruik helemaal geen siliconenproducten meer. Ik heb ( hier ) geleerd dat het uitdroogd. Vandaar dat ik overstapt ben op de shampoo's van de Tuinen. Die nu dus ook niet goed blijken te zijn 😥

Co-wash-co kan ik ook proberen. No poo is miet helemaal mijn ding. Geprobeerd maar dat baking soda verhaal maakte het nog droger. Na 3 weken afgehaakt.

Wat zijn nog meer goede vochtinbrengers voor mijn haar? Aloe gel, gewoon van de Tuinen?

En helaas zijn mijn grijze haren erg hardnekkig. Semi-permanent dekt niet.
Je zou ook eens producten van L'anza kunnen proberen. Mijn curlsys kapper gebruikte dit altijd. Echt goed spul.
quote:Jansje36 schreef op 15 september 2015 @ 21:30:

Je zou ook eens producten van L'anza kunnen proberen. Mijn curlsys kapper gebruikte dit altijd. Echt goed spul.Zeker weten.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Slapen op een zijden kussensloop.

Ik heb ook krullen en ik vind sls/sles funest voor mn haar. Een btje siliconen id shampoo is niet slecht. Het legt een glad laagje over je haar waardoor het er mooier uitziet. Ik wissel daarom een natuurshampoo af met gewone shampoo. Een paar druppels olie doe ik op handdoek droog haar. Op droog haar heeft geen zin.

TO probeer eens een kleurshampoo. .bijv van hennaplus. Daar kun je op een milde manier je haar mee 'verven'.

Ik zou sowieso beginnen met een stuk van je haar te knippen. En de kapper verbieden je haar uit te dunnen en te snijden. Gewoon bot laten knippen..
quote:Krulliebollie73 schreef op 15 september 2015 @ 20:16:

Ik gebruik helemaal geen siliconenproducten meer. Ik heb ( hier ) geleerd dat het uitdroogd. Vandaar dat ik overstapt ben op de shampoo's van de Tuinen. Die nu dus ook niet goed blijken te zijn 😥

Co-wash-co kan ik ook proberen. No poo is miet helemaal mijn ding. Geprobeerd maar dat baking soda verhaal maakte het nog droger. Na 3 weken afgehaakt.

Wat zijn nog meer goede vochtinbrengers voor mijn haar? Aloe gel, gewoon van de Tuinen?

En helaas zijn mijn grijze haren erg hardnekkig. Semi-permanent dekt niet.

Jeetje... Ben ook pas drie maanden bezig met dr Organic. Is dat ook niet goed?

Zelf heb ik de no poo methode een half jaar volgehouden (braking soda en appelazijn als naspoeling) en dat was idd een ramp.

Zijden sloop: check, vooralsnog merk ik niet veel verschil dus ben nu begonnen met een zijden sjaaltje om mijn haar te knopen. Dat maakt wel enig verschil qua statisch haar in de ochtend

Arganolie: teveel en je hebt crispy hair, minder en ik merk geen verschil

Kokosolie: ook niet goed lees ik?

Misschien dat ik 'de ballen' weet te verzamelen voor een pixiecut of zo
quote:Krulliebollie73 schreef op 15 september 2015 @ 20:16:

Vandaar dat ik overstapt ben op de shampoo's van de Tuinen. Die nu dus ook niet goed blijken te zijn.

Nou ik weet niet wat er zoal in die producten zit, maar het ligt echt aan je haar hoe het op een product reageert. Wat voor de een goed werkt, werkt voor een ander absoluut niet. Zo heb ik bij een webshop met producten speciaal voor krullend haar iets besteld wat ideaal zou moeten zijn voor mijn haar (geen proteine, geen sulfaten, geen siliconen en geen sls) en als ik dat gebruik heb ik een halve afro

De Tuinen heeft als het goed is dr. Organic clear aloe vera. Als je de transparante versie zonder toevoegingen hebt, heb je de goede te pakken. Olie van de Tuinen heeft er trouwens soms extra spul doorheen (goedkoper of 'extra verzorgend'), waardoor het niet meer puur is. Als je dat vervolgens gebruikt kan het je haar juist uitdrogen.

Andere producten die ik graag gebruik zijn hot oil treatments (opgewarmde olijfolie in je haar smeren, afdekken met vershoudfolie of een douchemuts, tijd in laten trekken. Daarna je haar rijkelijk insmeren met conditioner, dit even lang in laten trekken en dan uitspoelen met water) of een prakje maken van overrijpe avocado met honing en een paar druppels olie. Voor sommige mensen doet honing geen goed, dus dit kun je ook achterwege laten.

quote:lemoos2 schreef op 15 september 2015 @ 23:19:

Jeetje... Ben ook pas drie maanden bezig met dr Organic. Is dat ook niet goed?

[...]

Arganolie: teveel en je hebt crispy hair, minder en ik merk geen verschil

Kokosolie: ook niet goed lees ik?

Zoals ik zei ligt dat erg aan je haar, misschien doet het voor jou wel wonderen

Wat je met olie ook kunt proberen is direct na het douchen een druppel of twee door je haar verspreiden, pas daarna je haar 'uitwringen' of drogen en stylen. De olie zou dan het vocht in je haar op moeten sluiten.

En bij pluis kun je gaan 'misten'. Een plantenspuit vullen met water en spulletjes die pluis verminderen (paar druppels olie, een serum, gel, enzovoorts, wat voor je haar werkt) en dit over je haar sprayen terwijl je met je hoofd ondersteboven hangt tot je haar licht vochtig is. Even inkneden en je zou er weer even tegenaan moeten kunnen.
Ik sluit me aan bij beide dames hier die L'anza opperen. Ga naar een L'anza kapper en laat een haartest doen om te zien waarom jouw haar zo droog is. Is het door te weinig vocht? te weinig proteïnen etc. Naar aanleiding daarvan kunnen ze je een goede shampoo conditioner en het liefst ook een serum adviseren. Als je dit gaat gebruiken weet ik zeker dat je haar snel zal opknappen.

Vergeet niet dat alle rommels als siliconen helemaal niets doen voor je haar, het dringt niet eens door tot in het haar. Het legt enkel laagjes om het haar dat uiteindelijk het probleem verergert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven