Hoe zo lang mogelijk jong uiterlijk behouden?
zaterdag 21 augustus 2021 om 21:24
zondag 22 augustus 2021 om 22:25
Er zijn dagen dat ik echt wel kan janken om hoe ik nu uitzie vergeleken met vroeger. Natuur is wreed hoor! Haar op plekken waar je t niet hebben wil en uitdunnend haar op hoofd. Van een mooi figuur naar moeke figuur. Minder kont, terwijl ik prachtig volle dikke billen had. Borsten waren ook zo mooi, nu hangen ze. Maar ik ben blij dat ik er nog ben, heb nog best sjans en zou nooit meer jong willen zijn, zeker niet in deze tijd. Op goede dagen zie ik best leuke vrouw in de spiegel. Ik zal proberen er voor mijn leeftijd goed uit te blijven zien, maar er zijn grenzen aan wat ik daar voor over heb. Oh en denk niet dat een jonge knappe minnaar nemen helpt. Daarnaast voel je je juist oud en lelijk. Vooral als ie je genadeloos dumpt.
maandag 23 augustus 2021 om 01:34
Nou ik vind een dik gezicht ook ouwelijk tonen hoor. Zo'n onderkin, hangwangetjes.
Echt heel dun is niet mooi maar gewoon slank geeft je toch wel het 'jongste' uiterlijk als je het allemaal vergelijkt. En dan natuurlijk niet jarenlang gerookt hebben en liggen bakken in de zon.
You can never have too many hats, gloves and shoes
maandag 23 augustus 2021 om 01:37
Hahaha op de een of andere manier doet dit me ook denken aan die vrouwen in een resort waar ik per ongeluk ooit belandde, van die vrouwen die overduidelijk 70 zijn, kalkoenhals, kipfiletjes als triceps, leren huid, ouwe kerel met bierbuik ernaast. Maar wel met ballonnen als borsten, als ze dan op hun rug lagen staken die recht omhoog met de huid er strak omheen gespannen. Zo'n absurd contrast met die kalkoenhalzen er pal boven!

maandag 23 augustus 2021 om 01:41
Dat is raar want slank betekent gewoon een gezond, natuurlijk gewicht. Met voldoende gezond eten en voldoende beweging. Daarvan word je niet graatmager met ingevallen wangetjes die rimpels accentueren. Je krijgt er zelfs meer 'toning' van, je borsten en billen blijven wat steviger bijvoorbeeld en je krijgt pas veel later van die bungelende kipfilets.
XS of kleiner is gewoon 'dun' of 'mager'. Dat is natuurlijk heel wat anders en dat bedoelt vast niemand die als tip heeft om slank te blijven als je er jonger uit wilt zien.

maandag 23 augustus 2021 om 01:59
Dat is niet raar want ik heb een gezond ‘natuurlijk’ (? Er is niets weggezogen of opgespoten) gewicht. BMI van 23 en dat is volgens het Voedingscentrum in de groene zone en een ‘gezond gewicht’. En ik ben echt niet slank te noemen. Gewoon een ‘medium’. Met soms een maat M en soms een maat S. En heel soms een XS (rokken) en ik ben zoals genoemd niet dun of mager te noemen. Wel kort van stuk.patsy--stone schreef: ↑23-08-2021 01:41Dat is raar want slank betekent gewoon een gezond, natuurlijk gewicht. Met voldoende gezond eten en voldoende beweging. Daarvan word je niet graatmager met ingevallen wangetjes die rimpels accentueren. Je krijgt er zelfs meer 'toning' van, je borsten en billen blijven wat steviger bijvoorbeeld en je krijgt pas veel later van die bungelende kipfilets.
XS of kleiner is gewoon 'dun' of 'mager'. Dat is natuurlijk heel wat anders en dat bedoelt vast niemand die als tip heeft om slank te blijven als je er jonger uit wilt zien.
Op Pinterest zou ik vallen onder de ‘ik omhels mijn lijf’ types of ‘mijn mom bod heeft mij dit kind gebracht, oh stoer sterk lijf van mij’ types. Zeer zeker niet onder de fitgirls, de ‘ik ben 40, heb acht kinderen gebaard en run een social media imperium en wat is JOUW excuus?!’ of de ‘kijk ik ben gestopt met koolhydraten, suikers, gluten, gisten, vetten, conserveringsmiddelen en ben weer slank met een chronisch zure bek als kers op de taart van al die ontberingen’ types.
maandag 23 augustus 2021 om 03:41
Ehmm ze ziet zeker goed uit. Maarelfjetwaalfje schreef: ↑22-08-2021 00:25Zoek eens op internet op Carolyn Hartz en laat je inspireren. Zij is 70 en lijkt 40, zonder botox, plastische chirurgie en dergelijke.
Aan dat gezicht is echt wel iets gesleuteld.
maandag 23 augustus 2021 om 03:47
Ja, dat is vaak zo die “kalkoenhals “ maar ook borstkas vind ik vaak veel zeggen over de leeftijd van iemandpatsy--stone schreef: ↑23-08-2021 01:37Hahaha op de een of andere manier doet dit me ook denken aan die vrouwen in een resort waar ik per ongeluk ooit belandde, van die vrouwen die overduidelijk 70 zijn, kalkoenhals, kipfiletjes als triceps, leren huid, ouwe kerel met bierbuik ernaast. Maar wel met ballonnen als borsten, als ze dan op hun rug lagen staken die recht omhoog met de huid er strak omheen gespannen. Zo'n absurd contrast met die kalkoenhalzen er pal boven!![]()
En wat ik ook lelijk vindt is als mensen veel onder zonnebank gaan je huid opgeven moment uitgedroogd oogt terwijl je juist een peachy look wilt. Zie je ook vaak terug bij die vrouwen die veel zonnebanken.
Een beetje een gezonde kleur / kleurtje hebben kan mooi zijn maar sommige mensen zijn zo onnatuurlijk bruin.
maandag 23 augustus 2021 om 03:57
Je hebt make up ertussen die echt wel jonger en frisser maakt. Wat je vooral als rijpere vrouw wel kan gebruiken is een glowy make up look. Bij Sylvie Meijs zie je het ook terug in een van haar make up video’s op YouTube.
Ik weet niet of Sylvie Meijs heeft gedaan aan haar uiterlijk buiten veel sporten maar zo wil ik er ook wel uitzien als ik 43 ben qua hoofd en lichaam.
Ze zeggen ook vaak dat het enige wat niet verouderd je ogen zijn dan bedoel ik echt je ogen zelf en niet de huid erom heen. Ergens klopt het wel denk ik want vaak vrouwen die hele mooie ogen hebben die op latere leeftijd nog steeds hebben.
Helaas zelf niet zo’n hele bijzondere ogen qua kleur etc. Dus dan zal het er voor mij wel niet zo goed uitzien als ik verouder
Ik weet niet of Sylvie Meijs heeft gedaan aan haar uiterlijk buiten veel sporten maar zo wil ik er ook wel uitzien als ik 43 ben qua hoofd en lichaam.
Ze zeggen ook vaak dat het enige wat niet verouderd je ogen zijn dan bedoel ik echt je ogen zelf en niet de huid erom heen. Ergens klopt het wel denk ik want vaak vrouwen die hele mooie ogen hebben die op latere leeftijd nog steeds hebben.
Helaas zelf niet zo’n hele bijzondere ogen qua kleur etc. Dus dan zal het er voor mij wel niet zo goed uitzien als ik verouder
maandag 23 augustus 2021 om 06:59
Wat ik moeilijk vind is de hoon die vrouwen krijgen voor niks aan zichzelf doen, wel wat aan zichzelf doen.. zomaar oud worden word je gewoon kwalijk genomen lijkt het wel.. vooral als je besluit grijs te worden. Nog nooit zoveel commentaar gekregen. Maar ik was t gewoon meer dan zat om zoveel geld en tijd aan dat haar uit te geven om uiteindelijk met dof en beschadigd haar te zitten. Maar vrouwen die Botox gebruiken zijn dan weer zielig etc. Sylvie Meis wordt ook uitgelachen en mensen vinden haar nep… terwijl dat mens er fantastisch uitziet. Ja daar werkt ze aan en ja een gedeelte is nep. Nou en? Look at her. Ze is superknap.
maandag 23 augustus 2021 om 07:28
Daarom. Al die haat en nijd. Ik vind mensen zelden heel lelijk of seksloos, etc. Want ik kijk helemaal niet op zo’n manier naar mensen.Wickedwitch schreef: ↑23-08-2021 06:59Wat ik moeilijk vind is de hoon die vrouwen krijgen voor niks aan zichzelf doen, wel wat aan zichzelf doen.. zomaar oud worden word je gewoon kwalijk genomen lijkt het wel.. vooral als je besluit grijs te worden. Nog nooit zoveel commentaar gekregen. Maar ik was t gewoon meer dan zat om zoveel geld en tijd aan dat haar uit te geven om uiteindelijk met dof en beschadigd haar te zitten. Maar vrouwen die Botox gebruiken zijn dan weer zielig etc. Sylvie Meis wordt ook uitgelachen en mensen vinden haar nep… terwijl dat mens er fantastisch uitziet. Ja daar werkt ze aan en ja een gedeelte is nep. Nou en? Look at her. Ze is superknap.
De meeste vrouwen (mensen) zijn niet opvallend knap, goed gekapt en gekleed en professioneel opgemaakt. En dat is ook logisch, anders was het niet ‘opvallend’. Dus waarom dat dan wel als de standaard nemen? Kijk met compassie naar jezelf en anderen, zou ik zeggen. Daar kan geen make-up, botox of jurk tegenop.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

maandag 23 augustus 2021 om 10:16
Ik denk dat er tussen de 25 en 30 gewoon niet veel verschil zit. Evenals tussen 20 en 25. Ik heb vriendinnen tussen de leeftijd van 20 en 25 en Ik denk dat niemand de exacte leeftijd kan raden.OliveHoover schreef: ↑22-08-2021 19:38Heb ik ook ja. Denk dat een hoop mensen niet beseffen dat je er met een blotebillengezicht zo 5 jaar jonger uitziet. Mits je rond onze leeftijd bent, of twintiger.

maandag 23 augustus 2021 om 10:50
Ik bedoel meer; een jong iemand met heel veel make up op ziet eruit als een jonge vrouw, zonder enige make up (en dan bedoel ik vooral oogmakeup) ben je bijna nog een tiener. Dat verschil is echt heel groot, maar we zijn volgens mij niet gewend om dat te zien omdat vrijwel elke vrouw wel iets van mascara of meer draagt.happyface97 schreef: ↑23-08-2021 10:16Ik denk dat er tussen de 25 en 30 gewoon niet veel verschil zit. Evenals tussen 20 en 25. Ik heb vriendinnen tussen de leeftijd van 20 en 25 en Ik denk dat niemand de exacte leeftijd kan raden.

maandag 23 augustus 2021 om 10:57
Alicia Keys draagt bijvoorbeeld al een tijd geen make up meer, en ik vind dat dat je jonger maakt:
https://www.businessinsider.nl/wp-conte ... 0x1148.jpg
Ze is hier 35.
Maar ik denk dat dat vanaf een bepaalde leeftijd niet meer geldt.
https://www.businessinsider.nl/wp-conte ... 0x1148.jpg
Ze is hier 35.
Maar ik denk dat dat vanaf een bepaalde leeftijd niet meer geldt.
anoniem_406465 wijzigde dit bericht op 23-08-2021 10:58
2.79% gewijzigd

Denk dat je daar niet zoveel tegen kunt doen en je daar ook niet te druk over moet maken.
Ben zelf begin 30, maar begin nu ook de eerste tekenen van “veroudering” te zien. Zag laatst foto’s van mijzelf van 5 jaar terug (eind 20) en dat is toch een verschil. Niet extreem, maar huid was toen gladder en gezicht wat boller (baby face achtig).
Ik merk het nu vooral wat bij mijn ogen. Kraaienpootjes (heel lichtjes) en het baby face achtig is echt weg. Is niet dat ik mijzelf nu minder mooi vind, maar zie op foto’s wel gewoon dat ik inmiddels geen 25 meer ben.
Grappige is dat onbekenden mij vaak rond de 28-30 schatten. Maar dat zal wellicht zijn door postuur en lange haren en omdat ze wat verder weg staan.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik veroudering niet lelijk vind. Hoort er gewoon bij, toch? Vaak vind ik gladgestreken gezichten niet heel mooi. Zijn uitzonderingen: Sylvie vind ik wel (nog steeds) een bloedmooie vrouw.
Ben zelf begin 30, maar begin nu ook de eerste tekenen van “veroudering” te zien. Zag laatst foto’s van mijzelf van 5 jaar terug (eind 20) en dat is toch een verschil. Niet extreem, maar huid was toen gladder en gezicht wat boller (baby face achtig).
Ik merk het nu vooral wat bij mijn ogen. Kraaienpootjes (heel lichtjes) en het baby face achtig is echt weg. Is niet dat ik mijzelf nu minder mooi vind, maar zie op foto’s wel gewoon dat ik inmiddels geen 25 meer ben.
Grappige is dat onbekenden mij vaak rond de 28-30 schatten. Maar dat zal wellicht zijn door postuur en lange haren en omdat ze wat verder weg staan.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik veroudering niet lelijk vind. Hoort er gewoon bij, toch? Vaak vind ik gladgestreken gezichten niet heel mooi. Zijn uitzonderingen: Sylvie vind ik wel (nog steeds) een bloedmooie vrouw.
anoniem_405244 wijzigde dit bericht op 23-08-2021 11:01
15.59% gewijzigd

Helemaal eens. Ook met Wickedwitch.lux- schreef: ↑23-08-2021 07:28Daarom. Al die haat en nijd. Ik vind mensen zelden heel lelijk of seksloos, etc. Want ik kijk helemaal niet op zo’n manier naar mensen.
De meeste vrouwen (mensen) zijn niet opvallend knap, goed gekapt en gekleed en professioneel opgemaakt. En dat is ook logisch, anders was het niet ‘opvallend’. Dus waarom dat dan wel als de standaard nemen? Kijk met compassie naar jezelf en anderen, zou ik zeggen. Daar kan geen make-up, botox of jurk tegenop.

maandag 23 augustus 2021 om 10:59
Ook dit. Pas eind dertig, begin veertig begin je bij de meeste mensen te zien dat er kleine veranderingen zichtbaar worden. Althans, dat is mijn ervaring.happyface97 schreef: ↑23-08-2021 10:16Ik denk dat er tussen de 25 en 30 gewoon niet veel verschil zit. Evenals tussen 20 en 25. Ik heb vriendinnen tussen de leeftijd van 20 en 25 en Ik denk dat niemand de exacte leeftijd kan raden.
maandag 23 augustus 2021 om 11:02
Klopt ja.Wickedwitch schreef: ↑23-08-2021 06:59Wat ik moeilijk vind is de hoon die vrouwen krijgen voor niks aan zichzelf doen, wel wat aan zichzelf doen.. zomaar oud worden word je gewoon kwalijk genomen lijkt het wel.. vooral als je besluit grijs te worden. Nog nooit zoveel commentaar gekregen. Maar ik was t gewoon meer dan zat om zoveel geld en tijd aan dat haar uit te geven om uiteindelijk met dof en beschadigd haar te zitten. Maar vrouwen die Botox gebruiken zijn dan weer zielig etc. Sylvie Meis wordt ook uitgelachen en mensen vinden haar nep… terwijl dat mens er fantastisch uitziet. Ja daar werkt ze aan en ja een gedeelte is nep. Nou en? Look at her. Ze is superknap.
Geef je om uiterlijk en doe je er veel aan, dan ben je oppervlakkig en triest. Dan wordt er gezegd dat je je niet zo druk moet maken. Op zich geen slecht advies, maar wel grappig dat dat net zo goed een oordeel op basis van uiterlijk is. Alsof iemand die baalt van haar rimpels verder geen inhoud kan hebben.
Geef je er niks om dat is dat zonde en onverzorgd. 'Iedereen knapt op van wat make up' hoor je weleens, maar met iedereen bedoelt men dan alleen vrouwen.
Ik vind het zelf ook wel lastig. Wil uiterlijk niet belangrijk vinden, maar vind het toch wel.
This is an unacceptable timeline

maandag 23 augustus 2021 om 11:24
Wickedwitch schreef: ↑22-08-2021 22:25Er zijn dagen dat ik echt wel kan janken om hoe ik nu uitzie vergeleken met vroeger. Natuur is wreed hoor! Haar op plekken waar je t niet hebben wil en uitdunnend haar op hoofd. Van een mooi figuur naar moeke figuur. Minder kont, terwijl ik prachtig volle dikke billen had. Borsten waren ook zo mooi, nu hangen ze. Maar ik ben blij dat ik er nog ben, heb nog best sjans en zou nooit meer jong willen zijn, zeker niet in deze tijd. Op goede dagen zie ik best leuke vrouw in de spiegel. Ik zal proberen er voor mijn leeftijd goed uit te blijven zien, maar er zijn grenzen aan wat ik daar voor over heb. Oh en denk niet dat een jonge knappe minnaar nemen helpt. Daarnaast voel je je juist oud en lelijk. Vooral als ie je genadeloos dumpt.
Enkele losse reacties op deze post:
Ik blijf glimlachen als ik hier iemand 'moeke' zie schrijven. Ik dacht dat 'moeke' een Vlaams woord was en dat dat in Nederland omzeggens onbekend (en ongebruikt) was. In Vlaanderen noemen veel kleinkinderen hun oma ook 'moeke'. Is wel een beetje een verouderde benaming. Maar ik vind het zo leuk staan als ik hier iemand (van wie ik denk dat ze Nederlandse is) 'moeke' zie schrijven.
I lov'it, really.
Maar Witchke, toch, toch niet huilen zeker omdat je je tijd gehad hebt! Dat hoeft niet. Je zal best een leuke vrouw zijn, want als het uiterlijk (al lang) verlept is, blijft het innerlijke nog altijd over. Al ben je 90. Dus daar doen we het dan mee verder en dat is ook iets waardevols.
Elke morgen voor het tandenpoetsen speur ik de onderzijde van mijn gezicht ook af, pincet in de aanslag. Door mijn brilletje in een vergrotende spiegel zoekend naar van die vieze, stugge haartjes, die er helemaal niet hoeven te staan. Dat is ons lot!
Ik trek wel eens aan de huid boven mijn borsten om te zien hoe ik er vroeger uit zag. Want echt, ik ben het al vergeten hoe het was om mooie opstaande borsten te hebben. Gelukkig of jammer genoeg (hoe je het ziet), ik heb vroeger geen naaktfoto's van mezelf genomen om nu te kunnen vergelijken. Die tijd is voorbij en komt nooit meer terug. En om je toch een beetje te laten lachen, ik las eens een mopje van een vrouw die zegde: mijn onderkin hangt op mijn borsten, mijn borsten hangen op mijn buik en mijn buik rust op mijn knieën (*). Ik ben zeker dat het bij jou zo erg niet zal zijn. Bij mij gelukkig ook niet hoor.
Ik heb een lugubere hobby: ik lees altijd de rouwberichten uit mijn stad.
Als ik dan zie hoeveel mensen, (soms veel) jonger dan ik, onze aftakeling niet meer hebben mogen meemaken, dan vraag ik me af: zouden die niet in mijn plaats willen zijn (* zie hierboven)? Ik denk het wel. Maar IK wil NIET in HUN plaats zijn. Dus, doe ik verder zoals ik bezig ben, ik doe mijn best met alle minpunten vandien. That's life!
Dus Witch, niet wenen, accepteren en blij zijn dat je er nog bent!
anoniem_653cd36ee8f8d wijzigde dit bericht op 23-08-2021 11:38
0.76% gewijzigd

maandag 23 augustus 2021 om 11:27
Geweldig, ik zie het zo voor me! Ik zit hier te schokken van 't lachen.patsy--stone schreef: ↑23-08-2021 01:37Hahaha op de een of andere manier doet dit me ook denken aan die vrouwen in een resort waar ik per ongeluk ooit belandde, van die vrouwen die overduidelijk 70 zijn, kalkoenhals, kipfiletjes als triceps, leren huid, ouwe kerel met bierbuik ernaast. Maar wel met ballonnen als borsten, als ze dan op hun rug lagen staken die recht omhoog met de huid er strak omheen gespannen. Zo'n absurd contrast met die kalkoenhalzen er pal boven!![]()
maandag 23 augustus 2021 om 11:38
Ik ben een moeke, denk ik. Ik draag alleen de bloemetjesjurk niet die erbij hoort. Het is zéker geen typisch Belgisch woord, Mammezel, ik dacht juist dat het Gronings was. Volgens mij zeiden kinderen vroeger moeke tegen hun moeder, maar zeker een oma kan het zijn. Zo'n gezette oma, met bloemetjesjurk dus. Haar in een knot of grijze krulletjes.
Ik heb me nooit druk gemaakt over hoe oud of jong ik eruit zie. Draag al sinds jaar en dag ongeveer dezelfde kleding. Kan ook niet tegen make up en/of zonnebrandcrème en zit zelfs zonder dat al onder de eczeem op m'n gezicht. Dat vind ik een veel groter probleem dan een rimpeltje hier of daar.
Toch lijk ik er jonger uit te zien dan ik ben. Collega's waren een paar jaar terug zeer verbaasd dat ik al 50 werd. Zullen wel genen zijn. Bij mijn moeder en oma was dat ook het geval.
Ik heb me nooit druk gemaakt over hoe oud of jong ik eruit zie. Draag al sinds jaar en dag ongeveer dezelfde kleding. Kan ook niet tegen make up en/of zonnebrandcrème en zit zelfs zonder dat al onder de eczeem op m'n gezicht. Dat vind ik een veel groter probleem dan een rimpeltje hier of daar.
Toch lijk ik er jonger uit te zien dan ik ben. Collega's waren een paar jaar terug zeer verbaasd dat ik al 50 werd. Zullen wel genen zijn. Bij mijn moeder en oma was dat ook het geval.
Later is nu
maandag 23 augustus 2021 om 11:38
Ik vind Sylvie helemaal niet knap. Ik snap we dat ze aan het tegenwoordige absurde schoonheidsideaal voldoet. Maar ik vind het niet perse mooi maar streef het ook niet na. Ik vind vrouwen die goed in hun vel zitten, zelfstandig en zelfbewust zijn, humor hebben en een positieve kijk op de wereld, veel aantrekkelijker. En ik vind lachrimpels heel aantrekkelijk. Een beetje vet en wat grijze haren boeit me niet.Wickedwitch schreef: ↑23-08-2021 06:59Wat ik moeilijk vind is de hoon die vrouwen krijgen voor niks aan zichzelf doen, wel wat aan zichzelf doen.. zomaar oud worden word je gewoon kwalijk genomen lijkt het wel.. vooral als je besluit grijs te worden. Nog nooit zoveel commentaar gekregen. Maar ik was t gewoon meer dan zat om zoveel geld en tijd aan dat haar uit te geven om uiteindelijk met dof en beschadigd haar te zitten. Maar vrouwen die Botox gebruiken zijn dan weer zielig etc. Sylvie Meis wordt ook uitgelachen en mensen vinden haar nep… terwijl dat mens er fantastisch uitziet. Ja daar werkt ze aan en ja een gedeelte is nep. Nou en? Look at her. Ze is superknap.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-

maandag 23 augustus 2021 om 11:39
happyface97 schreef: ↑23-08-2021 10:16Ik denk dat er tussen de 25 en 30 gewoon niet veel verschil zit. Evenals tussen 20 en 25. Ik heb vriendinnen tussen de leeftijd van 20 en 25 en Ik denk dat niemand de exacte leeftijd kan raden.
Klopt. Pas boven de 35-40 begint er wat meer verschil te komen tussen mensen die er wat ouwelijker of juist wat jeugdiger uitzien is mijn ervaring. Na het krijgen van kinderen meestal.
Na je 40e zie je het verschil pas echt: een ouder uitziende Natasja Froger of Rachel Hazes, of een jeugdige Katja Schuurman of een Sylvie. En dat ligt echt niet alleen aan de Botox, iemand als Estelle Cruyff zit al jaren aan de botox maar die ziet er desondanks uit als 50, terwijl zij pas 43 is.
maandag 23 augustus 2021 om 11:41
Ken je die meme, waarbij 50-vroeger en nu naast elkaar staan??
https://www.today.com/popculture/jennif ... ed-t173065
vrouwen van 50, nu "moeten" (nou ja, je moet niks) moeten knap harder werken dan hun moeders.
https://www.today.com/popculture/jennif ... ed-t173065
vrouwen van 50, nu "moeten" (nou ja, je moet niks) moeten knap harder werken dan hun moeders.