Hoeveel uitgeven voor kleding nieuw seizoen?
dinsdag 19 september 2017 om 16:11
Hoeveel geven jullie uit voor kleding voor een nieuw seizoen? Ik heb best wat winterkleding maar heel veel dingen zijn niet echt m'n smaak meer. Ik droeg eerdere jaren graag kleurtjes enzo, maar nu draag ik veel meer donkere kleuren (bordeauxrood, zwart, grijs, zwart leer) en ook gewoon een andere style. Maar ik vind het zo zonde om alles weg te doen. Ik ben echt zo iemand die bepaalde kleding jaren in de kast heb hangen zonder het een keer te dragen. Mijn moeder betaalde voorgaande jaren mijn kleding (ik weet het, ik ben verwend), dus toen lette ik er niet zo op wat ik nodig had, meestal als ik iets leuk vond kreeg ik het.
Dus mijn vraag: wat geven jullie gemiddeld uit aan kleding aan het begin van een nieuw seizoen?
Dus mijn vraag: wat geven jullie gemiddeld uit aan kleding aan het begin van een nieuw seizoen?
Angsten overwinnen is simpelweg beginnen

woensdag 20 september 2017 om 11:05
Eerst dacht ik 'wat schattig, een tiener met zak- en kleedgeld gaat zich vergelijken met de oudjes hier'.Ginerva schreef: ↑20-09-2017 10:58Ik heb 50 euro zak en kleed geld per maand, dat is 600,00 per jaar en daar betaal ik niet alleen mijn kleding van maar de uitjes die ik maak ook. Als ik dan lees dat sommige gewoon 300 euro per maand aan zichzelf besteden dan denk ik waaraan maak je zoveel geld op? Oprechte vraag geen vooroordeel, die 50 euro zak en kleedgeld is bij mij een bewuste keuze, wil ik meer te besteden hebben zal ik meer moeten werken en dat laatste wil ik niet omdat ik graag deze tijd besteed aan mijn kinderen.
Nu lees ik dat je kinderen hebt. En ik vraag mij af: zak- en kleedgeld?! Van wie?
Het heeft niet zoveel zin om te vertellen waar ik geld aan uitgeef, want ik denk dat onze werelden sowieso gigantisch verschillen.
woensdag 20 september 2017 om 11:08
Ik heb potjes, een strak budget als ik dat niet zou hebben zou ik het niet redden als alleenstaande moeder met 2 kinderen, ik noem het daarom voor het gemak zak en kleedgeldsinnombre schreef: ↑20-09-2017 11:05Eerst dacht ik 'wat schattig, een tiener met zak- en kleedgeld gaat zich vergelijken met de oudjes hier'.
Nu lees ik dat je kinderen hebt. En ik vraag mij af: zak- en kleedgeld?! Van wie?
Het heeft niet zoveel zin om te vertellen waar ik geld aan uitgeef, want ik denk dat onze werelden sowieso gigantisch verschillen.
En wellicht heb je gelijk en moet ik het me niet eens afvragen waaraan julli het besteden

woensdag 20 september 2017 om 11:11
woensdag 20 september 2017 om 11:12
Ik werk wel maar niet fulltime, wat ik eerder al schreef ik zit liever iets krapper dan dat ik minder tijd met mijn kinderen door kan brengen.

woensdag 20 september 2017 om 11:23
Wie zegt dat ze niet werkt? Wat een bijzondere reactie op een al bijzondere reactie.
Ik lees hier bedragen die wij als gezin met werk ook niet kunnen uitgeven. Ik vind 50-100 euro per maand voor een volwassene ook net op te brengen.
En inderdaad niet iedereen leeft in jouw wereld. In de echte wereld zijn er zat mensen die net rondkomen. Met werk of met partner en ook zonder werk en/of partner.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 20-09-2017 11:28
15.46% gewijzigd
woensdag 20 september 2017 om 11:26
Ow gelukkig, dacht al zo bijzonder is het toch niet om er een budget voor te hebben rond de 50 euroFee-de-Goede schreef: ↑20-09-2017 11:23Wie zegt dat ze niet werkt? Wat een bijzondere reactie op een al bijzondere reactie.
Ik lees hier bedragen die wij als gezin met werk ook niet kunnen uitgeven. Ik vind 50-100 euro per maand voor een volwassene ook net op te brengen.

woensdag 20 september 2017 om 11:37
En niet iedereen leeft zoals jij leeft.Fee-de-Goede schreef: ↑20-09-2017 11:23Wie zegt dat ze niet werkt? Wat een bijzondere reactie op een al bijzondere reactie.
En inderdaad niet iedereen leeft in jouw wereld. In de echte wereld zijn er zat mensen die net rondkomen. Met werk of met partner en ook zonder werk en/of partner.
Ik leef net als jij in de echte wereld, dus misschien is het een goed plan je arrogante praatjes eens voor je te houden. Het is overduidelijk dat wij elkaar niet mogen, hier niet en dus in het echte leven ongetwijfeld ook niet, maar als mijn reacties je niet bevallen, dan adviseer ik je om mij te blokkeren.
En ja, er zijn helaas zat mensen die weinig te besteden hebben, maar als je niet meer wilt werken is dat een keuze.
Dan moet je niet klagen en verbaasd zijn dat een ander meer te besteden heeft.

woensdag 20 september 2017 om 11:46
sinnombre schreef: ↑20-09-2017 11:05Eerst dacht ik 'wat schattig, een tiener met zak- en kleedgeld gaat zich vergelijken met de oudjes hier'.
Dacht ik eerst ook , mijn 13 jarige krijgt al 100 euro per maand zak en kleedgeld
woensdag 20 september 2017 om 11:50
Dat is toch 200€ per maand. Dat maak ik aan kleding niet op.MinkeDeWit schreef: ↑20-09-2017 11:4250 euro zak- en kleedgeld is echt heel weinig. Daar kun je eigenlijk al niet eens je basisgarderobe voor op peil houden.

woensdag 20 september 2017 om 11:58
Dat hangt natuurlijk af van je definitie van basisgarderobe.MinkeDeWit schreef: ↑20-09-2017 11:4250 euro zak- en kleedgeld is echt heel weinig. Daar kun je eigenlijk al niet eens je basisgarderobe voor op peil houden.

woensdag 20 september 2017 om 12:11
Ik koop per jaar ongeveer een spijkerbroek, een nette broek, twee jurken, vier shirts/bloesjes en een trui. Dan zit ik al aan 600 euro en heb ik nog geen ondergoed, sokken, panty's, schoenen, jassen. Met schoenen en jassen doe ik ook wel jaren, maar eens zul je ze toch moeten vervangen.

woensdag 20 september 2017 om 12:19
Zelfs als als ik op nul moest beginnen zou ik het niet halen. En niemand begint op nul. Ik heb nu echt niets dat vervangen moet worden. Volgend jaar misschien weer een spijkerbroek, dat is dan 30 euro.MinkeDeWit schreef: ↑20-09-2017 12:11Ik koop per jaar ongeveer een spijkerbroek, een nette broek, twee jurken, vier shirts/bloesjes en een trui. Dan zit ik al aan 600 euro en heb ik nog geen ondergoed, sokken, panty's, schoenen, jassen. Met schoenen en jassen doe ik ook wel jaren, maar eens zul je ze toch moeten vervangen.
Ook mijn grote uitgaven halen de 100 euro niet (parka vorig jaar was 80), dus ik zou flink overhouden van 600 per jaar.

woensdag 20 september 2017 om 12:23
Ik ben al wat ouder en dan moet je echt wel kwalitatief betere kleding dragen. Je kunt niet als veertiger in een H&M floddertje gaan lopen. Mijn spijkerbroeken kosten tussen de 50 en 70 euro, maar blijven wel lange tijd donkerblauw zonder slijtplekken.2koffie schreef: ↑20-09-2017 12:19Zelfs als als ik op nul moest beginnen zou ik het niet halen. En niemand begint op nul. Ik heb nu echt niets dat vervangen moet worden. Volgend jaar misschien weer een spijkerbroek, dat is dan 30 euro.
Ook mijn grote uitgaven halen de 100 euro niet (parka vorig jaar was 80), dus ik zou flink overhouden van 600 per jaar.
woensdag 20 september 2017 om 12:32
Aan het begin van een seizoen nieuwe kleding kopen vind ik eigenlijk meer iets voor kinderen in de groei. Dan is het namelijk ook echt nodig, want de wintertruien van het vorige jaar passen dan gewoonweg niet meer. Uit het feit dat tot voor kort je moeder je kleding betaalde maak ik op dat je nog jong bent, TO, dus wellicht ben je het daarom ook nog gewend, vanuit je kindertijd? Of ben je al wat ouder?
Ik koop zelf geen kleding per seizoen, maar gewoon als ik dat nodig vind. Dat is niet zo vaak. Op het moment zijn bijna al mijn vesten versleten / beginnen ze te pillen, dus ik kijk nu rond naar een paar nieuwe. Ik koop iets alleen als ik het echt heel mooi vind, want als ik erover twijfel weet ik zeker dat het een miskoop zal gaan worden. En ik kijk of het goed met mijn andere kleding combineert, anders blijft het in de kast hangen of blijf je bezig met dingen erbij kopen. Ik denk dat ik hooguit zo'n 500 euro per jaar uitgeef en dan niet aan 50 dingen van een tientje van de H&M maar liefst wat minder dingen maar wel duurzamer (bij voorkeur fair trade, zodat er geen uitbuiting aan te pas is gekomen, maar daar is helaas nog niet zoveel van op de markt).
Kopen voor de eenmalige rush, dingen kopen die in de kast blijven hangen of die je maar 2 keer aantrekt vind ik zonde van het geld en van het milieu. Ik vond het vroeger altijd leuk om voor zo min mogelijk geld een zo vol mogelijke kledingkast te hebben, maar o.a. dit filmpje: http://storyofstuff.org/movies/story-of-stuff/ heeft me doen beseffen dat ik voor zover het me lukt niet mee wil doen aan een wegwerpmaatschappij.
Ik koop zelf geen kleding per seizoen, maar gewoon als ik dat nodig vind. Dat is niet zo vaak. Op het moment zijn bijna al mijn vesten versleten / beginnen ze te pillen, dus ik kijk nu rond naar een paar nieuwe. Ik koop iets alleen als ik het echt heel mooi vind, want als ik erover twijfel weet ik zeker dat het een miskoop zal gaan worden. En ik kijk of het goed met mijn andere kleding combineert, anders blijft het in de kast hangen of blijf je bezig met dingen erbij kopen. Ik denk dat ik hooguit zo'n 500 euro per jaar uitgeef en dan niet aan 50 dingen van een tientje van de H&M maar liefst wat minder dingen maar wel duurzamer (bij voorkeur fair trade, zodat er geen uitbuiting aan te pas is gekomen, maar daar is helaas nog niet zoveel van op de markt).
Kopen voor de eenmalige rush, dingen kopen die in de kast blijven hangen of die je maar 2 keer aantrekt vind ik zonde van het geld en van het milieu. Ik vond het vroeger altijd leuk om voor zo min mogelijk geld een zo vol mogelijke kledingkast te hebben, maar o.a. dit filmpje: http://storyofstuff.org/movies/story-of-stuff/ heeft me doen beseffen dat ik voor zover het me lukt niet mee wil doen aan een wegwerpmaatschappij.
nicole123 wijzigde dit bericht op 20-09-2017 12:34
0.25% gewijzigd
woensdag 20 september 2017 om 12:33
Oh verkeerd gelezen.
Ik dacht per week dat valt toch wel mee..
woensdag 20 september 2017 om 12:35
Basisgarderobes verschillen inderdaad enorm. Ik werk 5 dagen per week in een representatieve zakelijke functie, reis met fiets en OV en auto, heb regelmatig etentjes en zakenreizen. In een gemiddelde week draag ik verschillende jurken voor overdag, pumps voor op kantoor en regenlaarzen voor onderweg, een nette regenjas of wollen overjas, een rokje, verschillende tops, een jasje en een blouse, en dan vaak nog een apart jurkje voor 's avonds met andere schoenen en een vestje/tasje. Plus in het weekend nog casual kleding. En ik ben 40, dus niet alles staat nog even leuk/is even 'acceptabel'.
Om er niet iedere dag hetzelfde uit te zien en mijn kleren ook regelmatig te laten stomen, repareren en wassen/drogen heb ik best een collectie. Ik houd niet van funshoppen, zie het echt grotendeels als zakelijke kosten.
Om er niet iedere dag hetzelfde uit te zien en mijn kleren ook regelmatig te laten stomen, repareren en wassen/drogen heb ik best een collectie. Ik houd niet van funshoppen, zie het echt grotendeels als zakelijke kosten.

woensdag 20 september 2017 om 12:36
Tja, ik heb privé een andere garderobe dan voor werk, dus dat tikt al aan. Ik heb een wat grotere maat, dus dat zorgt ook voor extra kosten. Een bh kost me rond de 100 euro. Niet dat ik dat graag uitgeef, maar het is wel nodig. Verder zijn jurkjes voor werk meestal minimaal 100, colbertjes rond de 200. Ik wacht wel op uitverkoop voor dat soort dingen, of gebruik werk bonus daarvoor.
Dan verschillende sporten waarvoor ik kleding koop.
En verder vind ik het ook gewoon leuk, vind ik echt nooit wat leuks bij HM, c&a of de Zara (waar ik trouwens ook niet echt ik de kleding pas) Schommelen in gewicht zorgt ook trouwens wel voor meerdere aankopen. Zo heb ik bijvoorbeeld een stuk of 10 spijkerbroeken in mijn kast, maar ik pas er nu maar 3. En dat vind
Dan verschillende sporten waarvoor ik kleding koop.
En verder vind ik het ook gewoon leuk, vind ik echt nooit wat leuks bij HM, c&a of de Zara (waar ik trouwens ook niet echt ik de kleding pas) Schommelen in gewicht zorgt ook trouwens wel voor meerdere aankopen. Zo heb ik bijvoorbeeld een stuk of 10 spijkerbroeken in mijn kast, maar ik pas er nu maar 3. En dat vind
woensdag 20 september 2017 om 12:40
De C&A spijkerbroek blijft ook jaren in model en donkerblauw hoor. Hartstikke stevig stof.
Ik heb geen vaste gewoontes bij kleding kopen. Schoenen wil ik van stof of echt leer en dat ga ik dan zoeken als ik een bepaald model aan wil doen en dat heb ik dan niet (meer).
En hetzelfde bij kleding. Ik heb genoeg in de kast, maar als er stukken zijn die ik niet meer wil aandoen vanwege te klein geworden of te versleten, dan doe ik ze weg. Wat ik wil aantrekken en wat ik niet heb, dat ga ik kopen.
Ik wil wel uitverkoop jagen, maar ik hrb altijd alles net op een ander moment nodig.
Ik geef niet heel veel uit aan kleding en schoenen. 600 per jaar zou wel kunnen denk ik.
Ik heb geen vaste gewoontes bij kleding kopen. Schoenen wil ik van stof of echt leer en dat ga ik dan zoeken als ik een bepaald model aan wil doen en dat heb ik dan niet (meer).
En hetzelfde bij kleding. Ik heb genoeg in de kast, maar als er stukken zijn die ik niet meer wil aandoen vanwege te klein geworden of te versleten, dan doe ik ze weg. Wat ik wil aantrekken en wat ik niet heb, dat ga ik kopen.
Ik wil wel uitverkoop jagen, maar ik hrb altijd alles net op een ander moment nodig.
Ik geef niet heel veel uit aan kleding en schoenen. 600 per jaar zou wel kunnen denk ik.

woensdag 20 september 2017 om 12:52
Wij hebben precies hetzelfde budget voor kleding en uitjes en ik kan hier al jaren goed van rond komen. Ik koop regelmatig wat nieuws en heb genoeg in de kast hangen om af te wisselen. Koop vooral niet teveel kleding in één keer. Als je minder hebt, draag je het vaker en kun je het sneller vervangen omdat het versleten is. Dit werkt voor de één misschien niet, maar bevalt mij erg goed. Dan kan ik de versleten spullen weg gooien zonder rot gevoel en iets nieuws kopen wat dan weer in de mode is of ik leuk vind.
Daarnaast koop ik alléén in de sale en bij de goedkopere winkels. Het meeste online omdat je dan altijd wel een kortingscode kunt vinden en er meer afgeprijsd is. Uiteraard alleen bij winkels met gratis verzenden en retour, of als de winkel een actie daarvoor heeft lopen. Alleen in de sale kopen betekend vaak wel ver vooruit kopen: een winterjas in de lente/zomer, bikini's in de herfst, maar het scheelt onwijs veel geld!
Daarnaast koop ik alléén in de sale en bij de goedkopere winkels. Het meeste online omdat je dan altijd wel een kortingscode kunt vinden en er meer afgeprijsd is. Uiteraard alleen bij winkels met gratis verzenden en retour, of als de winkel een actie daarvoor heeft lopen. Alleen in de sale kopen betekend vaak wel ver vooruit kopen: een winterjas in de lente/zomer, bikini's in de herfst, maar het scheelt onwijs veel geld!

woensdag 20 september 2017 om 12:57
Hangt eerder af van of je je goed in vorm blijft sporten dan van je leeftijd, lijkt me. Een uitgezakte tiener of twintiger ziet er ook niet uit in floddertjes.MinkeDeWit schreef: ↑20-09-2017 12:23Ik ben al wat ouder en dan moet je echt wel kwalitatief betere kleding dragen. Je kunt niet als veertiger in een H&M floddertje gaan lopen.
Die van mij van C&A ook en kosten de helft.Mijn spijkerbroeken kosten tussen de 50 en 70 euro, maar blijven wel lange tijd donkerblauw zonder slijtplekken.