Mode & Beauty alle pijlers

Hoeveel uitgeven voor kleding nieuw seizoen?

19-09-2017 16:11 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel geven jullie uit voor kleding voor een nieuw seizoen? Ik heb best wat winterkleding maar heel veel dingen zijn niet echt m'n smaak meer. Ik droeg eerdere jaren graag kleurtjes enzo, maar nu draag ik veel meer donkere kleuren (bordeauxrood, zwart, grijs, zwart leer) en ook gewoon een andere style. Maar ik vind het zo zonde om alles weg te doen. Ik ben echt zo iemand die bepaalde kleding jaren in de kast heb hangen zonder het een keer te dragen. Mijn moeder betaalde voorgaande jaren mijn kleding (ik weet het, ik ben verwend), dus toen lette ik er niet zo op wat ik nodig had, meestal als ik iets leuk vond kreeg ik het.

Dus mijn vraag: wat geven jullie gemiddeld uit aan kleding aan het begin van een nieuw seizoen?
Angsten overwinnen is simpelweg beginnen
Net als veel anderen hier koop ik kleding door het jaar heen. Veel komt uit de sale, maar soms volle prijs, als ik het heel mooi vind of precies is wat ik zocht en de prijs acceptabel is.

Jaarlijks geef ik zo'n 1800 euro uit, exclusief ondergoed, inclusief schoenen. Paar jaar geleden een uitschieter toen de wintercollectie qua kleuren voor mij prima was, toen heb ik toegeslagen :$

Inmiddels heb ik aardig wat mooie spullen verzameld waardoor ik waarschijnlijk minder zal uitgeven de komende tijd. H&M e.d. kocht ik op mijn 21ste toen ik studeerde. Nu zelden, onvoldoende kwaliteit, weinig leuks.

Zelden miskopen in de sale. Ik weet meestal al voordat het sale is wat ik wil hebben wanneer het afgeprijsd is, dan heb ik het ook al tijdig voorgepast :$

@hiltje: ook ik heb een favoriete winkel waar ik in de sale mijn slag sla, al koop ik er eerder meestal ook wel iets voor de volle prijs. Ik moet er echt op letten niet teveel te kopen in de sale omdat ik het gevoel krijg steeds in hetzelfde te lopen, vanwege herkenbaar stijl. Heb jij daar geen last van?
Skye_ schreef:
24-09-2017 20:19

@hiltje: ook ik heb een favoriete winkel waar ik in de sale mijn slag sla, al koop ik er eerder meestal ook wel iets voor de volle prijs. Ik moet er echt op letten niet teveel te kopen in de sale omdat ik het gevoel krijg steeds in hetzelfde te lopen, vanwege herkenbaar stijl. Heb jij daar geen last van?

Nee dat heb ik niet. De stijl is misschien wel min of meer hetzelfde maar de kledingstukken zelf wisselen behoorlijk. Ik houd van kleur en prints dus veel kledingstukken zijn redelijk opvallend en ik heb afgelopen sale 2 dezelfde jurken doorknoop midi-jurken gekocht maar de ene is rood en de ander kobaltblauw dus ook dat vind ik in de verste verte niet hetzelfde. Verder nog een midi jurk met opvallend print, een maxi jurk van jeansstof en een feestelijk kort jurkje in een kleurrijke print. Allemaal hetzelfde merk en van dat merk heb ik ook nog eens verschillende jeans en blousjes, twinsets en truitjes.

Ik vind dat mensen die veel basiskleuren en basisstukken hebben (dus veel jeans of zwarte broek met neutraal vest of blouse erop) veel meer er hetzelfde bij lopen. Dat viel me wel eens op toen ik mode-blogs volgde, dat sommige dingen echt te saai en eentonig waren.

Ik denk wel dat je meer nodig hebt met een opvallende stijl. Want na 2 keer in die rode jurk kennen mensen hem wel. Dat is op je werk niet erg, dat je om de week die jurk wel eens aan hebt, maar bij uitjes, feestjes en andere gelegenheden denk ik daar wel een beetje over na, wat ik de vorige keer aan had.
ik heb ook geen budget, en heb naar aanleiding van dit topic eens nagedacht wat ik heb gekocht dit jaar: 2 jurken samen €60,- paar shirts en top €20 euro denk ik. Bedacht in het begin van de zomer dat ik nieuwe sandalen nodig had, maar ik heb ze nog steeds niet gekocht.
Eigenlijk is het duurste een BH, heb grote cup en een goedkoop shirt staat beter op een dure bh dan een duur shirt op een goedkope bh.
Jaren geleden heb ik een soort workshop: welk type ben je, welke kleuren passen bij jou, gedaan. En het klopt wel, als je je daar aan houdt kun je veel makkelijker combineren met de kleuren die je in de kast hebt liggen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik heb deze week 5 broeken(jeans) gekocht, 1 topje en 2 vestjes en een rokje. Ik wil nog minstens 5 nieuwe topjes of vestjes, een handtas, nieuwe winterjas en nieuwe hakken. Dat zie ik dan wel als nieuwe garderobe maar ik koop alsnog minstens 1 keer per maand wel een nieuw item. En ook nieuwe oorbellen, armbanden en make-up. Eigenlijk weet ik niet eens hoeveel ik eraan uit geef maar ik bespaar wel op eten en uitgaan om te kunnen winkelen. Ik winkel bij de goedkopere keten zoals primark en h&m, zou nooit 50 euro uitgeven aan 1 kledingstuk. Maar wel weer aan een foundation of parfum. Zo verdeel ik het allemaal een beetje. Het is maar net wat je belangrijk vind, winkelen is voor mij een hobby.
Ik heb geen vast budget per seizoen maar vervang kledingstukken als ze aan vervanging toe zijn. Als dingen "niet meer zo mijn smaak" zijn heb ik gewoon pech. Ik heb geen geld om kleding zomaar te vervangen. Tot nu toe heb ik in 2017 405 euro uitgegeven aan kleding.
Ik heb voor dit najaar/winter tot nu toe ongeveer 300 euro uitgegeven. Maar dat kan per jaar enorm verschillen. Ik heb nog redelijk wat kleren, vorig jaar heb ik twee vrij dure jassen gekocht die nog wel even mee kunnen en ook met schoenen kan ik wel vooruit. Ik wil alleen nog een paar laarsjes kopen en die zijn 500 euro, dan ben ik wel echt klaar :-$
hiltje schreef:
24-09-2017 20:42
Nee dat heb ik niet. De stijl is misschien wel min of meer hetzelfde maar de kledingstukken zelf wisselen behoorlijk. Ik houd van kleur en prints dus veel kledingstukken zijn redelijk opvallend en ik heb afgelopen sale 2 dezelfde jurken doorknoop midi-jurken gekocht maar de ene is rood en de ander kobaltblauw dus ook dat vind ik in de verste verte niet hetzelfde. Verder nog een midi jurk met opvallend print, een maxi jurk van jeansstof en een feestelijk kort jurkje in een kleurrijke print. Allemaal hetzelfde merk en van dat merk heb ik ook nog eens verschillende jeans en blousjes, twinsets en truitjes.

Ik vind dat mensen die veel basiskleuren en basisstukken hebben (dus veel jeans of zwarte broek met neutraal vest of blouse erop) veel meer er hetzelfde bij lopen. Dat viel me wel eens op toen ik mode-blogs volgde, dat sommige dingen echt te saai en eentonig waren.

Ik denk wel dat je meer nodig hebt met een opvallende stijl. Want na 2 keer in die rode jurk kennen mensen hem wel. Dat is op je werk niet erg, dat je om de week die jurk wel eens aan hebt, maar bij uitjes, feestjes en andere gelegenheden denk ik daar wel een beetje over na, wat ik de vorige keer aan had.
Grappig, dat heb ik juist met een opvallende print/kleur voor een feestjurk, jas of (dure) laarzen. Dat mensen dan na twee keer ook denken 'Heb je haar weer met die kekke laarzen' :-).
MadameJean schreef:
21-09-2017 10:34
Hoeveel kleding heb je dan wel niet als je 1600 euro per jaar aan goedkope kleding?
Dit is inclusief schoenen, ondergoed en accessoires (zoals sjaals, tassen, etc.). Goedkope shirts houden het vaak maar een aantal maanden uit. Dan zijn ze niet mooi meer en kunnen ze de prullenbak in. Voor onderbroeken geldt hetzelfde. Na een tijdje is de rek eruit of zitten er wat naadjes los. Huppa, in de prullenbak ermee.
Ik heb geen vast budget. Ik kan een hele tijd niets kopen en ineens los gaan. .. Vooral als ik minder in mijn vel zit. Voorjaar/zomer erg veel gekocht. Zeker 1400 euro met badkleding en schoenen. Dit is zeker niet elk jaar zo hoor maar was echt nodig. Voor de winter nu een vierhonderd uitgegeven aan een winterjas van King louie twee paar schoenen en wat tweedehands spullen. Het telt snel aan allemaal.
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
d-purevision schreef:
28-09-2017 15:46
Dit is inclusief schoenen, ondergoed en accessoires (zoals sjaals, tassen, etc.). Goedkope shirts houden het vaak maar een aantal maanden uit. Dan zijn ze niet mooi meer en kunnen ze de prullenbak in. Voor onderbroeken geldt hetzelfde. Na een tijdje is de rek eruit of zitten er wat naadjes los. Huppa, in de prullenbak ermee.

Meen je dat nou? Voor een paar naadjes los de prullebak in?
En shirts na een paar maanden weggooien? Maar als je veel kleding hebt draag je zo'n shirt toch niet wekelijks? Ik vind juist hoe meer je hebt, hoe langer het meegaat.
herfstappeltaart schreef:
01-11-2017 18:53
Meen je dat nou? Voor een paar naadjes los de prullebak in?
En shirts na een paar maanden weggooien? Maar als je veel kleding hebt draag je zo'n shirt toch niet wekelijks? Ik vind juist hoe meer je hebt, hoe langer het meegaat.
Dit. Ik gooi kleding niet weg vanwege losse naadjes (tenzij het een 5 euro shirtje is) maar laat ik het repareren als het nog kan.
Al herken ik het wel dat je sommige kleding (veel) vaker draagt.

Ik geef denk ik ongeveer €500,- uit per seizoen, exclusief ondergoed. Ik moet er wel bij vermelden dat ik voor de herfst en lente minder koop. De score van vorige winter:
1. Zwarte rok met groene bloemenprint
2. Zwarte satijnen plooirok
3. Een berg panties / maillots.
4. Zwart blazertje met lurex
5. Zwart kanten bolero
6. Winterjas
7. Donkerblauw vest
8. Donkergroen vest.
9. Zwarte brogues.
10. Zwarte leren hoge schoenen.
11. Creme/bruine rok met bloemenprint
12. Zwarte jurk (maar met korte mouwen, kan ook in de zomer)
13. Beige onderjurkje
14. Zwarte velours rok
15. Zwarte fluwelen pumps

Veel is in de sale gekocht. Totaal lag rond de € 500,-. Ik zie trouwens nu pas dat zwart wel het terugkerende thema is. :rofl: . Ach, het kan overal bij. De zomer was wat goedkoper, ik heb maar een paar dingen aangeschaft (2 shirtjes, 3 jurken, rode brogues en ik heb een paar sandalen laten repareren). Wilde wel een zomerjas aanschaffen, maar ik kon geen mooie vinden voor een acceptabele prijs. Deze herfst heb ik 2 jurken aangeschaft en een rok.

Voor deze winter heb ik nog maar weinig gekocht: alleen panties . Ik sla wel weer toe in de sale. Ik heb wel een winterjas laten repareren (ik heb er 2).
Ik heb deze herfst een spijkerbroek van 4 euro, een jurk van 80 euro en twee shirtjes van 7 euro per stuk gekocht.
Eens met wat minionette zegt, het telt erg snel op, ik merk het ook bij kinderkleding.
Voor het najaar tot nu toe gekocht:

Jurk 70 euro
2 tops lange mouw 70 euro per stuk
Broek 100 euro
Trui 90 euro
Vestje 50 euro (50% sale)
4 panty's totaal 46 euro
Subtotaal 496 euro

Laatste jaren mooie spullen aangeschaft waardoor ik merk dat ik niet meer zoveel nodig heb. Het meeste koop in de sale en die moet nog beginnen, dus we zien wel :$

@2koffie: is jouw jeans tweedehands? 4 euro is wel heel weinig. Hier helaas geen leuke spullen in tweedehands winkels in de buurt.
Heb ik totaal niet dat alles qua kosten snel oploopt. Maar ben dan ook gewoon gierig qua kleding I guess. Koop gewoon alles in de winkel en nieuw

Een blauwig paarse basic gekocht van Ralph Lauren voor 3 euro. En een mooie nette blouse van Michael Kors voor 39 euro. Mooi voor de feestdagen en concertgebouw dingen etc..

Heb wel mijn kledingkasten uitgemest van winter en zomer kleding en ga het eind deze maand verkopen in de Ijhallen. Op drie items zitten zelfd nog kaartjes. Maar dan blijft het in de kast hangen. Doe nu wel mijn best om alles wat over blijft af te wisselen en te dragen.
Ik winkel door het jaar heen, niet per seizoen. Dat doet me meer denken aan nieuwe kleren na de zomervakantie op school ofzo, vroeger. Mijn leven is nu niet meer in seizoenen ingedeeld. Ik draag kleding op temperatuur, niet op seizoen.

Ik heb onlangs bijvoorbeeld een leren broek gekocht (€ 499), die was duur voor mij. Ik heb ook een paar laarzen gekocht (€ 395) een wollen jurk (€ 189) en nog wat dingetjes. Ik werk al wel al jaren, dus dat kun je niet vergelijken.

Dit was allemaal eind zomer, maar ik heb dus feitelijk toch al wel veel uitgegeven voor het najaar. Daarom heb ik mezelf nu op budget gezet. Tot eind van het jaar ga ik proberen niets meer te kopen, nog geen panty! Dat wordt voor mij heel lastig, maar het gaat nu al twee maanden goed en meestal koop ik elke maand wel iets.

Ik heb nooit écht iets nodig, ik heb kleding zat. Als ik iets koop, is het voor de leuk. Ik heb bijvoorbeeld een heleboel winterjassen en hoef nu dus niet voor een winterjas op pad.

Overigens doe ik heel lang met kleding en ben ik zeker niet per seizoen uitgekeken op dingen. Sterker nog; ik kan er naar uitkijken om weer tevoorschijn te halen!
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 06-11-2017 07:28
18.21% gewijzigd
Deze herfst ben ik nogal aan het inslaan geweest omdat mijn kledingkast dat echt nodig had.
1 jeans 100 euro, 2 jeans ieder 50 euro, meerder dunne truien 30 euro per stuk. Een mooi lang vest 60 euro, 2 gestreepte shirts 20 euro per stuk,
En ik ben nog niet klaar. Ik ga nog op zoek naar een nette broek grijs, een paar tops of vestjes die een beetje meer dan gewoon basic zijn om een basic outfit op te leuken, een goede winterjas voor echt heel koud weer (sportief, outdoorwear), een paar nieuwe singlets in kleur (heb veel zwart en zoek paars/fuchsia).
Gelukkig heb ik vorig jaar 2 paar nieuwe enkellaarsjes aangeschaft dus qua schoeisel zit ik goed.
En nu mijn man nog...... daar mag ook wel iets bij :mrgreen:
Trouwens, waar kopen jullie sieraden? Ik heb wat zilveren en zwarte oorbellen en ik hou van lange kettingen van natuursteen, maar kan zoiets niet makkelijk vinden. Hebben jullie juwelierssieraden of ook fantasie? Nog leuke tips voor winkel (liefst webshops, aangezien ik nogal in een uithoek woon).
Ben benieuwd.
Wat bedoel je met fantasie?

Ik koop mijn oorbellen vaak gewoon via bol. Alleen echt goud, dus ik wissel zelden.

Verder vind ik Anna+Nina mooie simpele sieraden hebben. Bij de juwelier vind ik het vaak redelijk ouwelijk.
JulienClerc schreef:
06-11-2017 07:39
Wat bedoel je met fantasie?

Ik koop mijn oorbellen vaak gewoon via bol. Alleen echt goud, dus ik wissel zelden.

Verder vind ik Anna+Nina mooie simpele sieraden hebben. Bij de juwelier vind ik het vaak redelijk ouwelijk.
Met fantasie-sieraden bedoel ik eigenlijk geen zilver of goud. De echte goede zilver- of goudsmit heeft vaak toch hele mooie dingen (en dan heb ik het niet over oma-sieraden) maar wat ik mooi vind is ook heeeeeeel duur helaas.
Bol.com......daar kan ik wel eens kijken.
Skye_ schreef:
05-11-2017 21:33

@2koffie: is jouw jeans tweedehands? 4 euro is wel heel weinig. Hier helaas geen leuke spullen in tweedehands winkels in de buurt.
Ja, was tweedehands.
Ik maak al mijn juwelen zelf 😏 kostenpost enkel materiaal dat ik al lang heb omdat het mijn hobby/bijberoep is 😀
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Ik vind Anna+Nina sieraden ook heel mooi. Is ook nog wel te betalen. Ik draag sowieso weinig sieraden. Oorbellen en verder af en toe een Noosa of Josh armband. Soms een kettinkje van de &OtherStories of zo. Niks bijzonders, niks opvallends.

Ik deed eigenlijk mee aan 'een jaar geen kleding kopen'.. nu was dat voor mij 3 maand... maar dat is me niet gelukt. Ik vind het gewoon te leuk om te doen. Het is een hobby van me. En nee, ik heb niets nodig, maar ik heb de afgelopen maand wel 2 jurkjes gekocht waar ik heel blij mee ben en een paar gevoerde laarzen waar mijn voeten heerlijk warm in blijven.
minionette schreef:
06-11-2017 11:54
Ik maak al mijn juwelen zelf 😏 kostenpost enkel materiaal dat ik al lang heb omdat het mijn hobby/bijberoep is 😀

Wat leuk!
herfstappeltaart schreef:
06-11-2017 07:31
Trouwens, waar kopen jullie sieraden? Ik heb wat zilveren en zwarte oorbellen en ik hou van lange kettingen van natuursteen, maar kan zoiets niet makkelijk vinden. Hebben jullie juwelierssieraden of ook fantasie? Nog leuke tips voor winkel (liefst webshops, aangezien ik nogal in een uithoek woon).
Ben benieuwd.
Overal en nergens: de standaardketens als Six, Bijou Brigitte, H&M en HEMA, maar ook op de rommelmarkt, vintage winkels en op vakantie koop ik altijd minimaal 1 sieraad. Ik heb handgemaakte sieraden uit diverse Oost-Europese landen.
Mijn dierbaarste sieraden zijn trouwens giften (een mooie zilveren marrokaanse ketting, een Fabergé-ei, een zilveren ketting met klein hangertje).
Ceci schreef:
06-11-2017 18:56
Overal en nergens: de standaardketens als Six, Bijou Brigitte, H&M en HEMA, maar ook op de rommelmarkt, vintage winkels en op vakantie koop ik altijd minimaal 1 sieraad. Ik heb handgemaakte sieraden uit diverse Oost-Europese landen.
Mijn dierbaarste sieraden zijn trouwens giften (een mooie zilveren marrokaanse ketting, een Fabergé-ei, een zilveren ketting met klein hangertje).

Ik heb ook zo'n dierbaar setje. Een spang van zilverdraad met een mooi hangertje van zilver en 2 oorknopjes. Gekregen van mijn dochters toen ik 60 werd :heart:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven