Hoofddoek als mode-accessoire?
donderdag 17 april 2008 om 22:29
Ik zou het ook wel eens willen om dezelfde reden als jij: het is verkoelend en staat bij sommige outfits gewoon leuk. En handig als je een bad-hairday hebt.
Maar ik woon in een moslimland en heb dus ook twijfels over dragen buitenshuis, maar dan om de tegenovergestelde reden. Ik wil niet dat mensen denken dat ik een hoofddoek draag omdat 'ik moslim ben geworden' (ben ik niet) of dat het 'moet van mijn man' (hoeft niet).
Nu is er te zeggen: draag dan een bandana. Maar dat vind ik dus vaak lelijke dingen, en een grotere doek vind ik lekkerder zitten en makkelijker te knopen.
Dus ik wacht net als jij op reacties van anderen. Ben benieuwd.
Maar ik woon in een moslimland en heb dus ook twijfels over dragen buitenshuis, maar dan om de tegenovergestelde reden. Ik wil niet dat mensen denken dat ik een hoofddoek draag omdat 'ik moslim ben geworden' (ben ik niet) of dat het 'moet van mijn man' (hoeft niet).
Nu is er te zeggen: draag dan een bandana. Maar dat vind ik dus vaak lelijke dingen, en een grotere doek vind ik lekkerder zitten en makkelijker te knopen.
Dus ik wacht net als jij op reacties van anderen. Ben benieuwd.
donderdag 17 april 2008 om 22:38
Natuurlijk kun je dat doen! Waarom zou een haarband wel kunnen en een hoofddoek niet? Ik kan me nog herinneren dat er een tijd was waarin het dragen van een boerenzakdoek als hoofddoek mode was =) Voor sommige mensen is het dragen van een hoofddoek misschien beladen :-s, maar als je het prettig vindt een hoofddoek te dragen, binnenshuis of buitenshuis, dan zou ik daar lak aan hebben. Ik, persoonlijk, trek me daar niets van aan. Ik doe aan en zet op mijn hoofd wat ik wil. Ik houd van lange jurken en rokken (en zie ook nog eens Mediterraans uit) dus je kunt je de reacties die ik op straat krijg wel voorstellen (niet zozeer wat men zegt maar hoe men kijkt). Do I care? Not one little bit =) Ik vind het alleen maar zielig (voor hen) dat ze zo reageren.
vrijdag 18 april 2008 om 07:36
Ik draag zomer's ook weleens een sjaal in mijn haar. Ik heb rood haar en dat wilt nog weleens oranje worden als ik langdurig op het strand zit. Vind ik niet zo mooi. Ik knoop hem op de Turkse manier, dus met een knoop aan de achterkant. Krijg eigenlijk nooit rare reakties, en anders maakt het me ook niet zoveel uit.
vrijdag 18 april 2008 om 08:58
Ik deed het vroeger ook wel eens, maar eigenlijk stond het me niet zo dus ik ben er vanaf gestapt... maar het lijkt mij eigenlijk wel goed als een beladen 'symbool' uit iets wat door veel mensen als een soort 'tegencultuur' wordt beschouwd in de mainstream-cultuur wordt geïntegreerd, niet? Misschien maakt dat het wat minder beladen. Of stoot ik hiermee moslima's voor het hoofd?
This was not judgment day - only morning. Morning: excellent and fair.
zaterdag 19 april 2008 om 22:34
Nastik,
Zoals jij hem knoopt is de Marokkaanse manier, de Turkse vrouwen knopen de doek onder de kin. Ik vind dit altijd heel oud maken. Marokkaanse vrouwen knopen hem achter en vaak nog om hun knot heen. Veel mooier.
Maar over het onderwerp; als je je goed ermee voelt, gewoon dragen. Ik vind het ook erg mooi. Maar heb hetzelfde; ik durf er niet echt mee de straat op omdat ik bang ben voor rare reacties. Thuis draag ik weleens een hoofddoek. Mijn oma deed dat vroeger ook en het stond haar geweldig. Ik doe het ook vaak als ik iets moet bakken. Dan wordt mijn haar niet vet....
Zoals jij hem knoopt is de Marokkaanse manier, de Turkse vrouwen knopen de doek onder de kin. Ik vind dit altijd heel oud maken. Marokkaanse vrouwen knopen hem achter en vaak nog om hun knot heen. Veel mooier.
Maar over het onderwerp; als je je goed ermee voelt, gewoon dragen. Ik vind het ook erg mooi. Maar heb hetzelfde; ik durf er niet echt mee de straat op omdat ik bang ben voor rare reacties. Thuis draag ik weleens een hoofddoek. Mijn oma deed dat vroeger ook en het stond haar geweldig. Ik doe het ook vaak als ik iets moet bakken. Dan wordt mijn haar niet vet....