Mode & Beauty alle pijlers

Huidverzorging jonge puber

27-09-2022 20:11 46 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter van bijna 11 is al lekker aan het puberen. Haar huid is ineens enorm veranderd; ze heeft puistjes op haar voorhoofd, veel mee-eters op en rond haar neus en een vette huid.

Elke ochtend en avond wast ze haar gezicht met water en een facewash van het Kruidvat, verder gebruikt ze niks. Soms scrubt ze.

Ze vindt het zelf heel vervelend dat haar huid niet zo mooi is. Wat zijn nou goede producten tegen puistjes en mee-eters maar die niet zo ‘heftig’ zijn voor een jonge huid?
Aan hormonale puistjes is niet veel te doen, vaak Kussensloop verschonen en de huid niet te droog laten worden
Mijn kind gebruikt Avene Cleanance wasgel en Comedomed creme op advies van de dermatoloog.
Laat haar de scrub achterwege laten. Dat is voor geen enkel huidtype een aanrader. Tegenwoordig bestaat er een chemische exfoliant die hetzelfde doet als een scrub, maar dan zonder het schuren. Veel beter voor de huid. Bijvoorbeeld the ordinary 2% salicylzuur. Dit heeft ze echter met haar ultra jonge huid maar één keer per week nodig, meer is eerder slecht dan goed.
De cleanser twee keer per dag is een goed idee. Verder voor op de puistjes Benzoylperoxide. Gewoon merkloos, bij een drogist of apotheek te krijgen. In de avond na het reinigen met je vingers op de puistjes deppen.
Soms kan de huid daar op den duur een klein beetje droger van worden, dus even in de gaten houden of ze af en toe in de avond een moisturizer nodig heeft.
Mijn puber had een tijd goed resultaat met facewash en mild scrubsponsje en anti acnecreme van de apotheek. Maar laatste jaar hielp dat niet meer.

Nu gebruikt ze naast facewash van Clearasil, reinigingsmelk van Weleda, maar kan van elk merk zijn als maar mild is, ook de druppels van Eachinaforce.

Niet om te slikken maar om op een wattenschijfje of staafje te doen en dan de puistjes bij de haarrand, neus en kin mee schoon te maken 2x per dag.

Hielp bij mij ook goed vroeger, puistjes zijn veel minder, minder mee-eters en alles droogt sneller in.
Bedankt voor de tips, ik ga eens wat kopen en proberen. Vind het zo zonde van haar mooie koppie en vooral ook dat ze het zelf vervelend vindt.
Lente19251003- schreef:
27-09-2022 20:26
Bedankt voor de tips, ik ga eens wat kopen en proberen. Vind het zo zonde van haar mooie koppie en vooral ook dat ze het zelf vervelend vindt.
Het is niet zonde van haar mooie koppie. Ze heeft toch nog steeds een mooi koppie dan? Alleen nu een mooi koppie met puistjes. Allemaal tijdelijk. Zeg alsjeblieft niet tegen haar dat het zonde is van haar mooie koppie.
Jufjoke schreef:
27-09-2022 20:32
Het is niet zonde van haar mooie koppie. Ze heeft toch nog steeds een mooi koppie dan? Alleen nu een mooi koppie met puistjes. Allemaal tijdelijk. Zeg alsjeblieft niet tegen haar dat het zonde is van haar mooie koppie.
Dit!
Pubers hier zweren bij Benzoylperoxide, voor een paar euro te koop bij de apotheek. Werkt als een tierelier. Bij hen in ieder geval.
Jufjoke schreef:
27-09-2022 20:32
Natuurlijk zeg ik dat niet tegen haar!!!
Lente19251003- schreef:
27-09-2022 20:26

Heeft ze nu ineens een lelijke kop dan? Het is niet leuk maar het hoort bij de puberteit. Zeg haar dat ipv dat ze nu geen mooi koppie meer heeft, daar wordt ze enkel maar onzeker van.
Gewoon dagelijks de huid verzorgen zonder al teveel chemische troep en ze overleefd het ook weer. Hebben we alleen gehad. (Bijna dan;))
Je richting is belangrijker dan je snelheid
Lente19251003- schreef:
27-09-2022 20:47

Wel goed dat je het in de gaten houdt. Acne kan lelijke littekens achterlaten.

Als zelfzorg niet genoeg doet, schroom dan niet de huisarts en eventueel de dermatoloog te raadplegen.

Dochter hier, (24 jaar) is nu aan de Roaccutane. Heeft grote rode/paarse littekens. Inderdaad heel zonde.
Lente19251003- schreef:
27-09-2022 20:47
Oh goed zo.
Chabeli schreef:
27-09-2022 20:43
Pubers hier zweren bij Benzoylperoxide, voor een paar euro te koop bij de apotheek. Werkt als een tierelier. Bij hen in ieder geval.
Dit, alleen die van Benzac en die haal ik bij Kruidvat.
Andersom schreef:
27-09-2022 20:53
Wel goed dat je het in de gaten houdt. Acne kan lelijke littekens achterlaten.

Als zelfzorg niet genoeg doet, schroom dan niet de huisarts en eventueel de dermatoloog te raadplegen.

Dochter hier, (24 jaar) is nu aan de Roaccutane. Heeft grote rode/paarse littekens. Inderdaad heel zonde.
In principe laten puistjes bij de meeste mensen (er zijn uitzonderingen) geen littekens achter. Het is het openkrabben en uitknijpen dat littekens kan achterlaten. Dat is nagenoeg niet meer te verhelpen, dus voorkomen van littekens is inderdaad een heel belangrijke toevoeging.
Laat haar er niet aan zitten, to.
Jufjoke schreef:
27-09-2022 20:56
In principe laten puistjes bij de meeste mensen (er zijn uitzonderingen) geen littekens achter. Het is het openkrabben en uitknijpen dat littekens kan achterlaten. Dat is nagenoeg niet meer te verhelpen, dus voorkomen van littekens is inderdaad een heel belangrijke toevoeging.

Je hebt puistjes en puistjes natuurlijk. Ook zonder krabben en knijpen helaas wel littekens.
Dat is een goede inderdaad, volgens mij zit ze er niet erg aan tot nu toe.
Mijn dochter gebruikt drie producten van Dr. Leenarts (te koop bij o.a. Etos): schuimreiniger, salicylzuurgel en aanstip-lotion. Dit heeft goed resultaat: natuurlijk heeft ze nog wel mee-eters en puistjes, maar haar huid is een stuk rustiger en minder rood. Puistjes zijn ook sneller weg.
Jufjoke schreef:

Dat probleem heb ik 😭 over m'n hele gezicht allemaal van dei kleine putjes.. en ik maar zo wijs naar m'n moeder geluisterd dat je van die plamuurlagen makeup gaten zou krijgen in je gezicht. Helaas wist ze het blijkbaar niet van het puistjes uitdrukken..
Je richting is belangrijker dan je snelheid
Andersom schreef:
27-09-2022 21:00
Je hebt puistjes en puistjes natuurlijk. Ook zonder krabben en knijpen helaas wel littekens.
Dat snap ik. Maar jij hebt het over zware acné waar een heftig medicijn als roaccutane voor nodig was. Dat is wel even wat anders dan puistjes. To heeft het over puistjes.
Jufjoke schreef:
Je hebt puistjes en acné. Ik had zulke heftige acne dat ik enorme bulten had van meer dan een cm groot. Ik heb nooit, maar dan ook nooit puisten uitgeknepen, maar 's nachts knapten ze open in mijn slaap. Acht laserbehandelingen waren niet genoeg om de enorme littekens te verhelpen.

Dus ik hoop voor TO's dochter dat het inderdaad gewoon 'puistjes' zijn, en anders echt een afspraak bij de dokter maken en niet zelf allerlei smeersels gaan proberen (die het misschien alleen maar erger maken). En als de producten van de dokter niet helpen, vragen om een verwijzing naar de dermatoloog.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Jufjoke schreef:
27-09-2022 21:04
Dat snap ik. Maar jij hebt het over zware acné waar een heftig medicijn als roaccutane voor nodig was. Dat is wel even wat anders dan puistjes. To heeft het over puistjes.

Zo begon het bij dochter ook. En iedereen maar roepen dat ze er doorheen moest, dat het vanzelf over zou gaan. Met een paar puistjes zouden we vooral niet naar de dokter moeten gaan. Iedereen heeft daar wel een mening over. Zo jammer.

Daarom heel goed dat TO er goed op let en hopelijk niet schroomt om wel hulp in te roepen.
CleopatraVII schreef:
27-09-2022 21:09
Je hebt puistjes en acné. Ik had zulke heftige acne dat ik enorme bulten had van meer dan een cm groot. Ik heb nooit, maar dan ook nooit puisten uitgeknepen, maar 's nachts knapten ze open in mijn slaap. Acht laserbehandelingen waren niet genoeg om de enorme littekens te verhelpen.

Dus ik hoop voor TO's dochter dat het inderdaad gewoon 'puistjes' zijn, en anders echt een afspraak bij de dokter maken en niet zelf allerlei smeersels gaan proberen (die het misschien alleen maar erger maken). En als de producten van de dokter niet helpen, vragen om een verwijzing naar de dermatoloog.

Jeetje, heftig! :hug:
Mijn tiener gebruikt cerave..werkt voor haar ook goed.
Andersom schreef:
27-09-2022 21:10
Zo begon het bij dochter ook. En iedereen maar roepen dat ze er doorheen moest, dat het vanzelf over zou gaan. Met een paar puistjes zouden we vooral niet naar de dokter moeten gaan. Iedereen heeft daar wel een mening over. Zo jammer.

Daarom heel goed dat TO er goed op let en hopelijk niet schroomt om wel hulp in te roepen.
Zeker jammer. Ik kan me echt voorstellen hoe vreselijk dit voor je dochter moet zijn geweest. En hoe machteloos jij je gevoeld moet hebben. Afschuwelijk, dat zou niemand mee moeten maken.
Het is goed dat deze kant genoemd wordt, want hier kán het op uitdraaien. En dan hoor je inderdaad absoluut bij de dokter thuis, laat niemand je wijsmaken dat dat niet zo is!
Maar wat je met je dochter hebt meegemaakt, maken de meeste mensen niet mee. Bij de meeste mensen blijft het wel bij 'gewoon puistjes '.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven