Mode & Beauty alle pijlers

Ik heb "het" weer

02-10-2018 12:29 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
... shopdrang

Eens in de paar maanden krijg ik de drang om vanalles te gaan kopen. Ik heb echter niks "nodig". Kast al opgeruimd in de hoop nieuwe aankopen te kunnen rechtvaardigen, zit nog steeds te vol ...
Ik kan precies niet happy blijven met wat ik heb. Bepaalde stuks draag ik al jaren maar een heel deel hangt er te hangen omdat ik het beu ben (dat vooral) / het niet goed zit/ ... .
Ik weet dat nieuwe dingen kopen me maar even happy maakt (ik hou ervan op internet rond te struinen en door een winkelcentrum te zwerven) en dan wordt het ook weer "gewoon" en wil ik weer wat nieuws.
meestal duurt zo'n bui toch wel meerdere weken.
En dan voel ik me wat rot omdat ik me bezig hou met zo'n banale dingen als kleding en uiterlijk (en mijn man geeft er dan ook nog eens geen bal om).

Maar ik kan de verleiding soms niet weerstaan !!!

gelukkig gaan er geen kapitalen door en kunnen we het best betalen maar toch.

Hoort misschien eerder onder "psyche" thuis ;-)

herkenbaar voor iemand?
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Alle reacties Link kopieren
Ik koop ook veel in kringloopwinkels en houd het principe aan van 1 euro per keer. Dus als een shirt daar 6 euro kost, dan moet ik mezelf afvragen of ik het minimaal 6x ga dragen. Als dat het geval is, dan koop ik het. Dan vind ik het ook iets makkelijker om het daarna weer terug te brengen naar de kringloop.
Alle reacties Link kopieren
Clueless die methode met dat mandje :proud:

Relaxing wat een goed idee om zó te shoppen bij kringloop. Ik heb begin van de zomer zes shirts gekocht bij kringloop. Twee daarvan zijn echt heel leuk en die heb ik al heel vaak gedragen. Eentje beetje categorie 'comfortabel op mijn vrije dag' en die heb ik ook al vaak aan gehad.
De andere drie draag ik uiteindelijk zo weinig dat ik ze net zo goed weer terug kan brengen. Maar die 20 euro (totaal) zijn dan alsnog goed besteed.

Laatst voor 5 euro een cobertje gekocht bij kringloop dat ik echt helemaal te gek vind dus dat heb ik het liefst elke dag aan. Die mag ook blijven ;-)
Je kunt méér.
Lady_Day schreef:
20-10-2018 16:35
Wel eens gedaan. Zat ik met een twijfelkont in mijn huis die 30 minuten op een paar laarzen heeft gelopen om vervolgens van de koop af te zien. Wat een gedoe zeg. Geen zin in!
:rofl: kan ik me voorstellen.

Zelf ben ik een grote (verkoop) MP fan.
Maar kleding van mezelf en kind is een drama.
Fijn dat jullie ‘ kringloopgeduld’ hebben.

Als ik daar eens in de zoveel jaar 1 keertje binnenkom en ik ruik die muffigheid denk ik , laat maar.

Scheelt misschien per winkel ?
Alle reacties Link kopieren
Gekopbloemen, scheelt heel erg per winkel!

Hier zijn er meerdere. Eéntje is van een oudere man die nergens nee tegen kan zeggen en dat is een verschrikkelijke onoverzichtelijke rommel. Heb ook het idee dat daar voornamelijk mensen komen met 'erfenissen' van overleden ouders. In de vorm van meubilair dat in de jaren 60 is aangeschaft, daarna helemaal op gebruikt en dan nog eens bij die kringloop komt.

De hippere kringlopen daar is alles veel meer geselecteerd en zijn ze kritischer wat er in komt. Mij helpt het altijd om vooraf een lijstje te maken. Dus óf ik kom bloempotten kopen, óf een zomerjurk, of bestek. Als ik overal ga lopen snuffelen word ik langzaam gek.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Via MP verkoop ik alleen nog maar via post. Geen zin meer in dat gedoe. Kleding verkoop ik er sowieso niet op, te veel gezeur.

Daarom vind ik consignatie zo fijn. Je brengt een tas naar de winkel en zij verkopen het voor je. Het staat je niet meer in de weg en het enige wat je er voor hoeft te doen is wegbrengen. Misschien een idee voor een aantal forummers en TO?

Uiteindelijk zal ik hopelijk vrij weinig overbodige spullen overhouden door steeds minder te kopen, miskopen te voorkomen en items binnen te halen die ik voor langere tijd echt mooi vind.
(Dit geldt dus niet alleen voor kleding)

Vanmiddag een test gedaan en naar de stad geweest: niets gekocht. Wat me opviel is dat ik naar dezelfde type items en kleuren greep die vrijwel hetzelfde waren als die nu al in mijn kast hangen. Maar omdat nu alles op kleur hangt en door mijn handen is gegaan wist ik precies wat ik had. Het heeft immers geen zin om bijna 3/4/5 soortgelijke duplicaten te hebben hangen. Een paar dingen ga je dan toch automatisch niet meer dragen en dat is echt zonde.

Overigens... Wat hangt er veel goedkope geproduceerde slechtzittende, te dure zooi in de winkels zeg.. polyester blouses en blazers voor 40 tot 60 euro bij bijv HM enzo?

De echte test gaat straks in de sale komen. Erg gevoelig voor. Zeker als het relatief goedkoop is ga ik makkelijker overstag voor dingen die het net niet zijn qua kleur of pasvorm, of gewoon ok zijn.
Oh dus toch Moon Alisa , is het elders dan ook netjes georganiseerd ? Hier hangt alles opeengepropt , ik zou gek worden van het spitten.
Nog erger dan bij H&M haha
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
18-10-2018 08:19
Sinds een jaar een capsule wardrobe en dat spaart mij zoveel tijd (en geld). Als een basisstuk aan vervanging toe is koop ik ook heel gericht een nieuw stuk. Kan ik nu weken over doen. Waar ik vroeger dan gewoon een of twee (ach vooruit, kleur drie is ook handig) soortgelijke maar netniet vervangers kocht.

Wat ik vroeger met kleding had, heb ik nu met kapsels (wel of niet korter, wel of niet verven) of iets kleins zoals een ketting of set oorbellen zoeken.
Hoeveel stukken heb je in je capsule wardrobe als ik vragen mag?
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
20-10-2018 22:34
Hoeveel stukken heb je in je capsule wardrobe als ik vragen mag?
Op dit moment (herfst/winter) zit ik op 45 stuks. De hardcore basis bestaat uit 20 stukken (broeken, rokken, jurken, blouses, blazer). Ik ken die hele Kon Marie niet dus heb gewoon eindeloos op Pinterest door kant-en-klare lijsten gestruind op zoek naar lijsten met mijn stijl (oké, die had ik niet maar hetgeen wat veel overlap vertoonde met spul dat ik al had/vaak aantrok). Ik heb ook echt supersaaie neutrale kleuren (zwart, wit, warm grijs, nude en een beetje jeansblauw). Voor kleur ga ik los met (goedkope) accessoires. Maar vooral door die neutrale kleuren aan te houden boek ik tijdwinst (en houd ik geld over): nooit meer nadenken over een outfit want het past altijd bij elkaar. En het gaat bijna nooit uit de mode en je pimpt de hele capsule op met twee trendy dingetjes.

Mijn schoenencollectie doet overigens niet mee met de capsule. Ik heb gemerkt dat ik mijn schoenen zeer regelmatig draag of rouleer. Kocht ook altijd duur spul dus dan is het mij het wel waard om nieuwe zolen onder laarzen te laten zetten. Ik heb zelfs 1 paar laarzen dat inmiddels al 9 jaar oud is. Eigenlijk alleen gympen, espadrilles, slippers en sandalen die ik regelmatig vervang. Maar dat soort spul is dan ook een stuk kwetsbaarder dan een paar leren laarzen of pumps.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaas me inderdaad ook over het vele polyester en de prijs ervan, zelfs de duurdere merken gebruiken het. Al las ik laatst dat de kwaliteit van polyester erg verbeterd zou zijn, maar voor mij blijft het geen prettige stof. Wat het makkelijker maakt om sommige dingen te laten liggen.
Ik koop liever een kwalitatief mooi iets dan zes mindere stukken. Met sommige kledingstukken merk je echt verschil.

Kleding verkopen op Mp was hier ook geen succes. Schoenen gingen wel goed. Nu nog een zak staan met te goed om weg te gooien maar dragen doe ik het niet meer.

Die capsule wardrobe vind ik echt knap! Ook wel bevrijdend denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik word me steeds meer bewust van het nadeel van polyester, de microplastics etc. Tot nu toe ben ik er niet zo kritisch op geweest maar zal toch proberen het te vermijden. Zeker sportkleding is hier meestal van polyester.

Consignatie is een goed idee! Nooit eerder in verdiept. Ik heb dingen die echt nog mooi zijn en slechts 1 of 2 keer gedragen met name met bruiloften, kerst, etc. Inmiddels past het helaas niet meer (veel aangekomen door medicatie). Ik had het allemaal apart gelegd voor een kledingswap maar die ging toen niet door. Vind het nog te mooi om zo naar de kringloop te doen en MP vind ik ook teveel gedoe. Zeker als mensen hier nog willen passen, vind dat niet zo prettig zo'n vreemde in huis.

Gisteren twee planken van de kledingkast nagelopen en daar kwam alweer zoveel uit die ik niet meer draag. Ik zie het letterlijk niet eens liggen als ik mijn kleding pak. En had het idee dat ik de kast 'pas nog' nagelopen had maar dat is ook alweer twee jaar geleden.
Even kijken wat er allemaal nog is en welke combi's ik kan maken. En wat ik vooral veel heb, is zwarte verwassen basic shirts. Ik kan ook nog overwegen die een keer door de zwarte textielverf te halen. (ik draag ze wel echt)

Het geeft letterlijk lucht als ik zie hoeveel er eigenlijk uit de kast kan.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb momenteel 33 kledingstukken in mijn capsule (broeken, leggings, jurken, truien, t-shirts, jasjes, vesten) en daar boven op 1 winterjas, 1 riem, 3 sjaaltjes, 1 wintersjaal en 4 paar schoenen. panty's, sokken, ondergoed en mijn joggingbroek + sweatshirt wat ik 's avonds thuis op de bank nog wel eens aanheb zitten daar niet bij.

Ik draai ook de hangers om als ik iets gedragen heb en ik zie dat ik na bijna 2 maanden capsule best wel een aantal dingen heb die ik (nog) niet gedragen heb. Komt misschien nog wel, want het is ook nog niet zo koud geweest.

Ik heb wel 1 jasje in de capsule waarvan ik weet dat ik het niet zal dragen. Het is een dun jasje, van travelstof, terwijl ik liever een wintervariant heb. Misschien dat ik die nog ga aanschaffen.
Haha Clueless, ik schrik toch ook altijd wel als ik in een winkelmandje 160 tot 200 e heb om af te rekenen. Vaak heb je dan meerdere leuke dingen aangeklikt, soms in meerdere maten die niet eens an sich veel kosten. Meestal zie ik er dan ook vanaf. Wat dat betreft vind ik kopen in de fysieke winkel makkelijker om mijn geld kwijt te raken. Wel weet ik dan meestal wel zeker dat het goed spul is dat ik zal dragen.

33 kledingstukken lukt me niet. Ik heb 14 broeken, 13 rokken, 27 jurken (waarvan één kerstjurk), iets van 8 blazers, 2 vestjes, 2 blouses, 6 bolerovestjes/korte blazers, 1 zomerjas, 1 wollen tussenjas, 1 dunne regenjas, 2 winterjassen (waarvan 1 hele oude die niet waterdicht meer is maar wel nog mooi), 7 truien, 4-5 korte broeken, een stapel van 27 shirtjes (1 oranjeshirt), 6 lange mouwenshirts en een stapel basics. Van de broeken draag ik maar de helft, want er zit iets van catnip aan mijn jurkjes en rokken waardoor ik er steeds naar blijf grijpen, elke dag. Bij de jurken en shirts zit er wat zomerspul tussen, dus die draag ik 's winters niet.
Eh... een grand capsule?

Er zijn inderdaad een paar stukken die ik op de nominatie voor degradatie heb staan, maar wat ik echt niet meer zal dragen is al grotendeels de kast uit.
Alle reacties Link kopieren
Joysjuhhh, ik heb meer dan 33 kledingstukken hoor. Ik gok iets van 100 dingen in totaal (zonder schoenen), maar ik heb er 33 aan mijn kledingrek hangen. Dat is wat ik tot en met december ga dragen.
Aha! Succes! Ik heb geen zolder en een gewoon appartement, dus ik moet ervoor zorgen dat mijn kledingkast hoe dan ook nog dichtkan. Daardoor merk ik dat ik nu aan de max zit. Helpt wel.
Alle reacties Link kopieren
O_O even geteld n.a.v. jullie aantallen. Ik heb nu nog ongeveer 132 kledingstukken inc jassen maar nog niet gerekend: 10 sjaals, 38 paar schoenen en 9 tassen.. Dan heb ik dus al die Ikea shopper gevuld en de halve 60liter bak van het voorjaar niet meegerekend.

Ik moet de schoenen, tassen en broeken en hemdjes/basic shirtjes nog doen vanavond. Er zitten ongeveer 30 dingen nu in de kast en in de plastic bak voor het voorjaar die ik zozo vind en er dan hoogstwaarschijnlijk alsnog definitief uit gaan. Maar mijn hemel..... niet verwacht dat ik nog zoveel over had.

@Moon Alisa, en toch werkt het minder effectief om je kast door te gaan dan alles er uit te halen, je kast even schoon te maken en alles op een stapel te leggen. Want je zegt het zelf al, je vergeet dat je het hebt. Het ligt uit het zicht, op een stapeltje of verstopt tussen de rest. Er zijn wel filmpjes te vinden op youtube, misschien ook iets voor Lemoos (mocht je willen weten wat KonMari is) bijv. Even declutter wardrobe intikken. Je hebt diverse filmpjes zoals mensen die versneld afspelen maar ook elk item in hun handen nemen en hun redenering geven. Ook filmpjes over de Konmari methode of manier van opbergen. Werkt best motiverend.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het me niet kunnen laten om toch naar de ruilbeurs te gaan.. :facepalm:
De gedachte dat ik misschien vanalles zou mislopen als ik niet zou gaan...
Wat natuurlijk niet zo is.

Ben er wel heel veel kritischer door gegaan deze keer. Maar toch terug gekomen weer met spullen die "ok" zijn maar waar ik niet heel blij van word. Wel mooie rode jas die ik ga houden en een rok van Caroline biss die ik denk ik ook ga houden. De andere twee kledingstukken heb ik me laten aanpraten maar die gaan toch weg.
Och ja behalve twee uur tijd heeft het me niks gekost en meestal vind ik die beurzen wel gezellig.

Ik ga een van de dagen eens doorheen de kast.
Ik ben helaas weer 2 kg aangekomen en dat voel en zie ik bij een deel van mijn aansluitende kleding. Voel me niet zo super.... :-(
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste tas met kleding in consignatie afgegeven. De dame in kwestie zei dat mijn spullen over het algemeen goed lopen daar dus hoop er nog wat aan over te houden. Maar goed, er zat een marc jacobs tas en een D&G tussen maar heb totaal geen zin in MP gedoe of lage biedingen. Kan altijd nog als het toch niet mocht verkopen. Het is in ieder gaval mijn huis uit.

Ook een boodschappentas met kleding en schoenen in de donatiebak gegooid. Dit bedrijf recycled ook, dus spullen met gaten of niet draagbaar mogen er ook in. Ze gebruiken de kleding als isolatiemateriaal.

Bij het opruimen heb ik toch nog een paar dingen die misschien waren weg gedaan n.a.v. het tellen. Ik ben geschrokken hoeveel ik nog had/heb.

Alle schoenen uitgezocht en gepoetst. Sommigen zien er echt weer mooi uit, anderen definitief afscheid van genomen. Daarbij enkele laarsjes die nog in de doos zaten. Ontzettend veel zin om die nu aan te trekken. Best leuk shoppen in je eigen kast :)

Minionette, had je nog nagedacht over het opruimen van je eigen kast.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vandaag even bij de inbrengwinkel geweest en ik heb daar een zwart blazertje gevonden, van wat dikkere stof en gevoerd, dus prima voor de winter. Het jasje van travelstof wat aan mijn rek hangt gaat in de doos met zomerspullen. Ik vind em nu al te koud, laat staan als het echt winter wordt.

Schoenen poetsen helpt bij mij ook altijd om er weer blij van te worden. Net als naar de schoenmaker brengen voor nieuwe hakken/zolen. Dat kost dan een paar tientjes, maar dan kan ik weer een paar jaar voor uit.

Nu ik minder aan mijn rek heb hangen heb ik het gevoel dat ik meer keus heb. Alles wat er hangt vind ik mooi en zit goed. Dat is heel makkelijk kiezen 's ochtends.
Alle reacties Link kopieren
Heb net geshopt bij C en A.
Polyester jurk en jeans in de uitverkoop.
Kasjmier trui (kriebelt wel!) online besteld.
Drama dat kleding kopen met mijn korte beentjes en antipathie voor kunstvezel!!

Zou liever tweedehands kopen, helaas hebben ze bijna nooit mijn maat.
Alle reacties Link kopieren
Kasjmier is juist heel lekker zacht en kriebelt niet!

Ik ben vandaag ook even een aantal winkels binnen geweest. Gewoon om te kijken wat ik niet mis :)

Inderdaad heel veel spul van acryl en polyester in de rekken. Ik draag wel travelstof, maar verder eigenlijk alleen katoen en wol.
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
21-10-2018 17:01
@Moon Alisa, en toch werkt het minder effectief om je kast door te gaan dan alles er uit te halen, je kast even schoon te maken en alles op een stapel te leggen. Want je zegt het zelf al, je vergeet dat je het hebt. Het ligt uit het zicht, op een stapeltje of verstopt tussen de rest. Er zijn wel filmpjes te vinden op youtube, misschien ook iets voor Lemoos (mocht je willen weten wat KonMari is) bijv. Even declutter wardrobe intikken. Je hebt diverse filmpjes zoals mensen die versneld afspelen maar ook elk item in hun handen nemen en hun redenering geven. Ook filmpjes over de Konmari methode of manier van opbergen. Werkt best motiverend.
Ja binnenkort is het goed om idd. alles er uit te halen en dan kritisch te kijken. Dit was 'even snel' en ik denk dat ik er dan wel een middagje voor uit moet trekken.

Oh en de zomerkleren kunnen weer voor de dag gehaald worden want ik heb een vakantie geboekt :puh:

Ik kijk wel eens naar de vlogs van vloggloss. Tot nu toe heb ik Mascha geen kleding zien opruimen, maar bijv wel make-upspullen. Ik vind het leuk om te kijken hoe zij dat doet. Niet heel rigoureus alles weg maar toch bewuste keuzes maken.

Ik merk nu alweer dat ik bepaalde dingen heel vaak aan wil en andere dingen liever niet. Een colbertje van de kringloop voor 5 euro is echt mijn 'lievelings' nu. (is ooit denk ik ook best een duur jasje geweest, aan de kwaliteit te zien). En gympies die ik nog vond ben ik aan het afdragen, voordat ik nieuwe koop. Stonden ook al een tijd in een hoekje.
Je kunt méér.
Ik heb gisteren alle hangers omgedraaid. Alleen in het korte hanggedeelte hangen al rond de 60 stuks. Ik durf de rest bijna niet te gaan tellen.
Wel maandag weer een lang basic vest, jas achtig ding gekocht. Van dat ecru wollige spul wat je veel ziet.

Wel gek , van dat geitenwollensokkenmerk van de Bever , en toch polyester.
:whip:
Alle reacties Link kopieren
Ik moet er even aan denken dat ik woensdag wat dingen naar de kringloop breng. Voornamelijk feest/kerstkleding. (Inbreng is alleen bepaalde dagen).

Consignatie ga ik nu niet redden. Je huurt hier per week een kraampje, maar ik ga ook nog op vakantie, vind het teveel gedoe nu. Ben ik straks toch nog meer kwijt aan het kraampje dan dat mijn kleding oplevert (ik heb geen dure merken).

Vandaag wasdag. Ik heb geen droger omdat ik daar niet zoveel ruimte voor heb. Alles hangt nu in de woonkamer... en het is toch weer best veel :proud: Nu spaar ik de was meestal wel op tot volle trommels.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook herkenning.

Maar ik moet wel toegeven dat duurdere items langer meegaan en ook langer goed blijven zitten. Ik ben wat steviger (maat 42/44) met langere benen dan gemiddeld en een appelfiguur en goedkopere kleren zijn toch sneller uit vorm (of te kort, ondanks wassen op max 30 graden).

Ik geef dus nog evenveel geld uit als tien jaar geleden, maar koop voor hetzelfde geld beduidend minder en draag het vervolgens veel meer. Maar ik bestel wel heel veel online. Ben alleen daarna ongelofelijk kritisch in wat ik wel of niet wil houden. Wil ik het echt hebben, dan houd ik het. Twijfel ik, dan gaat het terug. Als ik me daarna nog bedenk bestel ik het desnoods nog een keer.

En vaak twee of drie maten. Want het gebeurt vaak genoeg dat een broek in maat 42 te klein is, en 44 dan te groot. Andersom komt ook voor, gek genoeg. Terug ermee. Een trui moet gewoon 100% goed zijn want anders doe ik hem toch niet aan. Het komt er eigenlijk op neer dat ik echt verliefd moet zijn op een kledingstuk. Bij verschillende online zaken zijn ze vast niet blij met mij, ik bestel regelmatig voor 1000 euro, om vervolgens voor 850 euro terug te sturen :$

Edit. Blijkbaar zijn jullie al verder in gesprek. Sorry.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven