Krimpende viscose
maandag 5 september 2016 om 13:02
Ik ben toch echt geen leek wat wassen betreft maar ik heb toch een ruzie met viscose. Erg jammer, een tijdje geleden een viscose jurkje gekocht die enorm kromp, ik dacht dat het misschien aan het merk lag. Nu weer, heel leuk jurkje. 1x gewassen op 30 graden wol programma en niet in de droger, flink stuk gekrompen en zeker een maat kleiner en korter geworden maar het kon nog net. Nu voor de tweede keer gewassen op dezelfde manier en de jurk is in de breedte en lengte zeker 10 centimeter gekrompen vergeleken met toen in hem kocht. Wat doe ik verkeerd?
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
maandag 5 september 2016 om 14:19
Op 30 graden wassen en op laag toerental centrifugeren. Als het uit de wasmachine komt er flink aan trekken zodat het weer langer/breder wordt. Ophangen om te laten drogen. Als het eenmaal droog is strijken met stoomstrijkijzer en er dan weer flink aan trekken. Viscose kan heel bewerkelijk zijn
Als het van betere kwaliteit is heb je dat probleem overigens niet zo.
maandag 5 september 2016 om 21:15
Ik maak zelf kleding en heb de ervaring dat viscose 9 van de 10 keer wel krimpt. De mate waarin het krimpt ligt aan de soort viscose en kwaliteit, hier zit veel verschil in. Daarom was ik de stof soms zelfs al voor ik de patroondelen uitknip, zodat het kledingstuk niet in een keer krimpt. In de confectie wordt dit meestal niet gedaan, het was dus de 1e keer dat je die stof waste dus dat verklaart waarom je jurkje in een keer zoveel is gekrompen. Echter na elke was zal het jurkje een beetje krimpen. Dit is gewoon een eigenschap van de stof. Ik raad je aan om viscose altijd in de lucht te drogen, en daarna het goed uit te strijken.
woensdag 21 september 2016 om 09:35