Mode & Beauty alle pijlers

Krimpende viscose

05-09-2016 13:02 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben toch echt geen leek wat wassen betreft maar ik heb toch een ruzie met viscose. Erg jammer, een tijdje geleden een viscose jurkje gekocht die enorm kromp, ik dacht dat het misschien aan het merk lag. Nu weer, heel leuk jurkje. 1x gewassen op 30 graden wol programma en niet in de droger, flink stuk gekrompen en zeker een maat kleiner en korter geworden maar het kon nog net. Nu voor de tweede keer gewassen op dezelfde manier en de jurk is in de breedte en lengte zeker 10 centimeter gekrompen vergeleken met toen in hem kocht. Wat doe ik verkeerd?
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Wat stond er in het wasetiket? Als je gedaan hebt wat daar in staat en het krimpt zo enorm, dan zou ik ermee terug gaan naar de winkel.
40 graden en zo weinig mogelijk centrifugeren dus dat is dan op 600, helemaal uit kan volgens mij niet.
Ik heb vorige week net zo iets gepost, viscose schijnt dus heel erg te krimpen :(

Ik kreeg de tip om t vochtig te maken en te strijken, maar ben ik nog niet aan toegekomen...
Misschien wast je machine warmer dan de bedoeling is?
.
Mijn machine is vrij nieuw dus de temperatuur aanduiding zou toch moeten kloppen.
Ik draag heel veel viscose en heb echt niets wat gekrompen is. Was alles op 30 graden.
Op 30 graden wassen en op laag toerental centrifugeren. Als het uit de wasmachine komt er flink aan trekken zodat het weer langer/breder wordt. Ophangen om te laten drogen. Als het eenmaal droog is strijken met stoomstrijkijzer en er dan weer flink aan trekken. Viscose kan heel bewerkelijk zijn :( Als het van betere kwaliteit is heb je dat probleem overigens niet zo.
Eens met Marthe! Natte viscose in vorm trekken, dus uitrekken, en aan hanger ophangen.
Ik was viscose altijd op fijnwas en nog nooit last van krimpen gehad. Weet je zeker dat je jouw jurk in een gewone katoenwas kunt wassen?
Ik heb pas twee bloezen van viscose gekocht. En mij is verteld dat je ze moet 'uitstrijken'. Nog niet geprobeerd, maar misschien is het een tip?
Ik maak zelf kleding en heb de ervaring dat viscose 9 van de 10 keer wel krimpt. De mate waarin het krimpt ligt aan de soort viscose en kwaliteit, hier zit veel verschil in. Daarom was ik de stof soms zelfs al voor ik de patroondelen uitknip, zodat het kledingstuk niet in een keer krimpt. In de confectie wordt dit meestal niet gedaan, het was dus de 1e keer dat je die stof waste dus dat verklaart waarom je jurkje in een keer zoveel is gekrompen. Echter na elke was zal het jurkje een beetje krimpen. Dit is gewoon een eigenschap van de stof. Ik raad je aan om viscose altijd in de lucht te drogen, en daarna het goed uit te strijken.
Krimpt het iedere keer? Das stom :( ik dacht als t een keer gekrompen was dat t dan wel klaar was....
Strijken met een stoomstrijkijzer werkt. Ik streek mijn shirt zo weer twee maten groter!
Hier precies hetzelfde. Ik koop viscose nu standaard een maat groter.
Het is van de mango dus geen fantastische kwaliteit. Ik ga het strijken nog eens proberen.
Ik strijk viscose altijd, dan wordt het weer groot.
strijken heeft geholpen!
Goed om te weten, dan moet ik er ook maar aan geloven :( maar anders kan ik m'n bloesje weggooien, das ook zonde
Ik heb ook diverse jurken van viscose en ook die krimpen steeds ondanks dat ik ze op hoogstens 30C en niet centrifugeren was. Ik had ook al begrepen dat je het uit moet rekken na het wassen.

Dat strijken is dat als het kledingstuk nat vochtig of droog is?
Ik strijk het droog met een stoomstrijkijzer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven