Mode & Beauty alle pijlers

Kroezend haar: hoe zit dat?

25-04-2019 15:19 55 berichten
Ik ben licht en heb glad donkerblond haar. Ik snap wat lichte mensen met hun haar doen.

Ik heb het wel eens gevraagd (2x) maar ik snap niet wat donkere mensen met kroezend haar met hun haar doen. De eerste keer nadat ik het vroeg heb ik 9 uur lang naast een huisgenoot gezeten terwijl zij strengen haar in haar haar vlocht. Ze wilde het wel laten zien. Ondertussen kreeg ik een preek van wat witte mensen allemaal niet snappen :-? Daarna had ze hele lange dreads.

De tweede keer dat ik het vroeg snauwde mijn klasgenoot dat ik niet zo moest vragen en dat haar haar echt was. Ze was goed boos. Ik vroeg alleen hoe ze zulk mooi lang glad haar kreeg o_o Ik durf het dus niet meer in het openbaar te vragen.

Ik snap dat ik het niet snap. Maar ik wil het wel snappen.

Bij ‘How to get away with murder’ krijgt in een scène een hoofdpersoon haar strips vastgenaaid op platte vlechtjes. Maar hoe krijg je dan die scheiding in het kapsel zonder dat er overdwars vlechtjes te zien zijn?
En is glad haar bij kroesharige dan altijd zo ‘opgenaaid’ of hoe zit dat? Hoe lang blijft dat zitten? Wat kost dat? En waarom slapen mensen met kroezend haar op tv vaker met een panty op hun hoofd?

:flag:
SallySpectra* schreef:
26-04-2019 09:44
Ja hoor :roll:


Oh jij zit nog steeds in je plaggenhut? Of denk je dat de vooruitgang in de wereld het gewoon is overkomen?
Dus je merkt dat een bepaalde vraag weerstand opwekt, jouw oplossing is om die vraag aan nog veel meer mensen te stellen, en dan ben je verbaasd dat er nu nog meer mensen geïrriteerd zijn O_o
Alle reacties Link kopieren
Het valt kennelijk nogal tegen hoe maakbaar haar is, en het valt ook tegen hoeveel mensen daar wel niet allerlei ideeën over hebben

(Ik denk overigens ook dat de hoeveelheid die blanke vrouwen aan producten gebruiken af en toe aardig wordt onderschat...)

Wat belangrijk is is dat iedereen iedereen in zijn waarde laat, wat je nou mooi vindt of niet. Daar is het in het verleden kennelijk misgegaan en hopelijk kan iedereen in de toekomst leren afstappen van waardeoordelen geven aan persoonlijke voorkeuren en cultureel bepaalde normen qua uiterlijk.
Lorem Ipsum
GlitterCupcake schreef:
26-04-2019 09:48
Oh jij zit nog steeds in je plaggenhut? Of denk je dat de vooruitgang in de wereld het gewoon is overkomen?
Jij kan alleen in uitersten denken?
Maar goed, je vraag hier impliceert al dat je wellicht wat naïef in het leven staat.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
26-04-2019 09:03
Hey juf Ank rockt die rol ook ;)

Wat zou er gebeuren als jij je haar ‘relaxt’?
Niet wat ik hoop denk ik. Ik heb eens Olaplex geprobeerd, merkte het alleen in mijn portemonnee. Ik heb zo’n Brazilian keratine hair treatment laten doen. Dat effect (vinyl glossy, steil haar) hield vier uur. In de nineties ooit een krulpermanent laten zetten, dat pakte maar op 60% van de plukken, de rest bleef hetzelfde.
Naar een afrokapper geweest voor dat relaxen maar de kapster wilde er niet aan met mijn haar omdat ze niet kon inschatten hoe dat zou uitpakken. Zij heeft het wel in een ‘Dutch braid’ ingevlochten en toen de vlecht naar binnen geduwd waardoor het best chique uitzag qua ‘opgestoken’ kapsel. Dus die look gebruik ik voor feesten.
Voor het dagelijkse opsteken gebruik ik twee flinke haarkammen (ooit in Japan gekocht) en pak ik de steiltang alleen voor de buitenste plukken.

Het is gewoon niet eerlijk, mijn zus heeft steil, glanzend dik haar net zoals mijn vader dat had. Mijn broer heeft dik, krullend haar, mijn moeder heeft dik, glanzend en golvend haar. En dan kom ik. Ben ook de enige brunette (pa en zus blond, ma en broer zwart). Maar goed, ik heb sowieso misgegrepen in de genenpool.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
26-04-2019 12:54
Niet wat ik hoop denk ik. Ik heb eens Olaplex geprobeerd, merkte het alleen in mijn portemonnee. Ik heb zo’n Brazilian keratine hair treatment laten doen. Dat effect (vinyl glossy, steil haar) hield vier uur. In de nineties ooit een krulpermanent laten zetten, dat pakte maar op 60% van de plukken, de rest bleef hetzelfde.
Naar een afrokapper geweest voor dat relaxen maar de kapster wilde er niet aan met mijn haar omdat ze niet kon inschatten hoe dat zou uitpakken. Zij heeft het wel in een ‘Dutch braid’ ingevlochten en toen de vlecht naar binnen geduwd waardoor het best chique uitzag qua ‘opgestoken’ kapsel. Dus die look gebruik ik voor feesten.
Voor het dagelijkse opsteken gebruik ik twee flinke haarkammen (ooit in Japan gekocht) en pak ik de steiltang alleen voor de buitenste plukken.

Het is gewoon niet eerlijk, mijn zus heeft steil, glanzend dik haar net zoals mijn vader dat had. Mijn broer heeft dik, krullend haar, mijn moeder heeft dik, glanzend en golvend haar. En dan kom ik. Ben ook de enige brunette (pa en zus blond, ma en broer zwart). Maar goed, ik heb sowieso misgegrepen in de genenpool.
Niet om rot te doen maar heb je dat uncombable Hair syndrome, of is dat juist alleen dun haar?
Alle reacties Link kopieren
Jeetje. Wat een passief aggresieve antwoorden op een doodnormale vraag.

Het lijkt tegenwoordig wel dat je bepaalde mensen niets meer mag vragen omdat je zo maar iemand kan beledigen of discrimineren. En dat met een doodnormale haarvraag @(

Erg jammer.
GlitterCupcake schreef:
26-04-2019 09:42
Ik hoop op mensen die wel zin hebben om het te bespreken :) De wereld is maakbaar, maar alleen met kennis en inzicht.
Wat wil je maken dan?
De info/theorie is gewoon beschikbaar zie insta en YouTube en Google.
Wil je black Hair kapsels gaan creëeren? Daar heb je opleidingen voor.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
26-04-2019 13:11
Niet om rot te doen maar heb je dat uncombable Hair syndrome, of is dat juist alleen dun haar?
Heb het moeten Googlen. Maar ik zie nu links en rechts plaatjes waarvan ik denk: dat lijkt er wel veel op.
Deze bijvoorbeeld (before):
Afbeelding

Als is het mijn haar nog meer vogelnestlook en ook gelijk vanaf de hoofdhuid. Als ik een haar uittrek dan zie je allemaal gekke bochten (s-vormen en z-vormen wisselen elkaar af).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Anonievrouwtje schreef:
26-04-2019 13:26
Jeetje. Wat een passief aggresieve antwoorden op een doodnormale vraag.

Het lijkt tegenwoordig wel dat je bepaalde mensen niets meer mag vragen omdat je zo maar iemand kan beledigen of discrimineren. En dat met een doodnormale haarvraag @(

Erg jammer.
De vraag op zich is leuk en belangstellend, maar precies deze reactie proef ik ook van to.
De talloze tips en adviezen worden ter kennisgeving aangenomen, eigenlijk is het meer een soort ' ik ben verontwaardigd en doe net alsof ik iets vraag' houding.
Maar alle antwoorden, zoals gewoon even je Google of YouTube aanzetten worden genegeerd.
Nee, er moet hartelijk en uitnodigend gereageerd worden.
Alsof welke vrouw waar dan ook hartelijk reageert op vragen over kunstwimpers, hairextensions etc.
Je zou trouwens de documentaire Good hair van Chris Rock moeten opzoeken. Daarin wordt alles uitgelegd én snap je voortaan waarom het ongepast is om vragen over kroeshaar te stellen.

Mijn Surinaamse vriendinnen waren trouwens stomverbaasd toen ze hoorden dat 80 procent van de Nederlandse vrouwen hun haar verft. Zo leer je wat van elkaar.

Edit: verrek die docu was al aangeraden. Nou, dan ben ik het gewoon heel erg met Dolfje eens.
Alle reacties Link kopieren
boerinnetje-van-buuten schreef:
26-04-2019 15:44
Je zou trouwens de documentaire Good hair van Chris Rock moeten opzoeken. Daarin wordt alles uitgelegd én snap je voortaan waarom het ongepast is om vragen over kroeshaar te stellen.

Mijn Surinaamse vriendinnen waren trouwens stomverbaasd toen ze hoorden dat 80 procent van de Nederlandse vrouwen hun haar verft. Zo leer je wat van elkaar.

Edit: verrek die docu was al aangeraden. Nou, dan ben ik het gewoon heel erg met Dolfje eens.
Trailer docu Good Hair gekeken. Begrijp nog steeds niet waarom het ongepast is om vragen over kroeshaar te stellen aan een zwarte vrouw. Zal wel aan mij liggen, het ligt blijkbaar gevoelig...of zo :O

Waarom mogen zwarte vrouwen wel leren van blanke vrouwen...maar andersom niet?
Lees anders dit artikel: https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... -verbergen

Iedereen mag van elkaar leren. Maar het gaat erom dat je dit soort vragen meer aan vriendinnen stelt. Net zoals je een klasgenote ook niet vraagt of haar borsten echt zijn.

Mijn vriendin heeft me allemaal goede tips en site gegeven over hoe ik (melkboerenhondenhaar) met de prachtige krullen van mijn jongste om moet gaan.
Anonievrouwtje schreef:
26-04-2019 15:57
Trailer docu Good Hair gekeken. Begrijp nog steeds niet waarom het ongepast is om vragen over kroeshaar te stellen aan een zwarte vrouw. Zal wel aan mij liggen, het ligt blijkbaar gevoelig...of zo :O

Waarom mogen zwarte vrouwen wel leren van blanke vrouwen...maar andersom niet?
Ligt inderdaad aan jou.
Anonievrouwtje schreef:
26-04-2019 15:57
Trailer docu Good Hair gekeken. Begrijp nog steeds niet waarom het ongepast is om vragen over kroeshaar te stellen aan een zwarte vrouw. Zal wel aan mij liggen, het ligt blijkbaar gevoelig...of zo :O

Waarom mogen zwarte vrouwen wel leren van blanke vrouwen...maar andersom niet?
En wat leren donkere vrouwen dan allemaal van blanke vrouwen? En moet alles wat we van elkaar leren op de weegschaal?

Los daarvan: donkere vrouwen krijgen zeer regelmatig opmerkingen over hun haar, zowel positief als negatief...je wil niet weten hoeveel mensen het bijv normaal vinden om ongevraagd aan het haar van een donkere vrouw of haar kind te zitten. Ik kan me voorstellen dat ze daar een beetje klaar mee zijn, dat hun haar altijd als bijzonder wordt gezien (opnieuw zowel positief als negatief)....dus vandaar dat het wat gevoeliger ligt bij sommige vrouwen.
boerinnetje-van-buuten schreef:
26-04-2019 16:01

Iedereen mag van elkaar leren. Maar het gaat erom dat je dit soort vragen meer aan vriendinnen stelt. Net zoals je een klasgenote ook niet vraagt of haar borsten echt zijn.
We zijn hier geen klasgenoten of vriendinnen. Dit is een forum en het is helemaal niet raar om op een forum te vragen naar zaken die je niet zo snel aan klasgenoten of collega’s stelt.
Ik heb een ooglidcorrectie gehad en als het zo uitkomt geef ik hier ook antwoord op vragen daarover (en nee, ik vergelijk black hair niet met ooglidcorrecties, iemand maakte de vergelijking met vragen stellen bij een cosmetische kliniek).

Zou raar zijn als je hier alleen maar dingen mag vragen die niet op YouTube, documentaires of artikelen kunt vinden.

De charme van dit forum is dat er veel mensen komen met vele achtergronden die je ook uit kunnen leggen wat het verschil is tussen Pesach en Pasen of tussen hindoe en Hindoestaans. Als oprechte maar misschien onwetende vragen afgedaan worden met komedianterie want je moet eerst maar eens die en die docu kijken, is de lol er gauw af.
Lluvia schreef:
26-04-2019 18:09
.je wil niet weten hoeveel mensen het bijv normaal vinden om ongevraagd aan het haar van een donkere vrouw of haar kind te zitten.
Ik heb dus nog nooit het haar van een donkere vrouw of man gevoeld omdat ik met niemand intiem genoeg ben om dat te vragen. En omdat ik snap dat mijn collega daar niet op zit te wachten.
Dus weet ik niet hoe dat voelt nee.

En de eerste keer dat een donkere vrouw het had over haar haar relaxen dacht ik dat het iets prettigs was, zoals relaxen in een welnesscentrum. Naïef? Vast wel. Maar ik vond het dus vrij lullig als mensen worden afgeschoten die wél vragen hoe het dan zit.
Fluithaas schreef:
26-04-2019 18:16
We zijn hier geen klasgenoten of vriendinnen. Dit is een forum en het is helemaal niet raar om op een forum te vragen naar zaken die je niet zo snel aan klasgenoten of collega’s stelt.
Ik heb een ooglidcorrectie gehad en als het zo uitkomt geef ik hier ook antwoord op vragen daarover (en nee, ik vergelijk black hair niet met ooglidcorrecties, iemand maakte de vergelijking met vragen stellen bij een cosmetische kliniek).

Zou raar zijn als je hier alleen maar dingen mag vragen die niet op YouTube, documentaires of artikelen kunt vinden.

De charme van dit forum is dat er veel mensen komen met vele achtergronden die je ook uit kunnen leggen wat het verschil is tussen Pesach en Pasen of tussen hindoe en Hindoestaans. Als oprechte maar misschien onwetende vragen afgedaan worden met komedianterie want je moet eerst maar eens die en die docu kijken, is de lol er gauw af.
Omdat er zoveel technieken zijn en er dus geen mensen posten die uit eerste hand die technieken kennen is dit tot dusver wel de meest aangewezen weg.
Het is een beetje als: ik wil weten wat Pasen is en dan beledigd zijn dat iemand niet even het hele paasverhaal typt.
To zegt geïnteresseerd te zijn, ik ben zelf ook van buitenaf geïnteresseerd (want geen kroeshaar) en geef haar dus mijn bronnen van info.
Daarnaast loopt to te vissen naar het waarom het zo gevoelig ligt, ook daar krijgt ze info over.
Ik zou niet weten waarom ik beschikbare info moet herfraseren. En ik vind zelf dat ik best op de vragen over het haar en het gevoel eromheen ben ingegaan.
Ik vind dit een heel apart topic...niet omdat er ‘gewoon een vraag’ wordt gesteld, maar om de rare fascinatie...waarom wil je zo graag dingen weten over haar en hoe het werkt, tot het punt dat je meerdere mensen erover gaat raadplegen en daarna nog het forum? Het komt een beetje obsessief over allemaal.
Lluvia schreef:
26-04-2019 19:37
Ik vind dit een heel apart topic...niet omdat er ‘gewoon een vraag’ wordt gesteld, maar om de rare fascinatie...waarom wil je zo graag dingen weten over haar en hoe het werkt, tot het punt dat je meerdere mensen erover gaat raadplegen en daarna nog het forum? Het komt een beetje obsessief over allemaal.
Ja en dat gehint naar reverse racism... Heel vermoeiend.
Alle reacties Link kopieren
Wat een vreemde antwoorden worden hier gegeven. En met zo’n verwijtend toontje erbij. Alsof er niet over gepraat mag worden en het allemaal heel geheimzinnig is @(

Het gaat om HAAR. Iedereen heeft haar (nou ja, misschien niet alle mannen, of mag je dat ook niet zeggen :$). Er wordt een simpele vraag gesteld over kroeshaar en sommigen hier schieten in een soort rare stuiptrekking. Maar goed, blijkbaar snap ik het niet ;-D
Anonievrouwtje schreef:
26-04-2019 19:50
Wat een vreemde antwoorden worden hier gegeven. En met zo’n verwijtend toontje erbij. Alsof er niet over gepraat mag worden en het allemaal heel geheimzinnig is @(

Het gaat om HAAR. Iedereen heeft haar (nou ja, misschien niet alle mannen, of mag je dat ook niet zeggen :$). Er wordt een simpele vraag gesteld over kroeshaar en sommigen hier schieten in een soort rare stuiptrekking. Maar goed, blijkbaar snap ik het niet ;-D
Misschien als je uit je stuip komt kun je gewoon even de info lezen die zoveel mensen gepost hebben.
Ik laat het er maar bij. Het vragen naar andervrouws kapsel is reden om mij af te schilderen als een obsessieve halfbakken racist in slachtofferrol. Soms komt een topic of vraag niet goed uit de verf. Ik vroeg naar techniek, want het waarom het zo gevoelig ligt wist ik al (dat was mij al verteld, dat schreef ik) en ik kreeg naast goede tips (waar ik voor bedankt heb :) ) een raar soort bagger over mij heen.


Soms is een vraag over haar alleen een vraag over haar. De meest intieme vragen komen voorbij op het forum maar deze kan niet.
Alle reacties Link kopieren
Over die fascinatie, ik had dat als kind, mijn beste vriendinnetje had kroeshaar en onze leidster (wij woonden bijelkaar) had het bezopen idee dat kinderen netjes en gekamd voor de dag moesten komen. In de ochtend was het idee dus dat we elk netjes gekamd moesten, bij mijn haar ging dat prima, maar die vrouw ging daarna dus serieus dat haar van dat vriendinnetje borstelen net zo lang tot het 'uitgekamd' was. Dat leidde tot enorm drama, huilen, gillen, wegrennen, enorm veel uitgetrokken haar. En dus de hele dag opmerkingen over dat vriendinnetje eruit zag als 'een gehavend ooievaarsnest'. Ook als er anderen bij waren moest het constant gaan over 'dat kind met dat enorm lastige haar waar je nooit fatsoen in kon krijgen', en 'ja, sorry hoor, het ligt niet aan mij, ik heb echt geprobeerd haar presentabel te krijgen'. Ik ben serieus doodsbang geweest tussen mijn 6e en 9e dat ik ook kroeshaar zou krijgen en die leidensweg zou moeten ondergaan (dat je daar gewoon mee geboren werd had ik niet bedacht). Elke keer als we samen ergens waren en er was een donkere vrouw met haar dat wel gestyled was stonden vriendinnetje en ik daar te debatteren of we aan die vrouw moesten vragen hoe ze dat voorelkaar gekregen had, zodat vriendinnetje niet meer geborsteld hoefde te worden, We durfden dat natuurlijk niet dus we hebben het nooit feitelijk gedaan.

Punt wat ik wilde maken: dat vriendinnetje heeft dus haar hele kindertijd geloofd dat zij er onverzorgd uitzag, als zij nu hier op het forum zou zijn (en misschien is ze dat wel, if so: ken je me nog?) zou ze denk ik ook heel erg geirriteerd zijn over de vraag.
Alle reacties Link kopieren
boerinnetje-van-buuten schreef:
26-04-2019 15:44


Edit: verrek die docu was al aangeraden. Nou, dan ben ik het gewoon heel erg met Dolfje eens.
:high5:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven