Maatvoering: Vroeger & Nu
dinsdag 24 augustus 2021 om 23:08
Ik wist wel dat kledingmaten steeds groter werden in de afgelopen jaren maar het valt me nu pas op hoe veel dat scheelt nu ik mijn oude kleding die ik soms al 15-20 jaar heb weer aan kan (en soms juist ook weer helemaal hip is). Destijds had ik van Esprit een maat L of XL die nu ook prefect zit. Maar als ik nu bij Esprit L of XL koop dan verzuip ik erin, ik verzuip soms al in een M en dan is het niet oversized.
Wat vinden jullie van de verandering van de maatvoering? Wat is jullie ervaring? Pas jij nu in meer kleding dan vroeger of heb je juist het probleem dat dingen sneller veel te groot zijn voor je terwijl dat vroeger niet het geval was?
Wat vinden jullie van de verandering van de maatvoering? Wat is jullie ervaring? Pas jij nu in meer kleding dan vroeger of heb je juist het probleem dat dingen sneller veel te groot zijn voor je terwijl dat vroeger niet het geval was?
dinsdag 24 augustus 2021 om 23:14
dinsdag 24 augustus 2021 om 23:42
dinsdag 24 augustus 2021 om 23:45
Ik draag best wat Franse merken zoals Ba&sh, Sessun, Vanessa Bruno, Tara Jarmon etc. en daar zijn de maten sowieso groter dan een aantal jaar terug. Ik had het er laatst nog over met iemand die voor Ba&sh werkt, en zij vertelde dat het merk de maatvoering bewust heeft aangepast op de internationale markt. Hun grootste maat was vroeger een 3 en dat was hooguit een maat 38. Nu gaan ze tot en met 4 en zijn de maten ook groter. Maar goed, de mode is ook wat meer oversized nu natuurlijk.
De Scandinavische merken zoals bijvoorbeeld Filippa K, Malène Birger of Samsoe & Samsoe die ik draag zijn altijd al ruim geweest.
De Scandinavische merken zoals bijvoorbeeld Filippa K, Malène Birger of Samsoe & Samsoe die ik draag zijn altijd al ruim geweest.
dinsdag 24 augustus 2021 om 23:46
Het gaat maar over de laatste paar jaar, toen was jij er toch ook al wel?Sjulia schreef: ↑24-08-2021 23:14Ik merk geen verschil. Maat 34/36. Maar ik heb nog geen vroeger. Ik koop veel bij bershka, h&m. Ik vind Zara wel groot vallen.
Bij bepaalde winkels is een maat 36 wel een soort van L. Zoals bij de Hema. Vaak op wat oudere vrouwen gericht. Zoals de miss etam was zeg maar. Of bonprix, ook zoiets.
dinsdag 24 augustus 2021 om 23:50
Vaststaand feit is dat de laatste 20 jaar merken grotere maten nodig hebben om een deel van hun publiek aan te spreken.
Dan kan je 2 dingen doen:
Of je houdt de bestaande groottes en gaat voor extra cijfertjes (naast 36 tot 40 ook 44 en volgende binnenhalen).
Of je past de groottes aan zodat iemand die normaal maat 44 heeft / had nu ook in maat 42 of 40 past.
Dan kan je 2 dingen doen:
Of je houdt de bestaande groottes en gaat voor extra cijfertjes (naast 36 tot 40 ook 44 en volgende binnenhalen).
Of je past de groottes aan zodat iemand die normaal maat 44 heeft / had nu ook in maat 42 of 40 past.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
dinsdag 24 augustus 2021 om 23:54
Ah in dat geval, nee, ik merk geen verschil. En mijn figuur/gewicht is hetzelfde gebleven.
Ik vind alleen bij bepaalde winkels de maat 36 echt belachelijk, of dat vroeger anders was weet ik niet. Kleiner gaan ze vaak ook niet. Geen xs of 34 oid.
woensdag 25 augustus 2021 om 00:01
Oh dat weet ik niet. Ik heb maat 38, dus dat is er altijd wel. Ben wel 1,78m, dus soms zijn Franse en Italiaanse maatjes wat kort.
woensdag 25 augustus 2021 om 00:03
Dat is toch raar, want inches zijn inches. Een W26/L32 is gewoon taille 26 inches de binnenbeenlengte 32 inches. Dat is juist het mooie aan jeansmaten.roosje1976 schreef: ↑24-08-2021 23:42Absoluut! Toen ik begin 20 was woog ik vijftig kilo en droeg ik spijkerbroeken maat 26. Als ik me nu kwaadmaak pas ik daar nog steeds in en ben inmiddels 15 kilo zwaarder. We zijn inmiddels 25 jaar verder……
Is het niet dat je dingen vroeger misschien losser droeg, of dat het materiaal nu meer stretch heeft?
woensdag 25 augustus 2021 om 00:07
Tis echt zo. Droeg vroeger Levi 501 maat 26. Vorig jaar een jeans bij Shoeby Fashion maat 26 gekocht. Zit veel te strak
woensdag 25 augustus 2021 om 00:09
Ja, oké. Maar wat ik zeg, misschien ander materiaal, en ik weet niet waar zich de extra kilo’s zitten?roosje1976 schreef: ↑25-08-2021 00:07Tis echt zo. Droeg vroeger Levi 501 maat 26. Vorig jaar een jeans bij Shoeby Fashion maat 26 gekocht. Zit veel te strakmaar hij kan dicht
. Dacht dat hij wel uit zo lopen maar dat was niet het geval….Hangt in de kast dus
![]()
woensdag 25 augustus 2021 om 00:32
Levi 501 van vroeger is ander materiaal dan nu.roosje1976 schreef: ↑25-08-2021 00:07Tis echt zo. Droeg vroeger Levi 501 maat 26. Vorig jaar een jeans bij Shoeby Fashion maat 26 gekocht. Zit veel te strakmaar hij kan dicht
. Dacht dat hij wel uit zo lopen maar dat was niet het geval….Hangt in de kast dus
![]()
Levi 501 viel vroeger ook veel kleiner dan Levi 501 nu. Maat 26 van Levi was vroeger echt heel klein en zou je nu denk ik niet meer passen (spreek uit ervaring) ook al pas je wel Shoeby maat 26. Denk dat een 'merk' als Shoeby sowieso een wat Hollandsere maatvoering heeft net zoals WE en Superstar van vroeger en daarom niet te vergelijken is met een Levi 501 uit de jaren 90.
woensdag 25 augustus 2021 om 00:46
Maten zijn wel degelijk aangepast. Ik ben veel zwaarder dan 35 jaar geleden en heb maar 1 maat groter. Ik heb nog oude broeken in de kast liggen en als ik die vergelijk met dezelfde maat van een nieuwe broek dan is die oude veel en veel smaller.
Ook bijzonder is die “grote maten”lijn van Only. Ik pakte pas een shirt met maat M uit het rek en daar kon ik in kamperen. Blijkt dat je met een normale maat M ineens een XS nodig hebt. Zo kun je jezelf ook voor de gek houden….
Ook bijzonder is die “grote maten”lijn van Only. Ik pakte pas een shirt met maat M uit het rek en daar kon ik in kamperen. Blijkt dat je met een normale maat M ineens een XS nodig hebt. Zo kun je jezelf ook voor de gek houden….
woensdag 25 augustus 2021 om 01:03
Over broekmaten gesproken. Ook daar merk ik wel verschil maar ik denk dat dat voornamelijk komt door de stof.
Maar het hangt ook af van het merk inderdaad. had vandaag een broek aan van Esprit van jaren geleden, maat 40. Zakte niet af, zat niet te ruim en geen riem nodig. Bien Bleu en Only broeken die ik nog had van jaren geleden in maat 40 zijn veel te groot dat ze zelfs met riem lelijk zitten en veel te baggy.
Maar het hangt ook af van het merk inderdaad. had vandaag een broek aan van Esprit van jaren geleden, maat 40. Zakte niet af, zat niet te ruim en geen riem nodig. Bien Bleu en Only broeken die ik nog had van jaren geleden in maat 40 zijn veel te groot dat ze zelfs met riem lelijk zitten en veel te baggy.
woensdag 25 augustus 2021 om 01:40
Word hier echt boos om!1!1 Ik ben iemand aan het dunne eind van het spectrum en kan dus bijna nergens nog wat moois vinden. Jeans gaan nog wel, truien en T-shirts kun je te groot dragen of in je broek stoppen, maar blouses, blazers of jurken kan ik vergeten. Wel tot maat 44 of 46 gaan, maar 34 bestaat niet en je 36 valt als een 40... sterf dan maar met je hele merk.
Gelukkig zijn er nog andere landen en vintage
woensdag 25 augustus 2021 om 04:11
In Amerika noemen ze dat “vanity sizing”. Maten niet gebaseerd op standaard maten maar op de omvang van de gemiddelde klant en natuurlijk ik mensen zich beter te laten voelen in hun lijf (nu in een maatje S passen terwijl dat vroeger op zijn minst XL zou zijn geweest).
Heb er op zich geen problemen mee, ware het niet dat de vanity sizing bij elk merk totaal verschillend uit valt.
Heb er op zich geen problemen mee, ware het niet dat de vanity sizing bij elk merk totaal verschillend uit valt.
Let’s go Brandon!
woensdag 25 augustus 2021 om 06:45
Mijn maten op zich zijn niet veel veranderd; ik heb vroeger altijd maat 38 gedragen als die niet te klein uitviel, en tegenwoordig is dat hetzelfde als maat 36 waar ik meestal in pas. Niet altijd overigens; bij mijn pakket nieuwe kleding dit seizoen zaten er twee singlets die enorm krap zaten. Gelukkig was het weer zodanig dat ze in de kast konden blijven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
woensdag 25 augustus 2021 om 06:54
Als ze in de online shops even de moeite zouden nemen om een cm langs de bovenwijdte, taille of heupwijdte te leggen dan konden ze die bij het product vermelden.
Je maakt mij niet wijs dat dit al niet volautomatisch kan worden gedaan.
Maar de industrie kiest ervoor om dat niet te doen en dan maar de klant de schuld te geven van de retourzendingen. Schijnheilige bedrijven.
Je maakt mij niet wijs dat dit al niet volautomatisch kan worden gedaan.
Maar de industrie kiest ervoor om dat niet te doen en dan maar de klant de schuld te geven van de retourzendingen. Schijnheilige bedrijven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
woensdag 25 augustus 2021 om 07:15
woensdag 25 augustus 2021 om 07:23
In de jaren 90 droeg ik een 501 maat 27 en ik heb er een aantal jaren geleden weer eentje gekocht, ook maat 27. Beiden 100% van dat dikke katoen. In de jaren 90 was ik 10 kilo lichter dan nu. Daar is echt iets gebeurd met de maten. Ik weet niet of er in de laatste paar jaar dit ook weer gebeurd is. Ik koop redelijk veel van dezelfde merken en mijn maat blijft hetzelfde.meisje22 schreef: ↑25-08-2021 00:32Levi 501 van vroeger is ander materiaal dan nu.
Levi 501 viel vroeger ook veel kleiner dan Levi 501 nu. Maat 26 van Levi was vroeger echt heel klein en zou je nu denk ik niet meer passen (spreek uit ervaring) ook al pas je wel Shoeby maat 26. Denk dat een 'merk' als Shoeby sowieso een wat Hollandsere maatvoering heeft net zoals WE en Superstar van vroeger en daarom niet te vergelijken is met een Levi 501 uit de jaren 90.
woensdag 25 augustus 2021 om 07:32
Ik heb geen oude kleren meer.
Wat ik vooral heel lastig vind: ik heb een tikje een onhandig figuur als het gaat om broeken kopen. Dus als ik er dan eentje vind die voldoet wil ik er gewoon meteen een stuk of vier. Om er vervolgens achter te komen dat de drie nabestelde broeken alsnog niet passen.
Gemiddeld genomen draag ik maat 46. Maar ik heb dus broeken in 42-44-46-48. Waarbij er eentje in 46 is die eigenlijk net wat te ruim is en exact dezelfde broek in 48 die perfect past.
Iets vergelijkbaars met blouses met knoopjes. Om ze over mijn borsten heen dicht te krijgen moet ik maat 54 ofzo bestellen. Maar dat is rondom de taille veeeeeeeeeel te groot. Nu heb ik een grote-maten-merk gevonden met aansluitende blouses maar met extra ruimte voor tieten. Maar ook hier hetzelfde model in verschillende maten.
Ik shop daarom niet meer in winkels maar bestel alles online. Zie ik een leuke broek bestel ik hem meteen in alle kleuren en drie maten. Wat past houd en betaal ik en de rest gaat terug. Meestal komt het erop neer dat ik er 20 bestel en dat er dan 2 of 3 passen.
Eigenlijk te belachelijk voor woorden.
Wat ik vooral heel lastig vind: ik heb een tikje een onhandig figuur als het gaat om broeken kopen. Dus als ik er dan eentje vind die voldoet wil ik er gewoon meteen een stuk of vier. Om er vervolgens achter te komen dat de drie nabestelde broeken alsnog niet passen.
Gemiddeld genomen draag ik maat 46. Maar ik heb dus broeken in 42-44-46-48. Waarbij er eentje in 46 is die eigenlijk net wat te ruim is en exact dezelfde broek in 48 die perfect past.
Iets vergelijkbaars met blouses met knoopjes. Om ze over mijn borsten heen dicht te krijgen moet ik maat 54 ofzo bestellen. Maar dat is rondom de taille veeeeeeeeeel te groot. Nu heb ik een grote-maten-merk gevonden met aansluitende blouses maar met extra ruimte voor tieten. Maar ook hier hetzelfde model in verschillende maten.
Ik shop daarom niet meer in winkels maar bestel alles online. Zie ik een leuke broek bestel ik hem meteen in alle kleuren en drie maten. Wat past houd en betaal ik en de rest gaat terug. Meestal komt het erop neer dat ik er 20 bestel en dat er dan 2 of 3 passen.
Eigenlijk te belachelijk voor woorden.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
woensdag 25 augustus 2021 om 07:56
woensdag 25 augustus 2021 om 08:01
Ik vind het nogal verschillen per merk en wat de trend is.
Inderdaad: sterf aan alle merken die geen XS / 34 verkopen. Er zijn genoeg mensen met normaal bmi en die maat, dus waarom??
En niet alleen de merken. Want er zijn winkels als de van Uffelen en één met veel King Louie in mijn stad. Die merken maken van zichzelf wel XS... maar DIE WINKELS KOPEN HET NIET IN. Nu is het niet dat ik te weinig kleding heb, maar het is wel lastig om in het net wat nettere (ouwelijker?) en hogere prijssegment voor een dertiger kleding te vinden, zonder dat het te groot is of dat je ineens 200+ euro voor een kledingstuk moet betalen.
Qua merk: een nauwsluitend jurkje of shirtje bij H&M valt hetzelfde als 15 jaar geleden. Zara valt dan ook smal.
En dan heb je weer kledingmerken die wel groot vallen. Ik had twee broeken van de Sting aan: één viel redelijk smal, zat redelijk goed, de ander (ander merk Sting) was eigenlijk twee of drie maten te groot. Schiet me maar lek want allebei maat 34.
Ik hoef niets van Ms Oliver of Esprit te proberen, veel te groot.
Maar de mode is vaak oversized shirts en daar is het de bedoeling bij dat je verzuipt. Welke maat je ook hebt. In de zero's was de mode strak en aansluitend in de tops en bootcut broeken.
Inderdaad: sterf aan alle merken die geen XS / 34 verkopen. Er zijn genoeg mensen met normaal bmi en die maat, dus waarom??
En niet alleen de merken. Want er zijn winkels als de van Uffelen en één met veel King Louie in mijn stad. Die merken maken van zichzelf wel XS... maar DIE WINKELS KOPEN HET NIET IN. Nu is het niet dat ik te weinig kleding heb, maar het is wel lastig om in het net wat nettere (ouwelijker?) en hogere prijssegment voor een dertiger kleding te vinden, zonder dat het te groot is of dat je ineens 200+ euro voor een kledingstuk moet betalen.
Qua merk: een nauwsluitend jurkje of shirtje bij H&M valt hetzelfde als 15 jaar geleden. Zara valt dan ook smal.
En dan heb je weer kledingmerken die wel groot vallen. Ik had twee broeken van de Sting aan: één viel redelijk smal, zat redelijk goed, de ander (ander merk Sting) was eigenlijk twee of drie maten te groot. Schiet me maar lek want allebei maat 34.
Ik hoef niets van Ms Oliver of Esprit te proberen, veel te groot.
Maar de mode is vaak oversized shirts en daar is het de bedoeling bij dat je verzuipt. Welke maat je ook hebt. In de zero's was de mode strak en aansluitend in de tops en bootcut broeken.