Moeten sieraden matchen?
woensdag 28 april 2021 om 08:49
Ik word er een beetje gek van dat mijn zilveren sieraden steeds erg snel zwart worden. Tegenwoordig zijn er ook erg mooie rosé-gouden sieraden en ik zit eraan te denken dat meer te kopen, zodat ik niet steeds hoef te poetsen.
Wat denken jullie? Kun je zilver en rosé-goud met elkaar mixen? Dragen jullie alles gewoon lekker door elkaar of stem je het nauwkeurig op elkaar af? Als je tenminste sieraden draagt.
Wat denken jullie? Kun je zilver en rosé-goud met elkaar mixen? Dragen jullie alles gewoon lekker door elkaar of stem je het nauwkeurig op elkaar af? Als je tenminste sieraden draagt.
woensdag 28 april 2021 om 10:32
Ongetwijfeld. Ik heb een rosé horloge van Marc Jacobs gehad, maar dat zag er na 2 jaar dragen echt niet meer uit. Niet het goedkoopste merk, maar ook niet het duurste...
woensdag 28 april 2021 om 10:39
Ai dat is balen zeg! Werd al n beetje bang voor m’n ring, maar die is 18 karaat zag ik net, dus hopelijk wat bestendiger tegen verkleuring.
woensdag 28 april 2021 om 10:42
Is dat niet gold plated? Dus met een laagje erover en niet echt rosè goud? Dat heeft mijn horloge van Michael Kors namelijk en die is ook erg verkleurd.
woensdag 28 april 2021 om 10:53
Niet dat ik weet, maar dat zegt niet allesIrregular_Choice schreef: ↑28-04-2021 10:42Is dat niet gold plated? Dus met een laagje erover en niet echt rosè goud? Dat heeft mijn horloge van Michael Kors namelijk en die is ook erg verkleurd.
woensdag 28 april 2021 om 10:58
Ik vind rosegoud met geelgoud samen persoonlijk geen gezicht. Voor veel mensen past ook een van beide veel beter bij hun huidskleur/tone dan de andere. Voordat je veel geld gaat uitgeven zou ik eerst kijken of geelgoud of juist rosegoud je beter staat.
Verder vind ik dat zilver of witgoud op zich wel met rosegoud kan. Maar voor mij persoonlijk maakt het ook uit hoe dichtbij de sieraden bij elkaar zitten. Bijvoorbeeld een geelgouden trouwring met rosegouden oorbellen stoort mij minder dan een rose- en geelgouden slavenarmband naast elkaar aan dezelfde arm.
Maar goed het is inderdaad heel persoonlijk. Veel merken maken ook sieraden met de kleuren samen in een sieraad verwerkt.
Verder vind ik dat zilver of witgoud op zich wel met rosegoud kan. Maar voor mij persoonlijk maakt het ook uit hoe dichtbij de sieraden bij elkaar zitten. Bijvoorbeeld een geelgouden trouwring met rosegouden oorbellen stoort mij minder dan een rose- en geelgouden slavenarmband naast elkaar aan dezelfde arm.
Maar goed het is inderdaad heel persoonlijk. Veel merken maken ook sieraden met de kleuren samen in een sieraad verwerkt.
woensdag 28 april 2021 om 11:14
Zuurstof verkleurd doordat het oxideert. Het gaat een verbinding aan met zuurstof en die verbinding is zwart van kleur. Goedkoop of duur zilver maakt niet uit. Wel of niet dragen ook niet. Eens in de zoveel tijd doe ik de zilveren kandelaars in een badje van warm water, soda en een prop aluminiumfolie. Je hoeft het echt maar 3 tellen te dompelen en het zwart lost op. Volgens mij gaat het zilveroxide (het zwart) een verbinding aan met het soda en werkt het aluminium als katalysator. Of andersom.
Ik heb trouwens een golplated horloge van een duur Zwitsers merk en daarvan is het gouden laagje nog niet verdwenen.
Ik heb trouwens een golplated horloge van een duur Zwitsers merk en daarvan is het gouden laagje nog niet verdwenen.
woensdag 28 april 2021 om 11:19
woensdag 28 april 2021 om 11:37
Ik let daar wel op ja. Ik draag expres nooit zilver met goud, tenzij het goud van die witheldere steentjes zou hebben waardoor het wel kan.
Het hoeft trouwens geen hele set te zijn om te matchen, het gaat gewoon om de kleur en stijl.
Roségoud heb ik niet (en staat mij denk ik niet) dus dat scheelt weer
Vind dat op de plaatjes wel alleen mooi met zilver.
Het hoeft trouwens geen hele set te zijn om te matchen, het gaat gewoon om de kleur en stijl.
Roségoud heb ik niet (en staat mij denk ik niet) dus dat scheelt weer
woensdag 28 april 2021 om 11:47
De meeste gouden of roségouden sieraden zijn verguld. Voor een set 14k mini oorringetjes zit je al snel aan de €80-100+.
Merken als Vedder & Vedder, Michael Kors, Guess etc is sowieso allemaal verguld. Over V&V zijn ook veel klachten dat het gouden laagje er na een halfjaar alweer af is.
Wil je goudkleurig en goedkoper kun je zelfs beter gaan voor staal, omdat dat zijn kleur behoudt.
On topic: ik loop ook rond met deze vraag omdat ik van beiden best wat bezit en het antwoord aan mezelf is dat het vooral afhangt van het soort sieraad. Heb je al een bicolor horloge vind ik een combinatie van goud/witgouden ringen bijvoorbeeld prima staan. Of draag de ringen van een verschillende kleur ook aan verschillende handen.
Merken als Vedder & Vedder, Michael Kors, Guess etc is sowieso allemaal verguld. Over V&V zijn ook veel klachten dat het gouden laagje er na een halfjaar alweer af is.
Wil je goudkleurig en goedkoper kun je zelfs beter gaan voor staal, omdat dat zijn kleur behoudt.
On topic: ik loop ook rond met deze vraag omdat ik van beiden best wat bezit en het antwoord aan mezelf is dat het vooral afhangt van het soort sieraad. Heb je al een bicolor horloge vind ik een combinatie van goud/witgouden ringen bijvoorbeeld prima staan. Of draag de ringen van een verschillende kleur ook aan verschillende handen.
woensdag 28 april 2021 om 12:12
Ik houd er zelf niet van. Ik mix and match wel heel veel, maar eigenlijk nooit de metalen. Wel bijvoorbeeld roségouden armband met daarnaast een armband of ringen met leer of hout, of met gekleurde kralen of textiel en dan een roségouden ketting of oorbellen. Ik draag grote aanwezige sieraden en draag dus alles door elkaar, maar nooit qua goud/zilver/brons/roségoud/platina.
woensdag 28 april 2021 om 12:18
Soms staat goud gewoonweg beter, of roséTtroeteltje schreef: ↑28-04-2021 12:16Ik vind goud absoluut niet mooi. Geen haar op mijn hoofd dat een gouden sieraad overweegt. Zilver, eventueel rosé. Iets anders komt er niet in. Vind het plaatje van Sjulia mooi.
woensdag 28 april 2021 om 12:20
Ging er altijd van uit dat het puur een smaakkwestie is, welke kleur je draagt.JonathanStrange schreef: ↑28-04-2021 12:18Soms staat goud gewoonweg beter, of rosé. Ik ben geen fan van goud, maar het staat me (helaas dus bijna) vele malen beter dan zilver. Ik heb een gele ondertoon in mijn huid en daarom pept goud mij enorm op, maar ik kies vaak voor zilver omdat ik daar zo van houd
![]()
woensdag 28 april 2021 om 12:27
Dat dacht ik ook, tot ik van een kleur- en stijldame eens de tip kreeg om kleding en sieraden met een gele ondertoon uit te gaan zoeken. Ik dacht: jaja, zal wel. Toen trok ik eens voor de grap een okeren trui aan en een donkerrode trui met gele ondertoon, en ik was meteen om. En met sieraden zie ik er echt vele malen beter uit met goud. Dus ga ik echt op sjiek, dan draag ik goud.Ttroeteltje schreef: ↑28-04-2021 12:20Ging er altijd van uit dat het puur een smaakkwestie is, welke kleur je draagt.
woensdag 28 april 2021 om 12:29
woensdag 28 april 2021 om 13:07
Tegenwoordig is zilver vaak gerhodineerd, dat verkleurt eigenlijk niet. Zilver dat dat niet heeft, verkleurt altijd vrij snel en moet je vaak poetsen of in zo'n badje doen. Witgoud verkleurt ook niet (niet dus niet verguld, maar gewoon witgoud)
Dan qua kleuren: ik vind eigenlijk al die kleuren goed met elkaar gaan, wat mij betreft let ik meer op vorm qua hoe ik ze bij elkaar vind passen. Ik zou niet zo snel iets strak modern combineren met een stuk met veel tierelantijnen.
Dan qua kleuren: ik vind eigenlijk al die kleuren goed met elkaar gaan, wat mij betreft let ik meer op vorm qua hoe ik ze bij elkaar vind passen. Ik zou niet zo snel iets strak modern combineren met een stuk met veel tierelantijnen.
woensdag 28 april 2021 om 14:18
Nee het heeft ook te maken met of je een warme of koele ondertoon in je huid hebt.Ttroeteltje schreef: ↑28-04-2021 12:20Ging er altijd van uit dat het puur een smaakkwestie is, welke kleur je draagt.
woensdag 28 april 2021 om 14:31
Nee hoor. Ik weet dat kleurenconsultants daar graag geld mee verdienen. Maar het heeft veel meer te maken met wat je zelf wil bereiken qua kleurstelling.Loekie12345 schreef: ↑28-04-2021 14:18Nee het heeft ook te maken met of je een warme of koele ondertoon in je huid hebt.
woensdag 28 april 2021 om 14:46
Dit is echt onwaar. Ik draag vooral wat ik zelf mooi vind maar de kleuren die mij zijn aangeraden halen mij veel meer op dan de kleuren die niet op mijn kleurenkaart staan. Ik zie het ook bij mijn vriend: in sommige kleuren lijkt hij wel ziek of halfdood, terwijl zijn prachtige ogen heel mooi uitkomen bij weer andere kleuren.
Hetzelfde voor sieraden. Bepaalde tinten staat bij sommige mensen gewoon echt niet. Het voelt dan alsof het niet klopt.