Mode & Beauty alle pijlers

Mondverzorging

11-06-2012 11:42 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het leuk om te weten wat jullie doen aan mondverzorging!

Hoe vaak poetsen jullie je tanden?

Doen jullie aan flossen? Waarom wel/niet?

Kijken jullie uit met hoeveel zoetigheid je eet?

En wat is het resultaat, weleens gaatjes gehad? Andere problemen?

Ik zal even beginnen!

Ik ben 24 maar nog nooit een gaatje gehad.

Heb volgens mijn tandarts wel een slecht ontwikkeld glazuur. Daardoor zien sommige kiezen er een beetje korrelig uit, kaaskiezen worden dat genoemd.

Ik flos niet, heb van veel mensen gehoord dat dat een must is, maar ben daar niet zo van overtuigd. Als er mensen zijn die hier voorstander van zijn, hoor ik graag hun redenen.

Ik poets twee keer per dag. Eerst altijd met paradontax, nu wil ik wat wittere tanden en gebruik nu die beverly hills pasta. Tot nu toe heeft het wel resultaat.

Er is me afgeraden om mijn tanden te bleken, vanwege het slecht ontwikkelde glazuur. Dus tips voor wittere tanden zijn ook welkom..

Nu jullie
Ik poets, flos en spoel me een ongeluk. Ben ernstig bang voor de tandarts maar ga wel 2x per jaar voor controle.

In het verleden traumatische ervaringen gehad zowel bij de tandarts als de kaakchirurg.

Als ik ook maar iets voel breekt het klamme zweet me uit. Nu ga ik, als ik wat heb naar de narcosetandarts. Voor mij een zegen, alleen niet voor mijn bankrekening.
Ja en?
Tip voor wittere tanden: flossen! Het is de bedoeling dat je met flosdraad de zijkanten van je tanden/kiezen schoonmaakt (dus niet alleen de ruimtes tussen je tanden) en door het draad kun je makkelijker bepaalde hoeken maken en dus meer bereiken dan met alleen een tandenborstel. Door het flossen haal je tandplak weg (dat wit/gelige laagje). Verder: mondwater. Geeft een frisse smaak en verwijdert tandplak. En ik heb bij mezelf gemerkt dat elektrisch poetsen ook nauwkeuriger is en meer tandplak verwijdert dan met een handtandenborstel.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
vroeger als kind verwaarloosd waardoor dus veel gaatjes.

ook ongelukken waardoor ik twee dode voortanden heb.

recentelijk weer op mijn bek geflikkerd waardoor ze eruit gaan en ik een paar kronen neem.

ik poets minimaal 2, vaak 3x daags. paradontax of zo'n speciale voor gevoelig tandvlees. na het poetsen spoelen met mondwater en ik poets mijn tong altijd.

flossen doe ik niet maar heb wel een opzetstuk voor mijn erg dure elektrische tandenborstel speciaal voor tandvlees en tussen de tanden.
quote:snoopylynn schreef op 11 juni 2012 @ 11:56:

Ik poets, flos en spoel me een ongeluk. Ben ernstig bang voor de tandarts maar ga wel 2x per jaar voor controle.In het verleden traumatische ervaringen gehad zowel bij de tandarts als de kaakchirurg.

Als ik ook maar iets voel breekt het klamme zweet me uit. Nu ga ik, als ik wat heb naar de narcosetandarts. Voor mij een zegen, alleen niet voor mijn bankrekening.Tja, een pretje is het natuurlijk nooit. Gelukkig sta ik meestal met een paar minuten weer buiten (zelfs bij de kaakchirurg, die verstandskiezen moest verwijderen)
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
ohw, en ik gebruik alleen zachte borstels ivm tandvlees
Ik had vroeger nooit gaatjes. Toen ik op de middelbare school zat konden mijn ouders hun zorgverzekering niet betalen en tandartsen wilden mij en broer en zus daarom ook niet helpen. Ben zo'n 6 jaar niet naar de tandarts geweest. Toen ik 18 was en zelf verzekerd, ging ik weer naar de tandarts en had 4 kleine gaatjes. Sindsdien zorg ik heeeeel goed voor mijn gebit. Ik haat de tandarts en mondhygiënist, dus ik wil er zo kort mogelijk zitten.

Ik flos 3 keer per dag, na elke maaltijd. Twee keer per dag poets ik en spoel ik mijn mond. Af en toe gebruik ik van die borsteltjes voor tandsteen. Verder heb ik zo'n tongschraper waarmee die ik elke ochtend gebruik.

Ik eet nauwelijks suiker, en na het eten van zure dingen zoals citrusfruit poets ik ook even mijn tanden met water.
Ik flos zo'n 4x per week, vergeet t vaak.

Verder 2 tot 3 pd tandenpoetsen met paradontax. En ik stoker meestal dagelijks met van die rubberen stokertjes.

Nog nooit gaatjes gehad, heb wel een beetje gele tanden van mezelf waar ik van baal, maar ik durf ze niet te bleken, bang dat het alleen maar schade aanricht.

Verder beginnen m'n boventanden ineens weer wat scheef te staan sinds ik verstandskiezen heb. Na jarenlang beugelen baal ik daar wel van, maar tandarts zegt dat het niet zo'n probleem is...
Ik zeg bij Oprah dat je gemiddeld 6 jaar langer leeft als je flost. Het voorkomt ontstekingen die vervolgens in de bloedbaan terecht kunnen komen en daarna in je hart.

Pas ook op met die whitening tandpasta's, die bevatten veel schuurmiddel en schuren je glazuur eraf.

Ontopic: poetsen en stokeren (volgens mijn mondhygiëniste nog beter dan flossen) tweemaal per dag en op de dagen dat ik niet werk drie keer per dag.
Life is like a pipe and I\'m a tiny penny rolling up the walls inside
Poetsen: minimaal 2 keer per dag met Parodontax en 1 keer per week met Elmex Intensive Cleaning (voor het witter houden)

Flossen en stoken: zo ongeveer om en om, de ene dag flossen, de andere stoken (gezonder tandvlees -kan ook invloed hebben op de rest van je gezondheid-, mooiere tanden, en een frissere adem)

Professionele zorg: een keer per jaar mondhygienist die ook de controles doet (een keer per jaar is voor mij voldoende op dit moment is me gezegd omdat ik een sterk gebit heb en het goed verzorg)
Ik ben nog van voor de fluorbehandelingen en van de generatie schooltandarts. In die tijd (jaren '70) de grote gebittenverziekers, die alles wat maar een gaatje zou kúnnen worden enthousiast vulden. Met als resultaat dat ik nu op bijna al mijn kiezen kronen heb, omdat er geen beginnen meer aan was om alle vullingen steeds te vervangen, aangezien ze bij mij meer slijten omdat boven- en onderkaak niet optimaal op elkaar aansluiten.

Mijn tanden zijn gelukkig helemaal gaaf en recht.

Tweemaal per jaar tandartscontrole.

2 á 3 x per dag electrisch poetsen. 1x per dag of zonodig vaker flossen of stoken, tong schrapen en spoelen met mondwater.

Tandpasta: het liefst een whitener, al maakt het eigenlijk geen verschil.
Ik poets twee maal daags elektrisch met parodontax en stoker elke avond. Heb nog nooit een gaatje gehad, ook niet tijdens mijn zwangerschappen. Hoewel ik toen wel erg ontstoken tandvlees had.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
quote:Evelyn82 schreef op 11 juni 2012 @ 12:16:

Ik zeg bij Oprah dat je gemiddeld 6 jaar langer leeft als je flost. Het voorkomt ontstekingen die vervolgens in de bloedbaan terecht kunnen komen en daarna in je hart.

Pas ook op met die whitening tandpasta's, die bevatten veel schuurmiddel en schuren je glazuur eraf.

Ontopic: poetsen en stokeren (volgens mijn mondhygiëniste nog beter dan flossen) tweemaal per dag en op de dagen dat ik niet werk drie keer per dag.

Ja dat schuurmiddel geloof ik, merk ook dat het best agressief spul is.

Als er mensen nog natuurlijkere tips hebben voor witte tanden, graag

Ben nog vergeten te melden, ik gebruik ook de mondspoeling van paradontax. Ik ben vorige week naar de tandarts geweest, na twee jaar niet te zijn geweest. En nog geen gaatjes, alles zag er prima uit. Ik besef wel dat ik daarmee best geluk heb, aangezien ik nooit bijzonder veel tijd heb gestoken in mijn mondverzorging.

Daarom ook dit topic, ik wil even een prioriteit maken van een gezond gebit, zodat ik die gaatjes ook niet krijg.
Wat betreft natuurlijke tips...

Natuurlijk betekent niet altijd beter of minder agressief. Ik heb tips gelezen van met zout en/of citroensap poetsen, maar dat is natuurlijk echt killing voor je glazuur. Ik gebruik dan liever een geteste whitener met fluor en dan een stuk minder vaak dan door de producent aangegeven.
Een troost voor iedereen met gele tanden die maar niet wit willen worden: ze zijn veel sterker dan witte tanden! Dat geel komt doordat er meer dentine in de tand zit. En hoe meer dentine, hoe sterker. (Dat zeg ik dan ook maar vaak tegen mezelf )

Ik probeer twee en liefst drie keer op een dag te poetsen, maar soms schiet de ochtend er wel eens bij in. Terwijl ik juist wel goed moet poetsen, want ik heb nu een beugel! Poets 's avonds in elk geval wel altijd 3 minuten en rag met een borsteltje die beugel schoon. Flossen gaat niet echt handig nu, maar met dat borsteltje kom ik ook een eind.

Spoelen doe ik zo af en toe, want mijn mondwater bevat alcohol en daar schijn je alleen maar meer plaque van te krijgen.
Ik poets 2x per dag mijn tanden, 's ochtends met een zachte tandenborstel, 's avonds elektrisch. Daarnaast 1x per dag de tongschraper en 's middags na de lunch een mondspoeling voor gevoelige tanden (zonder alcohol). Ik floss/stoker ook om de dag, (dus ene dag niets, andere dag flossen/stokeren, wat ik gebruik verschilt per tand omdat tussen sommige tanden te weinig ruimte is voor een stoker).

Wil vaker gaan flossen/stokeren, maar vind het lastig om vol te houden.

Qua gaatjes etc.: zolang ik me kan herinneren is het altijd wel raak bij de tandarts, meestal 1 gaatje, soms 2-3 gaatjes. Ik ga dan ook 2x per jaar op controle. Laatste keer gelukkig geen gaatjes gehad, dus daar ben ik heel blij mee. Hopelijk blijft het zo, hoewel ik eigenlijk altijd al een vrij slecht gebit heb gehad ondanks redelijke mondhygiëne.
Ik poets sowieso 2x per dag mijn tanden. En vaak als ik 's avonds ergens heen ga poets ik van te voren ook even mijn tanden. Ik gebruik mijn tandenstokers te weinig. En pak uit gemak ook meestal de handtandenborstel. Ik spoel 2x per dag met listerine.

Ik heb 1 keer een gaatje gehad in een melkkies, maar die is nu dus weg. Ik heb wel vaak last van tandsteen, wat ze dan weer lekker moeten wegschrapen. Zo'n naar geluid is dat
Ik kan trouwens niet stokeren, omdat mijn tanden nogal dicht op elkaar staan. Heb nog geen stokers gevonden die dun genoeg zijn om er tussen te passen. Nog meer mensen hier die dat hebben?
Ik poets, foeifoei, alleen 's avonds mij tanden, met de tandpasta die ik dan in huis heb/in de aanbieding was. Ook flos ik, en moet ik eigenlijk ook tandenstokers gebruiken van de mondhygieniste. Flossen zou helpen tegen caries (gaatjes), tandenstokers/ragers ed helpen tegen ontstekingen aan je tandvlees. Ik heb verder wel wat gaatjes gehad als kind/puber (denk dat ik nu twee vullingen heb?) maar nu al tijden niet echt last meer daarvan gehad. Wel van m'n tandvlees dus. Oh, en ik ga ieder half jaar op controle + naar de mondhygieniste.
Undereternalstars; mja, ik heb daar ook last van. Softpicks passen bij mij wel aardig. Ook zegt mijn mondhygientiste daarop; gewoon er tussen steken, je tandvlees is nu ontstoken en gaat zich vanzelf terugtrekken als je met stokers in de weer gaat. Dan komt er vanzelf meer ruimte.
Wetenschappelijke literatuur wijst uit dat:

interdentale borstels (ragertjes) 't meest effectief zijn in het verwijderen van plaque en het verminderen van pocketdieptes.

houten tandenstokers het meest effectief zijn ter voorkoming van bloedend tandvlees.

waterpick/airfloss het meest effectief is voor het voorkomen van bloedend tandvlees, voorkomen van tandvleesontsteking en afname van pocketdieptes.

flossdraad blijkt helemaal niet effectief.

rubberen tandenstokers is nog niet voldoende onderzoek naar gedaan!
Ik poets 1x per dag mijn tanden, heel soms 2x. Ik ga nu richting de 30 en he was nog geen gaatjes.
quote:undereternalstars schreef op 11 juni 2012 @ 13:01:

Ik kan trouwens niet stokeren, omdat mijn tanden nogal dicht op elkaar staan. Heb nog geen stokers gevonden die dun genoeg zijn om er tussen te passen. Nog meer mensen hier die dat hebben?

Heb ik ook bij sommige tanden. Daar passen alleen stokers "extra dun" van Jordan tussen. Voor de overige ruimtes heb ik "dun" van Jordan.

De dunste rubberen ragers van Gum breken bij mij tussen die kleinste ruimtes zó af. Vind ik te duur. En die borstelragertjes wil ik niet, omdat ik die metalen tussenstukjes akelig vind.
quote:framb00sjes schreef op 11 juni 2012 @ 13:06:

Undereternalstars; mja, ik heb daar ook last van. Softpicks passen bij mij wel aardig. Ook zegt mijn mondhygientiste daarop; gewoon er tussen steken, je tandvlees is nu ontstoken en gaat zich vanzelf terugtrekken als je met stokers in de weer gaat. Dan komt er vanzelf meer ruimte.Zelfs de mondhygiëniste krijgt de dunste stokers er enkel met veel geweld tussen (erg pijnlijk!!). Ik gebruik nu altijd maar die borsteltjes van Jordan.
Ik poets 2x per dag mijn tanden en gebruik wel eens mondwater. Verder eet ik geen zoete/zure dingen vlak voor het poetsen om mijn glazuur te sparen en ga 2x per jaar naar de tandarts.

Ik heb twee keer een gaatje gehad. De eerste na de geboorte van mijn eerste kind en het tweede gaatje na de geboorte van mijn tweede kind, toen brak er zelfs een stukje af. Het spreekwoord "elk kind kost je een tand" gaat bij mij dus wel op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven