Naaipatronen uitprinten
donderdag 2 februari 2017 om 20:16
Hallo,
Binnenkort start ik met naailes. Nu heb ik bij de bibliotheek al wat boeken met leuke patronenen gevonden.
Maar op Pinterest kom ik ook veel gratis patronenen tegen om te printen. Misschien duf maar hoe werkt dat dan precies met een gewone huis-tuin-keukenprinter?
Een A4 is toch te klein voor een patroon? Of moet je alles dan aan elkaar plakken?
Binnenkort start ik met naailes. Nu heb ik bij de bibliotheek al wat boeken met leuke patronenen gevonden.
Maar op Pinterest kom ik ook veel gratis patronenen tegen om te printen. Misschien duf maar hoe werkt dat dan precies met een gewone huis-tuin-keukenprinter?
Een A4 is toch te klein voor een patroon? Of moet je alles dan aan elkaar plakken?
donderdag 2 februari 2017 om 20:24
donderdag 2 februari 2017 om 20:30
Dat wilde ik net zeggen, vaak hebben ze op naailes ook al patronen staan. En anders kun je inderdaad van Pinterest patronen halen, er is een FB groep "gratis naaipatronen" en soms hebben naaitijdschriften acties met gratis patronen of een paar simpele gratis patronen op hun website.
Bij uitprinten kun je soms kiezen in welk printformaat je het patroon wil downloaden (A0; Letter of A4) Let daar even op, dat je wel de juiste (A4) download. Meestal staat er op het patroon een controle-vierkant om op te meten, zodat je weet dat je op de juiste schaal uitgeprint hebt. Je printerinstellingen moet je allemaal op 100% en "ware grootte" zetten. Witte randjes om het patroon moet je allemaal aan twee kanten wegknippen: het randje aan de boven- of onderkant en het randje aan één zijkant knip je weg. De randjes die overblijven gebruik je om de andere bladen aan vast te plakken.
Bij uitprinten kun je soms kiezen in welk printformaat je het patroon wil downloaden (A0; Letter of A4) Let daar even op, dat je wel de juiste (A4) download. Meestal staat er op het patroon een controle-vierkant om op te meten, zodat je weet dat je op de juiste schaal uitgeprint hebt. Je printerinstellingen moet je allemaal op 100% en "ware grootte" zetten. Witte randjes om het patroon moet je allemaal aan twee kanten wegknippen: het randje aan de boven- of onderkant en het randje aan één zijkant knip je weg. De randjes die overblijven gebruik je om de andere bladen aan vast te plakken.
donderdag 2 februari 2017 om 20:39
Als je op zoek gaat naar tijdschriften, kun je als beginner even kijken naar Burda Easy of La Maison Victor. Die hebben wat duidelijker uitleg voor beginners. Maar je kunt ook kijken naar een boek over zelf kleding leren maken. "Zelf kleding maken" van Allison Smith bevat bijvoorbeeld een paar tijdloze basispatronen (moet je ook zelf downloaden: http://www.dk.com/uk1/dressmaking/index.html). De patronen zijn ook zonder boek en met les te gebruiken. Moet je alleen even de maattabel zien te achterhalen of even omrekenen naar je kledingmaat (-2+30) en je ervan bewust zijn dat 1,5 cm naadtoeslag is inbegrepen in het patroon.
donderdag 2 februari 2017 om 20:41
Digitale patronen kunnen verschillende formats hebben. Sommige print je uit op A4 en plak je aan elkaar, andere kun je ook op ware grote uit laten printen bij een copyshop. Als dat zo is staat het er duidelijk bij vermeld. Je slaat het bestand dan op een usb op of mailt het naar de copyshop, en daar printen ze het voor je op een groot formaat papier. Is best handig want het scheelt een hoop tijd. Ik heb dit een keer gedaan en heb er toen ongeveer 8 euro voor betaald.
Online kun je hele leuke naaipatronen vinden/kopen. Als je er wat voor wilt betalen, en je met Engelstalige patronen uit de voeten kunt (die kun je wellicht meenemen naar naailes), dan wil ik wel wat tips geven.
Online kun je hele leuke naaipatronen vinden/kopen. Als je er wat voor wilt betalen, en je met Engelstalige patronen uit de voeten kunt (die kun je wellicht meenemen naar naailes), dan wil ik wel wat tips geven.
donderdag 2 februari 2017 om 21:47
Bij de maatvoering die hier gebruikt wordt, moet je er 2 vanaf trekken en 30 bij tellen om je Nederlandse maat te berekenen. Dus maat 12 (- 2 + 30) is gelijk aan de Nederlandse maat 40.
Als je nu op het topic Welk kledingstuk ben jij aan het maken kijkt, op thuis, zie je onder de top een stukje van de rok die ik volgens het rechte rok patroon van die link gemaakt heb!
Als je nu op het topic Welk kledingstuk ben jij aan het maken kijkt, op thuis, zie je onder de top een stukje van de rok die ik volgens het rechte rok patroon van die link gemaakt heb!