Mode & Beauty alle pijlers

Niets kopen in 2024!

01-01-2024 16:49 455 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie doet er mee?
Geen kleding en make-up kopen dit jaar, maar alles dragen of gebruiken wat je al hebt.
Ik ben benieuwd naar jullie redenen en hoe je kledingkast eruit ziet. Ga je zelf kleding maken of vermaken? Heb je een capsule wardrobe? Heb je dit eerder gedaan?

Zelf vind ik dat ik genoeg kleren en verzorgingsproducten heb, wil ik andere keuzes maken en zou ik dit jaar graag veel willen sparen.
Succes met de uitdaging!
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk! Dat heb ik in 2022 gedaan!
Ik heb sindstoen een capsulewardrobe met in totaal 49 stuks. Geen idee waarom dat aantal trouwens, haha. Is zowel in zomer als winter te dragen; veelal laagjes dan.
Exclusief ondergoed/sokken en panty’s/maillots trouwens.
Afgelopen jaar alleen een nieuwe winterjas en gympen gekocht; die waren écht af.

Succes! Leuke uitdaging!
Alle reacties Link kopieren Quote
Kleding en schoenen gaat lukken, verzorgingsproducten en make-up niet. Maximaal drie maanden voor mascara en oogpotlood, daarna gooi ik restjes weg. Neem geen risico met mijn ogen. Conditioner en haarolie: er gaan liters kokosolie doorheen hier dus dat red ik niet.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk topic! Ik doe graag mee. In het afgelopen jaar heb ik zoveel mogelijk verkocht via Vinted wat ik niet meer gebruik en eigenlijk alleen voor de kinderen spullen gekocht van het opgeleverde geld uit de Vinted portemonnee. Toevallig net (5min geleden) via marktplaats 2 slaapzakken gekocht die ik echt nodig heb voor de kleinste.

Toen ik nog geen koophuis en kinderen had kon ik eindeloos geld uitgeven aan mezelf( en anderen). Dit sloeg nergens op en resulteerde in minimaal 40 kilo aan kleding die ik naar mijn schoonzussen in het buitenland opstuurde. Soms nog dingen met het prijskaartje eraan. Waren ze erg blij mee natuurlijk :lol: Ook had ik allerlei abonnementen zoals goodiebox waarvan ik nooit iets gebruikte.

Tegenwoordig heb ik minder geld dat vrij te besteden is en denk ik beter na over de keuzes die ik maak. Misschien komt wijsheid dan toch met de jaren. :idee:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dit een aantal jaar geleden gedaan. Het heeft me behalve geld heel veel inzicht opgeleverd.
Succes to, ik hoop dat je mensen vindt die de uitdaging samen met je aan willen gaan!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe mee. Ik heb genoeg kleding en andere spullen en heb dit jaar minder te besteden omdat ik een studie doe waaraan ik elke maand meer dan 250 euro collegegeld kwijt ben en ik een veel duurdere zorgverzekering heb. Alleen als mijn make-up of crème echt op is, wil ik nieuwe kopen en dan gewoon goedkope merken.
Het lukt me bijna niet om minder aan boodschappen uit te geven, dus dan maar besparen op de rest.
Ook wil ik voor het eerst kleding die ik niet draag, verkopen op Vinted.

Mijn kledingkast bestaat uit een aantal dure, duurzame kledingstukken (jurken, jasjes, paar broeken), aangevuld met voor de winter truien en broeken en voor de zomer jurken, rokken en shirtjes. Ik ben veel thuis, dus ik draag vaak gewoon iets simpels en heb meer dan genoeg voor de overige dagen of speciale gelegenheden.
blackstar wijzigde dit bericht op 01-01-2024 17:41
29.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ah leuk.
Ik moet ook m'n kledingkast opruimen en bedenken wat ik heb voor ik iets nieuws aanschaf.

Denk niet dat ik het volhoud.
Ben wel benieuwd naar de capsulewardrobe en wat ik daar al van heb en evt nog nodig heb.

Voorlopig ben ik de laatste week van 2023 nog uit de bocht gevlogen met een mooie poncho en een setje van marlies dekkers. Voorlopig gaat m'n portemonnee weer op slot.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Alle reacties Link kopieren Quote
Jaa! Ik doe graag met je mee. Vorig jaar geprobeerd geen kleding te kopen, dat is niet gelukt. Ik heb toch nog bijna voor 500 euro over het hele jaar uitgeven aan kleding. Ik draag schoenen en jassen echt helemaal op, dus ik had wel pech dat zowel 3 paar schoenen als een jas, echt op was.

Nu gemotiveerd om weer weinig of niets te kopen en alles op te maken. Kleding en cosmetica, maar ook dingen als wasmiddel en schoonmaakmiddelen. Oh ja: en creatieve hobby spullen.

Ik schrijf dus graag mee! Mijn motivatie is het milieu en minimalistisch leven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor dochter heb ik een vast budget wat ik per maand apart zet. Dat wil ik voor basics voor mezelf ook doen.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil ook mee doen maar in aangepaste vorm. Alleen voor kleding en schoenen en dan mijn uitgaven beperken tot wat er ook binnen komt. Dus aan het einde jaar saldo 0 zeg maar.
Afgelopen jaar heb ik na aftrek verkoop ongeveer €700 uit gegeven. Ook niet slecht voor mij. Zaten twee paar nieuwe schoenen bij. Ik kan in 2024 zeker zonder de aanschaf van schoenen. .
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe niet mee, maar ik wil dit jaar juist wel de basis leggen voor misschien een volgend jaar. In ieder geval alles uitzoeken en wegdoen wat ik niet gebruik of draag. En dan een zorgvuldige garderobe opbouwen met alleen kleding dat ik draag. Vanwege een nieuwe baan moet ik wel updaten (een tikkeltje chiquer dan gewend), maar inmiddels weet ik aardig van mezelf wat voor kleding ik wel draag en wat toch onverhoopt in de kast blijft hangen. Nu daar nog naar handelen
liv8 wijzigde dit bericht op 01-01-2024 17:41
2.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor dochter heb ik een vast budget wat ik per maand apart zet. Dat wil ik voor mezelf ook doen.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was ook aan zoiets aan het denken, maar ik vind een vol jaar erg lang. Ik zal een jaar zeker overleven met wat ik allemaal heb aan kleding, make up, parfum en schoenen, maar ik vind een jaar wel onoverzichtelijk lang. Ik ga dus eens kijken hoe het de eerste drie maanden gaat. Ik wil absoluut zuiniger aan doen, maar helemaal niets kopen vind ik een te grote restrictie voor mezelf.

Sowieso tel ik dingen die echt op gaan niet mee. Ik koop mijn huidverzorging en bijvoorbeeld mascara niet te veel op voorraad, dus dat zal ik af en toe moeten vervangen. Maar blush, bronzer, highlighter, foundation, oogschaduw en lippenstift heb ik eigenlijk echt voorlopig niet nodig, dus ik wil mijn aankopen op dat gebied zo laag mogelijk houden.
Ook parfum is een heikel punt. Ik heb op dit moment zo'n tien flesjes, dus daar is echt geen toevoeging nodig.
Qua kleding: ik heb me voorgenomen om af te gaan vallen, dus ik hoop straks weer veel keuze te hebben, dingen die nu net niet zo mooi zitten zullen straks hopelijk weer passen.

Als dat afvallen goed lukt, wil ik mezelf belonen met iets moois op cosmetisch gebied, maar een beloning is natuurlijk niet krachtig genoeg als ik toch al alles koop. Dat wil ik dus voorlopig niet doen.
Dus geen keiharde no buy, maar wel een paar maanden zeer rustig aan doen.
Goed plan TO!

Dit jaar wil ik een low buy doen. Mijn doel is sparen voor een aantal maanden vrij. Deze maanden staan al vast.

Wat wil ik niet meer of minder kopen:
- Geen parfum, ik heb genoeg. Hier was ik al een jaar mee bezig en verleng ik met nog een jaar.
- Geen oogschaduwpaletten. Ik schaam me enigszins voor de hoeveelheid die ik afgelopen jaar heb gekocht. Zonde, want ik kan niet alles gebruiken. Mijn zus en moeder hebben al eea gekregen en ik ga genieten van wat ik heb.
- Sowieso qua make up en verzorgingsproducten alleen herhalingsaankopen van wat ik al gebruik. Het duurt bij mij eeuwen voordat iets op is en voorlopig genoeg voorraad. Ik verwacht alleen deo, tandpasta, scheermesjes in te slaan en op vakantie mijn favoriete scrub en concealer.
Heel misschien dat ik in het najaar weer een adventkalender mag voor mijn verjaardag maar alleen als ik met veel producten door mijn voorraad heen ben en weer zal ik deze kritisch uitzoeken. Die van afgelopen jaar gebruik ik volledig.

Qua kleding. Ik heb goeie basics en koop al steeds minder omdat alles goed met elkaar te combineren is. Basic ondergoed en sokken mogen erbij. En sneakers waar ik heel lang op kan lopen.
Maximaal 6 kledingstukken erbij.

Deze week wil ik kleding dat ik niet meer draag naar een tweedehands winkel van het Leger des Heils brengen. Er zit nu een zaak vlakbij dus dat komt goed uit.

Vorig jaar heb ik teveel make up en verzorgingsproducten gekocht. Hoewel ik er echt van geniet, was het te. Het was deels als uitlaatklep om mezelf af te leiden en ik merk dat ik dat niet meer wil. Ik hou van overzicht en ondanks dat ik wat verslavingsgevoelig ben (geen drank, gok of drugsverslaving of schulden maar wel prikkels als forummen of YouTube), wil ik meer tijd besteden aan hobby’s zoals nieuwe gerechten koken (geen nieuwe kookboeken of onnodig keukengerei erbij), puzzelen, een boek lezen, op schrift schrijven, opleiding en sporten.

Matigen dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mooi plan.
Ik ga dit jaar juist kritisch kijken naar wat ik heb en ga straks veel naar de kringloop brengen aan spullen. En dan koop ik alleen dingen waar ik blij van wordt.

Ik hang straks alle kleding met de kledinghaakjes verkeerd om. Wat ik na een jaar nog steeds zo heb hangen, heb ik dus niet meer aan gehad en kan dus weg. Niets meer : komt misschien nog van pas. Want dan haal ik wel weer iets van de kringloop.

Ontspullen en mooiere spullen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
:D Als we nog in lockdown zaten had ik wel meegedaan. Wat betreft kleding dan. Makeup gebruik ik niet en verzorgingsproducten gebruik ik "gewoon", daar heb ik geen enorme voorraad van, dus die moet ik sowieso wel kopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Erg leuk dat jullie meedoen! En om ieders doelen, motivatie en ‘regels’ te lezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is misschien wel eens goed om te doen! Zeker qua kleding gezien. Dat koop ik gewoon echt teveel eigenlijk. Net nog een jurk en colbert besteld, dat was dan het laatste :) Make-up haal ik makkelijk, dat koop ik toch al nooit. Als ik al wat gebruik, is het via mijn werk en is het gratis. Dingen die over datum gaan (ongeopend dus) en die we mee mogen nemen. Maar ik draag sowieso bijna nooit make-up.
Ik ga het in ieder geval proberen! Ben benieuwd :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Mooie challenge! Ik doe ook graag mee. Ik zit nog goed in mijn kleding en schoenen. Maar… ik kan opeens de geest krijgen (bv uitverkoop of nieuw seizoen) en vinden dat ik toch écht iets nieuws nodig heb. Vanmiddag zat ik bv weer te speuren naar een nieuwe witte blouse. Na 26 hartjes gegeven te hebben dacht ik… tja, ik heb ook gewoon nog een mooie witte blouse. Moet wel eerlijk zeggen dat er nog een jas ligt om geretourneerd te worden. En twee paar schoenen onderweg zijn :facepalm:
Pinterest vind ik altijd zeer verleidelijk voor nieuwe kledinglooks bijvoorbeeld. Overige Social Media doe ik trouwens niet aan, dus Pinterest mag ik van mezelf. Verzorgingsproducten koop ik vaak op voorraad, maar geen enorme voorraden. Ik ben redelijk merkvast, maar soms als ik in Duitsland ben, koop ik bij DM of Rossmann. Wel allemaal spullen die ik ook echt gebruik. Als ik nu iets opmaak, ga ik eerst kijken wat er nog allemaal is. Ook hebben we nu vaker een grote fles shampoo of douchegel voor het hele gezin ipv veel verschillende flessen.
Voor de kinderen koop ik vaak in de uitverkoop of op Vinted. Ik kijk ook wat ze nog nodig hebben en door kunnen dragen van elkaar. We krijgen ook soms van anderen, en ik geef ook graag de kleding weer door. Zelf spullen verkopen heb ik geen enkel geduld voor.
Dmv dit topic hoop ik ook veel inspiratie op te doen en een voorlopige koopstop/mega-koopmindering te bewerkstelligen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Was al begonnen. Hier is 2e hands sowieso geen probleem. Niet bij mij, maar mijn kinderen thriften zelf graag. Vooral mijn oudste.
Mits wel hip/vet of gaaf is. :roll:


Ik red het echt niets kopen, denk ik ook niet.
Ik heb weer een andere maat dan afgelopen jaren en zelfs de kleding die ik afgelopen jaar hebt gekocht is vaak weer te groot. Door maagverkleining en ziekte/pijn ben ik nu van maat 50 naar maat 38 gegaan. van xxl/xxxl naar M.

Maar ik heb zoveel kleding die mooi of nieuw is, niet heel duur maar wel leuk.
Die ik ga proberen te verkopen en daar ga ik dan nieuwe/andere 2e hands kleding van aanschaffen mocht er toch wat nodig zijn.
Of ik laat het vermaken als echt om net te breed of te lang zou gaan. Was ik al aan begonnen, mijn puber thrift sowieso veel en we hebben een lieve goedkope kleermaker in mijn buurt, die word altijd blij van ons ook.


3x fijn, minder nieuwe spullen, scheelt geld zelfs met vermaken en hij verdient ook weer aan ons.


Ik heb nu al zeker meer dan de helft aan kleding van Vinted of Kilo Kilo. Ik ga kijken of ik nog minder aan nieuw red. Zeker aankomend jaar mooi doel. En past bij enige voornemen dat ik heb, alles in mijn huis uitzoeken en opruimen, wegdoen ect. We moeten kamers omruilen en wat opknappen/verbouwen.
We komen ruimte te kort, huisje is ook klein dus moet gewoon efficient worden.

Ik heb alleen wel goede schoenen nodig, maar denk dat ik toe kan met 1 nieuw paar. Ik heb ook amper tot geen make-up nodig, draag sowieso echt niet veel en heb genoeg.
Parfum, ik heb 2 solids en daar kan ik echt nog wel een jaar meedoen.
Op een nieuwe mascara na 2x ofzo denk ik ook dat ik daar echt niets hoef te kopen. Misschien nieuwe dagcrème ergens halverwege het jaar.

Ik krijg hulp met alles uitzoeken en fotograferen. Elke week paar uur. Dus dat is fijn.


Ik hoop bij maart alles wat ik niet meer wil dragen of echt niet meer pas verkocht, weggegeven of weggegooid te hebben.
Daarna gaan we naar hobbyspullen, daar wil ik hetzelfde doen, uitzoeken, verkopen en weggeven en in opdracht dingen maken en daar van dat geld mag ik dan andere spullen halen. Mits het nodig is.

Dus doe graag mee.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe een beetje mee. Ik vind het sowieso leuk omme te laten inspireren en ik ben wat aan het minderen met kleding. Ik koop niet echt super veel maar doe het ook niet zo snel weg. En in de Ruiltas kom ik vaak weer kleding tegen die ik leuk vindt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk! Ik doe graag mee. Dit jaar wil ik proberen geen kleding te kopen. Muv ondergoed en sokken indien nodig.
Verzorgingsproducten heb ik eigenlijk niet op voorraad, dat koop ik als het op is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mooie voornemens. Make up gebruik ik niet, maar wel een gezichtscreme en fijne huidverzorgingsproducten. Heb daar niet enorm veel van op voorraad.
De kleding dit jaar wil ik alleen 2de hands kopen. Heb Vinted geprobeerd maar 2x een miskoop. Ik slaag goed in de Kringloop en er is hier ook een ruiltas gestart.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk!
Ik doe dit al een tijdje voor zowel mezelf als de kids.
Wel nieuwe kleding maar alleen via Vinted (uitgezonderd ondergoed, sokken en schoenen maar koop die alleen wanneer nodig).
En het liefst ook zoveel mogelijk alleen uit m'n Vinted portemonnee.

Daarnaast doe ik mee aan the clothing loop, dan krijg je elke paar weken een ruiltas met kleding waar je wat uit kan halen en terug kan stoppen. Samen met m'n moeder al best wat leuke items eruit gehaald en zelf kleding weer weggegeven.

Make-up gaat niet lukken, aangezien ik dat toch dagelijks gebruik en het na een paar maanden vervang. Wel heb ik alleen wat basics (foundation, eyeliner en mascara) dus daar valt weinig op te minimaliseren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil vooral bewust kopen wat nodig is, wat op is en wat ik echt graag wil.

Makeup, parfum etc. heb ik voorlopig echt niet nodig. Hooguit misschien een keer een nieuw sponsje of een mascara als de voorraad op is. Maar ik ken mijzelf. Ik vind oogschaduw en lipstick gewoon leuk. Het helemaal niet kopen, werkt ook niet. Ik heb besloten dat ik alleen van mijn favoriete merk wat mag kopen als het echt iets is wat ik graag wil zoals een limited edition (hoarder/fomo, ik weet het). Voor oogschaduw is dat Natasha Denona en voor lipstick Charlotte Tilburry. De rest is een no go.

En mijn zomerjas, badpak en zomerschoenen zijn op en heb ik nieuwe nodig. Dus dat wel, dat weet ik. Maar verder niets nodig. Of ik moet echt goed opgeruimd hebben en tot de conclusie komen dat mijn volle kasten wel heel leeg zijn. Dus eerst opruimen!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven