Mode & Beauty alle pijlers

Niets kopen in 2024!

01-01-2024 16:49 520 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie doet er mee?
Geen kleding en make-up kopen dit jaar, maar alles dragen of gebruiken wat je al hebt.
Ik ben benieuwd naar jullie redenen en hoe je kledingkast eruit ziet. Ga je zelf kleding maken of vermaken? Heb je een capsule wardrobe? Heb je dit eerder gedaan?

Zelf vind ik dat ik genoeg kleren en verzorgingsproducten heb, wil ik andere keuzes maken en zou ik dit jaar graag veel willen sparen.
Succes met de uitdaging!
Ik heb toch sokken gekocht, geen routine in zelf sokken stoppen nog en greep te vaak mis.

Het stomme van geen nieuwe kleding kopen, vind ik dat het zoveel meer tijd kost om een alternatieve oplossing te organiseren. Ik zou willen dat ik iemand kon inhuren die zorgt dat ik een met draagbaar spul gevulde kledingkast had zonder te kopen, een soort personal ontshopper :hihi:
Alle reacties Link kopieren Quote
frambozentaartje schreef:
07-04-2024 22:48
Ik heb toch sokken gekocht, geen routine in zelf sokken stoppen nog en greep te vaak mis.

Het stomme van geen nieuwe kleding kopen, vind ik dat het zoveel meer tijd kost om een alternatieve oplossing te organiseren. Ik zou willen dat ik iemand kon inhuren die zorgt dat ik een met draagbaar spul gevulde kledingkast had zonder te kopen, een soort personal ontshopper :hihi:
Misschien wel een gat in de markt!
Alle reacties Link kopieren Quote
Het gaat hier heel goed. Ik heb niets meer gekocht. Ik kijk wel op Vinted, maar ik heb het gevoel dat ik alles al heb (behalve een goede zomerjas). En ik twijfel heel vaak, dat heeft me enorm geholpen. Staat er op Zalando een mooie schoenenaanbieding, twijfel ik toch. De volgende ochtend zijn ze én duurder én niet meer te krijgen in mijn maat. Ideaal voor de portemonnee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nu de temperatuur laag blijft, heb ik nog geen zomerkleding nodig.
En ik moet een heleboel aanschaffen want ben ruim 10 kg lichter dan vorig jaar. De ruiltas kwam weer langs, maar daar alleen 2 zomerhemdjes uitgehaald en 2 zomerbroek en weer in gedaan. Ook een pakket via marktplaats, in elk geval een zomerbroek, een korte broek en een paar shirts die ik prima vind.
Ik heb wel een nieuwe bikini gekocht. Dat zou ik niet tweedehands willen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nieuwe schoenen gekocht omdat ze wel erg leuk waren. En op zich zijn 4 paar sneakers prima, ze zijn alle 4 heel verschillend. Maar nu wel op sneaker no buy want ik heb er nu zat. Heb ook geen zomerkleding nodig want zomer wordt het toch niet. :lol: Ik koop sowieso maar weinig zomer dingen altijd want je kan het toch maar een week of 2-3 aan per jaar dus dan vind ik het alleen maar zonde. Het enige waar ik best tegen aan wil lopen zijn nieuwe sandalen. Ik heb 2 paar die al een jaar of 10, zo niet meer, oud zijn en aan hun laatste eindje toe. Dus een nieuw paar zou wel fijn zijn voor als die ene mooie dag dan toch aan breekt. Ja en winter truien moet ik weer hebben voor volgend jaar, maar daar ga ik pas in het najaar weer naar kijken. Voorlopig ben ik voorzien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe gaat het niet kopen bij jullie? Ik was later begonnen maar heb nu 3 maanden geen kleding gekocht en alles bij elkaar flink minder uitgegeven :cheer:

Ik heb wel de swapshop en een kledingketting geprobeerd maar vind dat eerlijk gezegd best wel tegenvallen (met gewoon vieze of kapotte kleding). Nou goed, ik heb vooralsnog niks echt nodig dus heel erg is dat niet.

Merk trouwens dat het niet kopen steeds makkelijker wordt! De eerste weken voelde ik echt wel onrust en zeker met het zonnige weer had ik echt zin om te shoppen voor leuke jurkjes. In plaats daarvan heb ik mijn winterkleding opgeborgen en zomerkleding uit een opbergdoos gehaald. Heb de afgelopen jaren best goed op kleuren gelet en merk dat alles nu eigenlijk vrij goed bij elkaar past. Ook word ik creatiever in het bedenken van nieuwe combinaties in plaats van steeds iets nieuws kopen. :-D

Iemand nog goede tips voor goede swapshops/swap events of tweedehands winkels in de Randstad (maar geen vintage)? Die zullen er vast genoeg zijn maar ik ben nog geen echt goede tegengekomen...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nog nooit zoveel gekocht als in het jaar waarin ik niets wilde kopen. Dus nee, qua niet kopen gaat het niet goed. Qua de economie draaiende houden des te beter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Haha, ik heb een zomerjas (tweedehands), een vest (had ik totaal niet nodig, wel tweedehands) en een paar nette schoenen gekocht.

Nou heb ik daar allemaal smoezen voor bedacht. Ik had geen zomerjas meer, die van het vorige seizoen was helemaal versleten. Vest was totaal overbodig, maar ik vond het gewoon een heel leuk ding en ik draag hem graag.

Nette schoenen had ik nog wel, maar niet waar je op kon lopen. Zitschoenen dus. Die gaan weg, want dat is alleen maar ballast. Ik heb al een keer gehad dat ik door de blaren blootsvoets mijn wandeling door de stad moest vervolgen. En ik moet voor mijn baan veel lopen, maar er ook netjes uitzien.

Ik heb overigens de afgelopen tijd best veel kleding weggedaan. Dat voelde erg goed. Ik heb wel weinig voor de zomer, maar ik heb een paar goede items die altijd goed zijn. Ik vind niet dat ik extra zomerkleding nodig heb.
Alle reacties Link kopieren Quote
Citygirl schreef:
07-04-2024 12:14
Hoe gaat het bij jullie? Ik heb nog geen kleding gekocht gekocht, ook geen nieuwe spijkerbroek ondanks de vlek haha Het geeft me al wel rust en ik heb voor de zomer ook eigenlijk niet veel nodig. Heb wel wat nieuw servies gekocht, omdat ik bezoek kreeg en de borden die we hadden niet goed genoeg waren.... heel stom en eigenlijk zonder echt te beseffen dat dit ook spullen zijn die we niet echt nodig hebben... :facepalm: Hebben jullie een "one in - one out policy"? Misschien moet ik dat maar doen en iets anders naar de kringloop brengen.
Zeker niet. Als mijn kast vol zit dan zit deze vol en dat betekent dat ik genoeg heb. Het is soms wel een hint om er weer eens doorheen te gaan. En dat geldt voor boeken en mijn lps.

Ik ga niet goed spul weg doen omdat ik iets nieuws wil hebben. Dan heb ik het dus niet nodig. Wel verkoop ik vaak spullen weer door en ik koop ook weer 2e hands. Wil wel letten op vervuiling.


Mijn nieuwe kasten staan eindelijk. Ben er zo blij mee. Alles is bijna opgeruimd en eindelijk overzichtelijk. Er is me alles aan gelegen om dat ook zo te houden
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nog geen nieuwe kleding gekocht maar ga wel los op Vinted, de secondhand winkel en de ruiltas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook lekker rustig. Ik heb gewoon even niks nodig. Ik geniet van wat ik nog heb!

Lekker voordelig. :biggrin:
Hier gaat het goed, ik heb in de laatste weken alleen sokken en onderkleding aangeschaft en dan ter vervanging van wat versleten was. En onderkleding viel toch buiten mijn voornemen.

Er kwam een financiele tegenvaller op mijn pad en ik heb de neiging om mezelf dan veels te zielig te vinden en nu niet, want ik wilde al niets kopen dus wat valt er dan te zeuren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier alleen een mooi zacht pyjama-broekje gekocht, vorige maand. Verder nog niks dit jaar!

Doorliep laatst wel m'n zomerkleding, en doe wat jurkjes weg, die ik niet meer bij me vind passen. Die gaan in de kledingtas. En hopelijk haal ik daar dan binnenkort weer wat anders uit, want m'n 'nette casual jurkjes voorraad' is behoorlijk klein nu... (Ik draag voornamelijk jurken)
Alle reacties Link kopieren Quote
Eerlijk is eerlijk, niks kopen is niet gelukt.

Maar, het is tijd om er opnieuw voor te gaan! Ik heb veeeel minder het gevoel dat ik dingen nodig heb en dat is super fijn 😊
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb al 5x gezegd dat ik nu niks meer nodig heb en dan gooi ik weer wat versleten dingen weg en vind ik dat er weer wat bij mag. Ik heb genoeg maar niet zoveel dat als er iets weg gaat ik nog steeds genoeg heb. Wat genoeg is, is subjectief natuurlijk maar ik vind het genoeg als je 2 weken lang elke dag een andere outfit aan kan zonder wassen. Ik hou van afwisseling. Een te karige kast vind ik ook weer niks. Heb momenteel een stuk of 15 hangers leeg, die waren eerst allemaal gevuld. Dus ik ben aardig geslonken zonder bij te kopen.

Nou ja, een volledige nobuy laat ik nu maar los, ik heb inmiddels wel door dat dat niks wordt. Maar ik hou het bij een low buy en dat is ook wel wat waard. Die uitpuilende mega kasten die ik bij influencers zie hoef ik zelf echt niet te hebben, daar word ik helemaal kriegel van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn idee om mijn vinted verkoopgeld te gebruiken om wat nieuws te kopen werkt echt perfect. Ik merk dat ik wel meer geneigd ben om zelf ook op vinted te kopen, omdat ik het in de winkels echt te duur vind .
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn eerste nieuwe stuk van dit jaar gekocht. Doordat ik flink ben afgevallen en veel sport was mijn fietsbroek te groot. Dus een maatje kleiner besteld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben hier geen ster in, zo blijkt. Low buy lijkt het hoogst haalbare.

Wel heb ik onlangs een documentaire gezien die indruk heeft gemaakt, genaamd Brandy Melville. Stom fast fashion merk met hun one size fits all. Degene die de leiding heeft is seksistisch en racistisch. Nog meer schrok ik van de beelden van bergen kleding die in Ghana de zee in drijven. Echt bergen. Sindsdien heb ik niks meer gekocht maar de eerste drie maanden waren niet om naar huis te schrijven.

Er is nog zoveel leuks in mijn kast om te combineren dus kijk voornamelijk naar stylingfilmpjes, vooral die van Allison Bronstein spreken aan.
The point of modern propoganda isn’t only to misform or push an agenda. It is to exhaust your critical thinking, to annihilate truth.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niets kopen is zeker niet gelukt. Dat was ook niet mijn doel toen ik begon mee te doen met deze challenge. Er zijn een paar momenten geweest dat ik niet tevreden was met mezelf omdat ik toch weer kleding had gekocht. Maar….. overall ben ik eigenlijk toch wel best blij want er zijn ook echt heel veel dingen die ik niet heb gekocht, omdat ik veel bewuster nadenk! En de spullen die ik wel heb gekocht gebruik /draag ik ook regelmatig.
Iets anders waar ik anders naar ben gaan kijken, is dat ik in het verleden altijd zóveel spullen heb weggedaan in het kader van ontspullen. Leuke kleding waar ik toen op uitgekeken was, en waarvan ik nu denk: shit, dat zou ik nu zo weer dragen! Waar ik nu dus vaak met spijt aan terugdenk. En daar ben ik ook mee gestopt. Ik ga niet meer zo drastisch ontspullen, geen dingen wegdoen die nog goed zijn. En de sleutel om dat te kunnen blijven doen is dus ook veel minder kopen. Dat is voor mij een heel mooi cirkeltje waarmee deze challenge succesvol wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Celine schreef:
31-05-2024 16:17
Ik ben hier geen ster in, zo blijkt. Low buy lijkt het hoogst haalbare.

Wel heb ik onlangs een documentaire gezien die indruk heeft gemaakt, genaamd Brandy Melville. Stom fast fashion merk met hun one size fits all. Degene die de leiding heeft is seksistisch en racistisch. Nog meer schrok ik van de beelden van bergen kleding die in Ghana de zee in drijven. Echt bergen. Sindsdien heb ik niks meer gekocht maar de eerste drie maanden waren niet om naar huis te schrijven.

Er is nog zoveel leuks in mijn kast om te combineren dus kijk voornamelijk naar stylingfilmpjes, vooral die van Allison Bronstein spreken aan.
Wacht maar totdat je een keer The True Cost kijkt... om te janken.
Alle reacties Link kopieren Quote
broodtrommel schreef:
01-06-2024 09:11
Wacht maar totdat je een keer The True Cost kijkt... om te janken.
Die heb ik erna bekeken, ook om treurig van te worden. Die beelden van de bergen kleding aan zee uit de Brandy Melville documentaire blijven hangen. Krijg het niet uit mijn hoofd.
Sindsdien is er een drempel, schaamte ook, al vind ik schaamte maar een nutteloos gevoel, kan er beter naar handelen.
Van fast fashion was ik al geen fan maar kocht wel kleding bij Uniqlo (of Arket of COS) die kwalitatief weliswaar aardig is en ze scoren ‘it’s a start’ als het gaat om milieu en arbeidsomstandigheden. Beter is zo min mogelijk kopen.
Als ik iets opdraag vind ik het oké maar als ik in mijn kledingkast kijk is dat lang niet altijd de realiteit. Sommige kledingstukken mogen meer gedragen worden en ik kan er qua combinaties meer uithalen dan ik nu doe.

Helemaal no buy hoeft niet maar verandering/verbetering ten opzichte van de jaren ervoor en de eerste drie maanden moet. Het is echt belachelijk om zoveel keuze te hebben.
The point of modern propoganda isn’t only to misform or push an agenda. It is to exhaust your critical thinking, to annihilate truth.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel herkenbaar, Celine.

Ik kijk meestal wel waar een kledingstuk geproduceerd is (liefst Europa) maar ik koop ook wel bij COS, Arket en Uniqlo.

Ook ik hoef niet compleet 'no buy' te gaan maar ik ben de afgelopen maanden wel iets 'te los' gegaan. Ik word er ook onrustig van merk ik. Ik heb heel lang met capsules gewerkt omdat ik simpelweg geen ruimte voor een kledingkast had. Dat werkte eigenlijk heel goed voor mij maar dat idee heb ik de afgelopen jaren steeds meer los gelaten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
01-06-2024 14:12
Ook ik hoef niet compleet 'no buy' te gaan maar ik ben de afgelopen maanden wel iets 'te los' gegaan. Ik word er ook onrustig van merk ik. Ik heb heel lang met capsules gewerkt omdat ik simpelweg geen ruimte voor een kledingkast had. Dat werkte eigenlijk heel goed voor mij maar dat idee heb ik de afgelopen jaren steeds meer los gelaten.
Ja, ik word er ook onrustig van omdat ik het zonde vind dat ik sommige dingen niet genoeg draag. Misschien is het een idee om weer met capsules te werken? Op YouTube kijk ik naar Christina Mychas, zij probeert zoveel mogelijk in haar eigen kledingkast ideeen op te doen en een kledingstuk zoveel mogelijk te dragen. Dan werkt een capsule goed.
Ik heb het zelf nog nooit gedaan maar zit er nu wel aan te denken.

Voor langdurig verlof moet ik nu geld sparen dus ik heb een stok achter de deur maar ik merk dat ik korte doelen wel haal terwijl ik het liefst langdurig een meer minimalistische levensstijl zou willen.
The point of modern propoganda isn’t only to misform or push an agenda. It is to exhaust your critical thinking, to annihilate truth.
Alle reacties Link kopieren Quote
Low buy hier ook idd. Ik ga voor najaar zelfde proberen, lowbuy en veel 2ehands. Want ik heb helaas niet veel in de juiste maat.

Heb zakken vol gedoneerd, allemaal veel te groot ( of te klein in geval van kinderkleding) en wat dingen op Vinted gezet.
Heb de najaar en winterspullen die echt goed zijn opgeslagen en die gaan in september ofzo erop.

Ik heb ook niet gered met alleen mijn verkochte bedrag aan te houden voor nieuwe dingen maar ik heb echt wel paar honderd euro uitgespaard en bijna niets nieuws gekocht. Een jas begin van jaar en een paar sneakers en 2 shirts, rest was 2ehands. En op zich ook niet veel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ook echt af met no buy, low buy is het nog wel te noemen. En op een paar schoenen (nodig) en 4 kinderkledingstukken (sale bij favoriete merk, op de groei gekocht dus niet overbodig) na niks nieuw, alles via Vinted. Of uit de kledingruiltas.
Merk dat ik gewoon te onrustig wordt van niks kopen.

Wel wat verbeteringen:
- Kritischer op wat ik koop, geen bundel maken alleen maar omdat het dan bijna niks kost, ik koop alleen wat ik echt nodig heb. Althans, nodig niet echt maar als ik op zoek ben naar een witte top koop ik niet meer die ook wel leuke rok voor maar € 3,- erbij enz.
- Alleen van Vinted tegoed kopen, anders wachten tot ik zelf weer wat verkocht heb. Dus financieel wel een vooruitgang.
- Minder het "die moet ik NU kopen" gevoel, kan beter een paar dagen nadenken en als het dan weg is, jammer dan.

Voor mijn doen best goed op weg, nu nog werken aan het gevoel dat ik niet wéér datzelfde kledingstuk aan wil (wat maakt het eigenlijk ook uit) en creatiever worden met combinaties maken van minder favoriete kledingstukken in mijn kast.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven