Mode & Beauty alle pijlers

Niets kopen in 2024!

01-01-2024 16:49 518 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie doet er mee?
Geen kleding en make-up kopen dit jaar, maar alles dragen of gebruiken wat je al hebt.
Ik ben benieuwd naar jullie redenen en hoe je kledingkast eruit ziet. Ga je zelf kleding maken of vermaken? Heb je een capsule wardrobe? Heb je dit eerder gedaan?

Zelf vind ik dat ik genoeg kleren en verzorgingsproducten heb, wil ik andere keuzes maken en zou ik dit jaar graag veel willen sparen.
Succes met de uitdaging!
Alle reacties Link kopieren Quote
Siren schreef:
02-01-2024 21:26
Leuk dat je meedoet en ook herkenbaar wat je schrijft.

Waar ik woon kan ik niet makkelijk pakketjes versturen. Verkopen via Vinted heb ik sinds de verhuizing niet meer gedaan. Ik heb wel veel weggegeven of gedoneerd.
Pinterest vind ik ook verleidelijk. Ik heb vandaag mijn borden opgeschoond om een nieuwe te maken met inspiratie voor looks met de kleding die ik nu heb.

Succes met de koopstop!
Goed bezig met Pinterest!
Dat moet ik misschien ook eens doen.
Via Pinterest heb ik trouwens ook de Piraminder gezien. Oké, ontzettend jeuk-woord, maar het principe is wel goed. Voordat je iets nieuws koopt zijn er een aantal andere stappen die je nagaat/doorloopt. Best een goede reminder. De pest is dat ik dan vervolgens weer allemaal prachtige kleding voorbij zie komen en ik Pinterest maar beter snel weg kan klikken. ;-D
In mijn notities in mijn telefoon kwam ik ook nog een minimalist-lijstje tegen met goede voornemens tegen, wat ik een keer heb gemaakt. Dit lijstje heb ik weer bovenaan gezet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wombat schreef:
02-01-2024 23:10
Als ik op Vinted niet vind wat ik zoek dan kijk ik op de site van Projectcece. Zoekmachine voor verantwoorde kleding.
Het is wel duurder ja.
Maar qua wassen: het allerbeste werkt alleen wassen als het echt nodig is. Blijft je kleding veel langer mooi.
Truien was ik bijv alleen bij vlekken of geen frisse geur. Dat komt eigenlijk maar weinig voor. En anders hang ik ze gewoon uit voor een volgende keer. (Shirtjes etc wat op de huid komt was ik wel vaker). En de meeste kleding die ik koop is van katoen, blijft veel langer fris dan synthetisch.
En we hebben aparte wasmanden voor fijnwas en 40 graden was.
Aangezien wassen niet echt mijn hobby is, win-win!
Ben ik met je eens Wombat. Vooral truien was ik alleen als het nodig is. Daar draag ik dan inderdaad katoenen hemd/shirtje onder. Alleen kleding die ik op mijn werk draag, móet in de was, elke dag. En bv spijkerbroeken doen wij in de winter altijd eerst ongeveer 20 minuten in de droger voordat we ze uithangen. Anders is het na 3 dagen nog niet droog en stinkt het. Maar dat zou ik met een spijkerbroek van €200 niet durven.
Nu draag ik vrijwel alleen (spijker)broeken van Mango, Zara en Only. Daarvan ken ik de pasvorm, ik heb er genoeg en ze gaan ook heel lang mee. Dus daar zit dan voor mij de ‘duurzaamheid’ in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siren schreef:
02-01-2024 10:42
Ga je deze maanden dan opsparen en niet uitgeven in 2024?
Bewuster uitgeven en binnen budget blijven.

Kijken wat ik heb wat als capsule.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
02-01-2024 15:53
Ik kijk vaak wel naar duurzaamheid van de kleding maar gewoon dragen wat je hebt is altijd beter dan iets nieuws kopen wat duurzaam geproduceerd is. Dat gezegd hebbende, een van mijn favoriete merken is COS.

Het (veel) minder willen kopen heeft er bij mij voornamelijk mee te maken dat ik er erg veel tijd aan kwijt ben, die 'rondjes' langs de winkels op mijn telefoon. Als ik echt wat zoek is het prima maar meestal doe ik het uit een soort verveling en ik word er lamlendig van. Plus, als ik kijk hoeveel geld ik uitgeef aan dingen die ik niet nodig heb en ook niet (genoeg) draag, dan voel ik me op de een of andere manier toch schuldig (ook al kan ik het betalen).
Herkenbaar Lady-Day. Ook de lamlendigheid en het schuldgevoel van ‘shit, weer teveel onnodig gekocht’.
Mijn man doet dit wel goed vind ik. Koopt zelden kleding of schoenen. Heeft een prima voorraad kleding waarvan hij alles draagt. Als hij een keer iets nodig heeft/graag iets nieuws wil, bestelt of koopt hij een aantal mooie goede dingen en is daar weer een hele tijd tevreden mee. Gooit zelden iets weg, kleding die niet meer zo jofel is draagt hij op zijn werk (is in zijn werk ook handig om niet al te beste kleding aan te hebben). Ik kan er echt een voorbeeld aan nemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
coderood schreef:
02-01-2024 15:57
Best een leuke challenge.

Ik koop sowieso al geen verzprgingsproductrn en make up dus Day is voor mij makkelijk.
Mijn kledingkast puilt wel uit met voornamelijk tweedehands kleding dus ik zou daar best wel even mee kunnen stoppen.

Ik ga alleen wel dit jaar trouwen en ik moet mijn trouwjurk nog kopen maar dat telt niet toch?
Een uitzondering voor je trouwjurk!
Hartstikke leuk!
Alle reacties Link kopieren Quote
Gefeliciteerd coderood 👰‍♀️💍
Alle reacties Link kopieren Quote
Echt hoor, ik kan dit niet… :facepalm: totaal onnadenkend 2 paar Toms besteld bij limango, omdat ze erg goedkoop waren (nog geen 14 euro per paar). Is zo’n beetje het enige soort schoeisel dat ik draag in de lente/zomer en waarop ik geen zere voeten krijg bij een lange wandeling. Maar eerlijk, ik heb al een heleboel paren en heb ze niet per se nodig. Ik ben te gevoelig voor goede aanbiedingen merk ik alweer…*zucht* :-[
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh echt? Dat is wel heel snel! Misschien wil je ze nog annuleren of terugsturen?

Hier tot nu toe geen enkele behoefte om iets te kopen behalve boodschappen, maar het is ook pas 3 januari. Over een maandje zal het wel lastiger worden denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
02-01-2024 15:31
Zelf ben ik jaren geleden begonnen met een capsule wardrobe en dat scheelt mij echt klauwen vol geld, tijd en kastruimte.
Vroeger kocht ik vaak in zo’n impuls drie shirtjes bijvoorbeeld, in de hoop dat het mij zou staan en ik eens ‘on trend’ was. Dan droeg ik daar eentje van, voelde mij daar de hele dag een beetje opgelaten over (niet te hip/fel/strak voor mij?) en vervolgens zagen die dingen het daglicht nooit meer.
Ik heb toen eerst een half jaar lang een foto van mijn outfit van die dag genomen om te kijken wat mijn ‘uniform’ was (wat draag ik nou echt waar ik mij prettig en zeker in voel?) en welke kleuren nu echt flatteerden (op welke foto’s zie ik er ‘beter’ uit).

En toen pas een capsule wardrobe samengesteld. Het is niet hip, het bestaat niet uit de meest flatterende snits maar het is een tweede huid waar ik mij lekker in voel. Ik hoef alleen van tijd tot tijd een item te vervangen en dan is de zoektocht heel beperkt in item en kleur (een wit overhemd met losse fit bijvoorbeeld). Vaak zelfs beperkt qua stof (is het een item dat in katoen/denim/jersey gedragen wordt of toch meer in viscose/satijn/zijde).

Knitwear maak ik zelf. Heel leuk die mooie kasjmiertruien maar echt geen 700,- waard. Ik brei ze zelf voor 170,- ineen. Van garen dat ik koop bij zo’n zaakje die het nog zelf ambachtelijk maken en waar ik zelf de kleur kan bepalen. Zomerjurken maak ik ook zelf (mijn favoriete maar versleten jurk voorzichtig uiteen gehaald en gebruikt als patroondelen).
Het is niet spannend, niet hip. Maar wel klassiek, netjes en gekleed. En met een beetje leuk kapsel en wat decoratie (accessoires) toch veelzijdig.

Ik vond het de tijd die ik daarin geïnvesteerd heb heel nuttig. En in de ochtend kan ik blind dingen uit de kast trekken en het matcht/past altijd.
Wat jij schrijft zou ik ook graag willen! Leuk dit.
Hoe groot is je capsule wardrobe?
Ik zal foto’s maken van mijn outfits. Breien gaat het niet worden voor mij (wat leuk dat je dat doet en zo zorgvuldig je materiaal kiest) maar een jurk uit elkaar halen en namaken wil ik zeker proberen.
Alle reacties Link kopieren Quote
VivaRosa24 schreef:
02-01-2024 15:51
Dat scheelt zeker veel!
Ik kan heel rigoureus gaan ruimen vaak. Geleerd van Marie Kondo. En ik houd ook oprecht van een opgeruimd overzichtelijk huis, en niet teveel spullen. Maar ik ben er ook achter gekomen dat ik soms té rigoureus opruim. Dan heb ik weer eens een zak met kleding weggedaan waar ik gewoon op uitgekeken was maar die verder nog prima was. Dus dit is ook een aandachtspunt voor mij; Niet te gek snel spullen wegdoen.
Ik heb in de jaren ook meerdere rondes opgeruimd en dingen weggedaan, wat eerst misschien een opluchting was maar achteraf gezien ook wel eens zonde of niet nodig. Ik vind dit een goed aandachtspunt. Niet te hard van stapel lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat heb ik in het verleden ook wel eens gehad dus twijfelgevallen gaan altijd eerst een jaartje in een doos de zolder op. Wat ik daarna nog niet pak heb ik dan ook vrede mee dat het echt weggaat. Heb van zeg 20 items dan toch weer 4 dingen teruggepakt en veel gedragen daarna.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
03-01-2024 21:32
Echt hoor, ik kan dit niet… :facepalm: totaal onnadenkend 2 paar Toms besteld bij limango, omdat ze erg goedkoop waren (nog geen 14 euro per paar). Is zo’n beetje het enige soort schoeisel dat ik draag in de lente/zomer en waarop ik geen zere voeten krijg bij een lange wandeling. Maar eerlijk, ik heb al een heleboel paren en heb ze niet per se nodig. Ik ben te gevoelig voor goede aanbiedingen merk ik alweer…*zucht* :-[
Snel, annuleer je bestelling! Je zegt zelf dat je het niet nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siren schreef:
03-01-2024 22:30
Snel, annuleer je bestelling! Je zegt zelf dat je het niet nodig hebt.
Zo annuleren kan niet meer. En terug sturen kost me geld bij limango.
Leuk topic! Ik doe ook mee. Ik heb zo vreselijk veel spullen, doe graag mee.

Het enige dat ik wel koop, is make-up, omdat ik dat echt nodig heb. Ik heb niet veel make-up en altijd hetzelfde, dus als mijn mascara of foundation op is, koop ik nieuwe.

Voor de rest heb ik overal zo veel van.

-Tassen
- Jassen
- Kleding
- Schoenen
- Sieraden
- Parfum


Het hele jaar wil ik hier niks van kopen. Ook niet als ik iets heel leuks zie voor weinig geld. Ik heb al zo veel.

Succes allemaal :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
03-01-2024 22:45
Zo annuleren kan niet meer. En terug sturen kost me geld bij limango.
Ik worstel met je mee. Heb ook alweer dingen besteld. Beddengoed en een grand foulard, ik heb mijn huis(je) opnieuw ingericht (met bestaande meubelen) en mijn beddengoed is eeuwenoud en versleten. Maar ja, dat is dus niet minder kopen. Ik ben hier niet goed in.

Ik blijf wél meelezen, jullie inspireren me. Misschien ga ik het maand per maand doen, in plaats van direct een jaar. Vanaf februari en dan echt een maand niets. Opgehakt in kleine stukken lukt het misschien wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga dit weekend beginnen (en krijg volgende week ook hulp) met alles passen wat er in mijn kast hangt.

Puber gaat zeggen of ze het te groot vindt of gewoon lelijk (al heb ik daar meestal schijt aan als ik wel heel gaaf vind) want ik heb echt te grote kleding maar ook helaas flink wat dingen die ik vorig jaar gekocht hebt, meeste in maat l die eigenlijk gewoon te groot zijn maar ik wel draag.

Niet erg bij sweaters vaak, maar wel bij blousjes en jasjes en broeken.
Dan kijken of misschien gewoon te vermaken valt als ik echt liefst wil houden, want best veel leuke dingen gekocht/gethrift vorig jaar.

En als er na deze megaopruiming iets is wat ik wel echt nodig heb, dan ga ik eerst 2e hands kijken. Maar denk op wat ondergoed na, wat gewoon nieuw gekocht word natuurlijk, ik eigenlijk niets nodig heb.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Otcha schreef:
04-01-2024 09:13
Ik worstel met je mee. Heb ook alweer dingen besteld. Beddengoed en een grand foulard, ik heb mijn huis(je) opnieuw ingericht (met bestaande meubelen) en mijn beddengoed is eeuwenoud en versleten. Maar ja, dat is dus niet minder kopen. Ik ben hier niet goed in.

Ik blijf wél meelezen, jullie inspireren me. Misschien ga ik het maand per maand doen, in plaats van direct een jaar. Vanaf februari en dan echt een maand niets. Opgehakt in kleine stukken lukt het misschien wel.
Per week kan ook hè? Het is een best aardige score als je van de 4 weken in een maand 3 weken lang niks besteld hebt! En dan langzaam uitbouwen naar 4 weken, dan naar 6 weken, etc etc.

Ik zit op een nobuy voor truien, heb een stel nieuwe truien besteld afgelopen herfst want mijn oude waren aan vervanging toe. Maar nu heb ik er zat dus is het de kunst om niet naar webshops te gaan, dan kun je ook niet in de verleiding komen.

Met schoenen heb ik dan weer totaal geen moeite, die koop ik alleen als ik nodig heb. Tassen vind ik lastiger maar ik vind een hele kapstok vol tassen zo'n bullshit dat ik die ook wel kan weerstaan. Broeken ben ik altijd naar op zoek, want ik vind vrij weinig wat ik leuk vind, goed staat, warm genoeg is, etc etc. Jeans draag ik vrijwel niet. Jurkjes mag ik voor komende zomer kopen want daar heb ik er ook niet zoveel meer van. In shirts kom ik al jaren om dus die koop ik niet.
ugli wijzigde dit bericht op 04-01-2024 09:35
33.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
04-01-2024 09:32
Per week kan ook hè? Het is een best aardige score als je van de 4 weken in een maand 3 weken lang niks besteld hebt! En dan langzaam uitbouwen naar 4 weken, dan naar 6 weken, etc etc.
Ja, eens!
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook neigingen om toch op Vinted te zoeken naar een roomwitte wintermantel.

Gewoon omdat ik die wil. Maar heb echt niet nodig. :roll:
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zet m op dames! Ook als je nu al wat gekocht hebt, kun je het óf retourneren (zie de verzendkosten als leergeld :mrgreen: ) of gewoon vanaf nu weer verder gaan. Ik vind het ook moeilijk om me niet te laten verleiden door de uitverkoop. Maar ja, dan denk ik aan dit topic en mijn goede voornemen en klik ik maar weer weg :P
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2023 schreef:
04-01-2024 09:22
Ik ga dit weekend beginnen (en krijg volgende week ook hulp) met alles passen wat er in mijn kast hangt.

Puber gaat zeggen of ze het te groot vindt of gewoon lelijk (al heb ik daar meestal schijt aan als ik wel heel gaaf vind) want ik heb echt te grote kleding maar ook helaas flink wat dingen die ik vorig jaar gekocht hebt, meeste in maat l die eigenlijk gewoon te groot zijn maar ik wel draag.
Haha, goed idee, geen publiek zo kritisch als de puber!

Ugli, dat is inderdaad nog een beter tactiek. Per week! Ik ben ook gestopt met roken, je zou denken dat een koopstop dan een makkie zou zijn :sigh: .
Alle reacties Link kopieren Quote
Otcha schreef:
04-01-2024 09:39
Haha, goed idee, geen publiek zo kritisch als de puber!

Ugli, dat is inderdaad nog een beter tactiek. Per week! Ik ben ook gestopt met roken, je zou denken dat een koopstop dan een makkie zou zijn :sigh: .
Ik heb net een boek uit die iets beschrijft over waarom mensen doen wat ze doen. Iets kopen ontstaat door een cue (trigger), je ziet iets. Dat creeërt een craving en naar een craving ga je handelen. Het is heel lastig (niet onmogelijk, maar het vergt moeite) om niet naar een craving te handelen, zo zijn wij niet geprogrammeerd. Het is véél makkelijker om de cue/trigger weg te nemen. Als je niet weet dat het bestaat, kun je het niet willen! Je gewoonte om webshops/nieuwsbrieven van webshops door te nemen (uberhaupt ze binnen te krijgen, blokkeer die boel) afbouwen is makkelijker dan de verleiding weerstaan.

Oh, mocht iemand hier meer over willen lezen: Atomic Habits van James Clear. Voor het aanleren van goede - en het afleren van slechte gewoontes.

Edit 2: Moraal van het boek voor slechte gewoontes is:

1. Maak het onzichtbaar (verwijder de trigger)
2. Maak het onaanlokkelijk (verwijder de craving)
3. Maak het inefficient (verwijder het gemak van handelen naar je craving)
4. Maak het unrewarding (verwijder de beloning van je craving)

En voor goede gewoontes is het precies omgekeerd (visible, aanlokkelijk, efficient, rewarding).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
04-01-2024 09:43

Edit 2: Moraal van het boek voor slechte gewoontes is:

1. Maak het onzichtbaar (verwijder de trigger)
2. Maak het onaanlokkelijk (verwijder de craving)
3. Maak het inefficient (verwijder het gemak van handelen naar je craving)
4. Maak het unrewarding (verwijder de beloning van je craving)

En voor goede gewoontes is het precies omgekeerd (visible, aanlokkelijk, efficient, rewarding).

Check! Ik heb direct na je post al mijn favorieten op Vinted verwijderd. Het is een beginnetje :hyper: .
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind alleen al iets simpels zoals uitloggen en dan even je wachtwoord veranderen en bij het nieuwe wachtwoord je gezicht over het toetsenbord rollen zodat je geen idee hebt wat er getikt is en je dus op "wachtwoord vergeten?" moet klikken voor je in kunt loggen de volgende keer een hele goede manier om rechtsomkeert te maken bij een webshop nog vóór je rondgesnuffeld hebt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
04-01-2024 10:31
Ik vind alleen al iets simpels zoals uitloggen en dan even je wachtwoord veranderen en bij het nieuwe wachtwoord je gezicht over het toetsenbord rollen zodat je geen idee hebt wat er getikt is en je dus op "wachtwoord vergeten?" moet klikken voor je in kunt loggen de volgende keer een hele goede manier om rechtsomkeert te maken bij een webshop nog vóór je rondgesnuffeld hebt.
:D

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven