Mode & Beauty alle pijlers

Niets kopen in 2024!

01-01-2024 16:49 488 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie doet er mee?
Geen kleding en make-up kopen dit jaar, maar alles dragen of gebruiken wat je al hebt.
Ik ben benieuwd naar jullie redenen en hoe je kledingkast eruit ziet. Ga je zelf kleding maken of vermaken? Heb je een capsule wardrobe? Heb je dit eerder gedaan?

Zelf vind ik dat ik genoeg kleren en verzorgingsproducten heb, wil ik andere keuzes maken en zou ik dit jaar graag veel willen sparen.
Succes met de uitdaging!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb afgelopen jaar echt schandalig veel gekocht. Veel kleding, schoenen, makeup. Dus dat kan echt wel wat minder. Ik heb tijdens de feestdagen eens goed uit zitten mesten en kwam mede daardoor tot de conclusie dat ik op moet houden met Vinted. Bijna alles wat ik daar koop draag ik niet. 20 euro hier, 30 euro daar lijkt niet veel maar als ik het allemaal bij elkaar optel.....

Een strikte no-buy voor een heel jaar gaat niet lukken want kleding/makeup is ook een hobby van me - laat ik eerst maar eens met 2 maanden beginnen. Dat is al heel erg lang voor me.

Overigens, als dingen op zijn zoals SPF en retinol en mijn black honey lipstick, dan ga ik niet moeilijk doen over vervangen. En voor volgende winter wil ik echt een MaxMara wollen winterjas. Die staat al heel lang op mijn verlanglijstje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk!
Ik doe mee. Heb vorig jaar al geprobeerd zo weinig mogelijk te kopen. En dit herfst/ winterseizoen heb ik alleen een 2 sweatvesten en een shirtje gekocht. Voor komend voorjaar/zomer heb ik zoals het nu lijkt niet echt iets nodig. Afgelopen zomer heb ik bijna alles wat ik nodig had 2e hands gekocht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe ook mee! Ik hoop via Vinted/Marktplaats wat kleding/spullen te verkopen en van de opbrengst aanschaffen wat écht nodig is. Als dit lukt, dan heb ik aan het eind niks extra's uitgegeven.
Aan kleding heb ik alleen wat basics nodig (hemden en ondergoed) en verder over een half jaar vast weer wat verzorgingsproducten (crèmes, shampoo etc).
ik heb gezegd
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi, ik ga meedoen, in ieder geval voor een half jaar. Kijken of het me lukt. Ik heb genoeg kleren, en ook echt kleding waar ik hel blij mee ben maar nu dreig uit te groeien. Dus een paar kilootjes verliezen en meer variëren en combineren.
Alleen make-up moet ik bijhalen als die op is. En ondergoed en sokken.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijn dat er al zoveel reacties zijn!
Ik vind het ook een uitdaging hoor.

Hoewel ik kleren en (tweedehands) winkelen heel erg leuk vind en ik ook eigenlijk veel met kleding bezig ben, frustreert het onderwerp me ook. Fast fashion, het milieu, de miskopen die ik doe. Mijn gewicht schommelt, mijn smaak en wat me staat verandert. Ik hoop op nieuwe inzichten!
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel herkenbaar TO! Veel issues die je omschrijft heb ik ook. En uiteindelijk baal ik dan vaak dat ik teveel koop. Maar wat ik wel merk is dat ik de laatste tijd beter koop, dingen die ik heb draag en gebruik ik ook echt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb aantal broeken en leggings die ik fijn vind, ook ivm pijnklachten en adhd. Comfort en hoeft niet duur te zijn.

Had een broek bij Guts & Gusto gekocht voor een feestje, stond zo goed dat ik er nu 3 heb, de andere 2 kwamen van Vinted en zelfs met vermaken want ik ben heel klein waren de 2 broeken (eentje nieuw met kaartje en een zo goed als nieuw) samen minder dan de eerste.

Word daar heel blij van. Ik draag deze ook. Zelfde voor een jurk, ben niet zo van de jurken maar in de zomer wil ik wel wat luchtigs aan, heb nu 4 jurken van dat merk, verschillende kleuren en 2 lengtes en denk voor bedrag van 1,5 jurk nieuw.

Ik draag dat dus ook echt. Kan ook echt met weinig toe.
Heb thuiskleding en buitenkleding, is ontstaan door mijn chronisch pijn/ziek zijn. Ik wil thuis echt comfort en dat hoeft niet mooi te zijn.
Blijkt ook fijn te voor mijn portemonnee. :lol:
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het afgelopen jaar of al langer altijd eerst op Vinted gekeken voordat ik iets nieuw koop. Heb er al mooie jassen, truien en schoenen vandaan gehaald. Spaart het milieu en mijn portemonnee!
Alleen broeken koop ik er niet meer, die zitten te vaak echt niet goed zonder passen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed bezig LuciFee. Ik lees veel goede ideeën in je posts.
Wat naar trouwens dat je zoveel last hebt van chronische pijnklachten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed plan! Ik ga in ieder geval de eerste 3 maanden van dit jaar niks kopen. Daarna verwacht ik nieuw ondergoed nodig te hebben wegens een andere maat. (Een ander goed voornemen, haha.)

Ik ben klaar met het kopen van net-nietkleren en ook klaar met driekwart van mijn kast niet passen. Dus zodra ik afgevallen ben ga ik zéér kritisch door mijn kledingkast en bekijk ik welke items ik écht écht écht nog nodig heb.

Maar dat hoeft de komende drie maanden sowieso niet. Dus ik ga nú alle winkelapps van mijn telefoon gooien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stephanie05 schreef:
01-01-2024 17:09
Leuk! Dat heb ik in 2022 gedaan!
Ik heb sindstoen een capsulewardrobe met in totaal 49 stuks. Geen idee waarom dat aantal trouwens, haha. Is zowel in zomer als winter te dragen; veelal laagjes dan.
Exclusief ondergoed/sokken en panty’s/maillots trouwens.
Afgelopen jaar alleen een nieuwe winterjas en gympen gekocht; die waren écht af.

Succes! Leuke uitdaging!
Ik ben benieuwd naar je capsule en je kledingstijl! Hoe ben je hierop uitgekomen?
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
01-01-2024 17:15
Kleding en schoenen gaat lukken, verzorgingsproducten en make-up niet. Maximaal drie maanden voor mascara en oogpotlood, daarna gooi ik restjes weg. Neem geen risico met mijn ogen. Conditioner en haarolie: er gaan liters kokosolie doorheen hier dus dat red ik niet.
Je kunt ook meedoen met een aangepaste versie, bijvoorbeeld alleen kleding en schoenen.
En je hebt natuurlijk een punt met de houdbaarheidsdatum van de mascara. Ik denk dat ik zelf een nieuwe voor mijn verjaardag vraag t.z.t.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een paar jaar geleden gestopt met zomaar nieuwe kleding kopen.
In plaats daarvan 'mag' ik van mezelf alleen nog tweedehands/vintage kopen óf zelf naaien. Ik draag een plus-size, wat tweedehands vaak best lastig is (ook op Vinted), dus het meeste maak ik nu zelf. Maar omdat dat soms best veel werk is, merkte ik dat ik met veel minder kleding toe kon.

Ik heb nu minder kleding, maar wel kleding die goed in elkaar zit, precies op mijn lichaam past en van duurzaam materiaal is waar ik achter sta. Ik ben nu bezig met een flanellen pyjama :heart:

(Lingerie/ondergoed, sokken en panty's koop ik nog wel nieuw in de winkel. Hoewel ik mijn wandelsokken wel weer zelf heb gebreid bijvoorbeeld.)
Alle reacties Link kopieren Quote
PickingUpThePieces schreef:
01-01-2024 17:17
Leuk topic! Ik doe graag mee. In het afgelopen jaar heb ik zoveel mogelijk verkocht via Vinted wat ik niet meer gebruik en eigenlijk alleen voor de kinderen spullen gekocht van het opgeleverde geld uit de Vinted portemonnee. Toevallig net (5min geleden) via marktplaats 2 slaapzakken gekocht die ik echt nodig heb voor de kleinste.

Toen ik nog geen koophuis en kinderen had kon ik eindeloos geld uitgeven aan mezelf( en anderen). Dit sloeg nergens op en resulteerde in minimaal 40 kilo aan kleding die ik naar mijn schoonzussen in het buitenland opstuurde. Soms nog dingen met het prijskaartje eraan. Waren ze erg blij mee natuurlijk :lol: Ook had ik allerlei abonnementen zoals goodiebox waarvan ik nooit iets gebruikte.

Tegenwoordig heb ik minder geld dat vrij te besteden is en denk ik beter na over de keuzes die ik maak. Misschien komt wijsheid dan toch met de jaren. :idee:
Leuk dat je meedoet!
En ook herkenbaar, ik vind het zelf ook nergens op slaan die hoeveelheid kleren die ik ooit bij elkaar heb gekocht. Ik ben/was ook erg goed in tweedehands winkelen, ik vind altijd wel iets leuks of bijzonders! Maar draag ik het ook echt?
Op dit moment twijfel ik aan alles, staat het me nog/waarom vind ik dat zo belangrijk/wat past bij mijn leeftijd/maakt dat uit?/is het duurzaam en ook gaan we kleiner wonen en je moet het maar kwijt kunnen.
Ik wil dit jaar echt niets uitgeven. Ik heb geld nodig voor andere zaken.
Alle reacties Link kopieren Quote
debuurvrouw schreef:
01-01-2024 17:20
Ik heb dit een aantal jaar geleden gedaan. Het heeft me behalve geld heel veel inzicht opgeleverd.
Succes to, ik hoop dat je mensen vindt die de uitdaging samen met je aan willen gaan!
Bedankt!
Ik ben blij met zoveel reacties.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk! Ik doe dit jaar ook mee, alleen voor kleding en schoenen. Reden is dat ik net gescheiden ben en wel wat anders aan mijn hoofd heb, daarnaast heb ik echt een héle grote voorraad dus kan wel even vooruit.

Alleen dingen waar letterlijk gaten in zijn mag ik vervangen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blackstar schreef:
01-01-2024 17:29
Ik doe mee. Ik heb genoeg kleding en andere spullen en heb dit jaar minder te besteden omdat ik een studie doe waaraan ik elke maand meer dan 250 euro collegegeld kwijt ben en ik een veel duurdere zorgverzekering heb. Alleen als mijn make-up of crème echt op is, wil ik nieuwe kopen en dan gewoon goedkope merken.
Het lukt me bijna niet om minder aan boodschappen uit te geven, dus dan maar besparen op de rest.
Ook wil ik voor het eerst kleding die ik niet draag, verkopen op Vinted.

Mijn kledingkast bestaat uit een aantal dure, duurzame kledingstukken (jurken, jasjes, paar broeken), aangevuld met voor de winter truien en broeken en voor de zomer jurken, rokken en shirtjes. Ik ben veel thuis, dus ik draag vaak gewoon iets simpels en heb meer dan genoeg voor de overige dagen of speciale gelegenheden.
Leuk dat je meedoet! Goede redenen. En herkenbaar, ook hier dure boodschappen en gemotiveerd om het geld te investeren in andere belangrijkere zaken. Succes met de studie!
Het klinkt alsof je ook al langer bezig bent met het kiezen van duurzame stukken waar je mee vooruit kunt. Daar heb je nu plezier van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Apatura2 schreef:
01-01-2024 17:31
Ah leuk.
Ik moet ook m'n kledingkast opruimen en bedenken wat ik heb voor ik iets nieuws aanschaf.

Denk niet dat ik het volhoud.
Ben wel benieuwd naar de capsulewardrobe en wat ik daar al van heb en evt nog nodig heb.

Voorlopig ben ik de laatste week van 2023 nog uit de bocht gevlogen met een mooie poncho en een setje van marlies dekkers. Voorlopig gaat m'n portemonnee weer op slot.
Ga je het proberen? Ik heb zelf een speciale gelegenheid dit jaar, een trouwfeest, en ik weet nog niet wat ik aanmoet, dus ik denk dat ik iets moet gaan vermaken of lenen in het kader van deze uitdaging.
Ik hoop uiteindelijk ook een capsule wardrobe over te houden aan het eind van het jaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nina-1990 schreef:
01-01-2024 17:33
Jaa! Ik doe graag met je mee. Vorig jaar geprobeerd geen kleding te kopen, dat is niet gelukt. Ik heb toch nog bijna voor 500 euro over het hele jaar uitgeven aan kleding. Ik draag schoenen en jassen echt helemaal op, dus ik had wel pech dat zowel 3 paar schoenen als een jas, echt op was.

Nu gemotiveerd om weer weinig of niets te kopen en alles op te maken. Kleding en cosmetica, maar ook dingen als wasmiddel en schoonmaakmiddelen. Oh ja: en creatieve hobby spullen.

Ik schrijf dus graag mee! Mijn motivatie is het milieu en minimalistisch leven.
We gaan het doen!
Ik hoop dat het de toon zet ook voor andere gebieden, zoals jij schrijft. Alles op maken en daarna twee keer nadenken voor een aankoop.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nina-tje schreef:
01-01-2024 17:39
Ik wil ook mee doen maar in aangepaste vorm. Alleen voor kleding en schoenen en dan mijn uitgaven beperken tot wat er ook binnen komt. Dus aan het einde jaar saldo 0 zeg maar.
Afgelopen jaar heb ik na aftrek verkoop ongeveer €700 uit gegeven. Ook niet slecht voor mij. Zaten twee paar nieuwe schoenen bij. Ik kan in 2024 zeker zonder de aanschaf van schoenen. .
Leuk dat je meedoet!
In een aangepaste vorm is prima natuurlijk. Veel succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Liv8 schreef:
01-01-2024 17:39
Ik doe niet mee, maar ik wil dit jaar juist wel de basis leggen voor misschien een volgend jaar. In ieder geval alles uitzoeken en wegdoen wat ik niet gebruik of draag. En dan een zorgvuldige garderobe opbouwen met alleen kleding dat ik draag. Vanwege een nieuwe baan moet ik wel updaten (een tikkeltje chiquer dan gewend), maar inmiddels weet ik aardig van mezelf wat voor kleding ik wel draag en wat toch onverhoopt in de kast blijft hangen. Nu daar nog naar handelen
Succes met de nieuwe baan!
Ik wil ook zo'n zorgvuldige garderobe. Ik hoop aan het eind van dit jaar te weten hoe die eruit gaat zien.
Alle reacties Link kopieren Quote
O, leuk topic! Ik kom voorzichtig meedoen. Niets kopen gaat me niet lukken, maar ik heb wel doelen:

- kleding enkel tweedehands of gratis
- huisraad enkel via weggeefgroepen
- absoluut geen schoenen :whistle:
- geen spullen voor paard behalve noodzakelijke verzorgingsspullen of supplementen
- geen make-up (ik ben toch meestal Toos make-uploos)
- zelf wasmiddel maken als alles op is, van zeep en soda (heb ik in huis)

Ik koop al niet zoveel verzorgingsspullen, enkel het noodzakelijke, dus daar hoef ik niet in te minderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe ook mee! In de afgelopen jaren heb ik zoveel kleding en schoenen gekocht, achteraf gewoon gênant.
Ik probeer zoveel mogelijk te verkopen via Vinted en MP maar dat schiet nog niet echt op. Dus ik vind dat ik de kleding zelf moet (af)dragen.

Ondergoed, sokken en panties koop ik echter nog wel nieuw. Mascara ook. De rest heb ik voldoende op voorraad.
Ik doe ook mee! Afgelopen jaar ben ik bij een nieuwe baan gestart en daarvoor moest ik wat updaten in mijn kast en dat is vervolgens wat uit de hand gelopen in aankopen. Ik ben vorig jaar overgegaan op wollen onderlagen en daar heb ik ook flink wat aan uitgegeven. Ik heb nu weer genoeg voor een lange tijd en ik zit ook dik in de cosmeticavoorraad. Omdat ik wat meer wilde gaan gebruiken heb ik een tijdje zo'n boxabonnement gehad en daarnaast een aantal adventkalenders om dingen uit te proberen. Ik heb nu nog een bak vol spullen staan, dus dit jaar hoef ik echt niks te kopen. Alleen vervanging van m'n mascara tel ik niet mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siren schreef:
02-01-2024 09:29
Leuk dat je meedoet! Goede redenen. En herkenbaar, ook hier dure boodschappen en gemotiveerd om het geld te investeren in andere belangrijkere zaken. Succes met de studie!
Het klinkt alsof je ook al langer bezig bent met het kiezen van duurzame stukken waar je mee vooruit kunt. Daar heb je nu plezier van.
Ja, zeker. Ik heb de afgelopen jaren geld uitgegeven aan de juiste kledingstukken. Jassen en schoenen heb ik ook meer dan genoeg voor de komende jaren. Het gevaar zit er bij mij in dat ik op Instagram of in mails van winkels dingen zie waarvan ik denk dat ik ze goed kan gebruiken of die ik gewoon zó mooi vind dat ik ze niet kan laten liggen. En dat zijn dan meestal dure dingen. Ik heb me nu dus uitgeschreven voor al die mails van webshops, maar Instagram vind ik wel een lastige. De knop moet echt om.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven