Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.

Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).

Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04

Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.

De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.

De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.

Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.

Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.

Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.

http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1

http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html

http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html

http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
Alle reacties Link kopieren
Wow 2 volle eetlepels laila? Ik heb 1x een papje gemaakt met baking soda en dat op mijn aanzet ingemasseerd en uitgespoeld... Ik kon het werkelijk recht overeind zetten, zo stug!

Gisteren heb ik kokosolie gesmolten en in mijn haar gesmeerd, omdat het zo dof en droog is in mijn lengte en punten.

Iets van kwartier in laten werken en daarna weer gewassen met mijn mengsel van baking soda (1 theelepel op 125 cc water) ik gebruik dan ongeveer 1/3e deel.

Nu had ik dus geen azijn meer nodig, want ik kon het direct doorkammen na het wassen. Veel mensen schrijven hier dat ze bang zijn dat azijn slecht is, maar juist in azijn zit zuur, wat ervoor zorgt dat de haarschubben weer sluiten, dus je haar weer meer zou moeten gaan glanzen!!

Terugkomend op mijn verhaal, kokosolie is zo vet dat het nog steeds in mijn haar zit, merk ik.. Dus ook dit is geen succesverhaal.. Volgende keer maar weer gewoon proberen met de bakingsoda en azijn...
Ik las trouwens ook iets over wassen met honing.. Iemand hier ervaring mee?
ik heb het een poosje geprobeerd maar ik vind het gevoel van vet haar verschrikkelijk. Misschien binnenkort nog een poging wagen
Je hebt gewassen met honing of bedoel je de no poo methode?
@Ruby: Ja, echt 2 el. Inderdaad werd het wel wat grauw op sommige plekken, en toch vettig op andere plekken. Vind het verdelen lastig, misschien ligt het daaraan.

Maar eindelijk was het wat minder vet. Helaas, zou ik het vandaag wel weer willen wassen... ondereste 2/3 van m`n haar is prima, maar bovenste.. blgg!
Ik doe het nu weer gewoon 2 x in de week. Met 1 x in de week, loop ik de laatste 3 dagen echt voor schut met vet haar vind ik..

En Laila, qua verdelen, ik doe het dus in een sprayflacon, dat verdeelt (nevelt) het beste vind ik.. Dat heb ik n.a.v. onderstaand filmpje gedaan, alleen spray ik het mengsel met baking soda op droog haar, dat vind ik beter werken dan op nat haar.

http://www.youtube.com/watch?v=cs3sWlFi8eY
Oh en om nog maar meer hippie like te worden, heb ik nu ook mijn eigen deodorant gemaakt:

Eén van de stappen die ik onlangs heb gezet naar een natuurlijker leven, is het buitengooien van mijn deodorant en het overstappen naar een zelfgemaakte, natuurlijke deodorant. De meeste mensen weten wellicht al wel dat traditionele deodorants echt niet gezond zijn. Ze bevatten oa aluminium wat in meerdere onderzoeken gelinkt zou zijn aan borstkanker, maar ook aan de ziekte van Alzheimer. Ook parabenen en andere gifstoffen komen via je deodorant je lichaam binnen en dat is iets dat je echt niet wilt. Nu zijn er gelukkig ook al meer natuurlijke deodorants in de winkel te koop en die werken best goed, maar nog altijd bevatten ze te veel chemische stoffen.

Dus ging ik op zoek naar een natuurlijke versie die ik zelf kon maken en al gauw kwam ik onderstaand recept tegen op verschillende sites. Ik moet zeggen dat ik in het begin er echt wel weigerachtig tegenover stond. Ik kon niet echt geloven dat een zelfgemaakte deodorant, bestaande uit maar drie (ja, slechts drie) natuurlijke ingrediënten mij zou verlossen van die kwalijke geurtjes. Maar omdat ik er echt al veel positieve verhalen over had gelezen op het internet, ging ik toch maar aan de slag.

Wat heb je nodig?

Zoals reeds gezegd, heb je maar drie ingrediënten nodig:

2 el pure kokosolie

2 el baking soda (bicarbonaat)

2 el maïszetmeel

eventueel etherische olie

Hoe maak je het?

Doe 2 el kokosolie, 2 el baking soda en 2 el maïszetmeel in een kom:

Meng alles goed samen met een vork tot je een gladde, smeuïge massa krijgt:

Eventueel kan je nu nog enkele druppels etherische olie (zoals tea tree, lavendel of citroen) toevoegen, maar dat is echt een optie. Ik maak het meestal zonder etherische olie en vind dat heel fijn.

Doe alles in kleine potjes en je deodorant is klaar!

Hoe gebruik je het?

Neem ‘s ochtends een kleine hoeveelheid uit het potje (je hebt echt niet veel nodig) en wrijf dat uit over je oksels.

Mijn ervaring

Zoals gezegd stond ik er in het begin echt wel wat weigerachtig over. Met veel aarzeling ben ik er dus mee gaan experimenteren. Maar eigenlijk was ik al verkocht vanaf de eerste dag. Niks, geen vieze geurtjes meer! Mijn kleding ruikt fris en het maakt geen vlekken. De ultieme test was een sessie ashtanga yoga en ook dat ging super!

Het enige dat ik wel gemerkt heb, was dat ik de eerste dagen precies meer zweette dan anders, maar dat blijkt dus helemaal normaal te zijn en gaat na een aantal dagen vanzelf over. Gewone deodorants ‘verstoppen’ namelijk je zweetklieren, zodat je minder gaat zweten. Deze natuurlijke deodorant maakt je zweetklieren terug open en daardoor ga je even wat meer zweten. Dit is juist een teken dat je lichaam aan het detoxen is en terug naar zijn normale functie aan het gaan is. Dit gaat over van zodra je zweetklieren volledig zijn aangepast. Ik merk nu zelf dat ik minder last heb van zweten dan voorheen.

Conclusie

Ik zie dus niks dan voordelen, het is goedkoper, het is volledig natuurlijk, geen chemische stoffen meer die in je lichaam komen, het is supermakkelijk en vlug om te maken en het allerbelangrijkste, het werk echt super! Vieze geurtjes behoren volledig tot het verleden!
Goed spul hè, Ruby. Ik maak het ook, en ik heb nog nooit zulke goeie deo gehad. Vroeger had ik ook nog zo'n hieperdepieper flesje, van therme oid, super antitranspiratie, maar die heb ik niet meer nodig nu ik m'n deo zelf maak. Doe jij er nog een etherische olie in?

Ik vind het alleen niet zo fijn smeren als het hard is, dus ik zet het potje in een beetje warm water voor ik me ga wassen, is het precies lekker smeerbaar als ik klaar ben.
Alleen een beetje kokosolie onder de oksels kan ook.
@Phips:Ik doe er geen olie in, gebruik het ook nog maar 2 dagen hoor! Vind dat ik nu wel iets meer transpireer maar dat schijnt normaal te zijn? En ik vond het maken nog best lastig.. Kreeg niet echt een gladde, smeuige massa....

En waar bewaar jij het dan in?

@Daaromniet: Jij gebruikt alleen kokosolie als deo dus?

Ik wil op den duur ook geen gezichtscreme meer gebruiken en tandpasta, schijn je ook prima met kokosolie te kunnen doen.. Iemand hier ook ervaring mee? Ik gebruik de kokosolie van de Tuinen trouwens, Royal Green heet het geloof ik, met bruine deksel.
quote:654567898 schreef op 02 januari 2012 @ 10:39:

en het gaat stinken. maar na een paar weken ben je eraan gewend dus ruik en voel je het zelf niet meerGaat het stinken na maanden niet met shampoo gewassen te hebben?
Nee natuurlijk niet Giette.

Ruby, Ik bewaar het in een klein plastic bakje met een deksel, bij de action of Xenos vandaan. Ik doe er een paar druppels lemongrass olie in, dat vind ik zo lekker ruiken, maar nodig is het niet. Ik gebruik het nu sinds augustus. Het maken vond ik niet zo'n probleem, alle droge dingen mengen, kokosolie smelten, erdoor doen en even roeren, klaar. Mijn man dacht dat ik wat lekkers had gemaakt haha, hij proefde even.....

De baking soda werkt antitranspirerend heb ik ergens gelezen, misschien wel op de site waar ik het recept vandaan heb. En ik zweette me nogal kapot, in no time van die grote natte plekken onder mijn oksels. Dat vond ik niet zo prettig. Deo alleen hielp niet, vandaar nog zo'n super chemische killer. Maar dat heb ik niet meer nodig nu
Ah ik had de kokosolie niet gesmolten.. Dan was dat het vast!

Jij maakt het dus ook met kokosolie, maizena en bakingsoda?

Ik heb het ook in een plastic bakje met deksel (Ikea) gedaan maar ik heb nog een oude deostick van Nivea die ik mss wel kan vullen met dit mengsel.. Toch iets handiger in gebruik lijkt me.
Dat lijkt me een erg goed idee, zo'n stick vullen! Ik heb er geen, mijn man of dochter even overhalen er een te kopen en op te maken, als het werkt krijg ik ze vast wel mee in de deo

Geen shampoo is geen probleem, maar deo uit een potje is nog een stap te ver
quote:Ruby-Ann schreef op 13 januari 2014 @ 11:13:

Ik las trouwens ook iets over wassen met honing.. Iemand hier ervaring mee?Ik heb het een paar jaar geleden uitgeprobeerd. Had toen nog half lang haar en was echt bang om 1 grote klittenbende op mijn hoofd over te houden, maar dat gebeurde niet. Mijn haar werd er slapper van, ik vond het geen succes. Ik weet dat ik hettoen in mijn haar heb gedaan en vervolgens plasticfolie om mijn hoofd heb gewikkeld. Daarna een handdoek er omheen, had dat op 1 of andere site gelezen. Ik heb het toen een tijdje in laten trekken en vervolgens uitgespoeld. Misschien had ik het wel te lang erin laten zitten.
Zo, dit onderwerp heeft echt veel pagina's zeg! Kokos zou ik niet in mijn haar willen, dat is al vet genoeg. Nu ik het heb geverfd heb ik het toch nog met baking soda gewassen. Het werd vettig bij de wortels, dus voelde ik de noodzaak er vanaf te komen. Er is een nadeeltje. Het haalt de kleur er een beetje uit. Dus ga ik nu toch doorzetten, en gewoon met alleen water wassen. Geen flauwekul met natuurlijke mengsels, bs, of azijn of olien. Gewoon water! Ik heb het dinsdag voor het laatst gewassen met bs, en het haar voelt nog niet vies. Met shampoo plakte het dan alweer aan mijn schedel, maar de no poo methode werkt ook na het haarverven. Ik doe de bs wel in mijn baksels, of ga de deotip proberen. Alhoewel? Ik gebruik nu al 2 maanden geen deo of zeep en ik stink totaal niet! En nee, mijn neus zit niet dicht. Ik denk dat mijn huid gewoon beter in balans is en die stinkbacterien gewoon geen kans krijgen.
Sinds 8 november vorig jaar was ik ook met bs en azijn. Ik ben echt laaiend enthousiast!!

Ik heb heel fijn haar dat na het wassen met shampoo altijd erg slap en futloos was. En nu? Ik heb nu best veel krullen en mijn haar is prima in model te brengen. Het heeft veel meer body, voelt een beetje waxig aan maar dat vind ik heel fijn. Ik was 1 keer per week met bs en azijn en 1x per week spoel ik het met gewoon water. Wel beide keren naspoelen met koud water.

Ik was afgelopen dinsdag bij de kapper om de uitgroei bij te laten kleuren. Toen ik ging zitten liep de kapster zwijgend om me heen, voelde aan mijn haar en zei toen verbaast: wat heb jij met je haar gedaan? Toen ik het vertelde kon ze het haast niet geloven. Ze heeft zelfs nog aan mijn haar geroken omdat ze dacht dat het zou stinken. Maar niks hoor!

Na het verven was mijn haar wel slap maar thuis heb ik gelijk weer gewassen met bs en nagespoeld met azijnwater. Het is nu nog wel wat slap maar het wordt steeds beter. Over een paar dagen heb ik mijn lekkere waxige krullenkoppie weer terug!!

Jullie begrijpen dat ik ongelofelijk blij ben dat ik no poo ben!!
quote:Ruby-Ann schreef op 15 januari 2014 @ 11:49:

Ik doe het nu weer gewoon 2 x in de week. Met 1 x in de week, loop ik de laatste 3 dagen echt voor schut met vet haar vind ik..

En Laila, qua verdelen, ik doe het dus in een sprayflacon, dat verdeelt (nevelt) het beste vind ik.. Dat heb ik n.a.v. onderstaand filmpje gedaan, alleen spray ik het mengsel met baking soda op droog haar, dat vind ik beter werken dan op nat haar.

http://www.youtube.com/watch?v=cs3sWlFi8eY

Thx! Ik vlieg nog even naar de blokker, misschien hebben ze daar wel een sprayflacon. Klinkt wel goed dit! En ik voelde me vandaag ook voor lul lopen met vettig haar, dus wil t toch wel goed wassen...

Reageer later op de rest, leuk die tips
quote:sara67 schreef op 16 januari 2014 @ 16:07:

Sinds 8 november vorig jaar was ik ook met bs en azijn. Ik ben echt laaiend enthousiast!!

Ik was afgelopen dinsdag bij de kapper om de uitgroei bij te laten kleuren. Toen ik ging zitten liep de kapster zwijgend om me heen, voelde aan mijn haar en zei toen verbaast: wat heb jij met je haar gedaan? Toen ik het vertelde kon ze het haast niet geloven. Ze heeft zelfs nog aan mijn haar geroken omdat ze dacht dat het zou stinken. Maar niks hoor!

(........)

Jullie begrijpen dat ik ongelofelijk blij ben dat ik no poo ben!!

Wow, super. Dat zelfs de kapper verbaasd was

p.s. Ik zou nu nog niet naar de kapper durven ;)
Ben een maand of 3 geleden pas overgestapt op deodorant van een natuurlijke merk, Duits (nadat ik me realiseerde dat ik inmiddels liters rexona op me had gesmeerd). Dat voelt ook al prettiger. En heb nog een kristalzoutstick liggen, maar dat nog niet geprobeerd.

Vind het echt goed klinken jullie verhalen over zelf deo maken.

Nog meer tips? (mag dat? of is dat off-topic? weet nooit zo goed hoe dat zit met forumregels..)

(gebruik nu ook sinds een paar maanden een menstruatiecup, ook zo blij mee, wist daarvoor gewoon niet dat er een alternatief was voor tampons/maandverband, echt heerlijk en vrouwelijk voelt het)
2 weken no poo en het gaat steeds beter. Als het vet is dan blijft het goed doorkambaar. Het voelt zacht aan en het krult. Ik heb er wel moeilijke dagen bij. Dan denk ik echt dat ik stink. Wat olie op mijn borstel helpt dan wel.
Alles komt goed
Ik gebruik ook een menstruatiecup!! Was wel even wennen eerst maar nu zou ik niet meer zonder willen!

En wat mij betreft zijn alle tips welkom hier hoor!
@sara, klinkt geweldig! Ik zou nu (na 2 maanden) nog steeds niet naar de kapper durven geloof ik... Nog steeds voelt het soms alsof mijn haar stinkt.. Maar mijn vriendinnen zeggen dat het niet zo is dus het zal wel tussen mijn oren zitten..

Soms vind ik mijn haar geweldig zo en soms hangt het juist slap en in strengen.. Maar ik blijf doorgaan..
quote:Ruby-Ann schreef op 13 januari 2014 @ 11:13:

Ik las trouwens ook iets over wassen met honing.. Iemand hier ervaring mee?

Beetje late reactie, maar toch:

in de jaren 80 was dit ook al een item (dat shampoo niet zo goed voor het haar is). In die tijd waste ik mijn haar wel met ei en honing. Die honing moet je eerst verhitten, anders is het te stroperig. Als je het warm maakt (theelepel boven kokend water houden), wordt het vloeibaarder. Dat mengen met eigeel. Ik heb dun en weinig haar, 1 dooier was genoeg. Kan voor sommigen te weinig zijn.

Ei haalde het vet uit mijn haar, honing maakte het glanzend. Prima spul. Vond het alleen iedere keer gedoe om het te maken en ben weer op de shampoo overgestapt.

Nu gebruik ik 1 x per week de yes tot komkommer. Werkt ook goed. Misschien ga ik weer over op de ei met honing, nu ik dit topic lees. Over de baking soda is niet iedereen onverdeeld positief, lees ik.
Hoi Johanna, wat grappig dat het in de jaren 80 ook al bekend was, dat shampoo niet zo goed is voor je haar.

Ik ken yes tot komkommer niet? Is dat een merk?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven