Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.

Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).

Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04

Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.

De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.

De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.

Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.

Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.

Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.

http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1

http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html

http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html

http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
Alle reacties Link kopieren
Nog mensen met de no poo bezig? Ik doe het nog steeds en zit nu op 1x per week wassen met baking soda en appelazijn. Mijn haar is steviger maar tegelijkertijd (nu wel) ook zachter geworden.. Verlies nog wel steeds dezelfde hoeveelheid haren als met shampoo.
Ik blijf steken op 1x per week :( maar als ik het zo moet houden is het ook goed.
Hoe zit je haar dan op de laatste dag Tibi? Ik heb dan echt wel een vette kop haar moet ik zeggen....
Goed zo Ruby, volhouden! Ik was mijj haar 2 keer per week met water, zonder verder iets. Dat doe ik al zo'n 2 maanden en dat blijft ook wel nodig. Maar dat vind ik niet erg, ik ben blij dat mijn haar met gewoon enkel water zo lekker schoon wordt. Het zal er misschien mee te maken hebben waar je woont, luchtvervuiling enzo, ik woon in dat opzicht erg verkeerd helaas.
Jij gebruikt helemaal niks meer Phips?? Ook geen soda of appelazijn?

Ik woon in een stad, dus meer luchtvervuiling idd..

Ik blijf soms een beetje panisch dat mijn haar stinkt.. Zeker als het geregend heeft en ik weer toe ben aan mijn wasbeurt, dan heb ik echt het idee dat het niet fris ruikt.

Denk soms ook wel eens dat het komt omdat ik behoorlijk lang haar heb, daar gaat meer vuil in zitten natuurlijk.
De laatse dag is het vettig en de punten droog. Ik kan dan mijn haar alleen in een knot of staart dragen helaas! Dat vind ik best wel vies, maar ik vind het viezer dan mijn vriend dus ik hou me maar voor dat het wel mee zal vallen. Ik gebruik wel steeds iets minder bicarbonaat. Mijn haar is dan minder droog en het blijft even lang schoon. Vandaag mijn haar weer gewassen met bicarbonaat en het voelt en ziet super. Morgen nog beter! Daar doe ik het voor 😜
Ik was mijn haar met alleen water en spoel het dan nog met een beetje azijn/water (1 deel gewone azijn 3 delen water, maak ik altijd in een oude shampoofles) tegen de klitten. Het azijnmengsel spoel ik wel uit.

Met vies haar loop ik nooit, ik was het dan liever 2 keer per week. Het gaat er bij mij vootal om geen rotzooi meer te gebruiken, niet om mijn haar niet meer te wassen.

Als het goed gaat met de bakingsoda kan je steeds wat minder bs in je mengsel doen, dan eens een keer alleen met water wassen. Op een gegeven moment waste ik nog met 1 keer bs en 1 keer water in de week en na, nu alleen nog water 2 keer per week. Ik woon ook in de stad, met van die gezellige snelwegen , daar komt een vuil en.viezigheid vandaan.......
Het is voor mij al een hele prestatie dat ik niet meer om de dag 'moet' haar wassen, geeft een gevoel van vrijheid moet ik zeggen!

Ik was het nu elke dinsdag met baking soda en het voelt vandaag (vrijdag) dus nog steeds lekker fris.

Hebben jullie trouwens dik, dun of normaal haar?

Denk dat het best lastig vol te houden is als je dun haar hebt.
Misschien mosterd, waarvoor excuus, maar heb niet alles doorgelezen.

Naar mijn weten raakt je talgproductie in de war door te agressieve reinigers. Deze zitten in de meeste (goedkope maar evengoed duurdere) shampoo's maar ook in douchegels en heten SLS(sodium lauryl sulfate). Met andere woorden: agressieve reiniger stript je hoofdhuid, talgklieren gaan harder werken, haar wordt sneller vet en gaat sneller ruiken.

Naast de SLS zitten de meeste (goedkope maar evengoed duurdere shampoos) vol met siliconen, welke ervoor zorgen dat je haar 'lekker glad' wordt. De siliconen leggen als t ware een laagje om je haar, hierdoor wordt 't glad en zwaar en minder volumineus.

Ik was zelf mijn haar al een hele poos met shampoo zonder kleurstoffen, parabenen(conserveringsmiddelen welke in het buitenland steeds meer verboden worden vanwege hun hormoonhuishouden veranderende werking) en siliconen. Ik merk dat mijn haar véél stugger is, prachtig glanst (maar niet op een synthetische manier) en dat krullen met een krultang veel langer blijven zitten. Daarnaast is het beter in model te brengen en te houden. Ik heb zelf en vrij makkelijke huid en nooit last gehad van de agressieve reinigers, maar er zijn een hoop natuurlijke of milde shampoos te verkrijgen. Shampoos zonder SLS schuimen alleen nauwelijks, waardoor het lijkt alsof je haar niet schoon wordt, maar dat is flauwekul.

No Poo lijkt mij zelf niet prettig. Ik hou van smeersels en frisse geuren, maar deze oplossing is voor mij echt geweldig en ik wilde dat ik deze informatie jaren geleden wist.
Begin er niet aan.
Ik ga het proberen!

(was nu m`n haar vrijwel elke dag, dat is ook vaak nodig, dus het wordt een uitdaging, maar kan er de tijd voor nemen)

heb heel even mn add-blocker uitstaan, wat een K*t site is dit dan inmiddels!
In het begin van dit topic een paar posts gepost; nu nog even een vraagje!

Hoe zit het als je in een land woont waar sulfaat sowieso in het warme water zit? Is dat dan ook schadelijk?
ik denk dat ik toch eerst even ga shampoo-minderen, en dan vanaf woensdag niet wassen, anders verschijn ik met vetrollen op m`n hoofd bij de nieuwjaarsreceptie :P
Ik ga de uitdaging ook aan.Ik heb in het verleden ook elke dag shampoo gebruikt, maar op advies van de kapper en de huisarts heb ik dat al verminderd. Ik was mijn haren nu om de 3-4 dagen. Met shampoo ja, maar goed dat wil ik nu afbouwen. Ik heb mijn haar donderdagavond het laatst gewassen. Daarna heb ik wel gespoeld met water. Het lijkt me toch frisser dan als ik niets doe, vooral op langere termijn. Stel dat het vet er dan niet meer uit te spoelen is? Als ik ik het meer volhoud dan ga ik aan de BS. Nu wil ik zo lang mogelijk volhouden. Wish me luck....
Alles komt goed
Klinkt vastberaden Leleya. Succes hè
Vanavond voelde het haar een beetje vettig, maar ik vond het nog niet nodig om het te wassen. Wel een goed begin toch? Maar morgen moet er gewerkt worden en ik ben heel erg bang dat mijn haar zo vet wordt dat ik het niet meer schoon krijg. Ik heb dus toch 1 theelepel BS opgelost in een liter water en daarmee gespoeld. Ik heb niet eens die hele liter gebruikt. Nagespoeld met appel azijn en nu is het net of ik het gewoon met shampoo heb gewassen. Ik wil proberen om het tot donderdag te redden met alleen borstelen en spoelen met lauw water. Het haar ruikt nu gewoon naar haar. Het valt tot nu toe dus nog heel erg mee. Misschien scheelt het dat ik niet dagelijks naar de fles greep (de shampoo fles dus )
Alles komt goed
Dag 4: mijn haar zit gewoon zoals het vorige week ook zat. Ik ben wel een beetje bang dat het wat muffig ruikt. Even in de gaten houden dus. Als het echt gaat stinken dan is het voor mij klaar! Maar misschien mis ik wel gewoon het restant shampoo luchtje. En eerlijk is eerlijk, ik rook nooit echt aan mijn haar dus ik kan moeilijk vergelijken.

Het lijkt mij zo heerlijk om schoon haar te hebben door alleen mijn hoofd te spoelen met water. Als dan de huidirritatie dan ook verdwijnt dan ben ik dik tevreden. Daar doe ik het voor. Maar als het niet werkt, jammer dan. Dan ga ik gewoon weer aan de shampoo. Voorlopig ga ik door.
Alles komt goed
Wat fijn Lesleya!

Heb vannochtend ook een theelepeltje BS opgelost en toch een deel van m`n haren gewassen om naar m`n werk te gaan. Nu voelt het toch wel erg vettig, zin om te wassen met shampoo. Maarrrr m`n haar is niet meer zo dun, het voelt toch ook 'gezonder'. Nog even doorzetten dus...

zat erover te denken om wat natuurlijke olie te kopen om met een paar druppeltjes in m`n haren toch het gevoel te hebben dat ik m`n haren verwen/het lekker ruikt.

Weet niet zo goed wat daarvoor geschikt is.

Heeft iemand suggesties voor iets geurigs/natuurlijks? (heb niet het hele topic gelezen, sorry als het dubbel is)
Zo, eindelijk een flinke verzameling ervaringsverhalen. Ik heb geen idee waarmee je een geurtje kan toevoegen. Etherische olie in olie oplossen lijkt mij te agressief. Zelf ben ik vanaf 30 november aan het no-poo en. Ik heb steil fijn lang haar, dat in de shampootijd iedere dag gewassen werd, of met tegenzin om de dag. Mijn haar kan heel snel vet worden. Omdat ik op vakantie de antiroosshampoo (de gewone head and shoulders) gebruikte van mijn vriend, en deze me goed beviel, was dit de laatste shampoo. Maar toen ik ook deze iedere dag nodig leek te hebben, was voor mij de maat vol. Ik ben gestart met alleen met water wassen, maar na een week heb ik baking soda gebruikt. Geen azijn, alleen baking soda. Mijn haar bleef vet. En uitborstelen gaf heel veel stof, of roos? Toen ik in december een kerstdiner had van het werk, heb ik toch even gewassen met head and shoulders, want hoe vaak ik ook waste met baking soda, mijn haar bleef waxig en plakkerig. Daarna ben ik toch weer door gegaan met het no-poo experiment. Om toonbaar haar te krijgen, moet ik het iedere dag even spoelen. Wel glanst het mooi, en modeleert het makkelijk.Om het niet elke dag te spoelen, steek ik het op, of draag ik het in een staart. Ook mijn huid was ik enkel met water. Ik heb een gevoelige huid met maandelijks acne (als de ongesteldheid er aankomt) en de acne is iedere maand nog teruggekomen, maar het lijkt of de pukkels er korter zijn en eerder genezen. Verder is mijn huid minder vet. Voorheen had ik een glanzend voorhoofd. Nu lijkt mijn huid meer te stralen, maar dan zonder vet aan te voelen. Qua no-poo zit ik momenteel met een dilemma. Ik heb een flinke uitgroei en wil mijn haar verven. Maar welke verf dringt nog door in vettig haar? En moet ik daarna alweer van voor af aan beginnen voordat mijn haar eindelijk schoon blijft zonder shampoo? Ik heb geen idee, maar om nou mijn lange haar uit te laten groeien tot de verf er helemaal is uitgegroeid zie ik ook niet zitten.
@Klaasje: Interessant om te lezen. Wat knap dat je het bijvoorbeeld die eerste week een week zonder wassen hebt volgehouden. Dat lukt mij echt niet... En fijn dat het ook op je gezichtshuid positief werkt!

Kan me niet voorstellen dat je na het verven weer van voorafaan moet beginnen, want je talgklieren op je hoofdhuid zijn nu toch gewend aan het weinige ontvetten... maar ik weet er nog te weinig van!
Als je je haar toch weer wast, wordt je haar misschien gewoon wat vetter: "Not washing your hair won't harm you; the oil needs to stop building up after a few days once your body realized it doesn't need to generate any more. "

Ik denk dat ik mij aloe vera plant eens ga gebruiken als ik lekker ruikend haar wil hebben...
Jaaaa ook ik ben begonnen! Leuk om te lezen dat er meer dames recent zijn gestart. Heb donderdag voor het laatst mijn haar gewassen maar direct een week zonder wassen ging hier echt niet lukt dus net (maandag) met BS en appelazijn 'gewassen'. Mis wel de lekkere geur maar het voelt wel schoon. Hopelijk niet meer vet (is nog nat dus lastig te zien).

Knap dat sommige van jullie direct een week zonder wassen kunnen zeg! Ik start denk maar met twee keer per week BS. Als ik ergens een hekel aan heb dan is het vet haar dus of ik hier geschikt voor ben...

Wel al een paar maanden bezig met 'maar' drie keer per week wassen. Iemand al een lekker olie spulletje ontdekt voor de geur?
Haarverf pakt juist goed op vet haar.
quote:kettle schreef op 04 januari 2014 @ 17:08:

In het begin van dit topic een paar posts gepost; nu nog even een vraagje!

Hoe zit het als je in een land woont waar sulfaat sowieso in het warme water zit? Is dat dan ook schadelijk?Iemand?
@ Kettle: Ik weet het niet hoor. Maar kan je in jouw land het drinkwater beter niet drinken of sowieso niet? (dat zegt iets over de concentraties)

Stel dat het 500 mg/L is. Om op te drinken is dat vrij hoog (krijg je laxerend effect). Maar voor het effect op shampoo maakt het misschien minder uit.

@All: Shampoo bracht ik altijd vooral op m`n hoofdhuid en haarwortel aan. Doen jullie dat met BS ook? Of ook uiteinden van je haar?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven