Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.

Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).

Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04

Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.

De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.

De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.

Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.

Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.

Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.

http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1

http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html

http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html

http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
Alle reacties Link kopieren
Jij hebt het iq van een winterwortel?

Haar groeit uit je hoofd, en laten daar nu net ook talgklieren zitten... En die zorgen ervoor dat je haar en hoofdhuid vet worden.....

quote:sabbaticalmeds schreef op 09 februari 2014 @ 23:31:

[...]

ontwennen? Als in, het haar was verslaafd aan de shampoo? Haar is een dood ding. Het kan niet denken, het kan niet wennen. Hooguit kan je hoofdhuid geïrriteerd raken door het te weinig of teveel wassen.
quote:neversurrender schreef op 09 februari 2014 @ 23:34:

Jij hebt het iq van een winterwortel?

Haar groeit uit je hoofd, en laten daar nu net ook talgklieren zitten... En die zorgen ervoor dat je haar en hoofdhuid vet worden.....

[...]

Talg doet niets meer of minder dan vet bij de haren en hoofdhuid brengen. Het verandert de kwaliteit of dikte of sterkte van het haar niet. Zo, wie is hier nu een winterwortel?
quote:neversurrender schreef op 09 februari 2014 @ 23:32:

Ik ben 20 jaar kapster geweest en weet al sinds de opleiding dat shampoo je talgklieren alleen maar stimuleert om meer talg aan te maken....Dat weet iedereen. En dat kan je gewoon weer weg wassen met..... shampoo. Er zijn genoeg shampoos zonder meuk.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Natuurlijk verandert talg de kwaliteit, dikte of sterkte van het haar niet. Nu doe je net alsof je wereldnieuws ten gehore brengt hier van iets wat algemeen bekend is.quote:sabbaticalmeds schreef op 09 februari 2014 @ 23:35:

[...]

Talg doet niets meer of minder dan vet bij de haren en hoofdhuid brengen. Het verandert de kwaliteit of dikte of sterkte van het haar niet. Zo, wie is hier nu een winterwortel?
quote:sabbaticalmeds schreef op 09 februari 2014 @ 23:31:

[...]

ontwennen? Als in, het haar was verslaafd aan de shampoo? Haar is een dood ding. Het kan niet denken, het kan niet wennen. Hooguit kan je hoofdhuid geïrriteerd raken door het te weinig of teveel wassen.Dit dus.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
En omdat jij het zegt, moet iedereen dat maar doen?

Laat iedereen toch gewoon in zijn waarde. Ook al wil de halve wereld paardenpoep gaan gebruiken als shampoo, i don't care. Als het werkt en je wordt er blij van, dan zeg ik; vooral doen!

quote:Very__Cherry schreef op 09 februari 2014 @ 23:40:

[...]

Dat weet iedereen. En dat kan je gewoon weer weg wassen met..... shampoo. Er zijn genoeg shampoos zonder meuk.
quote:neversurrender schreef op 09 februari 2014 @ 23:32:

Ik ben 20 jaar kapster geweest en weet al sinds de opleiding dat shampoo je talgklieren alleen maar stimuleert om meer talg aan te maken.

Een beetje opgeleide kapster weet dat.

No poo betekent trouwens alleen maar NO shamPOO, voor de analfabeten hier. Dat betekent dus niet dat je met vies, vet haar rondloopt. Baking soda reinigt namelijk bijzonder goed en is zacht voor je haar en hoofdhuid. Neem maar eens een bad met baking soda. Je huid voelt heerlijk zacht nadien.

Laat de forumfossielen lekker even rellen hier, dan hebben zo ook weer een verzetje...Je haar wordt echt niet alleen maar vies van talg. Een beetje kapper moet dit ook weten.
quote:sabbaticalmeds schreef op 09 februari 2014 @ 23:32:

[...]

zou jij een eerlijk antwoord geven?

Ik zou graag 'ja' zeggen. Maar eerlijkheidshalve zijn er bepaalde mensen tegen wie je beter niet eerlijk kunt zijn.

Mensen die zo overtuigd zijn van hun eigen gelijk dat je er eerder ruzie mee zult krijgen dan dat ze naar rede willen luisteren.
quote:neversurrender schreef op 09 februari 2014 @ 23:43:

Laat iedereen toch gewoon in zijn waarde. Ook al wil de halve wereld paardenpoep gaan gebruiken als shampoo, i don't care. Als het werkt en je wordt er blij van, dan zeg ik; vooral doen!

[...]

En jij hebt in het vak gezeten? Right.

Lekker met je handen door de paardenstront heen roeren. Jammie!
quote:neversurrender schreef op 09 februari 2014 @ 23:43:

[...]

Ik schreef kan. Dat komt van kunnen. En dat is niet hetzelfde als moeten.
Jij bent een echte kapster, dat lees ik zo!! Je voldoet in een klap aan het gemiddelde iq van de gemiddelde kapster.... quote:saaaaar81 schreef op 09 februari 2014 @ 23:47:

[...]

En jij hebt in het vak gezeten? Right.

Lekker met je handen door de paardenstront heen roeren. Jammie!
quote:neversurrender schreef op 09 februari 2014 @ 23:50:

Jij bent een echte kapster, dat lees ik zo!! Je voldoet in een klap aan het gemiddelde iq van de gemiddelde kapster....

[...]

Och gut, krijgen we dat weer.

Kind, wat haal je jezelf weer omlaag.

quote:neversurrender schreef op 09 februari 2014 @ 23:50:

Jij bent een echte kapster, dat lees ik zo!! Je voldoet in een klap aan het gemiddelde iq van de gemiddelde kapster....

[...]

Hoe lang was jij nou kapster geweest zei je?
Hilarisch topic dit, echt...In tijden niet zo gelachen..

Helaas moet ik er vandoor, moet mijn haar nog wassen!! De vraag is natuurlijk..... waarmee gaat ze dat doen??

Slaap zacht allemaal!
quote:neversurrender schreef op 09 februari 2014 @ 23:54:

Hilarisch topic dit, echt...In tijden niet zo gelachen..

Helaas moet ik er vandoor, moet mijn haar nog wassen!! De vraag is natuurlijk..... waarmee gaat ze dat doen??

Slaap zacht allemaal!Even over intelligentie gesproken, weet je nu wel hoe groot je eicellen zijn?
quote:sabbaticalmeds schreef op 09 februari 2014 @ 19:38:

ik weet heel goed wat het is om je haren niet te wassen.

Ga het maar weer eens wassen met shampoo, en voel hoe zacht en schoon je haar is. Dan weet je dat die vette kloffenhype vooral tussen de oren zit ipv op je kruinEh.. We wassen ons haar wel maar met iets wat je nog nooit in je leven geprobeerd hebt. BS en azijn kun je allebei eten en het zorgt dat je haar schoon is zonder dat het gore, schadelijke stoffen in je hoofdhuid achterlaat (o.a. Sodium Lauryl Sulfate). Aluminium trekt in je hoofdhuid (zelfde met deo) en legt tijdelijk de talgklieren lam. ALS de klieren weer gaan werken produceer je ineens heel veel van dat vieze vet in shampoo gewassen haar. Als je stopt met shampoo en met natuurlijke en daarvoor geschikte middelen (dus geen olijfoliezeep) wast gaan je talgklieren normaal werken en krijgen ze weer de verzorgende functie die ze al duizenden jaren hebben (voor de hoofdhuid, niet om de haren vet te maken zoals bij poo'ers).
Ik heb geen vet haar hoor.
Linette, ik zou je de moeite besparen om iets uit te leggen aan mensen die bij voorbaat al denken te weten of iets werkt of niet.

Tunnelvisie noemen ze dat ook wel.. Ontstaat uit angst en daarom blijft men graag vasthouden aan het oude vertrouwde.. En alles wat 'nieuw' of onbekend is, moet gelijk afgekraakt worden. Hoe harder zulke mensen schreeuwen, hoe banger ze in feite zijn...

Eigenlijk heel sneu.
Dat vind ik ook kort door de bocht.

Het zal best werken maar ik vind het voor mezelf gewoon totaal onnodig.

Ik vind andere dingen weer belangrijk die jullie misschien niks vinden. Verschil moet er zijn!
Precies, helemaal mee eens!quote:Kuzu schreef op 10 februari 2014 @ 10:37:

Dat vind ik ook kort door de bocht.

Het zal best werken maar ik vind het voor mezelf gewoon totaal onnodig.

Ik vind andere dingen weer belangrijk die jullie misschien niks vinden. Verschil moet er zijn!
Poeh, wat een gezever over wel/niet milieuvriendelijk! Ik ben aan de no-poo gegaan omdat ik de laatste jaren met een jeukend hoofd rondloop. Veel verschillende shampoos geprobeerd, sommigen leken minder te irriteren, maar dat was dan tijdelijk. Ik werd er helemaal gek van dat mijn haar zo uitdroogde van shampoo en binnen 24 uur bovenop weer enorm vet was.

Ik ben dus enorm blij met BS en azijn en mijn man die enorm kritisch is, heb ik nog niet gehoord over een hoofdlucht. En ja, ik heb hem gevraagd aan mijn hoofd te ruiken ;)
Ah dat BS milieuvriendelijker is, vind ik ook nog wel een leuk argument. Fijn gevoel.

Vandaag genoten van hoe mooi mijn haar viel na mijn BS/azijn wasbeurt van gister. * yes! *
quote:Ruby-Ann schreef op 10 februari 2014 @ 10:31:

Linette, ik zou je de moeite besparen om iets uit te leggen aan mensen die bij voorbaat al denken te weten of iets werkt of niet.

Tunnelvisie noemen ze dat ook wel.. Ontstaat uit angst en daarom blijft men graag vasthouden aan het oude vertrouwde.. En alles wat 'nieuw' of onbekend is, moet gelijk afgekraakt worden. Hoe harder zulke mensen schreeuwen, hoe banger ze in feite zijn...

Eigenlijk heel sneu.Helemaal mee eens.
Mijn tweede ervaring met BS. Ik moest een dagje eerder wassen dan normaal, maar volgens mij is de eerste keer ook niet helemaal goed gegaan.

Nu voelde ik dat er wat in mijn haar zat. Ik spuit de BS op droog haar er op, masseer het een tijdje in en was het dan uit.

In de appelcider heb ik een kaneelstokje gedaan en muntblaadjes, aanrader! Ruikt heerlijk!

Mijn haar ziet er mooi, gezond en schoon uit nu. Wel iets doffer dan normaal, de natuurlijke glans zal gaandeweg wel meer naar voren komen en het voelt wat stugger. Maar daardoor lijkt het nu ook meteen een stuk voller (ik heb heeeeel dun haar).

Ik denk, omdat ik al aan het afbouwen was met shampoo de overgang naar BS een stuk makkelijker ging.

Leuk dit! Ben benieuwd of ik het tot zaterdag red dit keer, of dat ik mijn harenwasdag nu ook vervroegen moet.

Oh en dat kokosolie op je gezicht! Uitvinding. Ik gebruik nog wel mijn normale gezichtspullen (tonic, reinigingsmelk en dagcreme) want na het douchen 's ochtends trekt mijn huid enorm. Maar 's avonds geen nachtcreme meer, maar kokosolie en heb nog nooit zo'n zachte huid gehad.

Deo nog niet aan begonnen, vergeet steeds maïzena te halen. Nu naar de supermarkt dus, het staat op m'n lijstje ;)
Mooi Eva! Leuk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven