Mode & Beauty alle pijlers

Op zoek naar het perfecte gebreide duurzame vest

01-01-2026 11:39 38 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor mijn gevoel ben ik al jaren op zoek naar een stel basic vesten, gebreid, in de kleuren zwart en licht (creme/beige) om mijn tops en tshirts ook in de winter te kunnen blijven dragen, maar ik slaag gewoon niet. Ze gaan altijd supersnel pillen, of ze krimpen of vervormen enorm. Dan heb ik er twee maanden plezier van en dan ziet het er alweer aftands uit. Ik wil best eens dieper in de buidel tasten maar ook vesten met wol gaan gewoon niet lang mee.

Ik ben benieuwd of iemand van jullie erin geslaagd is om een vest te vinden dat wél goed mooi blijft?

Waar ik naar zoek:
- Mag wat grover gebreid zijn en wijd/oversized vallen, nauwsluitende wollen vestjes vind ik een beetje tuttig
- Ik ben lang, veel modellen vallen tegenwoordig kort en dat wil ik niet
- Bij voorkeur wasbaar in de wasmachine, handwas vind ik veel gedoe (ik was ze koud op een speciaal kort wolwasprogramma dat met weinig toeren centrifugeert).

Materiaal maakt me niet uit, zo lang het maar niet pilt, krimpt of vervormt. Ik ben ook niet per sé op zoek naar tips over welke materialen je wel of niet moet hebben, daar heb ik voor mijn gevoel al uitgebreid mee geëxperimenteerd maar het lukt me gewoon niet een vest te vinden dat langer dan een jaar meegaat. Ik hoop dus vooral concrete tips voor merken of modellen te krijgen! Mijn dank ik groot :biggrin:
pompelmoentje schreef:
01-01-2026 20:30
Dus?

Materiaal maakt niet uit volgens TO en de vesten blijven mooi.
Ze vraagt om duurzaam.
brutaimmaculata wijzigde dit bericht op 02-01-2026 09:47
1.93% gewijzigd
Emma95 schreef:
01-01-2026 20:39
Polyamide is geen plastic hoor.
Zit heerlijk en ademt in tegenstelling tot polyester.
Ah toe, zoek eens op waar het van gemaakt is?
LemoosGaatDoor schreef:
01-01-2026 23:58
Dus wat?

TO zet in haar titel ‘duurzaam’. Dus dan zoek je materialen die enigszins de komende 50 jaar afbreken.
Polyamide gaat heel lang mee en is recyclebaar
pompelmoentje schreef:
02-01-2026 19:26
Polyamide gaat heel lang mee en is recyclebaar
Ja, daar ben ik ook een tijdje ingetrapt. Tot ik erachter kwam dat die leuke truien van gerecyclede petflessen zorgen voor nòg meer microplastic in het water. Omdat het gerecyclede vezels zijn, laten er heel veel stukjes plastic los in de was. Zie je niks van, komt wel allemaal in je water en in de vissen en in je eten enzovoort.

Het wachten is op een filter op je wasmachine dat de microplastics afvangt. Of gewoon toch kiezen voor natuurlijke vezels.
LemoosGaatDoor schreef:
01-01-2026 23:58
Dus wat?

TO zet in haar titel ‘duurzaam’. Dus dan zoek je materialen die enigszins de komende 50 jaar afbreken.
Het nadeel is dat die materialen in het algemeen weer veel minder milieuvriendelijk zijn om te maken. Er zijn gewoon niet zo veel duurzame stoffen.

https://www.vanafhier.nl/lifestyle/de- ... je-kleding
__appelbloesem__ schreef:
02-01-2026 20:17
Het nadeel is dat die materialen in het algemeen weer veel minder milieuvriendelijk zijn om te maken. Er zijn gewoon niet zo veel duurzame stoffen.

https://www.vanafhier.nl/lifestyle/de- ... je-kleding
En vandaar dat Loopalife genoemd wordt: gerecyclede wol. En Armedangels, biologische katoen en voor de rest ook een duurzaam merk.

Moet je alsnog niet elke maand een nieuwe trui kopen natuurlijk.
Emma95 schreef:
01-01-2026 20:39
Polyamide is geen plastic hoor.
Zit heerlijk en ademt in tegenstelling tot polyester.
Polyamide is een kunststof en plastic het Engelse woord voor kunststof.
Thanks iedereen voor de input tot nu toe. Ik heb op Vinted een vest van armed angels besteld, ben benieuwd. Verder zie ik bij Sézane ook veel mooie dingen, maar ik merk dat ik het toch spannend vind om €140 neer te tellen voor een kledingstuk waarvan ik niet zeker weet hoe goed het blijft en dat is bovendien ook allemaal handwas.
Een trui maar 1x per jaar wassen vind ik overigens niet echt een optie. Ik heb twee jonge kinderen en die vlekken nog wel eens.
Overigens bedoelde ik vooral duurzaam in de zin van niet iedere 6 maanden een nieuw vest hoeven kopen. In de ideale wereld is dat een vest dat ook nog duurzaam is in de zin van ‘niet slecht voor het milieu’, maar dat lijkt toch niet echt samen te gaan.
Honingbij_ schreef:
02-01-2026 21:30
Overigens bedoelde ik vooral duurzaam in de zin van niet iedere 6 maanden een nieuw vest hoeven kopen. In de ideale wereld is dat een vest dat ook nog duurzaam is in de zin van ‘niet slecht voor het milieu’, maar dat lijkt toch niet echt samen te gaan.
Juist wel. Hoe langer je ermee doet, hoe minder vaak je een nieuwe hoeft te kopen, hoe beter voor het milieu. De echt duurzame merken letten er ook op hoe lang het mee gaat.
Eerlijke en duurzame merken letten juist erg op de kwaliteit, is mijn ervaring. Dus gaat zeker samen!

Ik moest ook nog aan Alchemist denken, ook op Vinted wel te vinden en heeft vaak langere modellen in de collectie en ook wel aardig wat zwart/wit/grijs.
Honingbij_ schreef:
02-01-2026 21:30
Ik snap dat je met twee kleintjes een veel hoger vlekgehalte hebt. En geen tijd/puf om met tig speciale kammetjes in de weer te gaan en 101 potjes met speciale vlekkenmiddelen. Maar er is echt spul dat jaren en jaren meegaat zonder daar echt extra werk aan te hebben qua verzorging. Voor mij zit de truc ‘m in preventie. Bijna al mijn wollen truien/vesten hebben verstevigde ellebogen. Sommigen gewoon een ordinair lapje suède, anderen eentje die ik zelf heb gebreid (zijn ook kant en klaar te koop). En als je echt iets zoekt dat hufterproof/duurzaam/gemakkelijk in onderhoud/gaat heel lang mee is: wolfleece. Fleece maar dan van 100% wol. Voor- en nadeel: het zijn basic modellen (dus niet trendy maar daardoor zijn ze over twee jaar ook niet ‘omg hallo 2025’ qua look. Ik heb een wolfleece vest dat nu zijn 15e levensjaar in gaat. Dat gaat gewoon in de wasmachine op standje handwas/fijne was en daarna op een hanger om te drogen. Heb het geloof ik in 15 jaar maar 1x even ‘ontpild’ (had het aangehouden bij snoeien in de tuin). De meeste vlekken dep je er zo vanaf met wat nat keukenpapier.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Ik heb een wollen bodywarmer bij intratuin gekocht en draag hem erg veel. Ik heb hem nog niet hoeven te wassen doordat ik hem over een trui draag. Heb hem nu 2 maanden. Ik kan hem op de website niet vinden maar hij lijkt hierop: https://wearewovens.nl/wollen-bodywarme ... n-caramel/

Ik woonde eerst op een hele koude plek en een bodywarmer hielp beter qua kou dan een dikkere trui. Ik draag deze nu vaak over dunne truien.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven