Mode & Beauty alle pijlers

oude cadeaubonnen

02-01-2013 17:49 21 berichten
Ik vond bij het opruimen van het huis van mijn ouders aan honderden guldens oude cadeaubonnen. Ja, guldens. Echt oud dus.

Boekenbonnen, Bijenkorfbonnen, VVV bonnen.... van alle wat maar een flink bedrag bij elkaar.

Nu heb ik zitten zoeken en googlen, maar ik vind verschillende berichten over het recht van verzilveren. Mijn boekhandelaar zegt dat ze altijd alle oude bonnen (ook guldens) inneemt omdat dat ze dat wettelijk verplicht is (dus ik weet waar ik met de boekenbonnen heen moet :-) ) ze aan te nemen en dat dus ook altijd doet. Wat te doen met de rest? Sta ik in mijn recht als ik bij de Bijenkorf binnen stap en verlang dat ik ze kan besteden?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn ze als er geen einddatum opstaat gewoon altijd geldig.
Ik weet dat het bij etos nog wel kan! Is maar een voorbeeldje natuurlijk maar ik neem aan dat het bij andere winkels ook nog kan!
Ik zou het zeker proberen. Ik heb wel eens een verlopen bon gehad, qua datum. Maar daar kreeg ik gewoon weer een nieuwe voor omdat verlopen eigenlijk niet mag. Het is namelijk te vergelijken met geld.

Nee heb je, ja kun je krijgen!
Zie het als een kadootje als je ze nog kan gebruiken. Maar denk je ook in dat je als winkelier toch ook raar op zou kijken als iemand zo laat nog een bon inlevert...
Ja maar er staan guldens op he :-) Ik voorzie een assertieve chef dus ben graag voorbereid met een feitje of een wetboeknummer ofzo, dat begrijp je :-)
Ik zou vooral eerst vriendelijk uitleggen hoe het zit, dan werken de meesten vast wel mee
quote:tussendoortje schreef op 02 januari 2013 @ 17:54:

Zie het als een kadootje als je ze nog kan gebruiken. Maar denk je ook in dat je als winkelier toch ook raar op zou kijken als iemand zo laat nog een bon inlevert...Dat is het dus, ik zie het neit als een cadeautje als ze nog bruikbaar zijn. Er is nl voor betaald, het is geld in mijn ogen. Dus ik vind dat ze gewoon nog bruikbaar MOETEN zijn, maar ja wat ik vind ... dat kunnen zij wel helemaal niet vinden haha
Precies. Gewoon naar bijvoorbeeld de klantenservice van de Bijenkorf gaan en het vriendelijk uitleggen. Komt vast goed.
quote:tristan19 schreef op 02 januari 2013 @ 17:55:

Ik zou vooral eerst vriendelijk uitleggen hoe het zit, dan werken de meesten vast wel mee

Oh ja, dat was ik zeker van plan. Ik ben er ook wel achter dat vriendelijkheid niet alleen voor mij werkt, maar ook voor anderen.

Ik ga dus ook niet stampvoetend op de kassa af, maar als ik rechten heb dan weet ik ze graag, voor het geval dat :-)
Van Geld en Recht.nl:

Ik heb een cadeaubon van ¤ 50, te besteden bij een beautycentrum. De bon was geldig tot en met 31 december. Door omstandigheden heb ik het beautycentrum niet voor deze datum kunnen bezoeken. Nu zegt men mij dat deze bon niet meer geldig en daarmee waardeloos is. Ik vind dat vreemd, want er is toch ¤50 in de kassa van de ondernemer terecht gekomen, zonder dat hij daarvoor enige prestatie heeft geleverd. Kan dit zomaar?

Waarschijnlijk wel. Enige nadere uitleg is op z’n plaats. Een winkelier mag een bon verkopen met een uiterste geldigheidsdatum. Dat is dan onderdeel van de overeenkomst. Een bon moet minimaal een jaar geldig zijn, korter wordt als onredelijk beschouwd. In de praktijk gaan de meeste ondernemers soepel om met een ‘verlopen’ cadeaubon. Maar strikt formeel staat hij in zijn recht als hij zegt dat de bon niet meer geldig is.

Bij cadeaubonnen zijn er nog meer mogelijkheden. Als er een afgiftedatum op de bon staat, geldt een geldigheidstermijn van vijf jaar. Staat er op de cadeaubon geen afgiftedatum en geen geldig tot datum dan is de bon eeuwig geldig.

En in het verlengde hiervan. Wie een product ruilt krijgt soms een tegoedbon. Omdat de verkoper nergens toe verplicht is, mag hij zelf bepalen hoe lang de tegoedbon geldig is.

Wat was het ook alweer, gedeeld door 2,20 toch?
Ik hang inmiddels in de wacht bij de Bijenkorf Klantenservice . Denk ik nu pas aan...
TO, hier nog even een link van ConsuWijzer (fijne site en organisatie, ik heb er al eens iets mee 'gewonnen'):

http://www.consuwijzer.nl ... -koop/cadeaubon-tegoedbon
Bijenkorf is heel soepel; gewoon naar een filiaal gaan, daar worden de bonnen omgezet in een cadeaucard met het omgerekende bedrag erop. Die card is dan onbeperkt geldig.

Opgelost :-)
Lekker!
Leuk hè opruimen
Ja leuk, ik kan weer naar de Bijenkorf :-)

Ik hou het geld nl niet zelf hoor, dat zou ik niet zo eerlijk vinden.
Bij Boekenbonnen moet het ook kunnen :-). Edit: lezen is lastig... volgens mij kan het bij VVV bonnen niet, maar dat weet ik niet zeker.
quote:Fiorah schreef op 02 januari 2013 @ 19:31:

Bij Boekenbonnen moet het ook kunnen :-). Edit: lezen is lastig... volgens mij kan het bij VVV bonnen niet, maar dat weet ik niet zeker.Van de vvv bonnen had ik al wel gevonden via google dat je die op kon sturen en dan wordt het omgerekende bedrag op je rekening gestort.
Himalaya, fijne bijdrage

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven