Mode & Beauty alle pijlers

paard rijden

11-06-2010 14:17 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik wil gaan beginnen met paard rijden, ik het eerst uit proberen of dat wel iets voor mij is,

kan ik gewoon een oude spijkerbroek dragen met gewone rubberlaarzen.
Ik denk dat je beter een rijbroek kan lenen, of een broek die weini g wrijving veroorzaakt (niet te loszittend)
Perhaps it is better to be irresponsible and right, than to be responsible and wrong. Winston Churchill
Toen ik nog paard reed kon dat gewoon. Maar ik weet niet of ze nu andere regels hebben. Wel moet je laarzen met een 'hak' hebben, dus niet de zool uit 1 stuk.

Ik zou niet voor veel geld rijlaarzen en een paardrijbroek aanschaffen als je niet eens weet of je het wel leuk vindt.

Maar vraag het voor de zekerheid even na bij de manege waar je les neemt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
paardrijlaarzen zijn vaak wel te leen bij een manege.

en een spijkerbroek is niet lekker hoor door die dikke naden,dan schuren je benen kapot.

misschien heb je nog een soepele trainingsbroek die een beetje strak is ofzo?
Ik rij zelf btw het liefst met hoge schoenen en chaps.

als je zelf fijne wat grovere schoenen hebt (niet laag omdat dan de beugel daarachter kan blijven haken)

kun je die misschien ook lenen daar...

misschien hele domme vraag, maar waarom moet je voor paardrijden per se laarzen of die dingen die Biebelie gepost heeft hebben?
Bel even of ze chaps (die dingen op het plaatje hierboven) en een cap (je helm) te leen hebben. Qua broek kun je beter een joggingsbroek aandoen dan een spijkerbroek, hoewel ook een spijkerbroek best te doen is. Het is je eerste les, zo hard zul je niet gaan en ook niet zo lang achter elkaar.
omdat je met je kont op een peerd zit en je voeten in stijgbeugels hebt voor je evenwicht.

mocht je ervanaf vallen zou je met lage schoen vast kunnen komen te zitten in de beugels.

(dus je ligt op de grond en je voet zit nog vast aan je paard...je wilt niet weten wat er dan kan gebeuren als je paard op de kletter gaat...brrr)

en wat stevigs om je kuiten is wel gewenst omdat je daat je paard mee stuurt (druk van je kuit)
quote:Starshine schreef op 11 juni 2010 @ 14:29:

misschien hele domme vraag, maar waarom moet je voor paardrijden per se laarzen of die dingen die Biebelie gepost heeft hebben?

Omdat je anders je benen kapot schuurt!

Ik heb ook wel gereden met alleen hoge schoenen, en dat gaat op zich wel, maar fijn is het niet echt.

Daarom is een spijkerbroek ook niet fijn: dan heb je naden aan de binnenkant van je benen, en dat schuurt.

Omdat de stijgbeugels aan riemen hangen vanaf het zadel naar je been. Die riemen kunnen behoorlijk schuren en schuurplekken op je benen veroorzaken. Zeker als je een broek aan hebt met naden aan de binnenzijde van je been.

Bovendien zijn je onderbenen ook heel veel in contact met het paard om aan te drijven ed.... erg ongewoon voor je onderbenen om ergens een uur tegenaan te wrijven... dus zonder krijg je al snel schuurplekken.

Als je voor het eerst gaat zal je waarschijnlijk wat gespannen zitten en snel gaan zweten. Als je dan een spijkerbroek draagt worden je billen, knieen en kuiten daar niet blij van.

Ik zou idd kijken of je iets kan lenen. Een schoen/laars met hak is nodig zodat je niet met je voet door de beugel kan schieten.

Dus kijken of je iets kan lenen! Oh ja, doe een lekkere sport-BH aan

Als je voor het eerst gaat zal je waarschijnlijk wat gespannen zitten en snel gaan zweten. Als je dan een spijkerbroek draagt worden je billen, knieen en kuiten daar niet blij van.

Ik zou idd kijken of je iets kan lenen. Een schoen/laars met hak is nodig zodat je niet met je voet door de beugel kan schieten.

Dus kijken of je iets kan lenen! Oh ja, doe een lekkere sport-BH aan
Je kunt beter een legging of een joggingbroek aantrekken. Bij de meeste manege mag je tijdens je eerste lessen ook vaak met gewone laarzen rijden, mits ze niet zo wijd zijn dat ze uitglijden. Maar dit moet je denk ik even navragen bij de manege.

Veel plezier!

Ik rijd zelf trouwens met rubberen laarzen, omdat bij ons de bak snel onder water staat.
de beginners bij ons op de manege komen ook gewoon in rubber laarzen hoor! een joggingsbroek/trainingsbroek is wel beter dan een spijkerbroek, dat schuurt nogal!
haha, alle amazones reageren met hetzelfde!!!
okay duidelijk
en niet kunnen is een groot woord maar rijden met gewone rubber laarzen is gewoon niet zo fijn.

die stoppen vaak halverwege je kuit, net daar waar je het tegen je paard aan moet drukken...
en nog maals: een goeie BH en een lekkere onderbroek(geen string!!!)) niet vergeten hoor!!:)
Ik heb altijd met een spijkerbroek en gympen gereden. Niets aan de hand hoor! Met die bergschoenen die men op een gegeven moment ging dragen met chaps blijf je net zo goed hangen. Alleen met wedstrijden droeg ik al die officiële zooi. Wel handig, ik heb geloof ik 12 jaar met mijn rijbroek gedaan:)
Zorg voor een legging/joggingbroek (al kun je daar toch ook echt doorrijplekken van krijgen, maar het is midner dan met een spijkerbroek).

Als het echt je eerste keer is zullen ze je de eerste keer waarschijnlijk niet super hard aan het werk zetten. Stappend een paard onder controle houden is dan ook al best lastig, haha, laat staan in draf of galop. Dan valt het schuren waarschijnlijk wel mee.

Veel plezier! Het begint bij mij nu wel weer te kriebelen, heb sinds zwangerschappen en kids niet meer gereden (nu 4 jaar) en krijg weer helemaal zin als ik dit topic lees.
Zorg voor een goede cap (misschien te leen op manege) en voor geschikte schoenen. Dat behoort tot de basisveiligheid en dat is zeeeeer belangrijk bij paardrijden. Comfort komt later wel (de eerste paar keer is paardrijden sowieso errug oncomfortabel... maar alle begin is moeilijk).

Vraag aan de manege wat voor soort schoeisel wordt geaccepteerd. Meestal is een kleine hak (1/2 centimeter) noodzakelijk om niet door te schieten in de beugels. Rubber(tuin)laarzen of een paar oude leren platte laarzen/cowboylaarzen kan prima werken.

Geen bergschoenen en waarschijnlijk ook beter geen gympies.

Veel plezier: paardrijden is geweldig!
neele ik rijd zelf ook wel eens met gympen vooral bij warm weer. Maar het is niet zonder gevaar. Ik voel mijn paard goed aan en mocht ze 'raar' gaan lopen doen schop ik altijd als eerste mijn beugels uit. Van een beginner kun je dat niet verwachten. Bovendien ken ik geen manege waar dat is toegestaan.

Ik rijd met laarzen om de reden die biebelie al aangaf. Maar ook om practische redenen. Mijn paard is nogal een tutje loopt het liefst om plassen heen en dan het liefste langs het hek. Zo dicht dat de ruiter dan met de benen langs het hek schuurt. En in het bos wil ze nog wel eens heel stoer doen en in galop in eens door brandnetels heen denderen. Wil er bij beide voorbeelden niet aan denken dat ik zonder laarzen had gereden.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Bij mij op de manege kun je chaps en cap lenen als je voor het eerst gaat rijden. Een spijkerbroek zou ik ook zeker niet doen,dat schuurd echt!

Je zou eens op marktplaats ofzo kunnen kijken voor een goedkope rijbroek. Wat laarzen berteft, misschien heb je oude leren of cowboy laarzen met een platte hak.

Een sport BH is ook prettig,zeker als je een wat grotere cup maat hebt.

Ik zelf draag gewoon een string onder mijn rijbroek hoor,nooit ergens last van. Daar komt bij ik vind zo,n grote onderbroek onder een strakke rijbroek geen gezicht. Helemaal niet als je een lichte beige of witte wedstrijd broek aan hebt.

Gr.Merel
Als je eenmaal besluit om door te gaan met rijden, zou ik eerst een paar rubber paardrijlaarzen kopen. Maar dan wel ondertussen gaan sparen voor echte leren paardrijlaarzen. Heel duur (meestal meer dan 250,- euro) maar als je eenmaal met hebt gereden kun je nooit meer zonder. Krijg je onwijs stabiele beenligging van en je voelt het paard goed aan.
Als je voor de eerste keer gaat lessen, dan kan je meestal een cap en laarzen of chaps lenen van de manege. Sportbh is een must! Je borsten zullen je dankbaar zijn.

Zorg ook dat je arnicazalf in huis hebt, de week na het rijden heb je gigantische spierpijn en smeren met arnica helpt de duur van spierpijn te verkorten.

Paardrijden is leuk, maar ook verslavend! Ik ben zelf weer na 16 jaar gaan rijden. Rijd nu weer sinds 2 maanden, begonnen met 1x per week, sinds kort 2x in de week, dat wordt binnenkort 3x en zit er serieus over na te denken om weer een eigen paard aan te schaffen. Veel plezier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven