Mode & Beauty alle pijlers

Roaccutane ervaringen

12-06-2009 08:47 539 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hay!

Ik begin volgende week voor het eerst met het slikken van roaccutane 1x per dag 20 mg. voor mijn acné. Ik vind dit enorm spannend, omdat de bijwerkingen er niet om liegen! Ik heb hieronder wat vragen voor mede- roaccutane forumgenoten.

-Wie heeft er ook roaccutane geslikt, hoeveel mg. en hoelang?

-Wat waren jouw ervaringen hiermee?

-Is de acné voorgoed weggebleven na 1 kuur of moest je meerdere kuren ondergaan?

-Welke producten gebruikte je om je gezicht schoon te maken/te verzorgen?

Alvast bedankt!

Betty
Ah, gelukkig! Ik weet uit ervaring dat zelfs heel veel artsen hier niet van op de hoogte zijn en was al bang dat je nu voor niets aan de roa zou zitten...

Maar het feit dat je ook zo laat pas acné hebt gekregen duidt dan toch wel een beetje op rosacea. (Dat heb ik geloof ik al eerder gezegd en zelf dacht je ook aan rosacea, toch?)

Groetjes!
jaa ik dacht inderdaad ook aan rocacea (nog steeds trouwens, ik geloof deskundigen niet zo heel heel snel ) Ik heb dit ook aangekaart bij mijn dermatoloog, maar zij was het ook daar niet mee eens.. Zoals ze het 'onder de lamp' bekeek kon het volgens haar alleen maar acne zijn.. Ik heb nu zelf (nu de acne wat verminderd wel het idee dat ik wat "couperose" zie op mijn wangen, dus vandaar dat ik ook wel denk dat het een begin stadia kan zijn van rocacea.. 7 juli moet ik terug naar de dermatoloog.

Hoeveel last heb jij trouwens gehad van die droogheid. Want ik dacht eerst dat t wel meeviel, maar de droogte op mn armen neemt toe en ik word ook steeds roder.. Baal er zo van.. Volgens mij komt het ook door het weer..Bah.
Haha, ik geloof artsen ook niet zo snel en dat is al meerdere malen terecht gebleken...

Rosacea heeft ook verschillende vormen, je kan bijv. ook alleen bultjes hebben en geen roodheid en/of couperose.

Mijn droogheid valt op zich wel mee; ja, mijn lippen en gezichtshuid zijn droog, maar met veel smeren hou ik het best aardig onder controle (je ziet geen schilfertjes/velletjes).

Ik merk wel dat ik de laatste maanden een iets drogere huid op andere delen van mijn lichaam krijg. Zo zijn mijn armen ook tegenwoordig veel droger (maar ook dat valt redelijk weg te smeren) en heb ik dus af en toe een paar droge ruwe plekken op de bovenkant van mijn handen. Maar dit had ik dus in het begin van de kuur niet, dat is echt iets pas van de laatste 2/3 maanden denk ik.

De roodheid is bij mij na ongeveer een maand roa begonnen en tot op de dag van vandaag word ik snel en lang rood. Al lijkt het bij mij juist met het koudere winterweer erger te zijn omdat je dan veel meer temperatuurswisselingen hebt en stralingswarmte (van de verwarming).

Ik word al rood als ik inspannend en geconcentreerd achter de pc zit te werken... En heet eten, warm douchen of druk bezig zijn levert ook een rood en gloeiend hoofd op. En dan niet even, nee, ik kan soms wel uren achtereen rood blijven, erg irritant. Maar van mezelf ben ik ook al iemand die best wel gemakkelijk rood word (is ook een kenmerk van rosacea), ik ben dan ook een licht blond type...
Ik zit op dit moment op 3060 mg, nog 4740 mg te gaan, dus 158 dagen, dus 5,2 maanden

Ik moest in totaal bijna 8 maanden, ik ben 65 kg en slik per dag 30 mg. En ik hou het denk ik bij 30, wie weet doe ik het wel tijdelijk 40 maar niet meer..

Ik zit nog niet eens op de helft :( maar goed ik ga door tot het einde ) 8 maanden met droge lippen rondlopen is gewoon zwaar irritant!! en nu dus nog meer droge plekken...

Ik ga eind juli ook weer op vakantie naar een zeer warm land!! Ik ga natuurlijk niet in de zon zitten en binnenkort ga ik denk ik voor een leuk petje/hoedje kijken. In mijn vorige vakantie had ik dat echt nodig, want ik had te lang in de zon gezeten (ook al probeerde ik het zoveel mogelijk te vermijden). Mijn huid zag er niet gezond uit in iedergeval....

Ja, ik ben ook benieuwd wat er met de mensen is gebeurd waarvan de ROA kuur afgelopen is. Waarschijnlijk is het goed afgelopen, want anders zouden ze hier komen klagen toch?!
hahaha ik denk inderdaad da thet wel goed is afgelopen.. Want meestal zijn er anders erg veel klaag forums

OHh ja een petje/hoedje is wel een goed idee! Ik vind het ook lastig hoor met dit mooie weer.. Ik smeer me in met factor 30/50 en dit weekend heb ik wel goed overleefd.. Mijn armen zijn wel een tintje bruiner geworden zag ik, maar zou dat erg zijn?

troost je Desert, ik zit ook nog lang niet op helft.. In juli zit ik (geloof ik, reken ff uit mijn hoofd) op de 3 maanden en ik moet er vanaf juli nog 4 geloof ik.. Ik moest totaal 7 maanden en neem 40 mg per dag. Ik weeg 70 kg.

Dat rood worden herken ik ook! Bij pittig eten, hahah dan lijkik wel een tomaat.. En laatst zelfs tijdens de afwas doen, echt zo irritant.. het duurt GELUKKIG nog geen uren,het is vrij snel weg!
Ik heb de laatste tijd erg last van mijn ogen, ze zijn echt rood! En voelen echt vermoeid aan, als ik vroeg moet op staanv oor school, dan wordt het nog erger :( en de hele dag zit ik met dat gevoel...

Mijn vriend zegt dat het kan komen door het stress van school...

Ik heb ook allerlei oogdruppels al gebruikt, van A.Vogel was tot nu toe wel beste, maar ja de laatste week was erg vergeleken met al die maanden dat ik het gebruik...

Zo raar! hebben jullie het ook of gehad?
Ik heb af en toe ook last van mijn ogen, echt een branderig gevoel alsof er een zandkorrel in zit. Mijn ogen worden dan ook rood.

Ik gebruik er duratears (kunsttranen) voor, op doktersrecept. Heb je dat al geprobeerd? Als ik er last van heb gebruik ik het dagelijks 2x en het helpt op zich best redelijk. Het is bij mij trouwens ook pas in de 2de helft van de kuur ontstaan, in de eerste maanden had ik geen last van mijn ogen.

Verder zoveel mogelijk een goede zonnebril dragen!
Hoe is het eigenlijk met jullie huid/acné?

Hebben jullie nog steeds last van puistjes of gaat het op en af? Worden de puistjes steeds kleiner of merk je (nog) geen verschil? Of zijn jullie inmiddels helemaal puistvrij? (nog iemand foto's gemaakt?)

En hebben/hadden jullie alleen acné in je gezicht of ook bijv. op rug, decolleté, hals, kaaklijn of nek? Wat is daar nog van over en waar trok het het eerste weg? Gewoon benieuwd...
Hey lizz,

Dat van mijn ogen, heel raar hoor, maar het is gewoon soms wel en soms heb ik er totaal geen last van. Er is iets dat ervoor zorgt dat ik rode ogen krijg, maar dat is ieder geval niet te weinig slaap. Ik denk vooral als ik ergens ben waar weinig frisse lucht is of droog is met airco ofzo...

Maar ik moet mijn huisarts bellen voor die kunsttranen, want kreeg het niet zomaar bij de apotheek. Doe dat morgen.

En wat betreft mijn acne, het heeft echt zijn ups en downs. Maar het is ieder geval wel gladder geworden nu ik gestopt ben met die microgynon 30, echt bedankt voor de tip. Anders had ik het zelf nooit op de bijsluiter gezien en blind de dermatoloog vertrouwd. Bij de volgende afspraak ga ik er wel wat van zeggen hoor, dat hij daar rekening mee moet houden.

En als mijn acne wat minder is, ga ik weer fotos hier neerzetten. Ik merk wel dat op mijn rug echt glad is geworden, terwijl ik paar maanden geleden wel af en toe irritante puistjes had en nu niks meer...

Nu mijn wangen nog, maar daar is de huid heel dik dus zal het wat langer duren denk ik. Maar ik geloof wel in het spul hoor....

Trouwens, het is echt moeilijk om steeds de zon te vermijden als je vrienden en familie lekker terrasje willen pakken of in de tuin zitten. JE MOET OVERAL EN ALTIJD REKENING HOUDEN, want ik verbrand nu echt snel. Laatst waren mijn schouders een beetje verbrand en als ik me ging uitrekken voelde ik het wel. Terwijl voorheen echt uren in de zon moest zitten om pijnlijke verbrande schouders moest hebben.

Groetjessss
Helloo girls,

Jaa droge ogen, hoe herkenbaar!!! Ik heb het ook zo nu en dan, vooral wanneer ik moe ben, in een droge omgeving ben (met veel airco ofzo).. Goed slapen, zonnebril en wind vermijden werkt het best. Ik krijg inderdaad ook kunsttranen op doktersrecept, ze werken prima en je mag ze zoveel gebruiken als nodig.. Alleen zijn ze maar een maandje houdbaar :S irritant vind ik..

Verder mijn pukkels nemen zoo af he, niet normaal.. Vroeger kon ik nog wel eens een verdwaalde pukkel hebben maar dat is echt niet meer aan de orde.. De plekken op mijn wang en zijkant van mn hoofd nemen steeds meer af.. Mijn moeder zei het toevallig gisteren, ze ziet steeds meer 'het perzikhuidje' wat ze beloven..

Ik heb standaart factor 50 voor gezicht en lichaam bij me, want inderdaad ik wil niet verbanden.. Dat gaat idd veeeel sneller dan voorheen.. Daarbij ben ik sowieso iemand met en lichtehuid.. Tevens zit ik niet te wachten op blijvende pigment vlekken.. Ik ken iemand die ook ROA gebruikte, de zon niet vermeed en zich niet insmeerde.. Die heeft nu blijvende afschuwelijk lelijke pigment vlekken!! Let dus goed op met de zon!! Balen he, gelukkig vandaag regen
@DesertRose;

Is je acné nu nog ongeveer hetzelfde als op de foto's die je een tijdje terug plaatste? Of toch al wel iets minder?

En je bent meteen na het stoppen met de diane toch op die andere pil gestapt? Het stoppen met diane heeft dat nog iets aan extra acné opgeleverd dat je gemerkt hebt? Toen ik stopte met de diane zat ik binnen een paar maanden helemaal onder...

@Lilly; Had jij vroeger, dus vóór de roa, alleen maar een verdwaalde pukkel? Jeetje, is dat dan niet erg weinig om aan de roa te gaan? De meeste mensen zitten aardig onder voordat ze bij de roa uit komen. En sterker nog; hoe kom je in hemelsnaam aan een derma die je het dan voor wil schrijven?

Mijn acné en acné rosacea was niet heeeeel erg, maar voor mij toch nog wel ietsje te erg om ermee door te blijven lopen. Verschillende derma's gehad die het me niet voor wilden schrijven omdat ze het niet erg genoeg vonden, maar na lang zoeken eindelijk iemand gevonden die het serieus nam. Ik verbaas me dan altijd zo als ik verhalen hoor van mensen die nauwelijks acné hebben en dan toch zo 'gemakkelijk' roa krijgen... Heb ik dan zoveel pech gehad met mijn derma's?
hihi @ lizette

Nouuou ik had meer rode uitslag die ik niet kon plaatsen..

Nu door de ROA heb ik soms een verdwaalde pukkel ineens (wellicht doordat meeeters etc eruit worden geduwd??)

Mijn gezicht was voor de ROA.... uhmm hoe zal ik dat eens omschrijven....Rood (beetje geiirteerd ofzo) met allemaal kleine 'pukkeltjes'. Dit zat op mijn linker wang (onder mijn oog naast mijn neus) en naast mijn rechter oog en haargrens. vanaf mijn wenkbrauw naar beneden tot ongeveer mijn oor.. (zon 4 cm ofzo) Van echte puisten heb ik inderdaad nooit last gehad.. Het was dus niet heel erg ofzo, maar inderdaad zoals jij zegt, te erg om er mee door te blijven lopen. Het voelde ook heel branderig, waardoor is dacht dat het rocacea was (wat jij ook al eerder omschreef)..

Volgens mijn Derma dus niet omdat het littekens heeft van acne en rocacea andere voorkeursplaatsen heeft.. Sja weetje, ik weet t niet, weet wel dat mijn huid gaat verbeteren!
Aha, duidelijk! Zoals je jouw huid beschrijft klinkt het me nog steeds erg in de oren als zijnde rosacea, ja. Zelfs op die plaatsen (wang/bij neus vooral!).

Die derma's toch... krijg - na er velen versleten te hebben - steeds meer het idee dat ze hun diploma cadeau kregen bij een pakje boter...

hihi ja inderdaad pakje blue band, of zelfs huismerk hihi
Hallo,

Toen ik de Diane 35 gebruikte, werd mijn acne natuurlijk minder. En toen ik overstapte naar de Microgynon, leek het erger te worden of zelfde...weet niet precies..

Maar nu ik alleen ROA gebruik, word mijn acne wel minder. En volgens mij is het minder dan op die foto. Ik moet eigenlijk weer fotos maken om zelf even te zien....

Ik ga aan het eind (eind augustus ofzo) een VOOR en NA foto hier zetten

Trouwens, ik heb nog een bekende die aan de ROA wilde beginnen. Alleen haar dermatoloog adviseerde haar om in september te beginnen, vanwege de zomer. Zij heeft een ander spul gekregen (weet alleen even niet meer hoe die heet) en dat werkt super snel, alleen is de kans dat de acne terugkomt groot, dus ze moet sowieso aan de ROA, alleen is dit even tijdelijke oplossing totdat ze het gaat gebruiken. Maar die shit werkt!! echt..ik heb haar gezicht gezien, binnen twee weken was het weg. En het begint in ieder geval met een E.....

ik ga het even vragen...

Ik ga wel door met ROA, wil gewoon voor altijd af ...

Hoe gaat die verder met jullie?
quote:DesertRose84 schreef op 14 juni 2010 @ 20:46:

aar die shit werkt!! echt..ik heb haar gezicht gezien, binnen twee weken was het weg. En het begint in ieder geval met een E.....

Erytromycine (Inderm bijvoorbeeld)? Antibiotica om op het gezicht te deppen?
Nope, dat ken ik allemaal en dat zijn ze niet. Volgens mij kennen de meeste dermatologen het ook niet...
Oh nou als je er achter komt ben ik wel benieuwd :-)
Ben benieuwd!! hihi

Ik lijk wel een soort dal in te gaan.. Heb gelijk mijn start maand opgezocht om te kijken hoe ver ik ook alweer in mijn kuur zit, blijkt begin april te zijn.. mijn bijwerkingen lijken te verergeren.. Mijn ogen barsten bijna uit mijn oogbal zo rood en droog.. Mijn armen lijken schuurpapier van de droge plekken en mijn lippen zijn vuurrood en bevatten wat vage bultjes?? Ik moet ook oppassen want anders barst er een kloofje in ben ik bang.. Herkenbaar?? 6 juli ben ik dus nog (maar) 3 maanden bezig, ppffff ik dacht dat ik veel verder was.. Snik.. (ik ben dus nog niet eens op de helft, moet namelijk 7 maanden ofzo)

Wat was de naam ook alweer van die speciale lipbalsem? Die kan je toch alleen via internet bestellen?
@DesertRose; Dat bewijst maar weer dat iedere dermatoloog er een andere mening op na houdt... de een schrijft roa zonder problemen voor in de zomer, de ander wacht tot de winter. Zet 20 dermatologen bij elkaar en je krijgt 20 verschillende meningen...

@Lilly;

Zo'n erge bijwerkingen als jij beschrijft heb ik niet gehad...Ik heb ook nog nooit kloofjes of gescheurde mondhoeken gehad, maar ik smeer dan ook wel de hele dag door. Dat lippenspul wat jij bedoelt is denk ik aquaphor van eucerin? Te bestellen op http://roaccutanekuur.nl/ Een aantal posts terug hebben we plaatjes geplakt (ff terug zoeken).
Mijn zoon van 18 kreeg het dit jaar voorgeschreven. Hij had in zijn hals en kaaklijn grote ontstekingen. Na de inname verergede zijn acné; de dermatoloog zei dat dat tijdelijk was. Helaas, het werd alleen maar erger. Over zijn hele gezicht. Na twee maanden gebruik moest hij hals over kop stoppen, iedere dag kwamen er meer bijwerkingen, 16 getelde bijwerkingen ( oa. over zijn hele romp ecxeem, zware benauwdheid pijnlijke druk op zijn borst, spierpijn over zijn hele lijf, gewrichtspijn, ernstige vermoeidheid) . Hij veranderde in een wrak: 6 KG afgevallen (hij was al licht gewicht) overal pijn en grote lidtekens, lees gaten in zijn gezicht. Na het stoppen (nu 3 maanden) ging het heel langzaam beter. Het ergst was nog om hem depressief te zien worden: hij was nooit eerder zo down geweest en wilde niet meer naar buiten- riep dat hij zo niet wilde leven(!!- zelfmoord is een bijwerking!!). Conclusie van mij: verbieden dat medicijn het is te riskant. Wat bleek? Hij is allergies voor SOYA en alles waar het in zit. Nu we dat weten is zijn huid rustig en herstellende van de enorme ravage veroorzaakt door roacutane.
@maasmop;

Heel vervelend dat jouw zoon zo reageerde op de roaccutane, maar dat wil niet zeggen dat het bij iedereen zo is! Verbieden vind ik dan ook wel heel rigoreus.

Als je goed begeleid wordt en je bloed wordt regelmatig gechecked dan valt het in de meeste gevallen allemaal reuze mee hoor! Ik zelf heb bijv. maar heel weinig bijwerkingen en voor mij is het echt een laatste redmiddel en wondermiddel!
@Lizettetje

Rigoreus - een conclusie van een moeder die haar zoon naar de klote zag gaan - Je hebt daar gelijk in, ik ben dan ook erg blij voor je dat het voor jou een goed resultaat levert.

Wist je trouwens dat een franse minister een zaak aanspande tegen de producent om zelfdoding in de bijsluiter op te laten nemen? Zijn zoon pleegde zelfmoord tijdens het gebruik van Roacutane.

o ja ook erg belangrijk: bloedonderzoeken gaven niets aan, zonder bezwaar mocht mijn zoon door slikken. Toch was hij uitermate overgevoelig voor de behandeling. Dus luisteren naar je lijf is beter dan het af te laten hangen van bloedonderzoek.

Ik ben voor groot onderzoek naar een veilige oplossing voor huidproblemen. En wars van al het geroep dat voeding er niets mee te maken heeft.
@Maasmop;

Er zijn mensen die inderdaad verkeerd op voeding reageren en daarna puistjes krijgen, maar dit is zeker niet bij alle mensen met acné aan de orde! Er zijn een hoop oorzaken te vinden voor acné, waaronder bijv. ook hormonen.

Jouw zoon reageerde helemaal verkeerd op de roaccutane ondanks goede bloeduitslagen. Dat kan. Die bloedtesten zijn ook alleen om te bepalen of de leverfunctie e.d. nog goed is. Zolang de bloeduitslagen goed zijn EN je hebt verder geen noemenswaardige bijwerkingen dan is er verder niets aan de hand. Heb je wel erge bijwerkingen dan is de vraag in hoeverre je de dosering verlaagt of dat je liever stopt.

Nogmaals, er zijn vast wel gevallen bekend van mensen die slecht op de roaccutane reageren, maar de meesten kunnen het medicijn goed verdragen (los van de gebruikelijke bijwerkingen).

Er zijn ook inderdaad gevallen van depressiviteit en ja, dat staat ook in de bijsluiter, maar dat is een kwestie van uit proberen. Je weet vantevoren nooit hoe iemand hier op zal reageren en misschien moet je er ook wel wat aanleg voor hebben. Ik heb in ieder geval geen last van een depressie o.i.d.

En vergeet niet; als je ineens zo slecht reageert op de roa en je krijgt NOG meer acné dan je had vóór de roa, dan kan dat op zich al reden genoeg zijn voor depressiviteit. Dat hoeft dan nog niet eens door het medicijn zelf te komen.
Ik werd depressief van mijn huidje.... Ben nu vrolijker dan ooit omdat er een middel bestaat wat mij hier zeer vermoedelijk vanaf kan helpen..

Heb vandaag de aquaphor besteld!! Ben benieuwd!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven