Sieraden schoonmaken
donderdag 5 maart 2020 om 23:09
Onlangs had ik mijn sieraden weer naar de juwelier gebracht om ze te laten schoonmaken. Ik werd helaas gebeld dat er een steentje af was gegaan in het ultrasone trilbad en deze niet meer hebben kunnen vinden... Wat!?
Ik wil dus eigenlijk zelf mijn sieraden gaan schoonmaken. Polijsten lijkt mij ook best schadelijk gezien je dan een laagje eraf haalt toch? Weet iemand misschien een middel dat dus geen lijm oplost en ook niet polijst?
Ik hoor graag jullie tips
Ik wil dus eigenlijk zelf mijn sieraden gaan schoonmaken. Polijsten lijkt mij ook best schadelijk gezien je dan een laagje eraf haalt toch? Weet iemand misschien een middel dat dus geen lijm oplost en ook niet polijst?
Ik hoor graag jullie tips
donderdag 5 maart 2020 om 23:37
Goud en zilver (en één ring van platina) maak ik als volgt schoon: strookje aluminiumfolie in een ovenschaal of vuurvaste kom, halve eetlepel soda en met kokend water overgieten. Daarna droogwrijven met een wollen doekje.
Nog nooit een steentje losgekomen uit een zetting. Kan mij ook moeilijk indenken dat in gouden sieraden stenen worden ‘verlijmd’.
Bijoux (plated gold) laat ik even weken in een sopje van afwasmiddel en lauw water. Daarna met een microvezeldoekje afdrogen en klaar.
Nog nooit een steentje losgekomen uit een zetting. Kan mij ook moeilijk indenken dat in gouden sieraden stenen worden ‘verlijmd’.
Bijoux (plated gold) laat ik even weken in een sopje van afwasmiddel en lauw water. Daarna met een microvezeldoekje afdrogen en klaar.
vrijdag 6 maart 2020 om 08:14
Maakt helemaal niet uit. Het gaat om de aansprakelijkheid. Maar TO schrijft niets over of de juwelier het steentje heeft vergoed, dus daar kunnen we niets over zeggen.
TO, wat ik wel een beetje gek vindt is dat je bij een foutje van de juwelier meteen zelf gaan rommelen met het risico dat het misgaat met je mooie sieraden. Dat is toch zonde? Ik snap best dat je je sieraden niet meer naar deze juwelier wil brengen, maar dan breng je het toch bij een andere juwelier?
vrijdag 6 maart 2020 om 08:23
Als je steen door de ultrasoon eruit valt, was er iets mis met de zetting en was het toch wel een x gebeurt.
Er zijn ook bakjes van Hagerty te koop jewelclean.
Een laagje eraf poetsen kan alleen als je sieraden plated zijn, door en door zilver of goud daar haal je geen laagje vanaf. En kun je dus rustig polijsten.
Er zijn ook bakjes van Hagerty te koop jewelclean.
Een laagje eraf poetsen kan alleen als je sieraden plated zijn, door en door zilver of goud daar haal je geen laagje vanaf. En kun je dus rustig polijsten.
vrijdag 6 maart 2020 om 09:01
Volgens mij geven juweliers altijd zelf aan dat ze niet kunnen garanderen dat er niks met je sieraden gebeurt tijdens het reinigen. De mijne wel in elk geval. Ik zou gewoon de sieraden bij de juwelier blijven brengen, dat steentje was sowieso wel losgekomen, denk ik.
Ik zou wel een babbeltje maken met de juwelier, of je niet samen een oplossing kan verzinnen hiervoor.
Ik wist trouwens niet dat die alufolie-sodatruc ook werkt bij goud.
Ik zou wel een babbeltje maken met de juwelier, of je niet samen een oplossing kan verzinnen hiervoor.
Ik wist trouwens niet dat die alufolie-sodatruc ook werkt bij goud.
vrijdag 6 maart 2020 om 10:25
vrijdag 6 maart 2020 om 10:28
Polijsten betekend "glanzend en glad maken door schuren of slijpen". Dus dat doe ik gewoon liever niet meer. Ik wil gewoon de aanslag verwijderen, niet steeds een laagje van mijn sieraden af laten halen. Dus vandaar dat ik even aan het rondkijken en vragen ben of dat mogelijk is.
vrijdag 6 maart 2020 om 10:32
vrijdag 6 maart 2020 om 11:22
xSophie81x schreef: ↑06-03-2020 10:32Ja waarschijnlijk wel, maar hoe verzeker je emotionele waarde? Ze hebben me een tegoedbon aangeboden. Het punt is, dat ik nu wordt verplicht om daar dan iets te kopen. Mag dit wel?
Maar ze kunnen de ring toch gewoon repareren? Wat is dan de emotionele schade?
vrijdag 6 maart 2020 om 13:17
Misschien dom van mij, maar wat moet er precies worden schoongemaakt?
Af en toe vuil en lichaamsvet wegpoetsen lijkt me gewoon een kwestie van heet water en wat zeep, ev met een tandenborstel.
Je kan ook een watje met schoonmaakalcohol nemen; daarbij wordt het sieraad niet verhit en zet er dus niets uit (waardoor een steentje uit de zetting zou kunnen raken).
Aanslag krijg je niet op goud; alleen op zilver (oxideert). Daarbij kan je de truc met alufolie gebruiken.
Goud kan wel wat doffer worden. Dat is puur slijtage (krasjes in het oppervlak); geen aanslag. krijg je dus niet weggepoetst met schoonmaakmiddel. Je krijgt het enkel weer glanzend door het te polijsten, dus toch door een een heel klein laagje af te schuren zodat het oppervlak egaler wordt en beter licht weerkaatst. Ik heb van de juwelier een polijstdoekje gekregen dat prima werkt; een soort zacht gele stofdoek met heel fijn polijstmiddel er in.
Tandpasta is ook feitelijk een soort polijstmiddel met hele fijne schuurkorreltjes, maar voor sieraden lijkt het me nog relatief grof dus dat zou ik niet doen. En vergulde dingen weer glanzend maken betekent dat je uiteindelijk de goudlaag er af wrijft. Kiezen uit 2 kwaden dus...
Mijn trouwring was juist mooi mat, maar gaat glimmen door slijtage. Kan ik alleen bijwerken door er een grover schuursponsje overheen te halen, maar dat vind ik dus ook zonde omdat ik dan steeds wat wegpoets dus ik laat het zo. Mijn man was zelf goudsmid maar heeft er echt geen andere middelen voor.
Stenen worden niet gelijmd, tenzij je een imitatie-ring van de kermis hebt. Ze worden gezet (vastgeklemd tussen hele kleine pootjes). Een precies werkje: te strak en de steen barst, te los en hij valt er uit. Bijzondere stenen moet je jaarlijks bij de juwelier late controleren of de zetting nog goed is, anders kan je de steen verliezen en is hij niet verzekerd.
Als een steen loskomt bij een reiniging, kan het dat je moet betalen om hem terug te zetten als de zetting niet regelmatig gecontroleerd is. Maar als ze je steen daarbij kwijtraken, vind ik wel dat ze onzorgvuldig zijn geweest.
Af en toe vuil en lichaamsvet wegpoetsen lijkt me gewoon een kwestie van heet water en wat zeep, ev met een tandenborstel.
Je kan ook een watje met schoonmaakalcohol nemen; daarbij wordt het sieraad niet verhit en zet er dus niets uit (waardoor een steentje uit de zetting zou kunnen raken).
Aanslag krijg je niet op goud; alleen op zilver (oxideert). Daarbij kan je de truc met alufolie gebruiken.
Goud kan wel wat doffer worden. Dat is puur slijtage (krasjes in het oppervlak); geen aanslag. krijg je dus niet weggepoetst met schoonmaakmiddel. Je krijgt het enkel weer glanzend door het te polijsten, dus toch door een een heel klein laagje af te schuren zodat het oppervlak egaler wordt en beter licht weerkaatst. Ik heb van de juwelier een polijstdoekje gekregen dat prima werkt; een soort zacht gele stofdoek met heel fijn polijstmiddel er in.
Tandpasta is ook feitelijk een soort polijstmiddel met hele fijne schuurkorreltjes, maar voor sieraden lijkt het me nog relatief grof dus dat zou ik niet doen. En vergulde dingen weer glanzend maken betekent dat je uiteindelijk de goudlaag er af wrijft. Kiezen uit 2 kwaden dus...
Mijn trouwring was juist mooi mat, maar gaat glimmen door slijtage. Kan ik alleen bijwerken door er een grover schuursponsje overheen te halen, maar dat vind ik dus ook zonde omdat ik dan steeds wat wegpoets dus ik laat het zo. Mijn man was zelf goudsmid maar heeft er echt geen andere middelen voor.
Stenen worden niet gelijmd, tenzij je een imitatie-ring van de kermis hebt. Ze worden gezet (vastgeklemd tussen hele kleine pootjes). Een precies werkje: te strak en de steen barst, te los en hij valt er uit. Bijzondere stenen moet je jaarlijks bij de juwelier late controleren of de zetting nog goed is, anders kan je de steen verliezen en is hij niet verzekerd.
Als een steen loskomt bij een reiniging, kan het dat je moet betalen om hem terug te zetten als de zetting niet regelmatig gecontroleerd is. Maar als ze je steen daarbij kwijtraken, vind ik wel dat ze onzorgvuldig zijn geweest.
vrijdag 6 maart 2020 om 15:21
Deze ken ik niet. Laat je het dan weken? Of erin en eruit zeg maar? Ik heb witgouden ringen die steeds geler worden. Dat is vuil en door de juwelier schoon laten maken kwam op 120 euro. Ik week ze af en toe een nachtje in dreft en dat helpt, maar dat helpt niet voldoende.
Het zijn ringen met diamant trouwens, kunnen die ook op de manier die jij beschrijft? Ergo, die jij dit ook met ringen met diamant?
vrijdag 6 maart 2020 om 15:56
De emotionele waarde is dat deze van mijn moeder is geweest en ik deze graag zo lang mogelijk netjes (en heel) wil houden. Ze gaan nu kijken of ze een gelijk soort steentje kunnen plaatsen en krijg een tegoedbon voor het ongemak. Dus toch nog naar tevredenheid opgelost.nerdopviva schreef: ↑06-03-2020 11:22Maar ze kunnen de ring toch gewoon repareren? Wat is dan de emotionele schade?
Verder heb ik toch wat online gezocht of ik wat kon vinden dat niet polijst. Ik kwam uit bij www.coat-shine.com. Kent iemand dit? Want het ziet er wel veelbelovend uit. "geen schurende werking" en voor alle metalen, dus klinkt best ideaal als je het mij vraagt. Ik hoop dat iemand mij meer hierover kan vertellen?
vrijdag 6 maart 2020 om 16:20
xSophie81x schreef: ↑06-03-2020 15:56De emotionele waarde is dat deze van mijn moeder is geweest en ik deze graag zo lang mogelijk netjes (en heel) wil houden. Ze gaan nu kijken of ze een gelijk soort steentje kunnen plaatsen en krijg een tegoedbon voor het ongemak. Dus toch nog naar tevredenheid opgelost.
Verder heb ik toch wat online gezocht of ik wat kon vinden dat niet polijst. Ik kwam uit bij www.coat-shine.com. Kent iemand dit? Want het ziet er wel veelbelovend uit. "geen schurende werking" en voor alle metalen, dus klinkt best ideaal als je het mij vraagt. Ik hoop dat iemand mij meer hierover kan vertellen?
Fijn dat het in ieder geval naar tevredenheid is opgelost. Toch wil ik je adviseren je ring elk jaar naar de juwelier te brengen om de zetting te controleren. Je wil niet nog een keer een steentje verliezen. En dan maken ze hem ook gelijk schoon.
vrijdag 6 maart 2020 om 16:31
Ja ik doe dit met mijn ringen. Eentje is de trouwring (platina met diamantje) en een solitaire ring van geel goud met diamant. Mijn witgouden oorbellen (zonder steen) doe ik er ook gewoon bij (al mijn oorbellen en 18 kt kettingen en armbanden).dannas schreef: ↑06-03-2020 15:21Deze ken ik niet. Laat je het dan weken? Of erin en eruit zeg maar? Ik heb witgouden ringen die steeds geler worden. Dat is vuil en door de juwelier schoon laten maken kwam op 120 euro. Ik week ze af en toe een nachtje in dreft en dat helpt, maar dat helpt niet voldoende.
Het zijn ringen met diamant trouwens, kunnen die ook op de manier die jij beschrijft? Ergo, die jij dit ook met ringen met diamant?
Ik schenk het kokend water op de soda (dat op het aluminiumstripje ligt), en als het gaat borrelen dan doe ik de sieraden er direct in. Ik laat het zo staan totdat het is afgekoeld naar lauw, haal de sieraden eruit en wrijf ze droog met een wollen doekje (gewoon een oude wollen trui die te warm was gewassen aan flarden geknipt als poetsdoeken, niets fancy in ieder geval).
Ik zou bovenstaande alleen nooit doen met goldplated, koper, enz.
vrijdag 6 maart 2020 om 18:54
Ik weet wel wat polijsten is hoor,xSophie81x schreef: ↑06-03-2020 10:28Polijsten betekend "glanzend en glad maken door schuren of slijpen". Dus dat doe ik gewoon liever niet meer. Ik wil gewoon de aanslag verwijderen, niet steeds een laagje van mijn sieraden af laten halen. Dus vandaar dat ik even aan het rondkijken en vragen ben of dat mogelijk is.![]()
Met polijsten, daarmee haal je de aanslag zoals jij dat noemt gewoon weg, echt polijsten kan een juwelier heel mooi, je sieraden zijn als nieuw.
vrijdag 6 maart 2020 om 22:28
Het klopt niet. Zilver oxideert; het buitenste laagje reageert op de zuurstof in de lucht en wordt zwart. In tegenstelling tot roest stopt de oxidatie als het zwarte laagje de rest van het zilver afsluit (roest kan zit helemaal door ijzer heen vreten). Goud is een edelmetaal dat niet oxideert. Een witgouden ring kan niet geel worden. Als het puur vuil is, en geen slijtage (witgouden laagje over gouden ring en wit slijt weg?), dan krijg je vuil weg met wat schoonmaakalcohol.dannas schreef: ↑06-03-2020 15:21Deze ken ik niet. Laat je het dan weken? Of erin en eruit zeg maar? Ik heb witgouden ringen die steeds geler worden. Dat is vuil en door de juwelier schoon laten maken kwam op 120 euro. Ik week ze af en toe een nachtje in dreft en dat helpt, maar dat helpt niet voldoende.
Als je zilver met wat alufolie in een pannetje doet (ik ken het met zout, niet met soda), en je kookt het een tijdje, dan trekt de zwarte aanslag van het geoxideerde zilver op het aluminiumfolie. Dan is je zilver dus weer glanzend. Werkt niet voor goud want daar komt niet zo'n laagje op.
vrijdag 6 maart 2020 om 22:32
duh; dat is gewoon een ronddraaiende schijf van samengeperste lappen, en daar gaat een pasta op met heel fijn schuurmiddel op. Als dat een keer in de zoveel jaar gebeurt, dan merk je het niet qua slijtage. Als je het wekelijks zou doen, dan zou er op den duur toch echt wel wat afgesleten raken.Tęssa44- schreef: ↑06-03-2020 18:54Ik weet wel wat polijsten is hoor,. Een edelsmid polijst zijn haar sieraden voor afleveren altijd. Daar is een prachtige machine voor. Het ‘schuurmiddel ‘ wat gebruikt wordt maakt je ring echt niet kleiner en haalt er geen laag vanaf zoals jij dat beschrijft! Echt niet! Zou wat zijn! Álleen bij sieraden die plated zijn die hebben een laagje welke je weg kan poetsen maar dat gebeurt bij het dragen ook, dragen is ook een soort schuurmiddel dan!
Met polijsten, daarmee haal je de aanslag zoals jij dat noemt gewoon weg, echt polijsten kan een juwelier heel mooi, je sieraden zijn als nieuw.
En aanslag heb je dus alleen op zilver, niet op goud. Goud dat dof word, is gewoon meer gekrast. En dat gaat weer glimmen als je de krassen wegschuurt en het hele oppervlak weer glad wordt. Wat denk jij dan dat er gebeurt om iets te laten glimmen dat dof was?
vrijdag 6 maart 2020 om 22:40
Ik zei toch ook dat het vuil is?blijmetmij schreef: ↑06-03-2020 22:28Het klopt niet. Zilver oxideert; het buitenste laagje reageert op de zuurstof in de lucht en wordt zwart. In tegenstelling tot roest stopt de oxidatie als het zwarte laagje de rest van het zilver afsluit (roest kan zit helemaal door ijzer heen vreten). Goud is een edelmetaal dat niet oxideert. Een witgouden ring kan niet geel worden. Als het puur vuil is, en geen slijtage (witgouden laagje over gouden ring en wit slijt weg?), dan krijg je vuil weg met wat schoonmaakalcohol.
Als je zilver met wat alufolie in een pannetje doet (ik ken het met zout, niet met soda), en je kookt het een tijdje, dan trekt de zwarte aanslag van het geoxideerde zilver op het aluminiumfolie. Dan is je zilver dus weer glanzend. Werkt niet voor goud want daar komt niet zo'n laagje op.
Er zit dus een laagje vuil op die met een nachtje weken niet weg is (wel een stuk minder). Iets wat borrelt en dus actiever op dat vuil werkt, vind ik wel logisch klinken.