Mode & Beauty alle pijlers

Sieraden schoonmaken

05-03-2020 23:09 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs had ik mijn sieraden weer naar de juwelier gebracht om ze te laten schoonmaken. Ik werd helaas gebeld dat er een steentje af was gegaan in het ultrasone trilbad en deze niet meer hebben kunnen vinden... Wat!?

Ik wil dus eigenlijk zelf mijn sieraden gaan schoonmaken. Polijsten lijkt mij ook best schadelijk gezien je dan een laagje eraf haalt toch? Weet iemand misschien een middel dat dus geen lijm oplost en ook niet polijst?

Ik hoor graag jullie tips :D
dannas schreef:
06-03-2020 22:40
Ik zei toch ook dat het vuil is?
Er zit dus een laagje vuil op die met een nachtje weken niet weg is (wel een stuk minder). Iets wat borrelt en dus actiever op dat vuil werkt, vind ik wel logisch klinken.
In ieder geval doe ik dit al twintig jaar en ik ben nog geen steen verloren. Ook geen glans verloren o.i.d. Mijn oma deed dit poetsen trouwens met haar bruistabletten voor haar kunstgebit. Kan ook niet zeggen dat ‘haar’ gouden ring met bloedkoraal minder glans heeft na 90 jaar dan mijn meer contemporaine ringen.
dannas schreef:
06-03-2020 22:40
Ik zei toch ook dat het vuil is?
Er zit dus een laagje vuil op die met een nachtje weken niet weg is (wel een stuk minder). Iets wat borrelt en dus actiever op dat vuil werkt, vind ik wel logisch klinken.
Ja maar wat is dan dat vuil? Ik snap gewoon niet dat een stuk metaal zo vies wordt dat je het niet gewoon schoon krijgt onder de kraan of met wat alcohol. Vuil bestaat toch vooral uit (wateroplosbaar of wegspoelbaar) stof, eventueel met wat huidvet? Vet lost prima op met zeep of in alcohol. Mijn trouwring wordt absoluut niet zichtbaar vies. Hooguit als ik er gehakt mee zou kneden en dat laten indrogen (blerg). Dus wat doe jij met je sieraden?

Een kunstgebit tablet bevat spul dat kalk oplost, en dat moet wel even weken voor de kalk uit elkaar valt. Maar dat is dan ook een uitzondering. Waarom zou er kalk op een ketting of ring zitten?
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 07-03-2020 09:59
5.93% gewijzigd
Een tip die ik ooit van een goudsmid gekregen heb voor het reinigen van gouden sieraden met diamanten/briljanten. Drupje dreft afwas, drupje amonia en kokend water. Half uurtje laten staan, even borstelen met een zacht borsteltje, afspoelen en drogen. Et voila uw sieraden zijn weer schoon. Let op, dit kan overigens alleen met echte stenen.
blijmetmij schreef:
06-03-2020 22:32
duh; dat is gewoon een ronddraaiende schijf van samengeperste lappen, en daar gaat een pasta op met heel fijn schuurmiddel op. Als dat een keer in de zoveel jaar gebeurt, dan merk je het niet qua slijtage. Als je het wekelijks zou doen, dan zou er op den duur toch echt wel wat afgesleten raken.

En aanslag heb je dus alleen op zilver, niet op goud. Goud dat dof word, is gewoon meer gekrast. En dat gaat weer glimmen als je de krassen wegschuurt en het hele oppervlak weer glad wordt. Wat denk jij dan dat er gebeurt om iets te laten glimmen dat dof was?

Precies!

Die laatste vraag is neem ik aan voor TO. 😊
Een zeem met polijstvet is ook nog een mogelijkheid. Daarmee kun je ze zelf 'polijsten'. Dit is alleen aan te raden voor gouden en zilveren sieraden.

Of schoonmaken met tandenborstel met handzeep en lauw water. Let op met natuurlijke stenen die kunnen niet tegen zeep.
Wat leuk om al jullie ervaringen te lezen!

Ik ben wel tot de conclusie gekomen dat ik liever niet mijn sieraden meer laat polijsten. Heb helaas nog niet echt antwoord gekregen op mijn vraag maar heb toch maar een verpakking besteld. Ben benieuwd zodra het binnen is of dit dan ook echt werkt zoals op hun site staat. Zal ik mijn ervaring delen?
xSophie81x schreef:
09-03-2020 10:27
Wat leuk om al jullie ervaringen te delen. Ik ben wel tot de conclusie gekomen dat ik liever niet mijn sieraden meer laat polijsten. Heb helaas nog niet echt antwoord gekregen op mijn vraag maar heb toch maar een verpakking besteld. Ben benieuwd zodra het binnen is of dit dan ook echt werkt zoals op hun site staat. Zal ik mijn ervaring delen?
Hoezo heb je niet echt een antwoord gekregen?!

Je geeft geen antwoord op de vraag wat volgens jou dan de laag “vuil” is en hoe je denkt dat die op je sieraden is gekomen.

Verder heb je wel antwoord gekregen van diverse kanten:
1- als er sprake is van dofheid door slijtage/stoten/kleine krasjes dan is dat enkel te polijsten. Kan je wel “ niet willen” maar dan is de enige keus het zo te laten. Glans komt van licht dat weerkaatst wordt door een oppervlak; hoe onregelmatiger het oppervlak, hoe meer het licht verstrooit en de glans doffer wordt. Als je wilt dat het licht weer goed weerkaatst wordt, moet het oppervlak gladder. Krasjes opvullen gaat niet, dus dan haal je het oppervlak rond de krasjes weg. Geen schoonmaakmiddel in de wereld kan hier iets aan beïnvloeden!
2-als er sprake is van “vuil” dat over het metaal heen zit dan los je dat op met schoonmaakalcohol of heet water en zeep.
Heb je dus geen wondermiddel van internet voor nodig.

Jij bent een domme lezer die probeert deze twee opties te negeren omdat een verkoper op internet beweert dat zijn product wel laat glanzen zonder te schuren. Spek vooral zijn zakken. Iedereen weet dat wat op Internet staat, altijd waar is...
blijmetmij schreef:
09-03-2020 11:13
Hoezo heb je niet echt een antwoord gekregen?!

Je geeft geen antwoord op de vraag wat volgens jou dan de laag “vuil” is en hoe je denkt dat die op je sieraden is gekomen.

Verder heb je wel antwoord gekregen van diverse kanten:
1- als er sprake is van dofheid door slijtage/stoten/kleine krasjes dan is dat enkel te polijsten. Kan je wel “ niet willen” maar dan is de enige keus het zo te laten. Glans komt van licht dat weerkaatst wordt door een oppervlak; hoe onregelmatiger het oppervlak, hoe meer het licht verstrooit en de glans doffer wordt. Als je wilt dat het licht weer goed weerkaatst wordt, moet het oppervlak gladder. Krasjes opvullen gaat niet, dus dan haal je het oppervlak rond de krasjes weg. Geen schoonmaakmiddel in de wereld kan hier iets aan beïnvloeden!
2-als er sprake is van “vuil” dat over het metaal heen zit dan los je dat op met schoonmaakalcohol of heet water en zeep.
Heb je dus geen wondermiddel van internet voor nodig.

Jij bent een domme lezer die probeert deze twee opties te negeren omdat een verkoper op internet beweert dat zijn product wel laat glanzen zonder te schuren. Spek vooral zijn zakken. Iedereen weet dat wat op Internet staat, altijd waar is...
Iets met balk en splinter.
@blijmetmij je bent heel helder hoor TO heeft in haar hoofd dat ze de helft van haar ring kwijt raakt met polijsten, ze leest niet goed. Of ze wil het niet weten, dat kan ook. 😁

Schoonmaakmiddel heb ik ook al in een post neergezet, en andere weer andere manieren hoezo heb je geen antwoord gekregen? Of staan de antwoorden je niet aan?
xSophie81x schreef:
06-03-2020 15:56
De emotionele waarde is dat deze van mijn moeder is geweest en ik deze graag zo lang mogelijk netjes (en heel) wil houden. Ze gaan nu kijken of ze een gelijk soort steentje kunnen plaatsen en krijg een tegoedbon voor het ongemak. Dus toch nog naar tevredenheid opgelost. :)

Verder heb ik toch wat online gezocht of ik wat kon vinden dat niet polijst. Ik kwam uit bij www.coat-shine.com. Kent iemand dit? Want het ziet er wel veelbelovend uit. "geen schurende werking" en voor alle metalen, dus klinkt best ideaal als je het mij vraagt. Ik hoop dat iemand mij meer hierover kan vertellen?
Dit vroeg TO.
Bedankt voor jullie reacties. De sieraden zijn niet bekrast. De zilveren sieraden zijn zwart door oxidatie em het goud wordt soms wat dof.

Ik vroeg gewoon netjes of iemand ervaring had met het product Coat & Shine. Jammer van de negatieve en enigsinds beledigende reacties.

Ben in ieder geval wat verschillende van jullie opties aan het proberen om te kijken wat goed werkt.

Fijne en bovenal positieve dag gewenst :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven