Mode & Beauty alle pijlers

suf probleem!

25-10-2012 21:10 32 berichten
Een enorm vage titel, ik weet het

Waar het om gaat is het volgende ( en wellicht is dit topic beter opzijn plek op psyche ), ik heb eenbepaalde kledingstijl op mijn werk, pantalons en tops enzo, allemaal best leuk, maar in het weekend en bij feestjes draag ik ook graag jurkjes enzo.

Het probleem is nu dat ik dat naar het werk niet durf, en dan niet eens omdat het niet gepast zou zijn, maar omdat het zo'n anders is dan men van mij gewend is dat er een hoop complimenten gaan komen. Heel suf ik weet het.

bv gisteren had ik een etentje van het werk en daar ben ik direct vanuit het werk naar toe gegaan. Nu had ik me ook niet goed voorbereid ( als in op internet kijken wat voor restaurant het was ) en wat bleek : het was echt poeppie poeppie poeppie chic en ik was underdressed. Maar had ik van te voren geweten dat het zo chic zou zijn dan had ik , omdat het werkgerelateerd was , toch niet een jurk aangetrokken ( maar wel iets mooier pantalon ofzo ).

En dit heb ik dus al mijn hele leven, tijdens mijn studie had ik het een stuk minder toen droeg ik gewoon wat ik wilde, blauw haar, bruin haar, piercings enz.

Herkenbaar?

en hoe nu verder? gewoon een keer doen ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Waarom vind je het erg om een compliment te gaan krijgen?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Gewoon doen.
You never try you never know.
Ik kleed me op t werk zoals ik normaal ook zou doen. Op t werk misschien iets zakelijker, maw sommige jurkjes die ik op mijn werk draag, draag ik niet Prive omdat ze te zakelijk zijn, maar ik denk dat 90%van mijn garderobe zowel zakelijk als Prive gedragen wordt.

Van de week had ik toevallig eens een spijkerbroek aan, doe ik heel soms, en alleen als ik een vloerdag heb ( dan loop ik veel in ons warehouse rond) maar liep ik ook even op kantoor rond. Nou nou, het commentaar was niet van de lucht hoor... Veel mensen moesten er iets over zeggen. Wel allemaal grappig hoor.

Ik denk dat jij er een groter punt van maakt dan je collega's. Gewoon doen waar je je lekker bij voelt .

Dit geldt overigens niet als er een strikte dresscode is.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik zou het niet zomaar doen. Op mijn werk wil ik professioneel en zakelijk overkomen, en niet beoordeeld worden op mijn vrouwzijn.

Ik ben iemand die graag zakelijk gekleed gaat: colbertje, nette broek, niet te strak truitje, niet te hoge hakken. Ik heb daarnaast ook jurkjes in mijn kast hangen, die op zich heel gekleed zijn, maar die me ook heel 'vrouwelijk' maken. Mensen reageren daar ook op een bepaalde manier op. Op feestjes en dineetjes is daar niks mee, maar op mijn werk zou ik dat niet willen. En dus ook wel drie keer uitkijken voor ik zoiets aan zou trekken.

Ik zou het echt heel naar en ongepast vinden als mijn collega's me opeens een 'mooie vrouw' zouden vinden, hoe aardig hun complimenten in die richting ook bedoeld zijn. En kies er dan ook voor om zo'n situatie te vermijden.

Als je een etentje of feestje na je werk hebt, waarom neem je dan geen outfit mee, die je na afloop van je werk even aanschiet? Je hoeft er toch ook niet de hele dag in rond te lopen?
quote:lindelunelente schreef op 25 oktober 2012 @ 21:29:

Ik zou het niet zomaar doen. Op mijn werk wil ik professioneel en zakelijk overkomen, en niet beoordeeld worden op mijn vrouwzijn.

Ik ben iemand die graag zakelijk gekleed gaat: colbertje, nette broek, niet te strak truitje, niet te hoge hakken. Ik heb daarnaast ook jurkjes in mijn kast hangen, die op zich heel gekleed zijn, maar die me ook heel 'vrouwelijk' maken. Mensen reageren daar ook op een bepaalde manier op. Op feestjes en dineetjes is daar niks mee, maar op mijn werk zou ik dat niet willen. En dus ook wel drie keer uitkijken voor ik zoiets aan zou trekken.

dit is het precies! Ik werk in een mannenwereld, kom vaak ook op bouwplaatsen en daar is dus een rokje en hakken niet echt praktisch, daar worden als er eens iemand met rokje en hakken op de bouw komt ook opmerkingen op gemaakt, oke, ook de mooie vrouwen opmerkingen enzo maar ook: nou dat ook weer eenvrouw hoor met hakken op de bouw, komt alleen om mooi te zijn, dat soort opmerkingen.

Ik zou het echt heel naar en ongepast vinden als mijn collega's me opeens een 'mooie vrouw' zouden vinden, hoe aardig hun complimenten in die richting ook bedoeld zijn. En kies er dan ook voor om zo'n situatie te vermijden.

Als je een etentje of feestje na je werk hebt, waarom neem je dan geen outfit mee, die je na afloop van je werk even aanschiet? Je hoeft er toch ook niet de hele dag in rond te lopen?dat doe ik normaal ook, maar ik had me in de dag vergist
quote:Enn schreef op 25 oktober 2012 @ 21:13:

Waarom vind je het erg om een compliment te gaan krijgen?Daar voel ik me dan heel zelfbewust onder, kan het moeilijk uit leggen,ik ben ook niet iemand die graag in het middelpunt van de belangstelling staat. Presentaties maakt me dan weer niets uit.
Niets doen waar je je niet prettig bij voelt! Je hoeft toch geen jurkje aan?
nee, maar ik zou het wel willen ...

snappen jullie me nog?
De oplossing is net zo voor de hand liggend als gevreesd: gewoon een keer doen. En nog een keer.

Je collega's kennen je nu toch onderhand wel als een goede collega, ze gaan je echt niet ineens als een dom blondje beschouwen als je een jurk aantrekt. Zelfs als het opvalt is dat waarschijnlijk alleen op een positieve manier en daarna gaat men gewoon weer over tot de orde van de dag.

Complimenten in ontvangst kunnen nemen is ook een handige eigenschap, dus dat kun je dan gelijk oefenen.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Ik snap dat je de vrijheid zou willen hebben om aan te kunnen doen wat je zou willen, zoals vroeger, maar als het om werk gaat kun je je beter aan bepaalde regels houden, om zo effectief mogelijk te zijn.

Een jurkje in een dergelijke mannenwereld die jij beschrijft, is gewoon geen goed idee. Net zoals een relatie op de werkvloer in mijn ogen geen goed idee is. Er is geen wet die het verbiedt, maar zulke dingen kunnen gewoon vervelende gevolgen hebben voor je positie in je bedrijf en ten koste gaan van je werkplezier en -succes.

Natuurlijk zijn er types die sch*t hebben aan wat anderen mensen denken, en sommigen zullen er ook mee wegkomen, omdat ze zich niet of weinig laten beïnvloeden door de ander, maar ik zit persoonlijk niet zo in elkaar, en ik vermoed zo jij ook niet.
Ik kijk er toch wel van op, dat een jurk dragen net zo spraakmakend kan zijn als een relatie beginnen met een collega. Raken mensen daar echt zo door van de kaart dat ze je ineens niet meer serieus nemen?
Zelfde werkwereld als ik! Ik herken je probleem, heb een berg jurkjes in de kast die harstikke professioneel zijn, maar gewoon te vrouwelijk..

Er zijn wel een aantal vrouwen op andere locaties en sommigen kleden zich wel met jurkjes of strakke tunieken, maar ik weet ook hoe zij bekeken worden. En hoe ik bekeken werd toen ik alleen al een keer hoge hakken aan had. Of inderdaad 'wat denkt ze wel niet, hier op de hakjes te trippelen en ons te vertellen wat te doen'.

Dus mijn tip is om eens in de twee weken een dag te doen om zo'n jurkje te dragen, niet vaker. -lekker makkelijk, ik geef een tip die ikzelf niet eens zou durven! ik durf misschien 1 keer per maand-

Denk dat het opzich wel kan in 'ons' werkveld, maar dat je in bepaalde posities je langdurig prettiger 'unisex' kan voelen ipv 'vrouwtje' of 'dame'.
Nou, als ik zo die opmerkingen van TO's collega's lees, dan lijkt het er wel op dat ze haar dan niet serieus meer nemen...
...
Als je eens een keer iets "geks" aanwilt, begin er dan mee op vrijdag, om te wennen. Of is er in jouw sector niet zoiets als casual friday?

Ik werk ook in een mannenwereld, ICT, maar ik ga toch doorgaans echt heel vrouwelijk gekleed. Ook bij klanten in de technische branche. Ligt helemaal aan je uitstraling of je een in een jurkje een stoeipoes wordt of een dame.
Wat seksistisch dan, als ze dat echt denken. Het is verdorie gewoon een jurk! Ik zou je bijna aansporen om dan juist alles uit de kast te trekken, maar dat is natuurlijk niet zo simpel.

Is het niet gewoon een flauwe grap, gewoon mannen onder elkaar die overal commentaar op geven? Daarnaast zie ik dat hellonijntje vooral complimenten verwacht, daar is toch niets mis mee?
quote:tyche schreef op 25 oktober 2012 @ 22:36:

Is het niet gewoon een flauwe grap, gewoon mannen onder elkaar die overal commentaar op geven? ?Nee, geen grappen, de eerste keer dat ik dat hoorde stond ik ook even raar te kijken
quote:Vl43inder schreef op 25 oktober 2012 @ 22:32:

Als je eens een keer iets "geks" aanwilt, begin er dan mee op vrijdag, om te wennen. Of is er in jouw sector niet zoiets als casual friday?

Ik werk ook in een mannenwereld, ICT, maar ik ga toch doorgaans echt heel vrouwelijk gekleed. Ook bij klanten in de technische branche. Ligt helemaal aan je uitstraling of je een in een jurkje een stoeipoes wordt of een dame.Ik heb helaas geen damesachtige uitstraling hahaha ik heb een iets andere uitstraling, doe ik een jurkje aan met te veel dessin dan krijg ik een moeke uitstraling ( niet dat daar wat mis mee is maar ik vind het voo rmij niets ), doe ik jurken aan die ik mooi vind en mij mooi staan dan neigt het meer richting sexy damesachtig ipv elegant.
quote:tyche schreef op 25 oktober 2012 @ 22:21:

Ik kijk er toch wel van op, dat een jurk dragen net zo spraakmakend kan zijn als een relatie beginnen met een collega. Raken mensen daar echt zo door van de kaart dat ze je ineens niet meer serieus nemen?Nou dat niet serieus nemen dat geloof ik niet hoor, heb me inmiddels wel bewezen.
quote:hellonijntje schreef op 25 oktober 2012 @ 22:42:

[...]

Nee, geen grappen, de eerste keer dat ik dat hoorde stond ik ook even raar te kijken

Walgelijk.

Maar mensen die zo denken, die hebben sowieso toch wel wat op te merken? Als het seksisme zo weinig nodig heeft om naar voren te komen dan kan ik me niet voorstellen dat ze voor de rest in de omgang er niets van laten merken.

Hup, de barricaden op, in je jurk!

Je gaat toch niet met stiletto's in een leren minirokje de steigers beklimmen? Ik zou zeggen, heet je collega's welkom in de 21e eeuw en bewijs dat inhoud en stijl samen kunnen gaan.

Maar goed, ik heb makkelijk praten. Ik kan maandag in een spijkerbroek en kabeltrui verschijnen om dinsdag in een kokerrok en bloes op te dagen, en geen haan die ernaar kraait.
quote:hellonijntje schreef op 25 oktober 2012 @ 22:45:

[...]

Nou dat niet serieus nemen dat geloof ik niet hoor, heb me inmiddels wel bewezen.

Oh nu begrijp ik het even niet meer...

Ik dacht eerst dat het om je eigen onwennigheid ging en toen dat het om de collega's en hun houding ging... maar daar ligt het dus toch niet aan? Dan is het toch puur dat je zelf even moet wennen en het gewoon een keer moet doen (of moet, je moet niets natuurlijk maar je wilt het wel toch?).
Een jurk is in een mannenwereld een júrk. Niet zomaar iets dus, maar een ding dat enorm opvalt en waar men een mening over heeft. Hoe netjes die jurk ook is.

Natuurlijk kun je ervoor kiezen om die te dragen, en de reacties op de koop toenemen als strijdbare feministe, maar als je het niet fijn vindt om op je werk in het middelpunt van de aandacht te staan, en dan ook nog eens als 'sexy want typisch vrouwelijk', dan kun je het beter niet doen.

Ik persoonlijk leg liever de focus op de inhoud van mijn werk, en ik wil dan ook niet dat mijn uiterlijk te veel de aandacht trekt. Wat niet wil zeggen dat ik er als een manwijf of unisex uitzie, maar ik hou wel degelijk met bepaalde 'triggers' rekening. En in de ene sector is dat een jurk, in de andere een korte broek (als man), en in de volgende een spijkerbroek.

Ik voel me er prettig bij om met die werkcodes rekening te houden, omdat ze er in mijn ogen niet genoeg toe doen om me daartegen te willen verzetten. Zoals ik al zei: de inhoud en het effect van mijn werk is uiteindelijk het belangrijkste.

Maar goed, dat is voor iedereen anders, TO moet zelf bepalen wat ze uiteindelijk belangrijk vindt. Als ze graag een jurk wil dragen moet ze dat vooral doen natuurlijk.
quoten is beter

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven