Trouwringen, budget
woensdag 1 oktober 2025 om 15:13
Bij trouwen is het volgens mij hetzelfde als bij kinderen.. alles waar je “trouw” of “baby” voorzet in een artikel wordt gelijk 10 keer zo duur..
Over een kleine twee maanden gaan mijn partner en ik trouwen. Gewoon klein, op maandagochtend bij het gemeentehuis. We willen dit vooral graag vanwege de geboorte van onze kleine, en alles dan grotendeels goed geregeld is. En ik wil graag mijn partner z’n naam aannemen.
We geven geen feest, er mogen maar zes mensen aan aanwezig zijn, geen muziek, geen geloftes… maaaar ik wilde eigenlijk wel graag een ring.
Dit omdat het huwelijk voor ons geen mega groot ding is, maar ik het wel een mooi teken vindt. Op het moment dat je op zoek gaat naar een trouwring zijn bedragen als € 600 per stuk helemaal niet gek.. echter kunnen we dat gewoon echt niet betalen.
We willen graag goudkleurig, en ik denk wel dat we het dagelijks gaan dragen. Het zou dus jammer zijn als het snel verkleurd.
Is er iemand die tips heeft?
Graveren vinden we helemaal niet zo belangrijk..
Over een kleine twee maanden gaan mijn partner en ik trouwen. Gewoon klein, op maandagochtend bij het gemeentehuis. We willen dit vooral graag vanwege de geboorte van onze kleine, en alles dan grotendeels goed geregeld is. En ik wil graag mijn partner z’n naam aannemen.
We geven geen feest, er mogen maar zes mensen aan aanwezig zijn, geen muziek, geen geloftes… maaaar ik wilde eigenlijk wel graag een ring.
Dit omdat het huwelijk voor ons geen mega groot ding is, maar ik het wel een mooi teken vindt. Op het moment dat je op zoek gaat naar een trouwring zijn bedragen als € 600 per stuk helemaal niet gek.. echter kunnen we dat gewoon echt niet betalen.
We willen graag goudkleurig, en ik denk wel dat we het dagelijks gaan dragen. Het zou dus jammer zijn als het snel verkleurd.
Is er iemand die tips heeft?
Graveren vinden we helemaal niet zo belangrijk..
woensdag 1 oktober 2025 om 19:24
Ach hou toch op. Laat die mensen lekker en hou op met projecteren.turquasi schreef: ↑01-10-2025 18:18Daar mag best op gewezen worden, als mijn man mijn naam niet had gewild dan waren we waarschijnlijk niet getrouwd. Verder valt dat nog best tegen wat je denkt dat er allemaal geregeld is door te trouwen. Je kunt erna het best nog naar een notaris, helaas... want dat kost meer dan een paar ringen.
Wij hebben de 'vintage' ringen trouwens gekregen, van familie. Vond ik super bijzonder. Zo bijzonder dat we ze bijna niet dragen want als je ze kwijt raakt dan kun je niet bijbestellen.
Deck mich zu mit Zärtlichkeiten
woensdag 1 oktober 2025 om 19:41
woensdag 1 oktober 2025 om 19:57
To vindt dat dus geen groot ding. Vond ik ook niet toen ik zelf trouwde. Er zijn mensen die, om redenen die jij niet kent, graag de naam van hun man willen. In mijn geval onder andere omdat ik vervelende familieleden heb waar ik liever niet mee geassocieerd wil worden in mijn woonplaats.ladadieladieda schreef: ↑01-10-2025 16:30Je wil er geen groot ding van maken, maar wil wel de naam van je man gaan dragen. Ik vind dat best een heel groot ding. Heeft je man er ook over nagedacht om jouw naam aan te nemen?
Hier ringen van palladium. Ja, je ziet na 12 jaar wel dat ze gedragen zijn, maar vond en vindt ze nog steeds heel erg mooi. Ze zijn van aller spanninga, die volgens mij nog steeds wel redelijk betaalbare ringen hebben.
woensdag 1 oktober 2025 om 20:28
Ik zorgen voor een degelijke ring die je mooi vindt, of het nou een officiële trouwring is of gewoon een mooie ring. Als je voor goud gaat ook niet te dun: ik heb de trouwringen van mijn grootouders en kan aan de slijtage van de ring zien wie we 90 is geworden en wie helaas de 50 niet gehaald heeft.. Die van de 90+er is op sommige plekken bijna doorgebroken zo dun is het geworden.
Ik weet dat veel stellen uit elkaar gaan, niet iedereen 90 wordt en dat je hem later kan vervangen door een andere ring, maar stel dat je hem 60 jaar mag dragen is het wel leuk als ie dat overleeft.
Ik weet dat veel stellen uit elkaar gaan, niet iedereen 90 wordt en dat je hem later kan vervangen door een andere ring, maar stel dat je hem 60 jaar mag dragen is het wel leuk als ie dat overleeft.
amaryllis wijzigde dit bericht op 04-10-2025 20:25
7.59% gewijzigd
woensdag 1 oktober 2025 om 20:34
Je blijft altijd je eigen naam houden. Daar kan je helemaal geen afstand van doen. Bij instanties en op officiële documenten zoals een paspoort staat gewoon met grote letters op de voorkant jouw eigen naam. En dan op de achterkant in het klein ev naam echtgenoot.
Wat betreft de ring zou ik kiezen voor echt goud of zilver/titanium (maar dat is voor de meeste mensen geen trouwring). Goedkope dunne ringen, vergulde ringen etc is gewoon niet mooi op de lange termijn. Je wilt dit dagelijks dragen, niet continu af moeten doen en ook niet vervangen na een aantal jaar. Als je waarde hecht aan een ring. Wil je toch 1 ring die je elkaar geeft op HET moment. Iets dat je 5 jaar later in een winkel koopt is niet hetzelfde.
Wat betreft de ring zou ik kiezen voor echt goud of zilver/titanium (maar dat is voor de meeste mensen geen trouwring). Goedkope dunne ringen, vergulde ringen etc is gewoon niet mooi op de lange termijn. Je wilt dit dagelijks dragen, niet continu af moeten doen en ook niet vervangen na een aantal jaar. Als je waarde hecht aan een ring. Wil je toch 1 ring die je elkaar geeft op HET moment. Iets dat je 5 jaar later in een winkel koopt is niet hetzelfde.
woensdag 1 oktober 2025 om 21:27
Dit is echt de allergoedkoopste inderdaad, maar ze hebben ook mooie voor 200 - 250 euro per stuk.nerdopviva schreef: ↑01-10-2025 18:11Ik denk dat dit een heel kwetsbaar ringetje is. Sowieso heel dun, maar ook een holle binnenkant. Een keer klemzitten en het is krom.
Goud is nu eenmaal duur. Ik zou dan eerder kiezen voor een goede ring van een ander (edel)metaal, dan een kwetsbare ring van goud.
woensdag 1 oktober 2025 om 21:31
Alles wat al gezegd is: beter zilver of titanium oid. Als je toch echt goud wil zou ik gaan voor 14 karaat of hooguit gold filled.
Niet “goedkoop-goedkoop” maar ook geen €600:
https://www.tovessentials.com/nl/produc ... gLfVfD_BwE
Niet “goedkoop-goedkoop” maar ook geen €600:
https://www.tovessentials.com/nl/produc ... gLfVfD_BwE
woensdag 1 oktober 2025 om 22:47
donderdag 2 oktober 2025 om 06:06
Even totaal off topic, maar ik vind het altijd opvallend dat er een bepaalde “feministische generatie” lijkt te zijn die zo enorm struikelen over die naam van partner aannemen. Zo’n beetje (lekker generaliserend) geboortejaar tussen 1960 en 1975, gen X min of meer. Ken moeders en tantes van vriendinnen die post terugsturen die duidelijk voor hen is maar waar per ongeluk naam partner op staat of “nee, verkeerde nummer” zeggen als aan de telefoon werd gezegd “spreek ik met mevrouw *naam partner*”. Bij m’n eigen generatie (begin 90’s) hoor ik dat dan weer bijna nooit terug (ben zelf ook best feministisch maar die achternaam aannemen vond ik juist leuk). Vraag me af of er in die tijd daar ineens heel veel aandacht voor was of zo. Weet niet of jij ook die generatie bent, misschien heb ik het totaal misladadieladieda schreef: ↑01-10-2025 22:47Ja ja jaje hebt gelijk, het is belerend. Toch kon mijn feministisch hart het niet laten.
donderdag 2 oktober 2025 om 06:34
Ik ben van 1985-1990 en ik vind de vanzelfsprekendheid om de naam van de man aan te nemen, echt verschrikkelijk. Uitzonderingen daargelaten, als de vrouw bijv een erg ingewikkelde, onbekende of buitenlandse achternaam heeft, of zoals hier werd gezegd ivm geen fijne associatie met de eigen achternaam. Maar het idee dat vrouwen anno 2025 de naam van de man aannemen (en vrijwel nooit andersom), snap ik echt helemaal niks van. Zeker niet nu kinderen ook een dubbele achternaam kunnen krijgen.Charlie591 schreef: ↑02-10-2025 06:06Even totaal off topic, maar ik vind het altijd opvallend dat er een bepaalde “feministische generatie” lijkt te zijn die zo enorm struikelen over die naam van partner aannemen. Zo’n beetje (lekker generaliserend) geboortejaar tussen 1960 en 1975, gen X min of meer. Ken moeders en tantes van vriendinnen die post terugsturen die duidelijk voor hen is maar waar per ongeluk naam partner op staat of “nee, verkeerde nummer” zeggen als aan de telefoon werd gezegd “spreek ik met mevrouw *naam partner*”. Bij m’n eigen generatie (begin 90’s) hoor ik dat dan weer bijna nooit terug (ben zelf ook best feministisch maar die achternaam aannemen vond ik juist leuk). Vraag me af of er in die tijd daar ineens heel veel aandacht voor was of zo. Weet niet of jij ook die generatie bent, misschien heb ik het totaal mis![]()
Dus mijn feministische alarm ging ook direct af bij het lezen van de OP
TO, wij hebben ook geen ringen gekozen bij ons huwelijk. Wellicht dat we dat in de toekomst nog wel willen doen. We hadden er destijds het geld niet voor over om van verantwoordelijk goud 2 mooie ringen te kopen. Dus je kan er ook voor kiezen om nu geen, of goedkopere ringen te nemen bijv. En dan bij een 5- of 10- jarig jubileum mooie, duurzame ringen te kopen. Ik ken meerdere stellen in mijn directe omgeving die geen ringen hebben genomen.
donderdag 2 oktober 2025 om 06:38
Haha oké misschien gewoon toeval dan. Ik heb dat dus echt totaal niet. Denk dat mijn man er ook best over na zou willen denken om mijn naam over te nemen of dubbele naam als ik dat graag gewild had. Maar ik vind dat dan weer “raar”Appelflap schreef: ↑02-10-2025 06:34Ik ben van 1985-1990 en ik vind de vanzelfsprekendheid om de naam van de man aan te nemen, echt verschrikkelijk. Uitzonderingen daargelaten, als de vrouw bijv een erg ingewikkelde, onbekende of buitenlandse achternaam heeft, of zoals hier werd gezegd ivm geen fijne associatie met de eigen achternaam. Maar het idee dat vrouwen anno 2025 de naam van de man aannemen (en vrijwel nooit andersom), snap ik echt helemaal niks van. Zeker niet nu kinderen ook een dubbele achternaam kunnen krijgen.
Dus mijn feministische alarm ging ook direct af bij het lezen van de OP
TO, wij hebben ook geen ringen gekozen bij ons huwelijk. Wellicht dat we dat in de toekomst nog wel willen doen. We hadden er destijds het geld niet voor over om van verantwoordelijk goud 2 mooie ringen te kopen. Dus je kan er ook voor kiezen om nu geen, of goedkopere ringen te nemen bijv. En dan bij een 5- of 10- jarig jubileum mooie, duurzame ringen te kopen. Ik ken meerdere stellen in mijn directe omgeving die geen ringen hebben genomen.
donderdag 2 oktober 2025 om 06:52
Of niet, ze leveren andere ringen, half hol, minder echt goud in de legering.
Ik draag mijn gladde gouden ring nu 35 jaar. De rechte kanten zijn wat rond afgesleten maar verder is de ring nog helemaal in tact. De ring gaat nooit af, behalve als dat moet. (Ziekenhuis etc)
Een ring met een steen draag ik er soms naast. Dit is een wat zwakker model en niet geschikt om dagelijks te dragen. Samen is het een mooi geheel. De gladde ring is echt mijn trouwring, dezelfde als man ook heeft.
Ik zou eerder voor een eenvoudige ring gaan die probleemloos 60 jaar mee kan dan nu iets goedkoops en dat later vervangen. Dat is dan toch niet meer de ring van je trouwdag.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
donderdag 2 oktober 2025 om 06:54
Verder vind ik de discussie over de achternaam heel raar in dit topic. Is geheel geen antwoord op de vraag. Zelf heb ik hier ook een uitgesproken mening over maar die bewaar ik wel tot een topic over het aannemen van de naam van je partner. Of over wel of niet trouwen.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
donderdag 2 oktober 2025 om 07:36
Eens. Liever wat solidere ring dan zo een van Lucardi.nerdopviva schreef: ↑01-10-2025 18:11Ik denk dat dit een heel kwetsbaar ringetje is. Sowieso heel dun, maar ook een holle binnenkant. Een keer klemzitten en het is krom.
Goud is nu eenmaal duur. Ik zou dan eerder kiezen voor een goede ring van een ander (edel)metaal, dan een kwetsbare ring van goud.
Overigens heb ik later een upgrade gehad van mijn ring en dat kan ook natuurlijk. Mijn oorspronkelijke trouwring draag ik dus niet meer. Is misschien ook wel iets om in je achterhoofd te houden: wat je nu kiest als ring, hoeft niet blijvend te zijn (al voelt het nu wel zo).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
donderdag 2 oktober 2025 om 08:08
Waarom gebeurt dit toch altijd. Compleet uit het niets. Er wordt advies gevraagd over trouwringen en er komt een Naam advies.ladadieladieda schreef: ↑01-10-2025 16:30Je wil er geen groot ding van maken, maar wil wel de naam van je man gaan dragen. Ik vind dat best een heel groot ding. Heeft je man er ook over nagedacht om jouw naam aan te nemen?
Als ik een bank koop gaat de verkoper me toch ook niet zeggen dat ik een andere TV moet kopen? Een van de vervelendste dingen op dit forum.
donderdag 2 oktober 2025 om 08:17
mwah niet uit het niets he?BuzzieBee schreef: ↑02-10-2025 08:08Waarom gebeurt dit toch altijd. Compleet uit het niets. Er wordt advies gevraagd over trouwringen en er komt een Naam advies.
Als ik een bank koop gaat de verkoper me toch ook niet zeggen dat ik een andere TV moet kopen? Een van de vervelendste dingen op dit forum.
TO benoemt het, had ze prima niet kunnen doen
Voegt niks toe aan de vraag, dus als je het toch benoemt IN de vraag, krijg je ook reacties
donderdag 2 oktober 2025 om 08:20
Ik vind het zelf ook wel grappig om te lezen dat mensen zich zo druk maken over dat ik zijn achternaam wil aannemen.
Ik heb hier goed over nagedacht en ik word juist heel blij van deze gedachte. Ik weet dat ik officieel mijn eigen naam zal houden, maar ik heb mijn redenen waarom ik liever zijn achternaam wel aannemen in plaats van die van mijzelf houden . En daarbij vind ik het een hele mooie gedachte dat ik dezelfde achternaam draag als mijn kind.
Er zijn echt wel supergoeie tips voorbij gekomen
. Denk dat we inderdaad moeten gaan voor een aanbieding. En dan eventueel de ring ooit laten omsmelten voor iets wanneer we meer budget hebben.
En dan dus kijken voor twee losse ringen in plaats van twee dezelfde denk ik.
Ik zie vooral dat de mannenringen erg duur zijn. Iemand daar nog tips?
Er zijn echt wel supergoeie tips voorbij gekomen
donderdag 2 oktober 2025 om 08:42
Ik herken wel wat je zegt. Ik ben van 1990 en echt al mijn kennissen en vriendinnen hebben de naam van hun man aangenomen, terwijl het allemaal toch echt heel geëmancipeerde vrouwen zijnCharlie591 schreef: ↑02-10-2025 06:38Haha oké misschien gewoon toeval dan. Ik heb dat dus echt totaal niet. Denk dat mijn man er ook best over na zou willen denken om mijn naam over te nemen of dubbele naam als ik dat graag gewild had. Maar ik vind dat dan weer “raar”maar goed, terug naar de ringen
![]()
donderdag 2 oktober 2025 om 10:21
Wat is voor jullie erg duur dan?Hitime schreef: ↑02-10-2025 08:20Ik vind het zelf ook wel grappig om te lezen dat mensen zich zo druk maken over dat ik zijn achternaam wil aannemen.Ik heb hier goed over nagedacht en ik word juist heel blij van deze gedachte. Ik weet dat ik officieel mijn eigen naam zal houden, maar ik heb mijn redenen waarom ik liever zijn achternaam wel aannemen in plaats van die van mijzelf houden . En daarbij vind ik het een hele mooie gedachte dat ik dezelfde achternaam draag als mijn kind.
Er zijn echt wel supergoeie tips voorbij gekomen. Denk dat we inderdaad moeten gaan voor een aanbieding. En dan eventueel de ring ooit laten omsmelten voor iets wanneer we meer budget hebben.
donderdag 2 oktober 2025 om 10:22
De reden dat een naam relevant is omdat tot in de 20e eeuw alleen vrouwen een ring droegen, als symbool van eigendom. Dus de vrouw eigendom was van de man, om vooral maar te laten zien dat ze bezet waren. Ik kan hier nog verder over doorgaan maar dan is het pas echt een ontspoord topic.
En nu is het dus pas ergens sinds de 2e wereldoorlog zo dat mannen ook een ring dragen. Veel gelijkwaardiger en romantischer. Over een tijdje gaan we de naam ook zo zien, hopelijk. Het is fijn dat iedereen de keuze krijgt, welke reden ze ook hebben voor hun keuze. Maar het moet gewoon minstens zo normaal zijn dat de man die keuze ook heeft en daar zelf trouwens ook vragen over krijgt...
Ik vond het belangrijk, met mij toekomstige kinderen in gedachten, om op gelijkwaardige basis te trouwen in elk opzicht. Zodat ik niet later hoef te zeggen tegen hen, tja zo hoorde dat nou eenmaal dat je als vrouw ineens anders genoemd werd.
En nu is het dus pas ergens sinds de 2e wereldoorlog zo dat mannen ook een ring dragen. Veel gelijkwaardiger en romantischer. Over een tijdje gaan we de naam ook zo zien, hopelijk. Het is fijn dat iedereen de keuze krijgt, welke reden ze ook hebben voor hun keuze. Maar het moet gewoon minstens zo normaal zijn dat de man die keuze ook heeft en daar zelf trouwens ook vragen over krijgt...
Ik vond het belangrijk, met mij toekomstige kinderen in gedachten, om op gelijkwaardige basis te trouwen in elk opzicht. Zodat ik niet later hoef te zeggen tegen hen, tja zo hoorde dat nou eenmaal dat je als vrouw ineens anders genoemd werd.
Lorem Ipsum
donderdag 2 oktober 2025 om 10:39
Ja, dat is inderdaad ook een optie, en sowieso is het voor jezelf een fijn idee dat een bijzondere en betekenisvolle ring in principe ook vervangbaar is (of kan zijn, als je een tijdloos of klassiek model kiest). Zo kreeg ik vlak voor het overlijden van mijn moeder een pinkring met inscriptie (niet uit de erfenis maar een soort herdenkings-ring) en ik ben jarenlang doodsbang geweest om die ring, die ik altijd draag, te verliezen (hij zit een beetje los en kan niet worden vermaakt) tot ik me realiseerde dat het een klassieker is die ik desnoods gewoon kan vervangen, met dezelfde inscriptie. Dat gaf zoveel rust dat ik hem nooit ben verlorenBaggal schreef: ↑02-10-2025 07:36Eens. Liever wat solidere ring dan zo een van Lucardi.
Overigens heb ik later een upgrade gehad van mijn ring en dat kan ook natuurlijk. Mijn oorspronkelijke trouwring draag ik dus niet meer. Is misschien ook wel iets om in je achterhoofd te houden: wat je nu kiest als ring, hoeft niet blijvend te zijn (al voelt het nu wel zo).
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in