Mode & Beauty alle pijlers

Wat is er mis met een dresscode?

20-08-2009 08:13 747 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het "getuige vragen om in pak te komen" topic en alle reactie daarop m.b.t. de dresscodes vraag ik me het echt af. Wat is er mis met een dresscode?

Ik snap dat als je gevraagd word om in gala te komen en hier enorm veel geld voor uit moet geven het echt niet leuk meer is, dit zou ik zelf ook niet doen, maar er is wel een verschil tussen bakken met geld uitgeven voor een outfit of er leuk uitzien in een jurkje/rokje/pakje.

Maar waarom moet een spijkerbroek toch altijd maar kunnen.

Dan heb ik het niet alleen over trouwerijen, begrafenissen of andere gelegenheden.

Maar ook gewoon een avondje theater. Waar is de tijd gebleven (oe ik klink als een ouwe muts) dat je je netjes kleed voor een avondje uit.

Zo kan ik me ook behoorlijk storen aan casual kleding bij een begrafenis. Ik vind dit onfatsoenlijk.

Iedereen heeft natuurlijk andere ideeen hierover en ook van huis uit meegekregen.

Ik snap het hele "ik ben ik en ik trek aan wat ik wil" zinnetje gewoon niet zo goed.

(niet bedoeld als aanval aan mensen die dat zinnetje wel snappen hoor, ik probeer het gewoon te begrijpen)
"ik ben het, Barbabelladingdong"
quote:misschicken schreef op 20 augustus 2009 @ 08:24:

[...]

Er zijn ook begrafenissen waar ze het leven van de overledenen vieren...met veel kleur...

Loop je er dan ook als een begrafenisondernemer bij omdat jij vind dat dat bij een begrafenis hoort?Als op de rouwkaart staat dat de overledene graag wil dat iedereen vrolijk gekleed komt, dan doe ik wél dat leuke kleurige jurkje aan. Omdat de overledene dat wilde. Maar bij mijn oma's was het toch gewoon stemmig zwart en lang.
Ik heb overigens nog nooit meegemaakt dat mensen vroegen om kleur tijdens de begrafenis.

Wel dat mijn oma expliciet vroeg of wel een lange rok wilden dragen toen opa werd begraven (woont in een streng christelijk dorpje) omdat ze er anders op aangekeken werd. Uiteraard doe ik dat dan. Ik kan dan eigenwijs doen en zeggen dat 'ik niet zo ben', maar wat schiet je daar nou mee op. Dat doe ik dan uit liefde voor mijn oma.
Stressed is just desserts spelled backwards
Theater doe ik meestal wel wat leuks aan, een rok ofzo. Loop weinig in rokken, dus dan vind ik het juist leuk om weer eens een 'gelegenheid' te hebben om dat aan te doen.
Mal, dat zou ik zeker ook doen.

Ook zelfs als mijn baas dat van me zou vragen, hij vraagt het niet voor niets en als ik daar nu iemand een plezier mee doe, prima toch, zolang het maar niet iedere dag is.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Als wij naar een crematie oid gaan dan is mijn man meestal de enige van zijn leeftijdscategorie die in een pak gaat.

Vind ik echt raar. Zijn broer (had een gele trui en rode bodywarmer aan) zei tegen hem dat hij dat maar burgerlijk vond
quote:Maleficent schreef op 20 augustus 2009 @ 08:36:

Als wij naar een crematie oid gaan dan is mijn man meestal de enige van zijn leeftijdscategorie die in een pak gaat.

Vind ik echt raar. Zijn broer (had een gele trui en rode bodywarmer aan) zei tegen hem dat hij dat maar burgerlijk vond Dat is toch eigenlijk absurd! Ik begrijp dat gewoon niet.
Ik vind dat er heel makkelijk van wordt uitgegaan dat je wel even iets gepasts kan kopen.

Ik kan dat niet, in die zin, dat ik er een hoop andere dingen voor zou moeten laten.

Ik heb best wat leuke jurkjes in de kast hangen die voor een bruiloft oid kunnen, maar dat zijn gewoon leuke jurkjes. Niet deftig, chick, cocktail ed.

Zwart voor een begrafenis lukt me altijd wel, maar dat is vooral omdat ik zelf veel zwart draag
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 20 augustus 2009 @ 08:13:

Ik snap het hele "ik ben ik en ik trek aan wat ik wil" zinnetje gewoon niet zo goed.

Vreselijke houding. Als je zo in het leven staat trek je vaak aan het kortste eind denk ik. Ik vind het zelf heel belangrijk om me te kunnen aanpassen aan anderen, en nee, daar verlies ik mijzelf niet mee, integendeel. Ik ben namelijk niet wat mijn pak/spijkerbroek/jurk/etc. zegt.

Voor mijn werk ga ik net, voor theater soms (ligt er erg aan wat het is), voor een sjiek restaurant kleed ik me sjiek, voor de Italiaan om de hoek niet, voor bruiloften doe ik iets feestelijks aan en voor begrafenissen ga ik stemming gekleed (dat is niet altijd zwart, grijstinten/donkerblauw/donkerrood kunnen wat mij betreft ook), mits er anders wordt gevraagd.

Niet meer dan normaal.

Ik heb een collega die ook per se in spijkerbroek naar het werk wil maar ook ambities heeft, dat is niet handig, aangezien hij een manager heeft die kleding wel belangrijk vindt. Dan is ie lekker zichzelf, en doet ie over 10 jaar nog precies hetzelfde.....

Je netter kleden is dan niet inlikken, dat is jezelf kunnen verkopen.
quote:Maleficent schreef op 20 augustus 2009 @ 08:36:

Vind ik echt raar. Zijn broer (had een gele trui en rode bodywarmer aan) zei tegen hem dat hij dat maar burgerlijk vond Burgerlijk? Dan heeft hij zeker nooit van respect tonen gehoord. Geel en rood...tsss
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 20 augustus 2009 @ 08:30:

[...]

Maar er zijn toch ook ongeschreven dresscodes? Wat doe je daar dan mee?

En bij een kaart voor een begrafenis staat 9 van de 10 keer geen dresscode. (behalve dan de gekleurde versie van mevrouw Kip ga ik zomaar vanuit).Ik heb altijd begrepen dat, als er geen dresscode geldt, dat er geen dresscode is. En wat die begrafenissen betreft: wij Nederlanders denken altijd dat we in het zwart moeten of in ieder geval ingetogen. Heb ooit eens ongewild een begrafenis in Zuid Amerika mogen aanschouwen, nou dat leek wel een feest in plaats van een begrafenis.
quote:IvyRosa schreef op 20 augustus 2009 @ 08:38:

Ik vind dat er heel makkelijk van wordt uitgegaan dat je wel even iets gepasts kan kopen.

Ik kan dat niet, in die zin, dat ik er een hoop andere dingen voor zou moeten laten.

Ik heb best wat leuke jurkjes in de kast hangen die voor een bruiloft oid kunnen, maar dat zijn gewoon leuke jurkjes. Niet deftig, chick, cocktail ed.

Zwart voor een begrafenis lukt me altijd wel, maar dat is vooral omdat ik zelf veel zwart draag Niet kunnen is iets heel anders dan niet willen imo. Ik heb familieleden zat die niet kunnen maar wel proberen, niets mis mee.
Bij de laatste begrafenis waar ik was droeg het merendeel van de naaste familie gewoon kleur ipv zwart. Vind dat eigenlijk wel 'n goede verandering dat het niet meer allemaal zwart moet zijn.

Ik draag niet vaak 'n spijkerbroek dus voor 'n feestje zou ik gewoon 'n nette zwarte/grijze/bruine broek aan trekken met 'n nette blouse, maar no way dat ik mezelf in 'n jurk ga hijsen voor wat voor gelegenheid dan ook. Ik draag nooit jurken (behalve 'n los flodderig strandjurkje op vakantie ofzo) dus ga ik ook geen jurk kopen voor andermans poppenkast.
De mensen die ik ken die roepen 'andere mensen nemen me maar zoals ik ben' zijn allemaal type; grote mond, klein hartje. Eigenlijk onzeker en daarom bij voorbaat al in de verdediging.
quote:Maleficent schreef op 20 augustus 2009 @ 08:40:

De mensen die ik ken die roepen 'andere mensen nemen me maar zoals ik ben' zijn allemaal type; grote mond, klein hartje. Eigenlijk onzeker en daarom bij voorbaat al in de verdediging.Dank je
quote:djay schreef op 20 augustus 2009 @ 08:28:

bij ons gelukkig ook niet...heb het weleens gehad hoor. Mocht ik geen spijkerbroek aan omdat de directeur op bezoek kwam....je raad het al, ik deed exrpes een spijkerbroek aan. Je denkt toch niet dat die man er ooit iets van heeft gezegd. Hij was zelfs gecharmeerd van me....

Voor een bruiloft zou ik me uiteraard heel mooi kleden maar niet als iets me opgelegd wordt. Ok, kleurvoorkeur zou ik nog aan meedoen maar verplicht in pak of cocktailjurk zou ik te ver vinden gaan....

Trouwen is voor mij sowieso niet nodig....

Maar dat is toch eigenlijk heel kinderachtig, om zo je kont tegen de krib te gooien? waarom zou je je wel netjes aan kunnen kleden als je het zelf mag bedenken, en niet als mensen het expliciet vragen?

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat zelfs als mensen "white tie" als dresscode opgaven, dat ze dan moeilijk gaan doen over een mooi pak oid. Is meer om aan te geven hoe chic je bruiloft wordt toch? Dat ze echt liever niet willen dat mensen in spijkerbroek komen.
quote:Vl43inder schreef op 20 augustus 2009 @ 08:39:

[...]

Niet kunnen is iets heel anders dan niet willen imo. Ik heb familieleden zat die niet kunnen maar wel proberen, niets mis mee.

Maar de andere gasten kunnen niet weten dat ik het niet kan. Die roepen net als hier hoe ongepast en kinderachtig het is dat ik niet in een coctailjurkje kom

Gelukkig heb ik een vriendenkring die daar geen ruk om geeft. Het is feest en belangrijk dat de gasten er zijn, niet wat ze dragen
Spijkerbroek spijkerbroek spijkerbroek. Dat is het antwoord van ik denk 75% van de mensen als je vraagt wat ze aantrekken op:

begrafenissen

bruiloften

oud & nieuw

kerstmis (inclusief nachtmis en diner)

theater

first date

jubileum

receptie

25-jarig huwelijk

Pasen

dansfeest

afstuderen / promotie van iemand

uit eten

Het enige waarbij men geen spijkerbroek aantrekt is een dagje strand lijkt wel (dan trekt men wat anders afzichtelijks uit de kast want 'we gaan toch maar naar het strand' )

Ik woon nu in Zuid Europa waar men echt moeite doet om er goed uit te zien. Het grappige is dat de meeste Nederlanders die ik ken ook vinden dat ze moeite hebben gedaan als ze wéér in die spijkerbroek aan komen zetten. De meeste Nederlanders hebben volgens mij ook gewoon een stuk of tien spijkerbroeken. Voor elke gelegenheid één
Misschicken, de mensen die ik ken... ken ik jou?
quote:traincha2 schreef op 20 augustus 2009 @ 08:39:

[...]

Ik heb altijd begrepen dat, als er geen dresscode geldt, dat er geen dresscode is. En wat die begrafenissen betreft: wij Nederlanders denken altijd dat we in het zwart moeten of in ieder geval ingetogen. Heb ooit eens ongewild een begrafenis in Zuid Amerika mogen aanschouwen, nou dat leek wel een feest in plaats van een begrafenis.

Stel nou dat je naar een begrafenis van een collega moet waarvan je weet dat zij 100% Nederlands is. Denk je dan werkelijk 'Nou het maakt niet uit wat ik aan doe, in Zuid Amerika maken ze er een feestje van'?

In Afrika is er ongetwijfeld een stam die peniskokers draagt bij bruiloften, dus jouw vriend kan op zich ook wel zo naar de bruiloft van je vriendin?
Ik werk overigens gelukkig niet in zo'n opgedirkte business waar je alleen carriere kunt maken als je draagt wat de baas verlangt. In mijn sector kun je gewoon in spijkerbroek directeur worden, als je die ambitie hebt.
quote:Maleficent schreef op 20 augustus 2009 @ 08:40:

De mensen die ik ken die roepen 'andere mensen nemen me maar zoals ik ben' zijn allemaal type; grote mond, klein hartje. Eigenlijk onzeker en daarom bij voorbaat al in de verdediging.en dat denk ik dus juist niet. Volgens mij zijn dat juist de mensen die zich nergens wat van aantrekken. Als Madonna zich aan de dresscode had gehouden, was ze vast nooit zover gekomen.
Madonna is een artiest. Dat vind ik geen vergelijking.
quote:djay schreef op 20 augustus 2009 @ 08:19:

als een werkgever me zou verplichten om iets aan te trekken dan zouden mijn nekharen overeind staan maar ik vind ook dat men wat meer moeite mag doen als ze uit gaan.

Ik vind het overigens nooit erg dat ik altijd overdressed ben, val ik lekker op!

Dus als je naar je werk gaat, waar je nota bene gewoon voor betaald wordt, maakt het niet uit wat je aan hebt en als je in de kroeg gaat zitten wel?!

Dat volg ik even niet....

In een vorig leven was ik frontoffice manager. Van pure ellende heb ik op een gegeven moment bedrijfskleding voor de dames aangeschaft. Aangeven dat truien met Disney figuren, het niet dragen van een BH onder een dun hempje, te krappe kleding en ga zo maar door werkte niet.

Bij mijn huidige werkgever (zorg) het andere voorbeeld: kerels met te korte broeken en t-shirt zonder mouwen terwijl ze als chauffeur of medewerker van de TD toch vrijwel de hele dag contact hebben met de patienten: GETVER! Ik heb er helaas niks over te zeggen maar als het aan mij lag: hup, polo-shirts en broeken met bedrijfslogo erin.

En naar een bruiloft/begrafenis in een spijkerbroek? Kan echt niet....

Maar goed, das mijn mening
quote:Maleficent schreef op 20 augustus 2009 @ 08:42:

Misschicken, de mensen die ik ken... ken ik jou?Neu, waarschijnlijk niet. Maar er werd even een beeld geschetst waar ik je voor bedankte.
quote:Maeijken schreef op 20 augustus 2009 @ 08:17:

Helemaal mee eens!

Mijn vader is laatst naar een uitvaart geweest van een vage kennis. Hij was de enige in een nette outfit (colbertje, overhemd, nette broek en stropdas die hij anders nooit aanheeft) want zelfs zoon van kennis had een aussie aan

Verschrikkelijk!

Ik vind spijkerbroeken bij een nette aangelegenheid ook not done..

Theater vind ik dan nog wat anders hoor.Vage kennis, zegt al genoeg. Misschien wilde die vage kennis wel helemaal geen pakken op zijn begrafenis, maar kende je vader hem te slecht om dat te weten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven