Mode & Beauty alle pijlers

Wat staat nou eigenlijk leuk?

27-08-2010 23:41 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een beetje algemene vraag die ik later toch even zal moeten toelichten door middel van foto's, maar ik doe even een fotoloze poging:

Hoe weet jij dat de dingen die je draagt 'leuk staan'? Houdt je je aan bepaalde mode-regeltjes(en die zijn...?) of doe je gewoon aan wat je zelf leuk vind staan en krijg je de bevestiging van andere mensen?

Mijn probleem is dat ik eigenlijk niks leuk vind staan bij mezelf en altijd van een ander moet horen of het leuk is of niet. En als ik dan dénk dat het leuk staat en ik doe navraag, dan hoor ik 9 van de 10 keer een aanmerking('zwart met bruin kan echt niet...' 'die schoenen eronder is eigenlijk niks..').

Juist, eigenlijk ben ik op zoek naar iemand die me een spoed cursusje aankleden kan geven :P

Bedankt voor jullie meedenken!
eb verder....er zijn al veel goede basistips gegeven

die kunnen je in iedergeval een beetje houvast geven

bij het ontwikkelen van een eigen stijl!
quote:tyche schreef op 28 augustus 2010 @ 13:23:

Weet je bij anderen wel wat je leuk vind staan, dus zie je het bij een ander als ze goed gekleed gaat? De meeste inspiratie doe ik op op internet en op straat. Ook kijken naar wat je lelijk vindt, en waarom, is goed om te bepalen wat voor stijl je leuk vindt.

Wat mevrouw de Kees zegt klopt: je kan nog zoveel regels kennen, soms pakt het breken ervan juist goed uit.

Je kunt van tevoren een beetje selecteren door te kijken welke kleuren je goed staan, en daarna uitproberen welke modellen bij je lichaamsvorm passen (ik moet bijvoorbeeld geen skinny jeans aantrekken, maar recht staat juist weer goed). Als je dat eenmaal weet kun je een hoop kleding links laten liggen en gerichter zoeken.

Deze richtlijnen volg ik als ik me aankleed:

- balans: als onderkleding wijd is, bovenkleding aansluitend, als onderkleding een kort rokje is, de bovenkant bedekt, etc.

- eenheid: niet teveel verschillende kleuren (op een rokje met print een effen bloesje, etc.) of stijlen (niet een zomerrokje met maillot). Deze kan echter heel goed werken als je hem breekt, bijv. een stoere spijkerbroek met een romantisch/chic bloesje. Als je wat meer vertrouwen in je eigen stijlgevoel hebt kun je dat proberen, wil je veilig zijn dan hou je het bij één stijl.

- kleuren: kleuren die naast elkaar in het spectrum zitten vermijd ik. Rood niet met roze, oranje of paars, geel niet naast groen, etc. Uitzondering is hier zwart/grijs/wit, en natuurlijk stoffen met een print die meerder kleuren heeft. Nu ik erover denkt, breek ik deze regel zelf vaak.

Goede tips

Wat betreft kleuren vind ik rood met roze bijv. weer echt geweldig!
Over kleuradvies: is heel handig maar ook duur; ik heb zelf al veel gehad aan de schema's met kleurtypen die je op internet kunt vinden. Grote kans dat je al een bepaalde voorkeur hebt voor kleuren die je goed staan.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Ik heb ook enkele jaren geleden een styliste laten komen die mijn kledij heeft bekeken en gekeurd...euhm..afgekeurd. In mijn kast hingen de verkeerde kleuren, verkeerde stofjes, verkeerde modelletjes... Er bleef niet veel goeds over. Ze heeft goede tips gegeven, maar ik hou er niet superveel rekening mee. Vooral niet met het aspect "kleur". Dat is het laatste criterium voor mij. Het model is veel belangrijker.

Wat ook belangrijk is: stofkeuze. Ik ben stevig gebouwd (40/42) en de styliste adviseerde mij om kledij met stugge stoffen te kopen (dus geen dunne jersey etc) en dat is helemaal waar.

En verder probeer ik ook niet teveel naar de maat te kijken. Als ik niet in een 40 kan, dan haal ik een 42 uit het rek. De maat ziet toch niemand en het voornaamste is uiteraard dat een kledingstuk goed past. En als ik twijfel in het pashokje, dan koop ik het niet.

Ik verval geregeld in één slechte gewoonte: té casual kledij dragen. Een t-shirt of topje met een vestje erover en een jeans (wel altijd met hakken eronder). Als het maar lekker zit. Maar als je je vrouwelijker kleedt (getailleerde kledij, truitjes die je boezem in de verf zetten, rokjes, jurkjes), dan voel je je sowieso sexier.

En als laatste vind ik accessoires ook meer en meer belangrijk. Een mooie halsketting, een opvallende riem kunnen je outfit helemaal "af" maken.

Veel uitproberen dus en je lichaam kennen. Ik weet al lang genoeg dat ik geen skinny broeken kan dragen of horizontale truitjes en daar heb ik me dan ook bij neergelegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven