Mode & Beauty alle pijlers

Wat te dragen naar bruiloft?

01-09-2022 14:29 73 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Ik ben in de herfst uitgenodigd voor een bruiloft. Ik ben nog nooit eerder op een bruiloft geweest en ik weet dus niet zo goed wat ik aan moet. Ik hoop dus dat jullie wat tips kunnen geven.

Ik ben uitgenodigd voor het feest in de avond, en dat is buiten. Ik ben dus op zoek naar een jurkje met lange mouwen zodat het wel warm genoeg is. Een jurkje met korte mouwen kan ook, maar dan zou ik graag tips krijgen wat ik er bij kan dragen (qua vestje/blazer ofzo?). Ik ben niet zo modieus namelijk dus ik vind het lastig om zelf dingen te combineren.

Ik heb een peerfiguur dus A-lijnjurkjes zijn het enige wat ik pas. Kleurtjes als roze, paars, petrol, donkerblauw staan me mooi (maar raad vooral ook andere dingen aan, want wie weet is er nog meer). Pastelkleuren staan me absoluut niet.

Er is geen kledingvoorschrift vanuit het bruidspaar dus alles kan in principe. Ik heb al wat op Zalando rondgekeken maar vond daar niet echt iets naar mijn smaak.

Wie heeft tips?
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Hier nog wat plaatjes van hoe, wat mijn ervaring betreft, de gemiddelde bruiloftsgast in Nederland er bij loopt:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
CleopatraVII schreef:
01-09-2022 15:30
Ja ik ben dus bang overdressed te zijn want ik weet niet wat normaal is op een bruiloft. Een vriendin van mij ging vorig jaar naar een bruiloft (ook in de herfst) in een maxi-jurk die ik supercasual vond. Dus ja ik weet het niet zo goed. Want in series en op mediafoto's enzo zie je natuurlijk allemaal superchique geklede mensen op bruiloften, maar in het echt valt dat denk ik wel mee op de doorsnee Nederlandse bruiloft?
Je eigen jurkje is prachtig!
Je kan nooit overdressed zijn.
De dag van vandaag zie je alles op bruiloften, jeans en cocktailjurken... ik pak altijd helemaal uit op feestjes. Kan mij het schelen wat anderen dragen. Gewoon doen!
AnAppleADay schreef:
01-09-2022 15:33
En een lange jurk is vaak inderdaad òf heel casual (strandvibe) òf heel chique (galajurk). Bij een korter jurkje zit er veel meer tussenin.
Ja precies. Ik zou dolgraag een glitterende galajurk aan doen maar dan ben ik sowieso overdressed. Dus het wordt sowieso iets tot op de knie of net boven de knie.

Ik ga nog even ook bij die merken die iemand hierboven noemde kijken. Ik zag al wat mooie jurkjes van Next.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Bedankt voor de plaatjes! Dat geeft al een beetje een beeld.
Attraverso schreef:
01-09-2022 15:42
Je eigen jurkje is prachtig!
Je kan nooit overdressed zijn.
De dag van vandaag zie je alles op bruiloften, jeans en cocktailjurken... ik pak altijd helemaal uit op feestjes. Kan mij het schelen wat anderen dragen. Gewoon doen!
Haha dankjewel. Ja als het een bruiloft van een vriendin was geweest had ik ook niet getwijfeld, dan zou ik niet bang zijn overdressed te zijn.

Omdat ik nu naar een bruiloft ga waar ik helemaal niemand ken (behalve de bruid, en die trekt zelf niet eens een jurk aan), vind ik het dus heel moeilijk (ook omdat ik dus nog nooit eerder naar een bruiloft ben geweest). Straks komt iedereen in spijkerbroek. Dus dan ga ik liever in casual-cocktail, dan voel ik me wel op mijn gemak.
AnAppleADay schreef:
01-09-2022 15:20
Die jurk met kanten mouwen lijkt me helemaal prima. Je bent niet zo snel overdressed op een bruiloft (tenzij je helemaal 'white tie' gaat)
lijkt me ook prima, eventueel een stola of brede sjaal erbij voor als het wat kouder wordt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik zou dat jurkje gewoon aan doen! Als je je make up rustig houdt en geen stiletto's draagt terwijl de rest op crocs loopt zal het wel meevallen.

Je bent ook gewoon wie je bent - Cleopatra, die van leuke jurkjes houdt. Ik ben best vaak overdressed in iets moois, vind ik geen probleem!
Ik vind K-design altijd mooie jurken hebben :
https://www.k-designfashion.com/collect ... en/dresses
Precies, die blauwe jurk is mooi. Ook ben je in blauw niet snel overdressed, want veel gasten dragen blauw.
En anders... het ligt hem denk ik meer in hoe jij je voelt dan hoe je eruit ziet. Want mooi zie je er wel uit in die jurk volgens velen, maar je mag zelf wel wat meer zelfvertrouwen hebben!! En minder op blikken van anderen letten en minder denken dat anderen op jou letten en anders... so what. Dat zijn meestal de mensen die het minst belangrijk zijn (de mensen met een te ongezouten mening die anderen afblaffen).
Het enige wat belangrijk is op een bruiloft: dat jij niet wordt aangezien voor bruid en of de bruid een dresscode heeft aangegeven.

Enjoy the wedding!
Leuk jurk die je al hebt TO, maar ik snap je angst om overdressed te zijn. Veel mensen zijn underdressed ;-D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit soort jurkjes zou ik allemaal wel aan durven naar zo'n bruiloft en kan je ook daarnaast nog dragen. Maar smaak is natuurlijk heel persoonlijk :)
CleopatraVII schreef:
01-09-2022 15:10
Maar als ik mijn collega zo inschat dan ben ik te overdressed als ik mijn kanten jurkje aan doe. Of in ieder geval dan voel ik me zo.
Dat heb ik ook een keer gedacht bij de bruiloft van een collega - collega zelf en alle andere collega's die kwamen zijn altijd super-casual, dus ik dacht, laat ik het maar een beetje rustig houden.

Helemaal fout gegokt. Alle gasten, inclusief mijn collega's, hadden zich prachtig uitgedost, en ik voelde me - voor het eerst in m'n leven - echt zwaar underdressed. Ik ben vaak overdressed - dat me op een gewone werkdag gevraagd wordt of ik naar een feestje ga - en dat vind ik toch echt minder vervelend dan underdressed zijn, kwam ik toen achter. Ik vond het echt niet leuk, voelde me erg opgelaten. Heel erg zonde ook, kans gemist om weer eens een mooie jurk uit de kast te trekken.
En to, wat is er mis met overdressed zijn?

Heb je zelf ooit in je leven iets negatiefs gedacht over mensen die overdressed waren?

Zelfs als ik zelf underdressed ben vind het altijd leuk om mooi opgedofte mensen te zien.
Je jurk lijkt me superleuk voor de gelegenheid. Je schrijft: met m'n haar kan ik niks bijzonders. Ik heb voor een bruiloft een keer m'n haar op laten steken bij de kapper, ik voelde me een filmster. Misschien is dat ook iets voor jou?
Wat eten we vanavond?
kweepeer schreef:
01-09-2022 16:26
Dat heb ik ook een keer gedacht bij de bruiloft van een collega - collega zelf en alle andere collega's die kwamen zijn altijd super-casual, dus ik dacht, laat ik het maar een beetje rustig houden.

Helemaal fout gegokt. Alle gasten, inclusief mijn collega's, hadden zich prachtig uitgedost, en ik voelde me - voor het eerst in m'n leven - echt zwaar underdressed. Ik ben vaak overdressed - dat me op een gewone werkdag gevraagd wordt of ik naar een feestje ga - en dat vind ik toch echt minder vervelend dan underdressed zijn, kwam ik toen achter. Ik vond het echt niet leuk, voelde me erg opgelaten. Heel erg zonde ook, kans gemist om weer eens een mooie jurk uit de kast te trekken.
Haha ik heb dus precies hetzelfde! Op mijn werk hebben meerdere keren mensen aan me gevraagd of ik naar een feestje ga (terwijl ik dan een doodnormaal rokje en blouse aanhad - maar de meesten op mijn werk dragen een spijkerbroek en t-shirt). En op mijn werk boeit het me dus niet als ik overdressed ben - in de zomer draag ik dus gewoon mijn mooie cocktailjurkjes als het 25+ graden is.

Maar met deze bruiloft voelt het dus gewoon anders. Het wordt thuis gevierd in de tuin. Dus dat is dan al gelijk veel huiselijker dan wanneer het op een mooie locatie is ofzo. En ik ken dus niemand, daar zie ik ook tegenop en dan wil je ook niet uit de toon vallen.

Maar naar aanleiding van de posts hier ga ik denk ik toch maar voor 'overdressed' (wat dan misschien niet overdressed blijkt te zijn).
Nou weet ik zelf ook niks van mode, maar dit is toch geen A-lijn?

En toch ook verre van feestelijk?
OlleGrieze schreef:
01-09-2022 14:40
Dit vind ik jurkjes voor op de camping ;-D
Eens. Want saaaaaaaiiii
In de eigen tuin? Dan zou ik echt niets nieuws kopen.
mamaonbekend schreef:
01-09-2022 15:56
Ik vind K-design altijd mooie jurken hebben :
https://www.k-designfashion.com/collect ... en/dresses

Zitten leuke bij. Geen prijzen helaas.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
LaFolie schreef:
01-09-2022 16:05
Leuk jurk die je al hebt TO, maar ik snap je angst om overdressed te zijn. Veel mensen zijn underdressed ;-D

...

Dit soort jurkjes zou ik allemaal wel aan durven naar zo'n bruiloft en kan je ook daarnaast nog dragen. Maar smaak is natuurlijk heel persoonlijk :)
Oeh die derde is mooi! Kan ik die ook dragen met zwarte kistjes?
Je vraagt je wel eens af: 'Waar hebben wij het aan verdiend?
heeft altijd leuke jurken : , https://topvintage.nl/
Relax we're all crazy, it's not a competition
Ik zou nog geen dure dingen kopen. In de herfst komt er wellicht zoals de vorige jaren weer een grote coronagolf waardoor de bruiloft misschien niet doorgaat. Zou jammer zijn als je dan al geld uitgegeven hebt aan een herfstoutfit terwijl het misschien uiteindelijk verplaatst wordt naar de lente of zomer en je dan misschien weer een andere outfit nodig hebt.
Ik kijk altijd bij Zalando lounge, daar koop ik veel. Die hebben vaak een verzameling met 'feestkleding' of 'bruiloftsgasten' voor leuke prijsjes.
Inderdaad Engelse merken zijn wel feestelijk. En niet blind op hun suggesties vertrouwen, ze hebben soms wat vreemde suggesties.
Let ook op de schoenen. Ik heb een soort sandalettes in rose goud/suède met een klein hakje. Leuke sieraden en dat maakt veel gelijk netjes.
Ik heb ze al jaren en veel plezier van als ik wat netjes moet.
Dropdrop schreef:
01-09-2022 16:39
En to, wat is er mis met overdressed zijn?

Heb je zelf ooit in je leven iets negatiefs gedacht over mensen die overdressed waren?

Zelfs als ik zelf underdressed ben vind het altijd leuk om mooi opgedofte mensen te zien.
Mijn vriendin was naar een bruiloft van een collega en had zich overdressed in verhouding tot de andere gasten. Dat is best vervelend, als schoonmoeder je de hele tijd pissig aanstaart in haar spijkerbroek/legging/bloesje met vage print/praktische sandalen outfit.
Anders vraag je toch gewoon ffde bruid en gom, wat in hun in hun circle gangbaar is qua kleding?
Zeker als er geen dress code is.
Meer dat je dan een richtlijn hebt en je niet overdtessed/ underdressed bent.
Mijn richtlijn is zonder dresscode: neutrale kleding van goede kwaliteit die ik feestelijk maak met het juiste haar( mss iemand in je omgeving die kan opsteken), schoen en sieraad.

Laatst was ik getuige en ceremoniemeester in 1 bij bff. Toen ben ik los gegaan met nieuwe dure kleding, kapper en visagist.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Eurus schreef:
01-09-2022 15:12
Gewoon dragen, mooie kleur! Beter overdressed dan underdressed :P
Helemaal mee eens. Die kan prima.
Of course your opinion matters. Just not to me.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven