Wol/acryl verven
vrijdag 4 maart 2016 om 16:20
Hoi allemaal,
Ik ben een haakproject begonnen met overgebleven wol. Nu had ik niet genoeg in dezelfde kleur, en nu blijkt de winkel waar ik de wol gekocht heb opeens niet meer te bestaan! Andere winkels hebben niet hetzelfde merk en dus heb ik een ander merk in dezelfde kleur gekocht, althans, dat leek zo in de winkel. Maar dat is het dus niet.
Het gaat om de kleur ecru (gebroken wit), de 1 is dus iets geler als de ander.
Als ik nou het hele project ga verven, zou het dan wel een egale kleur worden?
Ik heb alleen ervaring met (succesvol) bankhoezen verven maar dat was altijd van hetzelfde materiaal.
De ene bol wol is geen wol maar acryl ;-P en de andere is een mix.
Ik ben een haakproject begonnen met overgebleven wol. Nu had ik niet genoeg in dezelfde kleur, en nu blijkt de winkel waar ik de wol gekocht heb opeens niet meer te bestaan! Andere winkels hebben niet hetzelfde merk en dus heb ik een ander merk in dezelfde kleur gekocht, althans, dat leek zo in de winkel. Maar dat is het dus niet.
Het gaat om de kleur ecru (gebroken wit), de 1 is dus iets geler als de ander.
Als ik nou het hele project ga verven, zou het dan wel een egale kleur worden?
Ik heb alleen ervaring met (succesvol) bankhoezen verven maar dat was altijd van hetzelfde materiaal.
De ene bol wol is geen wol maar acryl ;-P en de andere is een mix.
vrijdag 4 maart 2016 om 19:36
Vragen op ravelry. Dutch crafters group is nl talig. Misschien heeft iemand een bol die wegkan, of een restje..
Site van de leverancier bekijken waar wolwinkels zitten die dat merk verkopen die winkels bellen.
Acryl is uutgerekt plastic. De kleur maken ze gesmolten. Of met chemische giftige baden.
Wol is een haar. Dat verf je met warm water en een zuur. Lichter maken kan met glansspoelmiddel geloof ik.
Als je twee verschillende stoffen in een draad hebt krijg je kleurverschil in je draad. Nylon in sokkengaren kleurt meestal niet mee bij thuisverven.
Misschien een grijs of lichtbruin kiezen om het af te maken?
Eventueel hier je begingaren melden en misschien heeft iemand hier het wel..
Site van de leverancier bekijken waar wolwinkels zitten die dat merk verkopen die winkels bellen.
Acryl is uutgerekt plastic. De kleur maken ze gesmolten. Of met chemische giftige baden.
Wol is een haar. Dat verf je met warm water en een zuur. Lichter maken kan met glansspoelmiddel geloof ik.
Als je twee verschillende stoffen in een draad hebt krijg je kleurverschil in je draad. Nylon in sokkengaren kleurt meestal niet mee bij thuisverven.
Misschien een grijs of lichtbruin kiezen om het af te maken?
Eventueel hier je begingaren melden en misschien heeft iemand hier het wel..
zaterdag 5 maart 2016 om 23:17
zondag 6 maart 2016 om 08:52
quote:elfje26 schreef op 05 maart 2016 @ 23:17:
Bedankt voor jullie tips, ik zal eens kijken of ik het via die website wel te pakken krijg.
En dragen ga ik hem sowieso hoor!
Toch best gek dat je het niet kunt verven, maar dat er wel makkelijk vlekken in wol komen.
Misschien moet ik het in tomatensaus of bietensap mikken

Hahaha, is een idee. Ik zou ook op zoek gaan naar de bollen, je kan altijd nog kijken of je maar een gedeelte uithaalt en extra rand met andere kleur inhaakt en dan verder met de nieuwe bol. Zoiets?
Succes!
Bedankt voor jullie tips, ik zal eens kijken of ik het via die website wel te pakken krijg.
Toch best gek dat je het niet kunt verven, maar dat er wel makkelijk vlekken in wol komen.
Hahaha, is een idee. Ik zou ook op zoek gaan naar de bollen, je kan altijd nog kijken of je maar een gedeelte uithaalt en extra rand met andere kleur inhaakt en dan verder met de nieuwe bol. Zoiets?
Succes!
zondag 6 maart 2016 om 09:10
quote:elfje26 schreef op 05 maart 2016 @ 23:17:

Wol kun je heel goed verven hoor! Maar acryl niet.