wol wassen
zaterdag 29 oktober 2011 om 15:58
Ik heb een heel leuk vest besteld, maar weet nog niet goed of ik hem zal houden, want het is wol.
Een gevoerd, wollen vest, handwas. Volgens mij moet dat ook gewoon in de machine kunnen op het wolprogramma en dan zonder centrifugeren. Maar hoe en waar droog je zoiets dan?
Want uiteraard moet het liggend gedroogd worden
Ik vind het vest super leuk, maar als dat wassen en drogen iedere keer zo lastig is, denk ik dat ik hem terugstuur.
Is het echt zo lastig of kan dit handiger?
Een gevoerd, wollen vest, handwas. Volgens mij moet dat ook gewoon in de machine kunnen op het wolprogramma en dan zonder centrifugeren. Maar hoe en waar droog je zoiets dan?
Want uiteraard moet het liggend gedroogd worden
Ik vind het vest super leuk, maar als dat wassen en drogen iedere keer zo lastig is, denk ik dat ik hem terugstuur.
Is het echt zo lastig of kan dit handiger?
zaterdag 29 oktober 2011 om 16:03
zaterdag 29 oktober 2011 om 16:03
Ik heb altijd wollen truien aan als het koud is.
Zo blijven ze het mooiste:
- truien binnenste buiten wassen
- wassen met speciaal wolwasmiddel (Perwoll bijvoorbeeld)
- op koude stand wassen met het wolwasprogramma
- op een lage stand centrifugeren (bijv op 600)
- je moet ze niet met wasknijpers ophangen aan de lijn maar liggend over de lijnen leggen. Zo zakt de trui niet uit en blijft het beter in model.
- strijken op lichtste stand met een vochtige theedoek erover
Mijn truien blijven zo altijd mooi!
Zo blijven ze het mooiste:
- truien binnenste buiten wassen
- wassen met speciaal wolwasmiddel (Perwoll bijvoorbeeld)
- op koude stand wassen met het wolwasprogramma
- op een lage stand centrifugeren (bijv op 600)
- je moet ze niet met wasknijpers ophangen aan de lijn maar liggend over de lijnen leggen. Zo zakt de trui niet uit en blijft het beter in model.
- strijken op lichtste stand met een vochtige theedoek erover
Mijn truien blijven zo altijd mooi!
zaterdag 29 oktober 2011 om 16:32
Okee, maar ik heb geen droogmolen, alleen zo'n rekje. En als ik het op mijn handen wil wassen, (dit is heel erg andijvie) dat kan dan toch gewoon in de wasbak en goed uitspoelen neem ik aan?
Maar dat is het vest natuurlijk echt zeiknat, want het is gevoerd.
Ik heb een keer een wollen truitje gehad en dat ging ook steeds mee in de wasmachine, op wolwasprogramma, ging altijd goed. Tot die ene keer, toen kwam er een kindertruitje uit, dat is vrij lullig.
Maar dat is het vest natuurlijk echt zeiknat, want het is gevoerd.
Ik heb een keer een wollen truitje gehad en dat ging ook steeds mee in de wasmachine, op wolwasprogramma, ging altijd goed. Tot die ene keer, toen kwam er een kindertruitje uit, dat is vrij lullig.
zaterdag 29 oktober 2011 om 16:44
Deze hebben ze ook, http://www.tassortiment.b ... 19-Hangend-droogrek-53252
Lijkt me wel handig, want dat kan aan het hekje hangen van de overloop.
Lijkt me wel handig, want dat kan aan het hekje hangen van de overloop.
zaterdag 29 oktober 2011 om 16:47
zaterdag 29 oktober 2011 om 17:19
Oh, je hebt ze al gevonden. Inderdaad gewoon bij Blokker en volgens mij heb ik ze ook wel eens bij de Makro gezien. Hoeft trouwens niet boven het bad hoor. Als je bang bent dat het nog nadruppelt, leg je er gewoon een handdoek onder.
Als je het op de hand wast, rol je hem daarna in een dikke handdoek (handdoek op de grond, trui uitgespreid daarop en dan de handdoek oprollen). Goed drukken, dan druk je het meeste water er al uit.
Als je het op de hand wast, rol je hem daarna in een dikke handdoek (handdoek op de grond, trui uitgespreid daarop en dan de handdoek oprollen). Goed drukken, dan druk je het meeste water er al uit.
zaterdag 29 oktober 2011 om 17:19
Ik gebruik dit topic even voor een soortgelijke vraag:
Ik wil dit vestje:
80% viscose, 20% angorawol
Bij het passen pluiste het erg op het hemdje eronder. Ik ben bang dat het gauw gaat pillen en lelijk wordt. Iemand hier een idee of dat zo is? of heeft iemand misschien dit vestje?
Ik wil dit vestje:
Bij het passen pluiste het erg op het hemdje eronder. Ik ben bang dat het gauw gaat pillen en lelijk wordt. Iemand hier een idee of dat zo is? of heeft iemand misschien dit vestje?
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
zaterdag 29 oktober 2011 om 18:24
quote:tyche schreef op 29 oktober 2011 @ 17:19:
Ik wil dit vestje:
[afbeelding]
Viscose is een lange, niet onderbroken vezel. Wol bestaat uit korte vezel die gesponnen zijn. Door wrijving kunnen de "losse" vezels gaan pillen.
Als je nu al heel veel losse vezels hebt, zou ik het niet kopen.
Ik wil dit vestje:
[afbeelding]
Viscose is een lange, niet onderbroken vezel. Wol bestaat uit korte vezel die gesponnen zijn. Door wrijving kunnen de "losse" vezels gaan pillen.
Als je nu al heel veel losse vezels hebt, zou ik het niet kopen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zaterdag 29 oktober 2011 om 18:25
@ Tyche
Als je dit vestje wast zoals ik heb beschreven krijg je geen problemen met lelijk worden e.d. Pillen kan soms gebeuren; dat haal ik er dan af met een speciaal kammetje. Maar als je het wast zoals ik is dat echt zelden.....
Hier staat nog meer uitleg:
http://www.corakemperman.nl/content.asp?path=jhwgzrko
Als je dit vestje wast zoals ik heb beschreven krijg je geen problemen met lelijk worden e.d. Pillen kan soms gebeuren; dat haal ik er dan af met een speciaal kammetje. Maar als je het wast zoals ik is dat echt zelden.....
Hier staat nog meer uitleg:
http://www.corakemperman.nl/content.asp?path=jhwgzrko
zaterdag 29 oktober 2011 om 18:27
Vervilten van wol kom 9 van de 10 keer door te veel mechanische beweging in de wasmachine.
Een goed wolprogramma schommelt en draait niet volledig rond.
In theorie moet een wolle trui op een wolprogramma kunnen, mits er in de handleiding staat dat het programma ook geschikt is voor handwasjes.
Een goed wolprogramma schommelt en draait niet volledig rond.
In theorie moet een wolle trui op een wolprogramma kunnen, mits er in de handleiding staat dat het programma ook geschikt is voor handwasjes.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zaterdag 29 oktober 2011 om 19:18
Bedankt Tickel en sundream.
Ik heb andere kleding van wol, die was ik idd op de hand of in het wolwasprogramma, met speciaal wasmiddel én in een wasnetje. Dat gaat prima.
Toen ik dit vestje uittrok lag er gewoon een oranje waas van pluis over de kleding eronder. Ik denk dat ik gewoon op zoek ga naar een soortgelijk model van een wat duurzamer materiaal.
Ik heb andere kleding van wol, die was ik idd op de hand of in het wolwasprogramma, met speciaal wasmiddel én in een wasnetje. Dat gaat prima.
Toen ik dit vestje uittrok lag er gewoon een oranje waas van pluis over de kleding eronder. Ik denk dat ik gewoon op zoek ga naar een soortgelijk model van een wat duurzamer materiaal.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
zaterdag 29 oktober 2011 om 19:50
Ik heb niet alle reacties gelezen dus misschien is het al genoemd maar ik heb in een kledingzaak het advies gekregen om bij het wassen van wollen kleding nooit wasverzachter te gebruiken omdat dat krimp kan veroorzaken.
Verder was ik wollen kleding altijd in de wasmachine op het wolprogramma en laat het liggend drogen. Gaat altijd goed.
Verder was ik wollen kleding altijd in de wasmachine op het wolprogramma en laat het liggend drogen. Gaat altijd goed.