Wollen mantel
woensdag 13 december 2017 om 15:55
Ik ben hard toe aan een nieuwe winterjas en ik droom al jaren van zo'n mooie wollen mantel.
Nu wil ik echter wel een beetje een fatsoenlijke jas, hij moet ook een paar jaar meegaan. Dus ook klassiek en neutraal qua uitstraling. Maar waar moet ik opletten, bepaalde wolmix? Waterafstotend? Zijn bepaalde merken beter hierin?
Wie heeft ervaring?
Nu wil ik echter wel een beetje een fatsoenlijke jas, hij moet ook een paar jaar meegaan. Dus ook klassiek en neutraal qua uitstraling. Maar waar moet ik opletten, bepaalde wolmix? Waterafstotend? Zijn bepaalde merken beter hierin?
Wie heeft ervaring?
donderdag 14 december 2017 om 18:23
Ja ik las het al. In de boutique waar ik ooit mijn 'jas' kocht (wol, gecentreerd, uitwaaierende rok en een hele grote capuchon die mooi drapeert en die ook erg handig is als 'afdak') die ik wil vervangen, noemden ze het toch echt een mantel. Maar he, dat was natuurlijk een verkooptruckje dat die mevrouw geleerd had van de ontwerpers van Fendi! Dat ik daar ingestonken ben. Tssss....
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
donderdag 14 december 2017 om 19:36
Oudblond schreef: ↑14-12-2017 18:23Ja ik las het al. In de boutique waar ik ooit mijn 'jas' kocht (wol, gecentreerd, uitwaaierende rok en een hele grote capuchon die mooi drapeert en die ook erg handig is als 'afdak') die ik wil vervangen, noemden ze het toch echt een mantel. Maar he, dat was natuurlijk een verkooptruckje dat die mevrouw geleerd had van de ontwerpers van Fendi! Dat ik daar ingestonken ben. Tssss....![]()
“Don’t look back – you’re not going that way.”
donderdag 14 december 2017 om 19:45
Mee eens. En het zijn ook korte modellen.thistle schreef: ↑14-12-2017 06:10Veel van wat hierboven staat vind ik toch echt geen klassieke wollen mantel. Een capuchon kan echt niet op een mantel! Als je een wollen mantel hebt dan heb je daarnaast een gewone jas met capuchon, die trek je dan aan als het keihard gaat regenen en je op de fiets moet. Wol kan prima wat regen hebben, maar als je het vervolgens niet perfect uithangt gaat de stof vervormen. Zeker ook geen ceintuur doen, als je jas dan een keer vochtig wordt en je trekt je ceintuur aan, dan is je jas lelijk. Zorg ervoor dat de mantel mooi getailleerd is, dan heb je geen ceintuur nodig, de lange lijnen versterken dan nog eens je figuur
Als je zuinig bent op je mantel en hij is van goede kwaliteit ook met de afwerking (zit je wel in een andere prijsklasse dan hierboven) dan doe je er met gemak meer dan tien jaar mee. Een wollen mantel weegt zo een paar kilo, maar draagt juist heerlijk.
Ik ben fan van alpaca wol, blijft lang mooi en is erg warm. Cashmere is wat gevoeliger, dat is niks voor mij.
Bij een goede wol heb je aan de binnenkant alleen een dunne gladde voering, geen extra isolatie meer nodig. Mijn wollen mantel (met alleen een enkele rij knopen) zit even warm als mijn donzen winterjas van de Bever.
Let op de lengte, dat is weer afhankelijk van wat je er onder draagt.
Wat bedoel je met cashmere is wat gevoeliger?
In mijn jas zit cashmere maar ik vind het niet gevoelig ofzo.
donderdag 14 december 2017 om 19:47
Het heet wel een mantel maar het valt niet onder een klassiek model. Ik denk dat ze dat bedoelt.Oudblond schreef: ↑14-12-2017 18:23Ja ik las het al. In de boutique waar ik ooit mijn 'jas' kocht (wol, gecentreerd, uitwaaierende rok en een hele grote capuchon die mooi drapeert en die ook erg handig is als 'afdak') die ik wil vervangen, noemden ze het toch echt een mantel. Maar he, dat was natuurlijk een verkooptruckje dat die mevrouw geleerd had van de ontwerpers van Fendi! Dat ik daar ingestonken ben. Tssss....![]()
donderdag 14 december 2017 om 19:50
lindaatje1900 schreef: ↑14-12-2017 19:47Het heet wel een mantel maar het valt niet onder een klassiek model. Ik denk dat ze dat bedoelt.
TO schrijft dat ze droomt van een mooie wollen mantel. Het woord 'klassiek' staat daar niet bij. Als ik google op 'winterjas' dan krijg ik vooral van die jassen die lijken alsof je 's ochtends vergeten bent om je slaapzak in je tent te laten.
donderdag 14 december 2017 om 20:05
Ze gebruikt het woord klassiek wel hoor.
Ze wil een klassieke uitstraling.
Dat zijn de jassen van hieronder beslist niet naar mijn mening.
donderdag 14 december 2017 om 20:17
Die klassieke uitstraling had ik inderdaad gemist! Het manteltje dat ik nu heb is inderdaad niet klassiek maar wel heel vrouwelijk en heeft een chique uitstraling. Komt natuurlijk ook door mijn fantastische benen die te zien zijn onder het 'te korte' manteltje.lindaatje1900 schreef: ↑14-12-2017 20:05![]()
Ze gebruikt het woord klassiek wel hoor.
Ze wil een klassieke uitstraling.
Dat zijn de jassen van hieronder beslist niet naar mijn mening.
donderdag 14 december 2017 om 20:17

Ook in korte maten.
https://www.otto.nl/p/10011551407/wolle ... 0009633501
“Don’t look back – you’re not going that way.”
vrijdag 15 december 2017 om 10:20