Mode & Beauty alle pijlers

Zelf kleding maken

22-08-2022 07:38 48 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had een gesprek ergens gelezen die ging over zelf kleding maken .Nu werd ik gelijk geïnspireerd aangezien ik zelf vaak thuis een jurk of rok draag en die in de winkel vaak net te kort zijn om echt maxi voor mij te zijn wil ik het zelf eens gaan proberen. Wie maakt zijn eigen kleding al en het lijkt me leuk ervaringen te delen
Het is ook afhankelijk van je bouw. Lmv is Belgisch en dus vaak minder geschikt voor lange mensen.
Schmetterlingling schreef:
22-08-2022 20:38
Het is ook afhankelijk van je bouw. Lmv is Belgisch en dus vaak minder geschikt voor lange mensen.
Dan zal dat de mismatch tussen lmv en mijn lijf zijn.
Ik ben van een normale lengte en moet de LMV-patronen altijd verlengen. Maar een extra boord onderaan is makkelijker aan te passen. De Easypatronen in de LMV zijn echt makkelijk te maken en de stappen zijn met plaatjes. Voor beginners is dat heel erg fijn.

Burda Easy heb ik geen ervaring mee.
Brokkel schreef:
22-08-2022 20:44
Ik ben van een normale lengte en moet de LMV-patronen altijd verlengen. Maar een extra boord onderaan is makkelijker aan te passen. De Easypatronen in de LMV zijn echt makkelijk te maken en de stappen zijn met plaatjes. Voor beginners is dat heel erg fijn.

Burda Easy heb ik geen ervaring mee.
Ja ik weet het niet precies maar heb ook altijd het idee dat de LMV voor de vrouwenpatronen uitgaat van een lengte van 167 ofzo, veel Nederlandse vrouwen zijn langer. Ik zeg ook niet dat LMV beter past of iets dergelijks, maar het is gewoon veel beter uitgelegd en vooral veel beeldender (met illustraties en bijkomende tutorials) dan bijvoorbeeld knipmode. Ook is het overnemen van patronen iets gemakkelijker omdat je er toch iets minder scheel van wordt dan bijvoorbeeld van de patroonbladen van de burda ;).
Ik heb besloten om eerst maar eens wat YouTube tube naailessen te gaan volgen. Voordat ik begin aan wat ik graag voor mezelf wil maken dus ik ga spullen inkopen. Spelden een goed meetlint wat goed draad en goedkope stoffen
Denk ook aan kleermakerskrijt en een goede textielschaar!

Qua stof zou ik geen stof met stretch pakken, geen polyester(of sowieso nooit iets synthetisch eigenlijk), viscose is vaak ook erg dun en moeilijker te bewerken.
Om mee te beginnen vond ik katoen en stevige kwaliteit linnen erg prettig.
Mijn eerste projecten waren etuitjes, een keukenschort, een tasje, dat soort dingen. Daarvan leerde ik hoe het werkt met de naaimachine met binnenste buiten, recht naaien en dan soort dingen. En het kon geen kwaad als het toch even niet zo is als gedacht. Met name het binnenstebuiten naaien gaf mij altijd een enorme error. Ik volgde de stappen en zette mijn verstand uit.

Daarna al wel snel over op kleding met katoentricot en iets steviger (punta di Roma). Ik vond het een verademing, stoffen met rek.
GreenLadyFern schreef:
23-08-2022 20:18
Denk ook aan kleermakerskrijt en een goede textielschaar!

Qua stof zou ik geen stof met stretch pakken, geen polyester(of sowieso nooit iets synthetisch eigenlijk), viscose is vaak ook erg dun en moeilijker te bewerken.
Om mee te beginnen vond ik katoen en stevige kwaliteit linnen erg prettig.
Ik vond het 'aanvangpakket' echt best een behoorlijke investering.

Mijn eerste stoffenscharen kocht ik bij de Kwantum (toen E5,00 p/stuk). Prima om mee te beginnen.

Ik pak de mail er even bij, die ik kreeg voordat de lessen begonnen.
Voor de les:
- 2 nieuwe scharen: 1 groot en 1 klein
- Kopspelden
- tornmesje
- kleermakerskrijt
- centimeter
- lineaal of geodriehoek
- patroonpapier

Voor thuis:
- Naaimachine, spoeltjes, naalden en garen.
- stoffen, eerst vooral katoen (tip: de markt). 3 meter katoen is voldoende om de eerste vaardigheden op te doen. Tijdens de lessen leer je per project meer over diverse stoffen.

Patronen krijg je tijdens de lessen. In de eerste lessen maak je:
- een speldenkussen (stof krijg je tijdens de les)
- een keukenschort (zelf stof meenemen, biaisband krijg je tijdens de les)
- een etui (zelf stof meenemen, vlieseline en een rits krijg je tijdens de les)
Daarna begin je aan je eigen projecten, die je zelf kiest. Alle benodigdheden voor die projecten neem je zelf mee.
Ja het is zeker wel een investering. Ik heb steeds gekocht wat ik echt nodig had voor een project en het zo uitgebreid. Op het begin tekende ik alles af met fineliners omdat ik nog geen krijt oid had. Ook wel wat miskopen gedaan, zoals spelden van de hema waarvan de helft bot is :(
Ik had nog niet eens een naaimachine en dus verder ook niks. Ik vond het een pittige aanschaf allemaal. Nu heb ik een soort atelier :$
Ik gebruik nu nog zelden kleermakerskrijt. Ik heb van die magneetjes aan mijn schaar voor de naadwaarde.

Markeringen in het patroon doe ik met knipjes.
GreenLadyFern schreef:
24-08-2022 08:11
Ja het is zeker wel een investering. Ik heb steeds gekocht wat ik echt nodig had voor een project en het zo uitgebreid. Op het begin tekende ik alles af met fineliners omdat ik nog geen krijt oid had. Ook wel wat miskopen gedaan, zoals spelden van de hema waarvan de helft bot is :(
Miskopen weet ik zo niet echt meer, maar ik heb al jaren plezier van de ritsen die ik ooit kocht bij Aliexpress. Ik kocht 1 rits voor een les en ik vond dat zo absurd, die prijs. Op Ali heb ik toen voor 15,00E van alle maten 10 stuks gekocht. En daar heb ik nog steeds veel plezier van. Ik heb daarna nog wel eens wat ritsen bijgekocht (zwart) of extra lange. Maar altijd bij ome Ali.

Ik heb ook best wat ritsen verprutst in het begin.
Brokkel schreef:
24-08-2022 08:10
Voor de les:
- 2 nieuwe scharen: 1 groot en 1 klein
- Kopspelden
- tornmesje
- kleermakerskrijt
- centimeter
- lineaal of geodriehoek
- patroonpapier

Voor thuis:
- Naaimachine, spoeltjes, naalden en garen.
- stoffen, eerst vooral katoen (tip: de markt). 3 meter katoen is voldoende om de eerste vaardigheden op te doen. Tijdens de lessen leer je per project meer over diverse stoffen.

Patronen krijg je tijdens de lessen. In de eerste lessen maak je:
- een speldenkussen (stof krijg je tijdens de les)
- een keukenschort (zelf stof meenemen, biaisband krijg je tijdens de les)
- een etui (zelf stof meenemen, vlieseline en een rits krijg je tijdens de les)
Daarna begin je aan je eigen projecten, die je zelf kiest. Alle benodigdheden voor die projecten neem je zelf mee.
Dit is wel handig om allemaal te gaan kopen ja dank je
Ik doe niet echt meer aan kleermakerskrijt.

Maar als je dat wel wilt, zou ik zo'n rollertje kopen. Die rol je over de stof en dan laat ie een krijtstreepje achter.

Als je ooit vergevorderd bent, dan is het tijd om te sparen voor een trip naar het stoffendistrict in Tokyo. De stoffen daar zijn geweldig en niet duur. En zooo veel. Een hele wijk dus. Maar als je alleen naar de Tomato gaat is het ook al fantastisch. Vijf verdiepingen vol stoffen en super veel kawaiii stoffen en mooie materialen zoals double gauze.
Krijt gebruik ik ook niet vaak. Ik heb ooit eens krijt gekocht bij ikea, zat in zo'n pakket, en dat ging er dus niet meer uit. Heel m'n project om zeep >:-( In Tokio ben ik ook geweest, echt super fijn om stof te shoppen (wel allemaal smal, 1 meter breed ongeveer).
Ik heb vorig jaar uit pure nijd een naaimachine gekocht. Ik kon al tijden geen passende kleding meer vinden en wat ik nog had begon op te raken (heb grote schouders en ik zit heel erg veel en wil eigenlijk kleding die daarbij past).

Vervolgens heb ik bij een faillissementverkoop zwaar afgeprijsde (en onverkoopbaar lelijke) dekbedovertrekken gekocht als oefenmateriaal. Daarmee ben ik knuffelbeesten gaan naaien voor patrooninzicht en omdat het een relatief snel, duidelijk resultaat geeft. *Dit konijn* staat hier nu ook in veelvoud in huis.

Inmiddels komen de kledingstukken langzaamaan ook opzetten. Ik ben begonnen met een stroken rok aan de hand van *dit filmpje*.
Nu teken ik patronen teken ik op aan elkaar geplakt printpapier (hema), maar dat is vooral vanwege mijn afwijkende bouw. Als je technisch gezien wel uit kan met winkelkleding is het aan te raden *wel* *gewoon* *een* *patroon* te kopen. Dat zijn aparte linkjes.

Een tornmes is je vriend.
Stevig draad is altijd zijn geld waard.
Wat je qua markering prettig vindt is heel persoonlijk, de ene heeft graag krijt, de ander heeft liever een poederrollerding of textielpotloden.
Een goede stofschaar is duur, maar een slechte is op termijn veel duurder.
Meetlint (als je eventueel internationaal patronen wil opzoeken is een cm-kant en een inch-kant handig)
Spelden met met veel kleuren koppen (laat mij de enige muppet zijn met een blauwe haartuldroogband waar ze maar de helft van de spelden in terug kon vinden)

Heb vrede met fouten maken. Heb vrede met een leercurve.
En geef jezelf de kans om te ontdekken wat je mist in je materiaal.
"Wat heeft de wetenschap ooit voor ons gedaan?!" typte zij op haar blog.
Dat zijn goede tips, Mydwryl!

Vooral die laatste. Ik heb een simpele tas gemaakt, van iets waar ik blij van werd, met kenmerken die ik wilde. Ik heb een overduidelijk zichtbare fout in het patroon gemaakt en bovendien ging er af en toe iets mis met de draadspanning in stukken die ik aan de binnenkant naaide (daar zitten dus lelijke naden aan de buitenkant). En ik ben tróts op het ding!
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Is je eerste zelfgemaakte kledingstuk wat geworden TO?
perzikboom6 schreef:
06-09-2022 22:08
Is je eerste zelfgemaakte kledingstuk wat geworden TO?
Ik heb tot nu toe wat online lessen gedaan en dat was maar goed ook maar ik ben wel van plan om snel eens een rok voor mezelf te gaan maken
Schmetterlingling schreef:
22-08-2022 21:49
Ja ik weet het niet precies maar heb ook altijd het idee dat de LMV voor de vrouwenpatronen uitgaat van een lengte van 167 ofzo, veel Nederlandse vrouwen zijn langer. Ik zeg ook niet dat LMV beter past of iets dergelijks, maar het is gewoon veel beter uitgelegd en vooral veel beeldender (met illustraties en bijkomende tutorials) dan bijvoorbeeld knipmode. Ook is het overnemen van patronen iets gemakkelijker omdat je er toch iets minder scheel van wordt dan bijvoorbeeld van de patroonbladen van de burda ;).
167 is de gemiddelde lengte van de Nederlandse vrouw van alle leeftijden. Jongere vrouwen zijn iets groter dan oudere, maar dan is het gemiddelde nog maar 169.
Ik ben 1.68, maar LMV is altijd te kort ;-D En dan krijg ik ook nog vaak de opbouwende kritiek van de facebookvrouwen dat ik het jurkje of de rok langer had moeten maken. Ik naai mijn jurken op mijn knie/net iets erboven. Bij LMV is dat toch echt vaak verlengen met zo'n 10cm.
Ow dan mag ik ook wel flink verlengen bij LMV met mijn 1.92

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven