Mode & Beauty alle pijlers

zelf shampoo maken

10-08-2014 22:20 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al verschillende shampoos gebruikt, maar heb een erg gevoelige huid en krijg vaak bultjes, of een kapotte hoofdhuid van shampoo. Dit ligt natuurlijk veel aan chemicaliën die er in zijn verwerkt. Om dit te vermijden wil ik proberen zelf shampoo te maken. Ik heb al wel een haarmasker van kokosolie geprobeerd en het haar daarna alleen met water uitgespoeld maar het was heel erg vet. Op internet vind ik bijvoorbeeld dingen over castillezeep, maar weet nog niet precies wat er in zit en wat het is. Ook lees ik wat dingen over zuiveringszout maar wat dit nou precies is en of het natuurlijk is weet ik ook niet zo goed. Wie heeft er ervaring met zelf shampoo maken, hoe doe je dit? Het liefst wil ik gewoon basisingrediënten gebruiken die bij wijze van spreke in mijn keukenkast te vinden zijn. Graag hoor ik ervaringen en tips! (ik heb een droge en gevoelige huid)
Ik heb geen idee hoe dat moet maar al eens geprobeerd om shampoo te gebruiken zonder parabenen of met Urea? Die zijn wel iets duurder maar erg geschikt voor gevoelige hoofdhuid.
Zuiveringszout vind je onder de naam baking soda, soms bij de supermarkt maar ook vaak te koop bij de toko. Kijk even op het no poo topic voor de verhoudingen.

Andere optie; shampoo zoeken zonder SLS (sodium laureth sulfate), zit bijna overal in dus goed op het etiket kijken.

Alleen spoelen met water en wat conditioner schijnt het ook te doen. Maar niet handig als je gel, haarlak en ander spul gebruikt.
Schijnt een hype te zijn, je eigen wasmiddelen en shampoo's te maken. De pogingen tot nu toe waren niets. Het stinkt en wast niet.....dus volgens mijn tante en nicht.
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Bij natuurwinkels kan je shampoo kopen van het merk urtekram. Daar zitten helemaal geen chemicalien in.
Vaak moet je dan duurdere shampoo kopen, ik hoor om mij heen allemaal aha momenten na start gebruik kappersshampoo. Is helaas niet goedkoop of te maken met keukenkast inhoud (tenzij je je voorraad shampoo zou bewaren daar).

Mijn kapper heeft Aveda producten, aandacht voor natuurlijke ingrediënten. Voor mij werkt het.
Ik heb ook al regelmatig mijn haar gewassen met zuiveringszout (Natriumbicarbonaat). Dat kan je halen bij bepaalde winkels (De Tuinen bijvoorbeeld) en bij de apotheker. Dit moet je wel voor je in bad/ in de douche gaat voorbereiden: je neemt de verhouding 1 soda op 3 water in een beker (met de eetlepel bijvoorbeeld). Dit meng je goed door dat het niet separeert, wanneer je je haar gaat wassen gewoon inmasseren en uitwassen.

Als conditioner gebruik ik een verdunning van appelciderazijn. Doe wel alleen op de puntjes, want anders kan je haar snel vet worden.

Ik heb hier heel goede ervaringen mee, je hoofdhuid moet wel even wennen, maar het voelt niet trekkerig aan of jeukt niet.

Je kan je haar ook conditioner only wassen, maar dan moet je een conditioner nemen zonder siliconen. Ik vind dit wel minder geslaagd, omdat je haar dan sneller zwaar wordt.
Kokosolie krijg je ook nooit met alleen water uit je haar gewassen. Logisch, water lost geen vet op.

Zelf ben ik geen fan van zelfgemaakte shampoo. Het schuimt niet en is vaak zo dun als soep

Maar hier is een site om een basisshampoo van castiliëzeep te maken

Je kunt daar zelf verzorgende oliën aan toevoegen (kokosolie, olijfolie, amandelolie)

http://www.hetkanwel.net/2013/02/22/maa ... n-shampoo/
Bedankt voor de reacties, ik ga gewoon met alles eens experimenteren, met de kapper van de shampoo, wel eens op het punt gestaan maar dacht dat het weinig zou uitmaken, heb verschillende shampoos van de tuinen geprobeerd maar zal die ook eens bekijken. Ik vind het niet erg als het niet schuimt, als m'n haar en hoofdhuid maar gezond wordt. Ik ga eens naar de zuiveringszout kijken bedankt voor de tips!
Ik zit zelf ook met het probleem van een geïrriteerde hoofdhuid en was ook al op zoek naar een puur natuur alternatief.

Ik denk dat ik maar met de baking soda aan de slag ga. Dat kan ik daarnaast ook gebruiken in schoonmaakmiddelen en evt ook voor deodorant (wat ik ooit nog eens zelf wil maken....).

Ook kan ik zelf nog wat extra's toevoegen als essentiële oliën. Dat doe ik ook vaker: dan voeg ik wat druppels lavendelolie toe aan mijn shampoo: ruikt lekker en is ook erg goed voor haar en hoofdhuid.

Ik heb gisteren nog een haarmasker gedaan met olijfolie. Op droog haar warme olijfolie ingebracht en ingemasseerd in de hoofdhuid. Vervolgens kapje en handdoek op en na een uurtje uitgespoeld met lauw water en wat milde shampoo. Volgens mij heeft mijn haar nog nooit zo zacht aangevoeld. Heerlijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven