Dienstplicht va 17 jaar

04-04-2024 18:26 235 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe kijken jullie hiernaar?

Twintigers die ik ken en een legergeraleteerde opleiding volgen hebben te horen gekregen dat de oefeningen niet zomaar oefeningen zijn maar serieuze voorbereiding op opgeroepen worden.

Va 17 jaar krijgen jongeren nu een oproep. Er zijn mensen die zeggen dat is puur voor geïnteresseerden. Alleen die kunnen een soort tussenjaar down. Niks verplichts aan.

Anderen zeggen als er echt oorlog komt worden die jongeren echt opgeroepen en verdwijnen ze richting front. Niks informeels of onverplichts aan.

Wat denken jullie ik vind het best eng...
Maar goed de dienstplicht hopelijk komt die er niet.
Bamboetafeltje schreef:
05-04-2024 16:20
Maar goed de dienstplicht hopelijk komt die er niet.
Die is er allang. Opkomstplicht is opgeschort. Jongeren van 17 krijgen al jarenlang die brief. Is echt niks nieuws.
Harderwijk2021 schreef:
05-04-2024 16:28
Die is er allang. Opkomstplicht is opgeschort. Jongeren van 17 krijgen al jarenlang die brief. Is echt niks nieuws.
Ik bedoel de opkomstplicht. Foutje.
Bamboetafeltje schreef:
05-04-2024 16:29
Ik bedoel de opkomstplicht. Foutje.
Denk niet dat er veel mis is met een jaartje defensie. Wie weet houden sommigen er wel een hele leuke baan aan over.
Alleen kan dat niet nú. Defensie heeft nauwelijks genoeg personeel om stoelen te vullen, laat staan om opkomende 18 jarigen te begeleiden.
Harderwijk2021 schreef:
05-04-2024 16:34
Denk niet dat er veel mis is met een jaartje defensie. Wie weet houden sommigen er wel een hele leuke baan aan over.
Alleen kan dat niet nú. Defensie heeft nauwelijks genoeg personeel om stoelen te vullen, laat staan om opkomende 18 jarigen te begeleiden.
Een jaartje defensie is heel wat anders dan echte opkomstplicht. Ik weet zeker wat de KMA inhoudt en geloof me dat is een jaar heel veel leuke dingen doen en af en toe onder een zeiltje slapen en wat kou lijden. Wat achteraf ook wel weer een mooie ervaring was. Het is absoluut niet in een keiharde oorlog dienen ofzo. Gewoon een leuke tijd, en ook nog betaald.
Lady_Day schreef:
05-04-2024 13:38
Ik denk dat als Rusland Nederland gaat aanvallen dan gaan ze dat echt niet doen met een paar oude gare tanks. Dan hebben we het over het lamleggen van communicatiemiddelen, watervoorziening, verstoring van de supply chain etc. Dus nee, ik denk dat niemand bang hoeft te zijn dat zijn of haar puber naar een loopgraaf wordt gestuurd.
Precies.
En tegen een zwerm drones bestuurd door een of andere gamer van een vijandelijk leger helpt geen enkele loopgraaf.
Als ik dit land zou willen aanvallen als Rusland zijnde, dan voerde ik eerst wat cyberaanvallen uit om essentiële zaken plat te leggen, vervolgens een paar drones wat explosieven te laten droppen om de druk op te voeren en dan rustig afwachten hoeveel Nederlanders de interne gevechten overleven. De slag in de Jumbo, de precaire Picnic dagen en de Slag om de Appie met Henk Bleker op zijn ‘trekker van 1 miljoen’ voorop.

Ik ga bij de eerste cyberaanval in ieder geval rondkijken voor een John Deere of Fendt trekker :-D
Nee heb je, ja kun je krijgen
Bamboetafeltje schreef:
05-04-2024 16:37
Een jaartje defensie is heel wat anders dan echte opkomstplicht. Ik weet zeker wat de KMA inhoudt en geloof me dat is een jaar heel veel leuke dingen doen en af en toe onder een zeiltje slapen en wat kou lijden. Wat achteraf ook wel weer een mooie ervaring was. Het is absoluut niet in een keiharde oorlog dienen ofzo. Gewoon een leuke tijd, en ook nog betaald.
De opkomstplicht is voor de dienstplicht....?

"...De Nederlandse krijgsmacht bestaat uit beroepspersoneel. Toch is er in Nederland nog steeds een dienstplicht voor mensen vanaf 17 tot 45 jaar. In 1997 werd de opkomstplicht echter afgeschaft, wat betekent dat 17-jarigen niet meer worden opgeroepen om zich bij het leger te melden...."
Bamboetafeltje schreef:
05-04-2024 16:12
Als je geld uitgeeft aan rotzooi en dat jarenlang dan blijft er minder geld over dan wanneer je dat niet doet tenzij er iets raars gebeurt met de bank. Maar verder is dat altijd zo.
Dan nòg is het niet aan jou om daar wat van te vinden.
Flipflop schreef:
05-04-2024 18:24
Dan nòg is het niet aan jou om daar wat van te vinden.
Nee dat klopt, iedereen moet het lekker zelf weten
Bamboetafeltje schreef:
05-04-2024 16:18
Het zijn gewoon voorbeelden hoor kan ook wat anders zijn.
mwah net was je stelliger hoor, wordt het wat te heet onder de voetjes?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Bamboetafeltje schreef:
05-04-2024 16:01
Roken is iets waar mensen niet zelf voor kiezen? Het ligt aan anderen? Wow.
In veel gevallen wordt er niet bewust voor gekozen. Er zijn mensen gevoeliger voor verslavingen dan anderen. Dat heeft een reden. Mensen met bijvoorbeeld adhd zijn bijvoorbeeld veelal gevoeliger voor verslaving. Daarnaast verslaving is een ziekte.
Bamboetafeltje schreef:
05-04-2024 15:58
Zo zwart wit vind ik dat niet. Wat wel zo is is dat de mensen die dan als arm worden gezien en dan geen geld hebben om te vluchten (oneerlijk want de rijken kunnen dat wel) in veel gevallen (nee niet altijd) ook zelf gwld hadden kunnen sparen door niet op stap te gaan, niet naar de toppers, geen tattoos, geen sigaretten want dat soort dingen gaan bij veel mensen altijd door. Ze hadden er wellicht wel geld voor gehad als ze gespaard hadden. En als je dat dan niet doet is het dan eerlijk om net te doen of het niet eerlijk is om als "arm" iemand geen geld hebt om te vluchten. Dat geld was er misschien wel maar is uitgegeven aan rotzooi.
Dit is wel degelijk zwart wit. Ik doe geen van dat alles, verdien hartstikke goed maar hou momenteel geen stuiver over door alle kosten die ik moet maken en mede doordat Nederland Sinterklaas speelt met toeslagen uitdelen . Dan zou mijn gezin dus achter moeten blijven in tijden van oorlog?
Bamboetafeltje schreef:
05-04-2024 16:06
Ja dat begrijp ik. Maar ondanks dat sparen wij al wel jaren voor moeilijke tijden. Bv stel een kind belandt in een ziekenhuis aan de andere kant van het land dat we dan hotel of vakantiehuis kunnen betalen en inkomstenverlies kunnen opvangen. Dit is gewoon maar een voorbeeld. En zo ook voor een eventuele oorlog. Ja hopelijk gebeurt het nooit. En wellicht is geld dan niks meer waard. Maar als we elke maand onze laatste centen uitgeven aan peukje, tattoos dat soort dingen en we kunnen toch wel met geld eea regelen dan slaan we ons voor de kop dat we ons laatste geld elke maand aan rotzooi uit hebben gegeven.
Hopelijk krijgen jullie nooit een chronische ziekte of handicap. Moet je dan eens opletten hoe snel je geld slinkt als je de hoofdprijs aan eigen bijdrages kan betalen of aan behandelingen die maar gedeeltelijk worden vergoed. Ik ken wel wat mensen die hun leven zich rot hebben gewerkt, maar hier volledig op leeg zijn gelopen. Verder tegen de tijd dat er oorlog uitbreekt of er echte dreiging is, is het nog maar de vraag of je erbij komt aangezien er regelmatig beperkingen zijn. Als je wilt beschikken over je geld dan is het raadzaam om dat in huis te hebben. Enkel geeft dat ook weer risico's en je moet rekening houden met je inboedelverzekering.
Overigens in veel gevallen van (dreigende)oorlog zullen de grenzen worden gesloten en zal er een mobilisatie plaatsvinden van mensen die sterk en gezond genoeg zijn om mee te kunnen vechten, verwacht ik zo. Eruit is dan lastig. Spoedcursusje vijand schieten en you good to go.
Sommige landen hanteren strenge eisen voor emigratie, dus dat is wel iets om rekening mee te houden. Australië kom je niet zomaar in bijvoorbeeld en veel landen rondom ons zijn NAVO-lid en dan ook in oorlog. Ik kan me best voorstellen als je kinderen hebt dat je je zorgen maakt over de ontwikkelingen.
Voor die mensen is het misschien een idee om dit weekeind richting Houten te gaan, dan is de emigratiebeurs, dan kun je in elk geval je licht opsteken naar mogelijkheden en wat je moet regelen voor een emigratie en gerichter een plan maken.
@bamboe tafeltje. Ik vind het opvallend. Zelf geef je aan bij oorlog direct te vluchten maar je bent niet voor een ruimhartig asielopvang in nl. realiseer je dat velen uit oorlogsgebieden komen en precies doen wat jij ook zou doen.
Absori schreef:
06-04-2024 01:43
@bamboe tafeltje. Ik vind het opvallend. Zelf geef je aan bij oorlog direct te vluchten maar je bent niet voor een ruimhartig asielopvang in nl. realiseer je dat velen uit oorlogsgebieden komen en precies doen wat jij ook zou doen.
Misschien wat beter lezen. Ik zou niet in een door de staat betaalde opvang willen zitten en al het geld, huis, eten van de staat willen krijgen. Dat heb ik gezegd. Dat zou ik zelf willen betalen.
Bamboetafeltje schreef:
06-04-2024 05:08
Misschien wat beter lezen. Ik zou niet in een door de staat betaalde opvang willen zitten en al het geld, huis, eten van de staat willen krijgen. Dat heb ik gezegd. Dat zou ik zelf willen betalen.
Alsof je, als je echt zou moeten vluchten, rustig uit kunt kiezen waar je heen wil, betalen via iDeal en die kant op. Het is geen vakantie die je boekt.

En veel mensen die “hard werken”, houden geen stuiver over om te sparen. Ook pech? Maar ze werken wel hard. Dus hoe zit het met hen?

Kortom. Je ziet het allemaal heel zwart-wit en zo zit het natuurlijk niet.
Absori schreef:
06-04-2024 01:43
Zo sta ik er ook in, ik zou met eigen geld per direct vertrekken, maar niet op kosten van een ander land ergens gaan afwachten tot ze zaken voor me regelen. Wij hebben toen we een vakantiehuis kochten dit ook bewust ergens buiten Europa gedaan zodat we ons leven in geval van oorlog daar voort zouden kunnen zetten.
Geen zin om bijdrage te leveren aan dit topic
feow wijzigde dit bericht op 06-04-2024 15:08
92.42% gewijzigd
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
06-04-2024 08:46
Om te janken hoe zelfingenomen, wereldvreemd en verwend mensen een eventuele oorlog om weten te buigen naar ‘ik zou vluchten, maar het anders en beter doen’.

Ik hoop voor de wereld dat deze waanideeën kunnen blijven bestaan of uitsterven omdat er nergens meer vluchtelingen zijn. Dat is voorlopig trouwens een waanidee op zich. Laat dat dan mijn waanidee zijn en blijven.
Niet anders of beter. Wel in de zin van ik zou niet op kosten van het land waar ik heen zou willen vluchten gaan leven. Omdat ik vind dat mensen in dat land zelf meer recht hebben op dat geld en de huizen.

Dat heeft niks met me beter voelen te maken.
Adelaar81 schreef:
06-04-2024 08:28
Zo sta ik er ook in, ik zou met eigen geld per direct vertrekken, maar niet op kosten van een ander land ergens gaan afwachten tot ze zaken voor me regelen. Wij hebben toen we een vakantiehuis kochten dit ook bewust ergens buiten Europa gedaan zodat we ons leven in geval van oorlog daar voort zouden kunnen zetten.
Wauw super!
Bamboetafeltje schreef:
05-04-2024 15:29
Voor je geld gewerkt. Het komt niet vanzelf binnen.
Volgens mij maakt dat geen donder uit op het moment dat je het ergens moet uitgeven.
Bamboetafeltje schreef:
06-04-2024 05:08
Dan hoop ik dat je al je geld in goudstaven heb liggen en deze niet verliest tijdens de vlucht, en uberhaupt mee kan nemen Want het is natuurlijk absolute onzin te denken dat een vijand ons niet digitaal zal raken.
Absori schreef:
06-04-2024 10:39
Dan hoop ik dat je al je geld in goudstaven heb liggen en deze niet verliest tijdens de vlucht, en uberhaupt mee kan nemen Want het is natuurlijk absolute onzin te denken dat een vijand ons niet digitaal zal raken.
Dat met dat goud zit prima. Dat is in coroatijd al geregeld.
Bamboetafeltje schreef:
06-04-2024 10:42
Dat met dat goud zit prima. Dat is in coroatijd al geregeld.
Geregistreerd goud.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven